Visa fullständig version : Djurfoder som proteinkälla
Min kompis berättade för mig att många gamla bodybuilders brukade äta olika djurfoder som t.ex. kalvfoder då detta skulle innehålla mycket protein, skulle även vara jävligt billigt. Någon som har mer info om detta?
Emil_Larsson
2008-06-09, 15:40
Om vi nu leker med tanken att detta är sant så tycker jag saker och ting börjar gå för långt :D
King Grub
2008-06-09, 15:41
Vassle är grisfoder.
http://www.arlafoods.se/foderprodukter/Ostvassle_Kalmar.pdf
Finns det inte hästfoder som liknar Malto som folk köper, eller kommer jag ihåg fel?
Scratch89
2008-06-09, 15:44
Vassle är grisfoder.
:eating:
King Grub
2008-06-09, 15:45
Lämpar sig bra för utfodring av suggor, smågrisar, kroppsbyggare och slaktsvin..,
Scratch89
2008-06-09, 15:46
.,
Det är bra att fösa ihop dem i samma grupp. :D
Vassle är grisfoder.
Kan ha en viss laxerande effekt på smågrisarna. De tål inte hur mycket mjölksocker som helst innan det passerar igenom.
Vassle är grisfoder.
Skulle detta kunna funka som ersättare för proteinpulver?
Musselbank
2008-06-09, 22:44
Mycket laktos, dålig hållbarhet.
[Här skulle jag ha länkat till han som undrade över hundmat, men jag orkar inte riktigt leta!]
Jobbar på foderfabrik och startade en skojtråd för flera år sen!
Glöm allt som har med djurfoder att göra, speciellt kalvfoder!!!!!!!
Sen när fick männinskan 4 magar?:laugh:
Trådlänk
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=38032
spoonchest
2008-06-10, 06:37
Tja, jobbar själv på gård. Det jag tror du syftar på är pulvermjölken till kalvarna. Det innehåller jättemycket vassleprotein, kalvarna har ju trots allt en ganska hög tillväxt.*flex*
Men jag ska kika runt efter annat ätbart.. Kan tillägga att pulvermjölken INTE är ätbar. Det smakar batteri.*spy* Det förstås om man verkligen Ska ner med det så kan det väl gå.
Tja, jobbar själv på gård. Det jag tror du syftar på är pulvermjölken till kalvarna. Det innehåller jättemycket vassleprotein, kalvarna har ju trots allt en ganska hög tillväxt.*flex*
Men jag ska kika runt efter annat ätbart.. Kan tillägga att pulvermjölken INTE är ätbar. Det smakar batteri.*spy* Det förstås om man verkligen Ska ner med det så kan det väl gå.
Syftar inte på pulvermjölken utan kalvfor i pelletsform som dom äter efter avänjningen från just pulvermjölk! Alltså Kraftfoder typ färdigfoder!
Finns det inte hästfoder som liknar Malto som folk köper, eller kommer jag ihåg fel?
Kan vara Hitargo du syftar på. Inte helt säker dock.
Ganymedes
2008-06-10, 08:03
Skit i vanliga fjant-kalvar, vad äter Belgian Blue? ;)
spoonchest
2008-06-12, 06:46
Skit i vanliga fjant-kalvar, vad äter Belgian Blue? ;)
Belgian Blue..? De har väl också vart kalvar. Förlösta med kejsarsnitt dock. ointressant sidenote.
Ganymedes
2008-06-12, 10:17
Belgian Blue..? De har väl också vart kalvar. Förlösta med kejsarsnitt dock. ointressant sidenote.
Så klart de har. Men inte fjant-kalvar. Visste inte det där med kejsarsnitt dock, det var kul info. :thumbup:
Jag kollade lite snabbt på hundens foder, royal canin har i alla fall 25% protein, 13%fett, 6% aska(?) och 3.9% fiber.
Står man ut med smaken borde väl fodret va rätt nyttigt? Lite mycket fett iförsig, men det finns ju diet varianter. :thumbup:
;)
Eddie Vedder
2008-06-12, 11:30
Jag kollade lite snabbt på hundens foder, royal canin har i alla fall 25% protein, 13%fett, 6% aska(?) och 3.9% fiber.
Står man ut med smaken borde väl fodret va rätt nyttigt? Lite mycket fett iförsig, men det finns ju diet varianter. :thumbup:
;)
Aska är vitamin- och mineralvikten, alltså det som återstår när vikten från makronutrienter, fibrer och vatten räknats bort.
13% fett är ju inte så värst mycket egentligen. En måltid behöver ju inte bli fet för att en av komponenterna har en något högre fettandel än vad som kanske kan anses "magert".
Äter man sitt hundfoder med potatis och grönsaker blir det ju t.ex. en hyfsat mager måltid. Mums!:D
Scratch89
2008-06-12, 21:03
Jag hoppas verkligen att ni inte är seriösa i den här tråden; då kommer jag personligen hem till er och slår er hårt i huvudet med en tidning (typ Metro).
KaptenKnäsvag
2008-06-12, 21:26
Jag och en polare hittade en påse hundmat med skitbra energifördelning.
Jag köpte den inte, men jag ville. Varför får hundar bättre mat än oss?
Jag och en polare hittade en påse hundmat med skitbra energifördelning.
Jag köpte den inte, men jag ville. Varför får hundar bättre mat än oss?
Tja, fråga inte mig varför du väljer att äta mat som är sämre än hundmat.
KaptenKnäsvag
2008-06-12, 22:28
Tja, fråga inte mig varför du väljer att äta mat som är sämre än hundmat.
Det tänker jag inte göra heller.
Jag provsmakade lite torrfoder för katter. Smaken liknar torkade fisk jag brukar köpa som snacks i asien. Och godare än EAA. :D
snelhest
2008-06-12, 23:28
Alla seriösa hardcore-byggare har nån gång provat djurfoder under perioder.
Jag och en kompis ska åka och kolla på djurfoder imorgon, får se om vi hittar något proteinrikt som inte smakar förjävligt :cool: Återkommer med resultat!
Eddie Vedder
2008-06-16, 04:23
Jag äter ofta Euroshoppers tonfisk. Vart placerar sig den i fråga om djurmt/människomat?:D
Åt även kattens torrfoder när jag var liten minns jag haha. Vill minnas att det inte var särskilt gott.*spy*
CoolHandLuke
2008-06-17, 02:37
Man utfodrade hästar med 'melass' förr tror jag. Biprodukt från sockertillverkning. http://en.wikipedia.org/wiki/Molasses
Men det är nog valiga sockermolekyler. Vore intressant att prova om man kan hitta något. Brukar finnas som ingridients i lakrits-sorter jag gillar.
Jag vet inte om jag ska fråga det här, men angående djurfoder.
Jag fick en påse av en gubbkompis, och han sa "ät det här, det är proteiner" Och jag vart lite skeptisk för det står "Lactomin 80 E" på påsen. Men han har ju företag i just att sälja såna där, vad exakt är det för något, det är djurfoder, eller? Vore dumt att starta en ny tråd om det.
Alla seriösa hardcore-byggare har nån gång provat djurfoder under perioder.
Du är tillbaka!
Hittade det jag skulle ha.
Fick en tjuga för att trycka i mig lite katt torrfoder på en fest engång. Easy money :cool:
Animalistic
2008-06-17, 22:36
torrfoder borde väl va rätt lugnt, om man jämför med konservburkarna som man inte vill gå nära.
jag skulle lätt köpa det om det var billigt, ätbart & proteinrikt
spoonchest
2008-06-18, 06:33
Jag vet inte om jag ska fråga det här, men angående djurfoder.
Jag fick en påse av en gubbkompis, och han sa "ät det här, det är proteiner" Och jag vart lite skeptisk för det står "Lactomin 80 E" på påsen. Men han har ju företag i just att sälja såna där, vad exakt är det för något, det är djurfoder, eller? Vore dumt att starta en ny tråd om det.
Det är ett vassleproteinkoncentrat, helt enkelt.:thumbup:
Jo jag hittade det, jag skrev ju det. :D
Det är fantastiskt gott om man blandar det rätt.
Man utfodrade hästar med 'melass' förr tror jag. Biprodukt från sockertillverkning. http://en.wikipedia.org/wiki/Molasses
Men det är nog valiga sockermolekyler. Vore intressant att prova om man kan hitta något. Brukar finnas som ingridients i lakrits-sorter jag gillar.
vad jag vet använder de fortfarande melass till hästarna.. jag letade som en gris efter melass för ett tag sen!! men de rekommenderade inte att köpa "häst-melass", (det fanns på granngården i 20 kg förpackning). jag hittade dock melass att köpa i en liten butik!!
man kan säga att melassen är lite nyttigare än vanligt socker (enligt mig) för där har man ju alla vitaminer och mineraler kvar, som försvinner när de gör det vanliga sockret.. smakar bättre också!!
vet med mig att det finns att köpa i någon webshop för hälsokost!! hör av mig när jag hittat den igen..
hittade den bland mina favoriter!! http://ortagubben.jetshop.se/default.aspx
sen klickar ni in er på livsmedel!! där hittar ni svart melass..
Jag har en idé. Vi kan ge djurfodret till djuren, och när djuren växt till sig äter vi upp dem.
Eddie Vedder
2008-06-18, 21:04
Jag har en idé. Vi kan ge djurfodret till djuren, och när djuren växt till sig äter vi upp dem.
Så gör vi redan. Och påverkan på miljön och naturens resurser blir ju därefter också.:(
CoolHandLuke
2008-06-23, 16:43
vad jag vet använder de fortfarande melass till hästarna.. jag letade som en gris efter melass för ett tag sen!! men de rekommenderade inte att köpa "häst-melass", (det fanns på granngården i 20 kg förpackning). jag hittade dock melass att köpa i en liten butik!!
Nice! Ekologisk variant tom.
Dock farligt nära på dirrektlänkningsföreteelse där. Kollobutiken har faktiskt hälsokost också. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.