handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är protein


joshish
2008-06-08, 13:00
jag styrketränar 3-4 gånger i veckan försöker hålla mig till 4 gånger i veckan nu när det är sommar.

hursomhelst så undrar jag hur viktigt protein är till träning, att få i sig rätt mängd för jag tror inte ja får i mig tillräckligt, kankse 100 gram per dag (92 kilo) vilket är för lite.

1,5-3gram per kilo har ja hört. så min fråga är väl hur mycket det kommer påverkas om ja tar protein tillskot

tp_88
2008-06-08, 13:09
Jag tror du får i dig mer än 100g, det är fruktansvärt lite. OM du nu skulle få i dig så lite som du säger, så är det nog en bra idé att försöka få i dig bortåt 2g/kg kroppsvikt istället.

hasic
2008-06-08, 13:11
så min fråga är väl hur mycket det kommer påverkas om ja tar protein tillskot

Beror ju såklart på hur mycket protein du får i dig genom maten. Sen så kan ingen säga exakt hur mycket det kommer hjälpa eller hur snabba ökningar du kommer få, det beror på flera andra faktorer. Hur gammal är du?

joshish
2008-06-08, 13:58
jag är 20 år och har tränat i ungefär 4 månader nu, jag förväntar mig inga större förrändringar men i längden syfta jag mer på. är jätte dålig på att räkna protein.
men räcker det med att man tar en banan efter träning sen äter normalt? mitt mål är ungefär 100-110 bänk. jag kör ungefär 8-10 reps så vill öka mer på volym än ren styrka

hasic
2008-06-08, 14:02
jag är 20 år och har tränat i ungefär 4 månader nu, jag förväntar mig inga större förrändringar men i längden syfta jag mer på. är jätte dålig på att räkna protein.
men räcker det med att man tar en banan efter träning sen äter normalt? mitt mål är ungefär 100-110 bänk. jag kör ungefär 8-10 reps så vill öka mer på volym än ren styrka

2g/kg kroppsvikt räcker nog i din ålder.. :)

Eddie Vedder
2008-06-08, 14:07
är jätte dålig på att räkna protein.

Jag är övertygad om att du räknar fel. Äter man vanlig mat i normala mängder måste man nästan anstränga sig för ett så lågt proteinintag. Är du en vegan som deffar kanske, men bygger du/ligger i energibalans och äter en blandkost så lovar jag dig till 00% att du får i dig mycket mer protein än så.

joshish
2008-06-08, 14:56
okej vad bra=) jag är inte vegan ja äter ganska bra

Ronja
2008-06-08, 18:28
Jag får lätt i mig runt 120+ protein per dag utan tillskott så det borde inte vara nå proble för dig efterso ja e tjej på168 och 53kg :)

ChrisDEFC
2008-06-08, 19:07
Jag personligen skulle ändå lägga till en proteinshake/dag om du har mål att öka i massa för att vara på den säkra sidan. hellre lite för mycket protein än lite för lite om du nu inte är jätterädd för att lägga på dig fett? du kan ju åxå lägga till nått proteinrikt till nån måltid eller mellanmål eller liknande men för lättvindlighets skull så tar jag själv proteinshake. skapligt billigt, gott och väldigt lättvindligt, finns bra protein i här i shoppen som är extremt prisvärt. köp några kilo och testa under nån månad och utvärdera. kanon med en proteinshake och en banan efter träning men jag tar även dom dagar jag inte tränar.

Lycka till med träningen.

btw så har jag själv upplevt att ökningarn gått fortare då jag gått från att typ ta en gainer efter träningen till att ta en gainer efter träning men dessutom ta en proteinshake dagligen. dessutom äter jag riktigt mycket och verkligen ger gärnet i basövningarna på gymmet :thumbup:

Per B
2008-06-08, 19:19
Jag är övertygad om att du räknar fel. Äter man vanlig mat i normala mängder måste man nästan anstränga sig för ett så lågt proteinintag. Är du en vegan som deffar kanske, men bygger du/ligger i energibalans och äter en blandkost så lovar jag dig till 00% att du får i dig mycket mer protein än så.
Det löftet var inte mycket att hänga i julgranen! :smash: