handdator

Visa fullständig version : Tupplurar bra för förbränning?


Zhang
2008-06-08, 19:04
Om jag förstått rätt så utsöndras tillväxthormon under sömnen som då ska vara starkt fettförbrännande. I Vilken fas i sömnen utsöndras det? Skulle det fungera att ta en kort sovstund under dagen för att få kroppen att utsöndra det eller gäller det bara under länger sömnperioder?

Inge Enveten
2008-06-08, 19:56
Har troligtvis fel men något säger mig att jag läst att detta sker i "djupsömnen" dvs när man har sovit 3-4 timmar.

Eddie Vedder
2008-06-09, 03:58
Om du tänker ta en tupplur enbart ur fettförbränningssynpunkt känns det ju inte lite paradoxalt. Vill man förlora kroppsfett gör man det ju enklast genom att förbruka energi och inte genom att sova.

Missförstå mig inte nu, en tupplur på dagen kan vara bra på alla möjliga sätt men om du lägger dig mitt på dagen sover utan att egentligen behöva det så lär inget vara vunnet ur den aspekten direkt.

Dock är en god och regelbunden nattsömn starkt sammankopplat med viktbalans och hälsa, vidare är dåliga sömnvanor och omvänd dygnsrytm sammankopplat med både övervikt, negativa metabola hälsokonsekvenser och sämre mental hälsa.