handdator

Visa fullständig version : Opeth - Watershed


Arf Pingvin
2008-06-08, 18:03
Skrev en påminnelse i skivsläppstråden men skivan är så överjävla bra att den ska ha en egen tråd. Här diskuterar vi alltså bara skivan Watershed.

Blev inte alldeles överväldigad av den usla ljudupplevelsen av låten de spelat live tidigare så jag ställde ner mina förväntningar en aning. Men Opeth levererar. Åh hur de levererar!

Första låten Coil med kvinnlig gästsång hintar om något annorlunda, vad har frontman micke hittat på nu? Eek! Det blir väl ingen Human Equation? Men nej resten av skivan är ren Opeth! Fast lite intressant hade det varit...

Några höjdpunkter. The Lotus Eater. Micke nynnar något folk-aktigt. Axe kommer in drumfill -> blastbeat! Muhahaha :hbang: Sen när Per Jazzar loss 6 minuter in i låten. Så sjukt. Så bra. Burden, skruva på stämskruvarna i outrot, lolz. Hessian Peel, så grymt bra, trevligt med lite stråkar och inte bara mellotron. Sen... beepbeepbeep *BOOM!* Man vet att det ska komma, men ändå när Micke drar på growlet är man uppe på läktaren :laugh:

Alla låtarna kanske inte är de starkaste Opethlåtarna någonsin men sammantaget skäms skivan inte för sig. Jag vet inte vad som skulle vara bättre just nu. Jag får inte ha med så många bilder så ni får tänka er fem byggartummar av fem möjliga :thumbup:

Hades
2008-06-08, 18:50
Jag får alltid "kejsarens nya kläder"-vibbar när folk snackar Opeth. Jag vet inte vad jag missar, men enda skivan jag gillar är Damnation. Jag kanske måste lyssna in mig mer?

Arf Pingvin
2008-06-08, 18:57
Jag får alltid "kejsarens nya kläder"-vibbar när folk snackar Opeth. Jag vet inte vad jag missar, men enda skivan jag gillar är Damnation. Jag kanske måste lyssna in mig mer?

Kanske. Det kan nog ta ett tag att komma in i. Eller så gillar du det helt enkelt inte. Det är ok. Mer Opeth åt mig!

Whistler
2008-06-08, 20:42
Köper den på Nätgiganten nu. Återkommer om en timme.

Doozer
2008-06-08, 20:58
Jag har alltid stängt av Opeth när Mikael kommit in med den jäkla growlsången (kan han inte BARA sjunga rent?). Men jag tänkte att nu ger jag nya skivan en chans.. sagt och gjort..

.....




...




:hbang:

Så sjukt jävla snygga riff, svängigt.. allt är bara RÄTT!!! Growlet känns okey och jag kan leva med det även fall jag fullständigt älskar när Mikael sjunger rent som i Burden!

Skivan går hett här hemma nu.

Whistler
2008-06-09, 18:22
Jag... är... stum!

Det här är i klass med Blackwater Park!
Enda spåret jag egentligen inte tyckte var toppen är väl Burden.

Sniggel
2008-06-09, 19:57
Ny skiva you say? :)
Angående growlandet så antingen gillar man det eller inte. Jag som uppskattar growl tycker att han gör det bra och även har mycket bra sångröst när han sjunger "rent", vilket i kombination med resten av musiken gör Opeth så jävla bra. Får ta att checka in nya skivan jag med då.

Doozer
2008-06-09, 20:01
Angående growlandet så antingen gillar man det eller inte.

Eller så lär man sig leva med det... ;)

Sniggel
2008-06-09, 20:12
Eller så lär man sig leva med det... ;)

Hehe.
Ja, ungefär som med In flames, gillar inte high-pitch-skrikandet, fast har iofs inte lärt mig att leva med det så dom tycker jag faktiskt inte om.

Whistler
2008-06-10, 00:42
Hmm... Nu har jag lyssnat igenom albumet ett tiotal gånger. Gillar inte spåret "Hessian Peel" så bra heller. Tjejens sång på Coil är inte tokbra, men duger väl för försöket att introducera tjejsång.

Övriga spår är hur bra som helst! :)

Arf Pingvin
2008-06-16, 17:19
Hmm... Nu har jag lyssnat igenom albumet ett tiotal gånger. Gillar inte spåret "Hessian Peel" så bra heller. Tjejens sång på Coil är inte tokbra, men duger väl för försöket att introducera tjejsång.

Övriga spår är hur bra som helst! :)

Jag har provat lyssna på Hessian Peel på repeat på jobbet. Den är ju riktigt riktigt bra! :smash:

Beecher
2008-06-16, 17:42
Rätt löjligt/fult hummande i början av lotus eater, är väl det enda jag irriterar mig på, annars är skivan bra.

Hardrocker
2008-06-17, 14:56
Gillar nya skivan riktigt skarpt.
Marie Fredriksson covern på Limited skivan är udda men bra.

machine gun
2008-06-17, 16:47
Den nya skivan är galet bra!

Jag älskar att de drar åt det mer progressiva hållet och på något sätt är det så skönt att de valt att göra en så pass experimentiell skiva just nu, när det går så pass bra för dem. De kunde lika gärna safeat och lirat in en skiva med typiska "Opeth-hits", men de valde att sväva ut och vara kreativa. Cred för det! De måste ha vetat att det här är en riktig chansning. Det känns mkt som en sån skiva man antingen älskar eller hatar. Jag tror aldrig att jag hört något band som blandat ren sång med blast tidigare. Det sjuka är att det funkar.

Arf Pingvin
2008-06-17, 17:12
Micke har väl tidigare sagt något i stil med att opeth aldrig kommer lira blastbeats, till min stora sorg. Inte för att jag egentligen gillar det så mycket när det går till överdrift (Hate Eternal?) men det borde gå att göra "smakfullt" om man så säger. Kanske kom de på att de kunde göra det på ett sätt som ingen annan tidigare gjort, till min stora lycka :)

(skulle inte bli förvånad om det finns exempel på det, men jag kommer inte heller på nåt)

Pudzianovski
2008-06-17, 17:33
Han beskriver på dvdn varför han har med blast beats.

teargaz
2008-06-17, 20:18
Jag ger skivan 5 av 5 helt klart!
Det finns så himla mycket godis att lyssna på.
Tuttknullspartiet i The Lotus Eater är helt jävla klockrent.

Värt att kommentera i denna tråd är att ingen nämner nåt ang saknad av eventuella bandmedlemmar. Nån som vill säga nåt innan mig?

Axe vs Lopez
Kulle vs Peter

Pudzianovski
2008-06-17, 20:37
Jag ger skivan 5 av 5 helt klart!
Det finns så himla mycket godis att lyssna på.
Tuttknullspartiet i The Lotus Eater är helt jävla klockrent.

Värt att kommentera i denna tråd är att ingen nämner nåt ang saknad av eventuella bandmedlemmar. Nån som vill säga nåt innan mig?

Axe vs Lopez
Kulle vs Peter

Känns som det redan är söndersnackat på deras forum.

Tricce
2008-06-17, 20:55
Kulle är grym och hans flickvän är trevlig och ja jag är partisk :)