handdator

Visa fullständig version : Castro testar nya grejer


Castro
2003-06-07, 01:11
Jag hade tänkt testat ett för mig nytt träningsschema. Jag vet inte om det är smart att testa detta just nu, när ökningarna är bättre än aldrig förr, men det här schemat känns bara såååå rätt.
Jag tänkte hinna köra igenom kroppen 2 ggr på 8 dagar med en 2 split och såhär skulle det se ut:
Ben, Bröst + nåt enstaka set triceps
Vila
Rygg, Axlar + nåt enstaka set biceps
Vila
Ben, Bröst + nåt enstaka set triceps
Vila
Rygg, Axlar + nåt enstaka set biceps
Vila

Under den här perioden som jag planerat skall sträcka sig över hela sommaren hade jag tänkt köra riktigt låga reps i alla övningar och det är tänkt att allt skall kretsa runt de stora basöningarna, Bänkpress, Knäböj, Marklyft, Militärpress. Anledningen till att jag kommer köra så lite armar är att jag är av den tron att de inte behöver så mycket mer pisk än vad de får medan man kör de andra grupperna. Armarna är de som växt minst hittils och det skall verkligen bli intressant att se hur de svarar på den här typen av träning. Fungerar inte detta så är jag iaf lite kunskap rikare som jag kan bära med mig in i framtiden.

Sååå...Nååå...Vad tror ni om detta? Har ni några synpunkter så framför dom gärna. Är det någon annan som har kört/kör något liknande och kan dela med sig av sina resultat och intryck skulle jag bli glad?

Herkulez
2003-06-07, 08:26
Finns bara ett sätt att ta reda på om det funkar.............

Nitrometan
2003-06-07, 09:52
C'mon Castro! You can do it!

Castro
2003-06-07, 10:11
Joo jag vet att det bara finns ett sätt att ta reda på svaret, men jag tänkte bara höra om ni har några tankar om det. Vad tror ni detta träningssätt lämpar sig bäst för? Styrka eller Volym? Jag är mest ute efter styrka, men volymen får komma med styrkan. Och sen skulle det vara intressant att höra vad folk som kört såhär anser om det. Att köra igenom kroppen 2 ggr i veckan alltså. Alla verkar ju köra igenom den 1 gång.

AciDBL00D
2003-06-07, 11:17
Jag har experimenterat lite och två gånger i veckan funkar inte för mig. Var 5e dag gick men jag har nu gått tillbaka till en gång i veckan...

Niclaaas
2003-06-07, 11:19
prova i vilket fall som helst....bra med erfarenheter :thumbup:

Jon2
2003-06-07, 11:32
tycker du ska prova. Men då måste du va noga med återhämtningen inga onödiga jogging lr cykel turer och äta mkt mat.:bpump:

dimmer
2003-06-07, 13:39
kör kanske nått liknande funkar braa för mej.. det känns bra iaf

Big_Vik
2004-07-21, 20:01
BUMP BUMP BUMP!

hur gick det castro, blev du nöjd? ska börja med samma princip ungefär. fast kör nog endast 3 ggr/vecka.

ParvelX
2004-07-21, 23:16
Jag kör något väldigt liknande och det har funkat bra för styrkeökningar. Passen kan se ut så här:

Pass 1: Militärpress, Chins, Dips, Frontböj/Böj alla ungefär 5-7 set. Sen smäller jag in något set biceps och mage.

Pass 2: MP, Rodd, Bänk/Dips, Marklyft alla 5-7 set sen lite triceps, vader och underarmar.

Kör väl 3 pass på 8-9 dagar skulle jag tro.

Mitt schema är lite mer åt helkroppstypen, men principen verkar vara ganska lik. Brukar ligga på 5-8 reps. Exempel på ökningar: Dipsen började jag med 3or med +30 och är nu uppe över 10 reps. Började köra så här i början på sommaren.

Finns en tendens att den här typen av scheman sliter en del på kroppen. Har kört dem förut och skulle nog rekommendera viloveckor med ganska jämna intervaller och en hel del mat.

Lycka till hörru! Rock on,

:hbang:

Jense
2004-07-22, 00:01
Ett år gammal, ett år gammal... en år gammle

Castro
2004-07-22, 01:21
Minns inte riktigt, men jag tror iaf att det gick bra :D

Varför och hur hittar man en sånhär tråd förresten?

Börje H
2004-07-22, 06:53
Oooops ;)

ParvelX
2004-07-22, 10:07
Haha, snacka om att vara observant, eller inte:smash:

Usama Bin Liftin
2004-07-22, 10:17
Originally posted by Castro
Jag hade tänkt testat ett för mig nytt träningsschema. Jag vet inte om det är smart att testa detta just nu, när ökningarna är bättre än aldrig förr, men det här schemat känns bara såååå rätt.
Jag tänkte hinna köra igenom kroppen 2 ggr på 8 dagar med en 2 split och såhär skulle det se ut:
Ben, Bröst + nåt enstaka set triceps
Vila
Rygg, Axlar + nåt enstaka set biceps
Vila
Ben, Bröst + nåt enstaka set triceps
Vila
Rygg, Axlar + nåt enstaka set biceps
Vila



Nja du kommer träna axlar 3ggr i veckan på det här programmet, 2 gånger direkt och en gång indirekt genom pressövningar för bröst, tror att det blir i högsta laget för lederna och bl.a. axelmuskulaturen då den får jobba ganska bra...

Big_Vik
2004-07-22, 10:54
Originally posted by Castro
Minns inte riktigt, men jag tror iaf att det gick bra :D

Varför och hur hittar man en sånhär tråd förresten?

tittade längst bak bara för kul. Hittade den här, din första tråd här tror jag. :)

stahlberg
2004-07-22, 13:14
Ben
Vila
Rygg
Vila
Ben
Vila
Rygg

Och så ska du koncentrera dig på basövningar som knäböj och marklyft. Ska du träna knäböj på bendagen och marklyft på ryggdagen? Dessa rörelser tar på flera sätt på samma muskelgrupper. Om du tränar så så tränar du t.ex korsryggen varannan dag. I mina öron låter det otroligt ofta, om du ska bygga styrka måste du väl köra ganska tungt också, risken för överträning blir stor.

Skulle du igen köra marklyft på bendagen så tränar du igen övre ryggen varannan dag, och korsryggen med (ifall du kör den på ryggdagen också). OM du tränar knäböjning resp. marklyft på varje ben- resp. ryggdag, så tycker jag att upplägget har den svagheten att de muskelgrupper som arbetar både i knäböj och marklyft löper stor risk att bli övertränade.