Visa fullständig version : Hämmar koffein upptaget av järn?
Antioxidanterna i kaffe och te hämmar ju upptaget, men inte koffeinet väl?
Det jag egentligen undrar är om energidycker med koffein hämmar upptaget av järn?
Hämmar antioxidanter upptag av järn?:virro
Eddie Vedder
2008-06-09, 20:33
Hämmar antioxidanter upptag av järn?:virro
Ja polyfenoler i kaffe, té och kakao hämmar absorbtion av icke-hemjärn. Absorbtionen av hemjärn påverkas dock inte.
Kakao också? Hoppsan, det visste jag inte.
Finns de där polyfenolerna på fler ställen?
King Grub
2008-06-09, 20:53
Fytinsyra och sojaprotein (oberoende av fytinsyra) hämmar också upptaget av järn, kan tilläggas (Washington D.C.: National Academy Press; 2001:290-393 & Modern Nutrition in Health and Disease. 9th ed. Baltimore: Williams & Wilkins; 1999:223-239).
Fytinsyra och sojaprotein (oberoende av fytinsyra) hämmar också upptaget av järn, kan tilläggas (Washington D.C.: National Academy Press; 2001:290-393 & Modern Nutrition in Health and Disease. 9th ed. Baltimore: Williams & Wilkins; 1999:223-239).
*gah!* Jag blir tokig!!!Går det att äta bra eller?!!*cry*
Jag försöker höja mitt järnvärde men allting hämmar det ju...
Bra tråd om Fytinsyra: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=52010
Har du provat Blutsaft för att ge järnvärdet en skjuts uppåt?
Scratch89
2008-06-09, 21:58
C-vitamin och kött ökar upptaget, för de som nojar sig.
Musselbank
2008-06-09, 22:38
Ja polyfenoler i kaffe, té och kakao hämmar absorbtion av icke-hemjärn. Absorbtionen av hemjärn påverkas dock inte.
Hem ljuva hem! *rolleyes* ickegravida köttätare har väl typ aldrig järnbrist?
On topic: Glöm inte tricket att använda gjutjärnspanna! :hbang:
*spy* *gah!* Jag blir tokig!!!Går det att äta bra eller?!!*cry*
Jag försöker höja mitt järnvärde men allting hämmar det ju...
I ditt fall är det enkelt.
- Ät minst ditt kaloribehov.
- Plocka bort allt fullkorn och ät ljus bröd. Skippa allt av extra tillsatta kostfibrer heter osv, osv.
- Ät nötkött.
*spy*
I ditt fall är det enkelt.
- Ät minst ditt kaloribehov.
- Plocka bort allt fullkorn och ät ljus bröd. Skippa allt av extra tillsatta kostfibrer heter osv, osv.
- Ät nötkött.
No comments till de två sista......*rolleyes*
King Grub
2008-06-10, 07:09
Nötkött behöver du väl inte äta, men mittenförslag är utmärkt. Du verkar vara överfixerad på fiber, och det är troligt att du får i dig så mycket att det är klart negativt för dig. Det är dåligt med ett för högt fiberintag, och fiberrika livsmedel kan också innebära problem som nämns här i tråden om man låter dom utgöra för stor del av födointaget, helt bortsett från själva fiberinnehållet. Det blir för mycket av enskilda mikronutrienter, eller en obalans mellan dom.
Att välja fiberpasta och fiberberikade havregryn och enbart grovbröd är ofta ett dåligt val. Det blir för mycket.
Du tror att du äter nyttigt, men en kost som består av uteslutande "nyttiga" livsmedel får ofta en onyttig effekt.
Fiberberikade havregryn, för att ta ett exempel, måste vara ett korkat påfund. Havregryn är fiberrika nog, utan att tillsätta en massa vetekli. Är resten av kosten sedan också baserad på fullkorn och åter fullkorn är det dåligt jämfört med en kost där en stor del av t ex brödet utgörs av ljust bröd och pastan är vanliga snabbmakaroner.
Någon som vet om även koffeinet har en hämmande effekt, eller det är helt okej att dricka t.ex redbull om man ser det ur den synvinkeln?
Ingen som gillade nötkött ?
Kanske ramlade jag rätt in i en miljödebatt. En debatt om nötköttets vara eller icke vara för miljön.
De som läst vad jag skrivit tidigare vet att jag tror på odling av vete, ris för att motverka svält. Kött är lyxkonsumtion.
Men det finns en grupp av mäniskor, enligt mig, som bör äta kött och det är kvinnor i barnafödande ålder. Vi andra friska och starka klarar oss bra på det vegetabiliska järnet.
Självklart skulle jag skrivit rött, myoglobinrikt, kött. Det är helt OK att äta skadedjuren älg och rådjur, som vi stödutfodrar med vårt skogsbruk. Självklart är häst, får, vildsvin osv också bra käller till hemejärn.
När vi närmar oss kyckling och fisk så är det sämre till järn.
Självklart skulle jag skrivit rött, myoglobinrikt, kött. Det är helt OK att äta skadedjuren älg och rådjur, som vi stödutfodrar med vårt skogsbruk.
Kanske en självklarhet men vad sägs om skadedjuren på våra fält, aka harar och fasaner? Har ett antal sådana filéer i frysen sedan höstens jakt och noll fantasi gällande vad som ska göras med dem.:smash:
Knowledge
2008-06-12, 13:40
bröd bakat på surdeg ökar upptaget av järn (från brödet, men även det du äter till, så.. en härlig bönsallad med järnrika grönsaker, citron/lime (c-vitamin) i dressingen och några skivor surdegslimpa = vinst :)
fermenterade bönor (t.ex natto) som är vanligt i asien har samma effekt.
ett annat tips är bockhornsklöverfrön, klart underskattad järnkälla. 100g innehåller hela 335% av RDI! jag brukar krossa dom (rostade) i mortel och ha i maten som naturlig järnberikare, aka järn-krydda. :D
Eddie Vedder
2008-06-13, 04:11
bröd bakat på surdeg ökar upptaget av järn
fermenterade bönor (t.ex natto) som är vanligt i asien har samma effekt.
Det ökar inte absorbtionen på det viset com C-vitamin hoch köttfaktorn gör. Dock minskas den hämmande effekten väldigt iom att fytinsyran och andra antinutritionella substanser bryts ner.
Det är alltså bättre järnupptag än icke-fermenterade varianter av samma livsmedel men alltså p.g.a. av att någon hämmande tas bort och inte att något extra stimulerande tillsätts (såsom exempelvis köttprodukter eller C-vitaminrik frukt).
Det visste du säkert redan men jag ville bara förtydliga.:)
Knowledge
2008-06-13, 08:21
@ Eddie: ni är en klippa som vanligt :thumbup:
nu blev jag påmind om en intressant rapport där det nämns att enzymer från vissa frukter kan neutralisera polyfenolernas järnbindande egenskaper.
Kan frukt motverka järnbrist? 2005-02-03 Pressmeddelande från Chalmers tekniska högskola
I ett doktorsarbete på Chalmers har Erika Matuschek undersökt möjligheten att avhjälpa järnbrist i u-länder. Resultaten visar att den mat som finns i u-länder kan lagas till på ett sätt som gör att det järn som finns i den kan utnyttjas bättre. Ämnen i frukt kan spela en viktig roll.
Järnbrist ärden vanligaste bristsjukdomen i världen och enligt WHO kan så mycket som 65-80 procent av jordens befolkning lida av järnbrist. Det är framför allt kvinnor och barn i u-länder som drabbas. Om man inte behandlar järnbrist leder det så småningom till anemi (blodbrist). Järnbrist och anemi har allvarliga konsekvenser och man kan bland annat få infektioner, nedsatt arbetsförmåga och inlärningssvårigheter. Man har även sett en ökad dödlighet i samband med graviditet och förlossning. Att järnbrist i så hög grad drabbar människor i u-länder beror till stor del på den enformiga vegetabiliska kost som äts i dessa länder. Vegetabiliska livsmedel som sädesslag och grönsaker innehåller järn i en form som kroppen har svårt att ta upp.
Det finns flera ämnen i vegetabiliska livsmedel som kan påverka järnupptaget negativt. Ett exempel är polyfenoler som finns naturligt i sädesslag och baljväxter, men även i kaffe och te. De binder till sig järnet som finns i maten och gör det omöjligt för kroppen att ta upp det. Genom att utnyttja enzymer som finns i många vanligt förekommande frukter, såsom päron, banan och avokado, kan polyfenolerna påverkas så att de förlorar sin förmåga att binda järn, vilket i sin tur leder till att järnet lättare kan tas upp i kroppen.
Behandling av mjöl från sädesslag som innehåller polyfenoler med juice från färsk frukt minskade dessa ämnen kraftigt och tillgängligheten av järn ökade till mer än det dubbla. I och med att många frukter som innehåller dessa enzymer finns på landsbygden i u-länder skulle metoden lätt kunna användas i hushållen, och på så sätt förbättra tillgängligheten av järn för den del av befolkningen som inte nås av berikade livsmedel eller järntillskott. Det krävs dock ytterligare en del forskning innan metoden kan överföras från laboratoriet till hushållen, bland annat på grund av att det även finns andra faktorer som påverkar järnupptaget från vegetabiliska livsmedel.
- Arbetet har utförts i samarbete med Tanzanias livsmedelsintitut, vilket innebär att det finns naturliga kanaler för att föra ut informationen till befolkningen på landsbygden. Fruktjuicerna innehåller dessutom andra näringsämnen som kan öka upptaget av järn från vegetabiliska livsmedel, som till exempel vitamin C, säger Erika Matuschek.
http://www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelandenarkiv2005/kanfruktmotverkajarnbrist.5.4950d5e41158993a0c2800 03333.html
Har koit fram till när jag läst igenom tråden att trådfrågan aldrig besvarats :) eller har jag issat om koffein rubbar järnupptaget?
machine gun
2008-06-13, 12:10
Har koit fram till när jag läst igenom tråden att trådfrågan aldrig besvarats :) eller har jag issat om koffein rubbar järnupptaget?
Mig veterligen påverkar inte koffein i sig järnupptaget, däremot finns det andra ämnen i koffeinhaltiga drycker (främst te och kaffe) som påverkar järnupptaget.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Aldrig hört att koffein skulle kunna påverka upptaget av järn:confused:
Det är de organsika syrorna i kaffet som komplexbinder järnet.
Vill man ha järn från maten och dricka kaffe så får man skilja på måltiderna, vilket är det näst enklaste.
exevision
2012-06-04, 21:05
Hur är det med mjölk/kalcium? Hämmar det upptaget av järn väldigt mycket?
Eddie Vedder
2012-06-05, 07:00
Hur är det med mjölk/kalcium? Hämmar det upptaget av järn väldigt mycket?
Definiera "väldigt". Ja kalcium hämmar järnupptaget. Både hemjärn och icke-hemjärn. Du behöver förmodligen inte oroa dig (du har en tendens att hela tiden oroar dig om allt).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.