handdator

Visa fullständig version : Deff eller bulk


jaosef
2008-06-08, 21:47
Hej, har en lite småkorkad fråga, men ställer den ändå. Jag har tränat ca 6 månader, och gått upp en del i vikt. Jag var mycket underviktig när jag började träna, så har gått snabbt att lägga på sig vikt senaste året, eftersom jag började tänka på att äta mer för ca ett år sedan. Jag har gått från att för ett år sen vara 182 cm lång och väga 59 kg (mycket underviktig, jag vet)
Till att nu, ett år senare vara lika lång och väga omk. 76-77 kg. Detta är ju kanska stor viktuppgång, som jag förstår det (ca 18 kg på ett år)

Jag har nu funderat på att deffa en aning, jag vet att jag inte väger mycket i nuläget heller, i förhållande till min längd - men eftersom jag har lagt på mig så mycket vikt, har ju en del av dessa kilon gått till fett-vikt. Så jag har lite fett på magen(inte så mycket, men ändå märkbar ökning). Jag undrar hur ni vet när det är dags för att starta igång deffen? Kör man efter magrutorna eller? TIPS? Mina 2 undre magrutor syns inte längre, men de 4 övre får jag fram ganska synligt. Så klart att det är svårt att beskriva hur ser ut, men undrar som sagt bara hur ni tänker när det e dags för en deff. Jag tycker bara att jag inte har vikten inne för att deffa, men jag vet inte.

är 17 år gammal, btw

tacksam för svar
/Jaosef

jaosef
2008-06-08, 21:51
En följdfråga på detta; om jag tidigare under min bulk åt ca 4000 kcal på en dag, och sedan sänker detta till ca 3200 kcal om dagen (altså fortfarande ett överskott), kommer jag att tappa fett då? eller är detta omöjligt att tappa fettvikt om man inte ligger på ett underskott?

Scratch89
2008-06-08, 21:59
Nej, du kommer inte att tappa fett på ett överskott.
Frågan är ju om du behöver gå ner i vikt. Tycker du själv att du är för tjock? Det är DU som ska avgöra, inte vi och inte någon av dina kompisar.

jaosef
2008-06-08, 22:06
Jag vet att det är jag som måste avgöra.. jag krånglade till frågan ganska duktigt.. du kan sammanfatta min första fråga med;
" Hur gör du för att veta när det är dags för en deff? Går du efter våg, måttband, magrutor, spegel eller annat?"

Scratch89
2008-06-08, 22:21
Spegel och våg, helt klart. Nu har jag testat med att se t.ex "OK, nu väger jag 75 kg, och ser ut såhär. Nu ska jag förbättra formen, och sen när jag är i samma form igen ska jag väga mer". Typ. Samma sak med den bättre formen; ska jag vara hård ska det bli på en högre vikt för varje gång. Det räcker med ett par hg eller nåt per gång, bara man har något slags bevis för att det går framåt.

jaosef
2008-06-10, 20:40
Ok, fler metoder någon?

Multivitamin
2008-06-10, 21:27
Jag är ganska rädd för att lägga på mig fett så jag tänker behålla min nuvarande form tills jag går ut gymnasiet. Då jag tänker att bulka upp mig lite,
Men mina mål kommer va liknande Scratch89. Frågan är vad du själv vill göra så gör inget som du känner att du kommer ångra senare.

Scratch89
2008-06-10, 23:04
Du behöver ju som sagt inte se det svart på vitt. Varför inte bara träna och äta och ligga på energibalans? Det är inte så att träningen kommer ge noll effekt, bara för att du inte går upp eller ner i vikt. Om du är ung, man och tränar hårt kommer du att få bra resultat oavsett.