handdator

Visa fullständig version : Armbågar i 90 grader, ett måste i bänk?


Kennie_
2008-06-09, 00:29
Jag hatar att ha armbågarna i 90 graders vinkel ut från bröstet när jag tränar bänkpress. Måste man ha det? Eller räknas det som bra ändå?

KaptenKnäsvag
2008-06-09, 00:52
Beror på vilka muskler du vill aktivera.

Damien Thorne
2008-06-09, 08:15
Menar du 90 graders vinkel i armhålan?

Det blir alldeles för påfrestande för axlarna då. Samt att man får bättre styrka om man drar in armbågarna lite mot kroppen.

De som tävlar i bänkpress har aldrig (vad jag vet) 90 graders vinkel.
kanske snarare 80 grader.

Guddi
2008-06-09, 08:53
Damien har rätt, 90grader är ingen höjdare för axlarna.

Kennie_
2008-06-09, 08:54
Menar du 90 graders vinkel i armhålan?

Det blir alldeles för påfrestande för axlarna då. Samt att man får bättre styrka om man drar in armbågarna lite mot kroppen.

De som tävlar i bänkpress har aldrig (vad jag vet) 90 graders vinkel.
kanske snarare 80 grader.

Tack, gott att läsa. Jag tänkte väl att det inte skulle vara bra att ha dem ut för mycket, för det känns helt sjukt att inte dra in armbågarna lite. Att dra in armbågarna gör det lite säkrare.

Mr. Athletic
2008-06-09, 09:01
Det finns väl flera ståndpunkter i den frågan, hittade denna övning som jag tycker liknar det ni menar:

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBGuillotineBenchPress.html

Verkar dock som att det inte är särskilt bra för axlarna att maxa i denna övning...

Smml
2008-06-09, 09:21
Det finns väl flera ståndpunkter i den frågan, hittade denna övning som jag tycker liknar det ni menar:

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBGuillotineBenchPress.html

Verkar dock som att det inte är särskilt bra för axlarna att maxa i denna övning...

Ja, men det där är ju inte vanlig bänkpress.

Kennie_
2008-06-09, 09:39
Tack, då vet jag ju att jag gör rätt, för jag har testat att ha armbågarna 90 grader ut och stången jädrigt högt upp och det var ingen höjdare kan jag ju säga. Då är det bara att tuta och köra. I och för sig...Har aldrig sett nån med raka armbågar som tränar tungt. I uppvärmningen går det väl bra, men onödigt.

Mr. Athletic
2008-06-09, 10:24
Ja, men det där är ju inte vanlig bänkpress.

Nej det är giljontinen :D . Menade att det finns en övning som liknar bänkpress fast man går ner med stången över halsen istället. Följaktligen råder skilda åsikter om det är dåligt för axlarna, that was my point.

jwzrd
2008-06-09, 10:36
Nej det är giljontinen :D . Menade att det finns en övning som liknar bänkpress fast man går ner med stången över halsen istället. Följaktligen råder skilda åsikter om det är dåligt för axlarna, that was my point.

Bara för att övningen finns behöver det inte betyda att det finns någon egentligen skillnad i åsikt.

obesogen
2008-06-09, 15:45
Nej det är giljontinen :D . Menade att det finns en övning som liknar bänkpress fast man går ner med stången över halsen istället. Följaktligen råder skilda åsikter om det är dåligt för axlarna, that was my point.

Hur menar du att det råder skilda åsikter? Var någonstans i länken du skickade står det något om huruvida övningen är bra för axlarna eller inte? Mig veterligen råder det inte alls skilda åsikter. Damien,Guddi och Jwzrd har rätt.

Mr. Athletic
2008-06-10, 00:09
Hur menar du att det råder skilda åsikter? Var någonstans i länken du skickade står det något om huruvida övningen är bra för axlarna eller inte? Mig veterligen råder det inte alls skilda åsikter. Damien,Guddi och Jwzrd har rätt.

Det står inte rakt ut att det råder skilda åsikter, det var bara en slutsats jag drog av att

1. Flera här verkar tycka övningen är dålig för axlarna;
2. Siten som beskriver övningen tillhör American Collage of Sports Medicine, tror ni dom skulle rekommendera en övning som dom ansåg var dålig för axlarna?

Resten får du klura ut själv :naughty:

casimir
2008-06-10, 09:14
dom skrev att det var dåligt för axlarna att ha armarna i 90grader. inte att övningen i sig är dålig.

Liten Men Fet
2008-06-10, 14:51
Sen beror det ju lite på syftet, varför tränar just du bänkpress?
Vill du bli så stark som möjligt i bänkpress eller vill du att brösten ska växa?

Jag har tränat länge med stången ganska långt ner och med ganska liten vinkel mellan armarna och kroppen (45-60 grader?) och då är bänkpressen ganska dålig som bröstövning för mig. Axlar, tricep växer men inte bröst.
Tar jag istället ner stången högre upp, precis under nyckelbenet, och har nästan 90 grader mellan kropp och armar så upplever jag att blir trött i bröst av att köra bänkpress.
Men då får jag sänka vikterna en del.

Så det beror väl lite på vad man vill göra.

Liten Men Fet
2008-06-10, 14:53
Damien har rätt, 90grader är ingen höjdare för axlarna.

Berätta gärna mer, vad är det som göra att det blir dåligt för axlarna?

obesogen
2008-06-10, 15:06
Berätta gärna mer, vad är det som göra att det blir dåligt för axlarna?

Hur är det med minnet egentligen? Jag svarade ju dig på nästan en identisk fråga bara för några veckor sedan.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113762&highlight=b%E4nkpress%2C+fr%E4mre+kapseln

Kort svar; Du har ett litet ligment på framsidan av axeln som (främre glenohumerala ligamentet) är ansvarig för den anteriora axelstabiliteten om som sätts under onödigt stor stress vid 90 graders abduktion i bänken. Även SC och AC leden får ta mycket stryk