Visa fullständig version : Hur mycket protein efter träning (gymmet) ?
HanneJoelsson
2008-06-09, 17:53
Hej, undrar hur mycket protein jag behöver efter träningen?
Väger 85-86kg, 187cm 15 år.
Eller det kanske är så att man inte kan räkna ut det pga timmarna innan passet då man stoppat i sej protein?
Inge Enveten
2008-06-09, 17:55
dagliga intag bör vara 85x2
ta reda på hur mycket protein din övriga kost innehar sen har du svaret
HanneJoelsson
2008-06-09, 17:58
dagliga intag bör vara 85x2
ta reda på hur mycket protein din övriga kost innehar sen har du svaret
okej, tackar för snabbt svar ! :thumbup:
Inge Enveten
2008-06-09, 18:02
okej, tackar för snabbt svar ! :thumbup:
rekomenderar dock att du väntar på svar från någon annan som bekräftar vad jag säger eller att du väntar på att någon mer kunnig besvarar frågan då jag inte har någonsomhelst utbildning
King Grub
2008-06-09, 18:03
Du behöver inte räkna några exakta gram om du inte vill, men säg en 30 gram efter träning och en vanlig måltid när du kommer hem. Man kan tänka sig helt andra siffror, men det är en normal och bra dosering.
Eller eea innan och 0 gram protein från pulver efter utan bara hem och käka
Dietist Karin
2008-06-10, 08:59
Hej!
I studier har man inte funnit någon grund till att äta mer än 1,5 gram/kg kroppsvikt och dag. Det innebär att du som väger 85 kg behöver ca 130 gram per dag. Detta får man lätt i sig om man äter en varierad kost och inte utesluter något särskilt. Efter träning är det viktigt att du fyller på så snart som möjligt, helst inom 30 minuter. Måltiden du då får i dig bör innehålla både proteiner och kolhydrater. Ett glas mjölk och en smörgås eller en banan är ett bra alternativ! Men det är inte bara det du äter efter träningen som påverkar kroppen. Se över ditt hela dagsintag!
Lycka till!
/Karin, legitimerad dietist
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.