Visa fullständig version : Claude Marcus artikel....
A.Steinbach
2008-06-10, 14:30
i läkartidningen om det mättade fettet.
http://www.lakartidningen.se/engine.php?sectionId=0&articleId=9712
LCHF:arna rasar....
Scratch89
2008-06-10, 17:17
Yay! :thumbup:
Välskriven och inte minst saklig artikel :thumbup:
Eddie Vedder
2008-06-10, 18:23
Välskriven och inte minst saklig artikel :thumbup:
I Läkartidningen har ju debatten varit saklig från början tycker jag. Den här var välskriven men inget som gör mig mer eller mindre övertygad om någonting.
Det enda jag reagerade lite på var väl i såna fall det här:
Potentiella bindningar eller jävsförhållanden:
Claude Marcus: Nationella expertgrupper: NCFFs vetenskapliga råd (Nationellt centrum för främjande av god hälsa hos barn och ungdom); vetenskapliga råd: Itrim, McDonald’s Sverige AB, Swedish Nutrition Foundations nutritionsråd; konsultuppdrag: Wasabröd AB, Venderfalks reklambyrå; föreläsningsarvoden från ett flertal läkemedelsföretag för enskilda presentationer.
Göran Hallmans: Vetenskapliga råd: forskningsnämnden inom Swedish Nutrition Foundation, ordförande i »The Sino-Swedish R&D Centre for Food Safety, Nu-trition and Health«; medlem i en grupp som söker ett patent som ska användas för att förebygga Helicobacter pylori-infektioner; konsultuppdrag:Wasabröd AB
Gunnar Johansson: Nationella expertgrupper: Expertgruppen för kost- och hälsofrågor samt den nationella amningskommittén.
Scratch89
2008-06-10, 20:04
Varför reagerade du på det?
Eddie Vedder
2008-06-10, 20:44
Varför reagerade du på det?
Mycket jävsförhållanden.
Jag kan inte hjälpa att känna att den typen av bindelser delvis sänker trovärdigheten hos en person som argumenterar för sin sak. Jag tycker som sagt att artikeln är mycket bra skriven och jag är glad att ifrågasättandet av kostråden bemöts. På samma sätt som jag är odelat positiv till att dom ifrågasätts så starkt.
Man måste ju kunna ha ett vetenskapligt synsätt och inte bara låta källkritiken var helt enkelriktad.
Eddie: Jag vill inte verka dryg, men jag tror att du lever i en drömvärld. ;) Bara det faktum att forskningspengar idag i stor utsträckning söks från fonder (dit det måste komma pengar någonstans ifrån) gör att väldigt få forskare är "oberoende" i strikt bemärkelse. Trenden går snarare i riktning mot mindre oberoende än mot mer. Ang. konslutuppdrag kan det ju räcka med att man hållit en föreläsning på ett företag mot betalning, skrivit en sammanställning eller ett beslutsunderlag. Jag känner mig inte så oroad av de jävsförhållanden som uppges i artikeln.
Eddie Vedder
2008-06-10, 21:39
Jag känner mig inte så oroad av de jävsförhållanden som uppges i artikeln.
Inte jag heller. Jag reagerade bara på att det var såpass många. Inget jag sett i tidigare artiklar i samma debatt.
Jag förstår inte varför det verkar på en del av er som om det här är en tävling mellan två lag och att man ska heja på det ena. Det är en debatt om folkhälsan och båda bör få komma till tals. Vad är det som är fel i att resonera på det sättet?
Scratch89
2008-06-10, 21:45
I nån artikel vi hade som kurslitteratur var mrs. Nestlé en av de bidragande till artikeln. Nestlé är ju liksom ett av de största godisföretagen i världen, så DÄR kändes det lite fel att hon står och pratar om folkhälsan och att företagen borde ta ansvar. Sen när man läste vidare så fick man reda på att de satsade miljard efter miljard på forskning; alla företag tillsammans lade betydligt mer pengar på forskning om kost och hälsa än vad staten gjorde.
Inte jag heller. Jag reagerade bara på att det var såpass många. Inget jag sett i tidigare artiklar i samma debatt.
Jag förstår inte varför det verkar på en del av er som om det här är en tävling mellan två lag och att man ska heja på det ena. Det är en debatt om folkhälsan och båda bör få komma till tals. Vad är det som är fel i att resonera på det sättet?
Jag kan inte se att jag uttalat mig för eller emot något lag? Det enda jag uttlat är att jag inte tycker att Marcus uppgivna jävsförhållanden ser extrema ut. Vilket jag inte heller tycker. Ju längre en forskare varit verksam och ju mer känd han är, desto fler jävsförhållanden, som regel (eftersom han/hon blir mer eftersökt för konsultuppdrag). Även om jag för all del kan undra vad reklambyrån kan ha velat betala honom för att göra, mer på nyfikenhetsplanet än på ett allvar.
Edit: Därmed inte sagt att jag aldrig reagerar; jag har sett ett par extrema exempel framför allt på hjärtmedicinsidan, där artikelförfattarna har varit så insyltade i det bolag vars preparat de förordar att det känns skummare än skumt. Så visst kan det finnas en jävsproblematik.
Eddie Vedder
2008-06-10, 21:59
I nån artikel vi hade som kurslitteratur var mrs. Nestlé en av de bidragande till artikeln. Nestlé är ju liksom ett av de största godisföretagen i världen, så DÄR kändes det lite fel att hon står och pratar om folkhälsan och att företagen borde ta ansvar.
Hon (Marion Nestlé) har ingenting med godisföretaget att göra, de råkar bara ha samma namn.;)
Tolkia: Då är jag med på vad du menar.
Scratch89
2008-06-10, 22:00
Hon har ingenting med godisföretaget att göra, de råkar bara ha samma namn.;)
Vadå, hon heter Nestlé, jobbar på Nestlé, men har ingenting med saken att göra? Det är ju typ hur grymt som helst. (Typ som att Nintendos kontor ligger på Marios Gata här utanför Göteborg. :D)
Eddie Vedder
2008-06-10, 22:02
Vadå, hon heter Nestlé, jobbar på Nestlé, men har ingenting med saken att göra? Det är ju typ hur grymt som helst. (Typ som att Nintendos kontor ligger på Marios Gata här utanför Göteborg. :D)
Då kan vi inte syfta på samma person. För den Marion Nestlé som jag känner till och som forskar inom nutrition har t.o.m. påpekart själv att det bara är en slump. Är du verkligen helt säker på att det är samma person och är du i såna fall verkligen helt säker på att hon är anställd av dom?
Scratch89
2008-06-10, 22:08
Äsch, jag blandade ihop Marion Nestlé och Hilary Green, som är forskare vid Nestlé. Det jag kom ihåg från artiklarna var att någon sade "vi" om Nestlé, och trodde att det var Marion. My bad.
- Ändå tror jag inte att alla företag enbart kan ägna sig åt att producera nyttiga livsmedel. Vi gör också choklad och glass, slutade hon.
Vår föda 4, 2003.
Eddie Vedder
2008-06-10, 22:10
http://www.foodpolitics.com/pages/author.htm
Hon som jag tänker på är snarare känd just för att vara extremt kritisk mot allt vad skräpmatsindustrin heter och för ju mer eller mindre ett korståg mot läsk- och godisföretagen.
Scratch89
2008-06-10, 22:13
Japp, jag vet. Marion är en starkt figurerande människa bland mina artiklar. Lite sektvarning över henne. :/
Eddie Vedder
2008-07-26, 05:05
Vidare på samma debatt. Denna är skriven av läkaren Andreas Eenfeldt, kanske mer känd som Kostdoktorn och driver bloggen http://www.kostdoktorn.se/.
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9961
Och här är svaret från Marcus m.fl. på Eenfeldts artikel.
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9963/LKT0830s2119_2120.pdf
Utan att uttala mig för vare sig Eenfeldt eller Marcus i sak, så tycker jag att det kastas många stenar i glashus när Eenfeldt grinar över att Marcus är partisk och osaklig. Överhuvudtaget är det mycket i den här debatten som för tankarna till ett ställningskrig mellan religiösa fundamentalister.
Överhuvudtaget är det mycket i den här debatten som för tankarna till ett ställningskrig mellan religiösa fundamentalister.
Som alltid. Båda sidor av denna debatt visar mer eller mindre tydliga tendenser på att vilja "sätta dit" den andra sidans förespråkare. Att kritisera någon för att vara osaklig är en sak och något jag inte kan uttala mig om i det här fallet då jag inte ännu läst artiklarna men något som alltid kan sägas vara sant är att det aldrig går att säga med 100 % säkerhet att något förhåller sig på ett visst sätt. Oavsett antal artiklar och studier som publiceras. Visst, det går att vara väldigt övertygad men aldrig till 100 %. Det får lite tonen av att mer och mer handla om att "bevisa" att moståndaren i kostkriget har fel och grundtanken med att studera kostens påverkan hamnar lite i skymundan. Inte teoretiskt men den praktiska framställnignen av resultaten drar gärna mot det religiösa ställningskriget.
Nitrometan
2008-07-28, 11:30
Mycket jävsförhållanden.
Det är väl jättebra att de redovisar sina uppdrag?
Då vet ju alla vilka intresseområden de representerar.
Istället för att hoppas att ingen upptäcker det?
Eddie Vedder
2008-07-28, 17:31
Det är väl jättebra att de redovisar sina uppdrag?
Ja givetvis. Jag påstod väl aldrig att det var negativt att de redovisar det? Bara att jag tycker jävsförhållanden talar lite emot dom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.