Visa fullständig version : Proteinintag under +-0kcal "diet"?
Som rubriken lyder undrar jag hur högt proteinintaget ska vara då man ligger på +-0 kcal? Jag har under min fyra månaders diet legat på ett proteinintag på ca 1.8-2g/kg kroppsvikt men eftersom att kolhydrater m.m ökar nu vid +-0 kcal så behövs inte lika högt proteinintag vad jag förstår.
Tack på förhand!
Eddie Vedder
2008-06-09, 19:31
Hur stort energiintag kommer du ha ungefär?
Vore jag du, och om mitt energiintag var hyfsat högt så skulle jag ligga kvar på samma proteinintag och de extra kalorierna som du nu kommer lägga till kan du då låta bestå av mer fett och kolhydrater.
Det är ju en ganska simpel lösning med tanke på att ditt totala energiintag ändå ska upp, med andra ord kommer du äta mer mat helt enkelt.
Däremot behöver du ju inte känna att det är samma "panik" om proteinintaget någon dag blir lägre än så. Men det är fortfarande en hyfsad siffra att gå efter.
Energiintaget kommer nog ligga på ~4000kcal.
Jag fortsätter med ett ganska högt proteinintag ett tag till framöver då tills det är dags för +kcal.
Tack för hjälpen!
Eddie Vedder
2008-06-09, 19:47
Energiintaget kommer nog ligga på ~4000kcal.
Då blir följdfråganm, vad väger du?
För 4000kcal måste du mer eller mindre ANSTRÄNGA dig för att inte nå upp till mer än 2g/kg kroppsvikt. Möjligtvis om du äter väldigt fet mat och/eller väldigt mycket socker, alternatovt att du väger typ 200kg.:D
Haha jag är ganska aktiv och jag kommer fortsätta med morgonpromenader ca fyra gånger i veckan samt cardio en till två gånger per vecka.. Men ~4000kcal är väl när jag tänker efter lite i överkant.. :Virro
Jag hade satt upp 3500 som riktmål innan jag skrev tråden.. Förstår inte varför jag ändrade... :smash:
Vikten ligger för övrigt på 90kg & fett o socker håller jag mig mer eller mindre borta från även när jag bulkar... :)
Eddie Vedder
2008-06-09, 20:42
Vikten ligger för övrigt på 90kg & fett o socker håller jag mig mer eller mindre borta från även när jag bulkar... :)
Oroa dig inte för fettet, det finns ingen anledning att hålla sig ifrån. Socker är ju mer befogat om det känns rätt att undvika (dock är det inget "gift" som dui behöver ha dåligt samvete för att äta om du nu skulle känna dig sugen på lite sötsaker någon gång;)).
Men återigen är antagligen fettintaget samma princip som med proteinet. du får utan problem i dig vad du behöver med en normal kost på ett så högt totalt matintag. Fet fisk, ägg, lite olivolja, lite goda såser, lite smör, någon näve nötter/frön här och där o.s.v. Då är du på rätt väg även med fettet.:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.