handdator

Visa fullständig version : Lissabon vs. Porto vs. Barcelona


Calamity
2008-06-07, 23:04
Hej.
Jag har möjlighet att ta ett utbytesår i någon av de här tre städerna, men vet inte riktigt i vilken ordning jag ska ansöka. Lissabon och Barcelona känner nog de flesta till, Porto är Portugals näst största stad och ligger vid havet ca 300km norr om Lissabon.

Om det är någon som har varit i Portugal och Spanien, vad för skillnader upplevde ni? Vilket av språken är lättare att lära sig? Eftersom språken är ganska lika, har ett av dem lättare att förstå det andra än tvärtom? (Tänk norrmän och svenskar)

Vilken stad hade ni valt i första hand och varför? Innan nu alla skriver Barcelona utan att tänka sig för, staden är jättespännande som turistattraktion, men det finns andra saker att tänka på när man ska vara där ett år. Till exempel kollektivtrafik, levnadskostnader, fritidsaktiviteter, klimat, hur ekelt det är att flyga dit osv osv.

Tack på förhand

hultman
2008-06-07, 23:34
Vad ska du läsa? Är väl ganska intressant hur gott renommé respektive skolor har.

Calamity
2008-06-07, 23:57
Ska läsa 3 eller 4 året medicin. Beror på hur snabbt jag lyckas behärska språket. Har läst en del recensioner av andra studenter, och alla tre ställena har fått övervägande bra recensioner.

Mantus
2008-06-07, 23:58
Hej.
Jag har möjlighet att ta ett utbytesår i någon av de här tre städerna, men vet inte riktigt i vilken ordning jag ska ansöka. Lissabon och Barcelona känner nog de flesta till, Porto är Portugals näst största stad och ligger vid havet ca 300km norr om Lissabon.

Om det är någon som har varit i Portugal och Spanien, vad för skillnader upplevde ni? Vilket av språken är lättare att lära sig? Eftersom språken är ganska lika, har ett av dem lättare att förstå det andra än tvärtom? (Tänk norrmän och svenskar)

Vilken stad hade ni valt i första hand och varför? Innan nu alla skriver Barcelona utan att tänka sig för, staden är jättespännande som turistattraktion, men det finns andra saker att tänka på när man ska vara där ett år. Till exempel kollektivtrafik, levnadskostnader, fritidsaktiviteter, klimat, hur ekelt det är att flyga dit osv osv.

Tack på förhand

Jag har visserligen bara turistat i Barcelona två gånger men båda gångerna tog jag enbart kollektivtrafik för att på så vis kapa kostnader och se mer av staden.
Barcelona har en flygplats en bit utanför staden, pendeltåg går direkt utanför flygplatsen och leder in till Barcelonas tunnelbanenät. Det är något av en pärs att ta sig runt genom tunnelbanenätet om man inte kan språket och har en bra karta eftersom de anställda på tunnelbanan oftast talar sämre engelska än en förstaklassare här i Sverige. När du väl lärt dig tunnelbanans och pendeltågens nät så går det förvånansvärt smidigt att ta sig runt i staden. Barcelona är rätt dyr men kommer man bort från turiststråket kan man få det rätt mycket billigare vad gäller mat o dyl. Ser man dessutom spansk ut i.e. man klär sig normalt, ser inte bortkommen ut och är inte blond och blåögd så minskar risken för att bli rånad också kan jag tänka mig.


Powpow borde för övrigt ha bra koll på Barcelona.

hultman
2008-06-08, 00:08
Ska läsa 3 eller 4 året medicin. Beror på hur snabbt jag lyckas behärska språket. Har läst en del recensioner av andra studenter, och alla tre ställena har fått övervägande bra recensioner.

Varför vill du läsa medicin utomlands?

Andreas Guiance
2008-06-08, 07:12
Vad gäller språksituationen är spanska lättare att lära sig än portugisiska (som är lite mer grötigt). Problemet med just Barcelona är dock att de flesta pratar katalanska (kanske inte så användbart i övrigt).

För övrigt är portugiserna mycket bättre på engelska än spanjorerna – de dubbar nämligen inte alla sina program på teve.

Barcelona har betydligt vildare uteliv än både Lissabon och Porto om du skulle vara ute efter det.

Den viktigaste faktorn är dock att man i Barcelona kan ha säsongskort på både Barcelonas och Espanyols matcher – behövs det mer fritidsaktiviteter än så?:D

Calamity
2008-06-08, 14:01
Tack för svaren!
Hultman: Varför inte? Det känns inte som om man kommer få en liknande chans när man väl kommer ut i arbetslivet.