handdator

Visa fullständig version : RF avråder från användande av kosttillskott...


-squat-
2003-06-06, 19:49
RF avråder från användande av kosttillskott främst på grund av dopingrisken.

Även World Anti-Doping Agency (WADA) har vid flera tillfällen gett samma råd till elitaktiva.

Det finns risker med kosttillskott, de kan innehålla dopingklassade substanser.

Nedan finner du en länk till en artikel på engelska från Athletes Passport, Volume 5, April/May 2003, med vanliga frågor och svar om kosttillskott.
http://www.wada-ama.org/docs/web/communications/publications/athlete_passport_newsletter/may_03.pdf

rymdrattan
2003-06-06, 19:59
Avråder från att använda alla sorters kostillskott?
Undra ifall det va samma personer som ville få protein tillskott förbjudet i sverige :D

Muskelsmurfen
2003-06-06, 20:04
Nån som vet vilka som innehåller prep? så man kan beställa...:devil:
Heh, nej skämt åsido. Det är ju rätt oslugt att vilja förbjuda protein...

Grahn
2003-06-06, 20:23
Förbjudet äta mat, hört att det är prestationshöjande.

Munter
2003-06-06, 22:02
Där ser ni, barn ! Ät kött och potatis istället för massa pulver och piller. Punkt slut.

Nitrometan
2003-06-07, 10:07
Arne Ljungkvist är emot piller och pulver av ren princip.

Pressarn
2003-06-07, 10:09
Ta med kött o potatis till gymmet e bara lite opraktiskt, vassle . ;)Annars tycker jag det e lite fjantigt att dricka kaseindrinkar när man är hemma, om man inte hårdbantar eller väger 130kg muskler.

feldtarn
2003-06-07, 11:13
Originally posted by Pressarn
Ta med kött o potatis till gymmet e bara lite opraktiskt, vassle . ;)Annars tycker jag det e lite fjantigt att dricka kaseindrinkar när man är hemma, om man inte hårdbantar eller väger 130kg muskler.


om man hårdbantar lr väger 130kg muskler så finns det väl ännu större anledning att dra ned på kostilskotten...

Men på morgon (vassle) o efter träning vassle o snabba kolisar så finns det nog inget bättre än tillskott!

Sen äre mat i största möjliga mån som gäller...

Pressarn
2003-06-07, 11:18
Väger man 130kg muskler så är det svårt, dyrt och onyttigt (fett, salt) att äta så mycket kött som man behöver för att få i sig proteiner. Därför är proteinpulver ett bra komplement då.
Bantar man så vill man inte få i sig speciellt mycket kolhydrater och fett samtidigt som man måste få i sig protein, detta är inte så lätt med vanlig mat och därför behöver man då proteintillskott. För oss vanliga människor så ser jag ingen anledning att dricka kasein under vanliga dagar.
Jag snackar inte om gainers, utan om proteinpulver med aspartam.

obbe
2003-06-07, 13:56
Delar pressarns uppfattning till fullo! Man kan få oerhört fina resultat ändå! Sen är det godare också...
:D

Grahn
2003-06-07, 16:03
Var och en på sitt sätt

feldtarn
2003-06-07, 21:13
aja, ni gör som ni vill!

sen vet jag inte vart kolhydraterna i en köttbit är? fett beror väl på vad för kött... inte så kinkigt om det är bulk...



en prottedrink ger inte heller näring under lika lång tid vilket kan va bra under sömnen...


Mina erfarenheter som iofs inte är så stora är dock att mat är bättre än kostillskott förutom det jag nämde ovan...

Herkulez
2003-06-08, 04:52
Skulle aldrig idas/ha råd att laga 300-380 gram protein/dag, det blir ganska mycket kött. Fasst jag kan erkännna att jag har blivit smått beroende av proteinpulver, tar ungefär mellan 7-10 skopor á 22 gramprotein/skopa. Men vafan, det funkar.

Moral of the story:
Guds gåva till bodybuilders är nog proteinpulver :D

Megatuttarna
2003-06-08, 10:07
Jag litar inte på protte, tar bara efter träningen!

Annars är det ju hur enkelt som helst att få i sig protein!

Tonfisk, bönor, ärtor, kyckling, köttfärs, ägg, mjölk, vafan listan kan göras skitlång..

Niclaaas
2003-06-08, 10:17
Originally posted by Megatuttarna
Jag litar inte på protte, tar bara efter träningen!

Annars är det ju hur enkelt som helst att få i sig protein!

Tonfisk, bönor, ärtor, kyckling, köttfärs, ägg, mjölk, vafan listan kan göras skitlång..

:thumbup: både för att inte lita på och för att det är hyfsat lätt...fast kan förstå att det är svårare när man väger en hel del sen

ivandrago
2003-06-08, 10:57
blir fan skrämd när jag läser om vissa byggares matvanor. Typ 6 prottedrinkar om dagen istället för mat med protte. Mat är ju gott!!

Herkulez
2003-06-08, 20:09
Originally posted by Megatuttarna
Jag litar inte på protte, tar bara efter träningen!

Annars är det ju hur enkelt som helst att få i sig protein!

Tonfisk, bönor, ärtor, kyckling, köttfärs, ägg, mjölk, vafan listan kan göras skitlång..


Tonfisk -spyr jag av
Ärtor -samma
Kyckling -blir för dyrt om jag ska äta 1 kilo om dagen
Köttfärs - 10% fett under dieten...nä tack (fast en kompis har lovat mig hur mycket älgfärs som helts :kickass: )
Ägg- äter det, men magen pallar inte allt för mycket.
mjölk - kolhydrater

Det är inte så lätt om man är på diet och är lite kräsen av sig, sen är det ju ganska enkelt att bara blanda en proteindrink, och oftast billigare oxå ( är en fattig student). Men om jag får älgfärsen (extremt lågt på fett, så kommer jag att dra ner ganska rejält på drinkarna). Men det är som ni säger, mat är bäst i längden.

Vad menar du när du säger att du inte litar på proteindrinkar?

Fartman
2003-06-08, 20:17
Originally posted by Herkulez



Tonfisk -spyr jag av
Ärtor -samma
Kyckling -blir för dyrt om jag ska äta 1 kilo om dagen
Köttfärs - 10% fett under dieten...nä tack (fast en kompis har lovat mig hur mycket älgfärs som helts :kickass: )
Ägg- äter det, men magen pallar inte allt för mycket.
mjölk - kolhydrater

Det är inte så lätt om man är på diet och är lite kräsen av sig, sen är det ju ganska enkelt att bara blanda en proteindrink, och oftast billigare oxå ( är en fattig student). Men om jag får älgfärsen (extremt lågt på fett, så kommer jag att dra ner ganska rejält på drinkarna). Men det är som ni säger, mat är bäst i längden.

Vad menar du när du säger att du inte litar på proteindrinkar?

åh jävlar vad det är gott med älgkött.. hur skulle man överleva utan lite färs, skav, fileer osv.

Sve
2003-06-13, 06:37
ja bor man hemma hos mamsen är det säkert inte svårt att häva i sig i mängder.
brukar oftast vara smågrabbar som bor hemma som ojjar sig över pulver. mest kanske för att deras föräldrar väl ser det som inkörsport till dopning eller liknande.
brukar bli annat ljud i skällan när de flyttar hemifrån. haha!

Assazel
2003-06-13, 07:44
herkulez: 7-10 skopor, hur ofta? på en dag?

Herkulez
2003-06-13, 12:04
Originally posted by Hominus_Nocturna
herkulez: 7-10 skopor, hur ofta? på en dag?

1 skopa =22 gram protein


frukost 2 skopor
mellanmål vid ca 14.00 2 skopor
efter träningen 4 skopor
ibland före läggdags 2 skopor

sen så äter jag ungefär 3-4 ggr utöver det där.

Herkulez
2003-06-13, 12:06
Glömde bort att skriva 1/2 skopa före morgonpromenaden, nu så ser ju inte alla dagar ut så där men många.

Allas magar pallar ju inte så mycket proteinpulver, men min gör det så............

Wilson
2003-07-11, 01:44
det finns två anledningar till att jag föredrar pulver istället för mat ibland.
1. billigare med pulver (iaf därifrån jag köper mitt)
2. enklare, smidigare.

Vi säger att man är ute nånstans.. inte fan tar man med sig några bitar kyckling då? nä just det.
Sedan är man ibland mätt och orkar äta sitta å käka massa kött lr liknande. Det tar tid oxå:D man kan ju faktiskt ha bråttom lr något..

Innan läggdags brukar jag variera. När jag orkar/har hemma, äter jag gärna riktig mat. Tex mager 10% ost ger ju sådär 30gram protein å 10 gram fett.. perfekt innan kvällen med sådär 150 gram.
Så innan kvällen - helst MAT! :eating:

Viveqa
2003-07-11, 06:38
Jag tror att det i de flesta fall är dåliga ursäkter ifrån idrottare "mitt positiva dopingtest måste ha berott på att jag ätit något kosttillskott" :smash:

De flesta kosttillskott är bara koncentrerad mat.

Yunix
2003-07-11, 09:36
Min åsikt är att nästan alla normala människor får samma ökningar utan kosttillskott. Undantagen är som tidigare nämts de som kräver mer än de kan få i sig.

De personer som jag känner som har snyggast kroppar äter inga kosttillskott över huvud taget. Tycker att dom som dricker massa giners med mera enbart blir uppsvällda som ballonger... och hur snyggt är det?

Muskelsmurfen
2003-07-11, 10:28
Att äta mycket protein är bra om man vill ha muskler, det är väl alla överens om? Om man får det genom mat eller pulver är väl mindre viktigt.
Jag har iaf hittat min idealnivå på 3g protte/kg kroppsvikt. Jag fick för en tid sedan tillbaka lite provresultat och jag låg precis på den övre gränsen till normala proteinvärden... hehe

Viveqa
2003-07-11, 12:15
Anledningar till att jag äter en hel del prottepulver;

1. Jag har inte råd att äta vanlig mat

2. Har inte tid att tilllaga/anordna mat var 3.e timme, speciellt inte ifall man ska bort

3. Under uppbyggnad (och deff ibland) orkar man helt enkelt inte trycka i sig tillräckligt med vanlig mat.

Yunix
2003-07-11, 13:04
Menar inte att det är något fel med proteinpulver. Kan vara ett bra komplement ibland precis som ni skriver.
Menar bara att många skulle haft snyggare kroppar om dom gav fan i alla gainers med mera. Då hade många gymmare sluppit vara feta året runt. (jaja man kanske bygger saktare utan massa fett ingen behöver komentera det) men för mig är det viktigaste att trivas och vara nöjd med min kropp. Gör tjocka gainersdrickare det också så är alla nöjda.:thumbup:

Niclaaas
2003-07-11, 13:27
det är nog knappast gainers efter passen som gör dem tjocka...men ändå

z_bumbi
2003-07-11, 14:59
Yunix: Varför skulle man bli tjock av en gainer ?