handdator

Visa fullständig version : Ländryggsproblem


Bibacstyle
2008-06-09, 12:03
En av mina nära vänner har sedan drygt ett halvår sedan stora problem med sin ländrygg. Han har inte varit med om någon olycka eller liknande. Sedan besvären började komma har han varit hos sjukgymnaster, röntgat ryggen och ätit inflammationsdämpande. Inget verkar fungera. Han beskriver smärtan som ren värk i sidled från ena sidan av ländryggen till den andra (d.v.s. inte enbart i en kota/ryggraden).

Vad finns det för orsaker till detta? Vilka övningar borde han göra? Han är 20 år och borde inte ha sådana problem.

Jag har själv rekommenderat balansövningar på boll samt lätt träning för magen och länden. Det måste finnas mer?

Mvh

Rocco74
2008-06-09, 12:31
En av mina nära vänner har sedan drygt ett halvår sedan stora problem med sin ländrygg. Han har inte varit med om någon olycka eller liknande. Sedan besvären började komma har han varit hos sjukgymnaster, röntgat ryggen och ätit inflammationsdämpande. Inget verkar fungera. Han beskriver smärtan som ren värk i sidled från ena sidan av ländryggen till den andra (d.v.s. inte enbart i en kota/ryggraden).

Vad finns det för orsaker till detta? Vilka övningar borde han göra? Han är 20 år och borde inte ha sådana problem.

Jag har själv rekommenderat balansövningar på boll samt lätt träning för magen och länden. Det måste finnas mer?

Mvh

Med all respekt för sjukgymnaster och liknade så kan jag varmt rekomendera en kiropraktor, Jag har själv haft ett mycket liknande problem, jag var på två besök hos kiropraktorn och har inte kännt några besvär efter det och det var ca 3 år sedan.

Börje H
2008-06-09, 12:48
sedan drygt ett halvår sedan stora problem med ländrygg...har inte varit med om någon olycka eller liknande..har varit hos sjukgymnaster, röntgat ryggen och ätit inflammationsdämpande..inget verkar fungera...beskriver smärtan som ren värk i sidled från ena sidan av ländryggen till den andra.

Vad finns det för orsaker till detta?

Med all respekt för sjukgymnaster

Tackar för respekten :)
Det är, i vanlig ordning, oändligt svårt att komma med nått vettigt förslag när man inte träffat patienten i fråga. Smärtan kan komma från; leder, diskar, muskler, ligament eller nerver. Man skulle gärna vilja få se RTG-bilderna med egna ögon samt göra en grundlig undersökning själv för att uttala sig. Tips att gå till kiropraktor är inte sämre än nått annant. Inte heller Naprapat är fel. Sjukgymnasten han varit till torde ju ha framfört någon form av hypotes/idé om vad problemet kan härstamma ifrån? Övningsförslag borde ju därmed ha kommit därifrån också!

Bibacstyle
2008-06-09, 12:54
Jo, han har fått lite balansövningar att jobba med men ingen vettig förklaring och inget som lett till att värken försvunnit. Nu vet jag att ryggproblem kan ta lång tid att rätta till, och han säger själv att det blivit lite bättre på senare tid, men långt från bra. Man tycker att ett halvår bör räcka för att korrigera ett sådant ryggbesvär.

Kom precis på att jag postat denna tråden i fel forum. Mod får gärna flytta till rätt plats.

Morrris
2008-06-09, 15:49
Sjukgymnaster rekommenderar alltid balans/stabilitets övningar.

Är som sagt omöjligt att ha nåt konkret svar på vad det kan vara för fel, om man bortser från att de redan röntgat dig och (antagligen) kontrollerat bilderna ordentligt, skulle jag gissa att bäckenbenet hamnas snett av smällen.

Gå till en kiropraktor.

Deceiver85
2008-06-09, 17:54
Kan varmt rekommendera osteopati. Hade själv problem i ländrygg och höft i flera månader, fyra besök senare hos en osteopat är jag helt återställd.

Kimball
2008-06-09, 19:25
Har han vart på magnetröntgen, eller bara "vanlig" ?
Anledningen till att jag frågar är att de inte såg ngt fel på min rygg vid första "vanliga" (fan kallas den varianten?) röntgen. Och kiropraktorn sa att han kunde fixa mina ryggproblem (liknande de du talar om, smärtor i sidan av ländryggen) på 2 behandlingar då det bara handlade om lite "stelhet i höften". Fick sedan magnetröntgen efter mkt om om än dock, och fick då reda på att jag hade någon begynnelse till diskbråck i en kota. Vilket inte var mkt att göra åt, kort sagt.

Verkar lustigt om han skulle få det utan att ha gjort något förvisso, men jag hade ändå försökt få tid för magnetröntgen om det inte är gjort.

PiNG.
2008-06-09, 21:29
Har han vart på magnetröntgen, eller bara "vanlig" ?
Anledningen till att jag frågar är att de inte såg ngt fel på min rygg vid första "vanliga" (fan kallas den varianten?) röntgen. Och kiropraktorn sa att han kunde fixa mina ryggproblem (liknande de du talar om, smärtor i sidan av ländryggen) på 2 behandlingar då det bara handlade om lite "stelhet i höften". Fick sedan magnetröntgen efter mkt om om än dock, och fick då reda på att jag hade någon begynnelse till diskbråck i en kota. Vilket inte var mkt att göra åt, kort sagt.

Verkar lustigt om han skulle få det utan att ha gjort något förvisso, men jag hade ändå försökt få tid för magnetröntgen om det inte är gjort.

Slätröntgen heter det. I mina ordalag. Finns säkert en finare term som andra använder.

Sådana här problem "som man inte gjort något speciellt för att få" kan vara typ 10 års sittande i skolan, halvt liggande i skolstolen. Eller bussen...eller bilen... Lite tryck på diskarna under flera års tid blir ofta stora problem senare i livet. Själv satt jag aldrig med rak rygg i skolbänken. Halvliggandes skulle de vara...och hur satt man i soffan när man kollade på alla filmer/tv-serier...Inte med rak rygg iaf...

Om man vetat då, det man vet idag...hade ryggen mått mycket bättre... ;)