handdator

Visa fullständig version : Vassle till mellis?


Ronja
2008-06-07, 22:11
Blir så förvirrad av att alla ger en olika direktiv hela tiden....har nu köpt whey 100(pga laktos och vill ha naturell smak) som jag tänkt använda so mellis och efter träning. Hur bra är detta egentligen? läser olika saker överallt där det står det ena o det andra om upptag och nedbrytning mm, står ibland att kasein är bättre som mellis osv och att vassle inte förhindrar muskelnedbrytning(vilket inte vore så bra för mig). Hur är det egentligen med detta nån som kan förklara tydligt för mig, vill inte tappa uskler utan bygga på mig.
Nån snäll so kan svara?;)

Eddie Vedder
2008-06-07, 22:21
Vassle är ett mycket bra protein. Det är i sig för snabbt för att ensamt motverka muskelnedbrytning. Men om du tar det som en del av en lite större måltid, t.ex. tillsammans med någon frukt och lite nötter så blir upptaget långsammare.

Kasein är långsamt i sig och motverkar muskelnedbrytning men stimulerar ingen muskelproteinsyntes. Nysyntesen av muskelprotein i förhållande till nerdbrytningen är vad som avgör den totala balansen, alltså är båda viktiga.

Du har alltså gjort ett bra inköp, men vill du ha ett lämpligt mellanmål kan det ju vara klokt att ta proteinet tillsammans med något mer.

Per B
2008-06-07, 22:42
Om du tar det som mellanmål så kan jag tipsa om att blanda med havredryck, havregryn och lite frukt och bär (jordgubbar, björnbär och banan är min favorit; för detta behöver du dock en mixer). Detta ger rimligtvis ett ganska långsamt upptag. Själv har jag både vassle- och blandprotein till mina "proteinsmoothies", men en stor fördel med vassle är att mixern blir mer lättdiskad. Mina framtida köp kommer nog framförallt vara i form av vasslepulver.

OBS! Jag använder EAA-pulver i direkt anslutning till träning, ej proteinpulver.

Slartibartfast
2008-06-08, 02:47
Om du tar det som mellanmål så kan jag tipsa om att blanda med havredryck, havregryn och lite frukt och bär (jordgubbar, björnbär och banan är min favorit; för detta behöver du dock en mixer). Detta ger rimligtvis ett ganska långsamt upptag. Själv har jag både vassle- och blandprotein till mina "proteinsmoothies", men en stor fördel med vassle är att mixern blir mer lättdiskad. Mina framtida köp kommer nog framförallt vara i form av vasslepulver.


Har aldrig förstått varför man skulle förstöra en god havregrogg med att blanda med vassle. Blanda alla goda ingredineser och ät. När man ätit upp groggen så blandar man vasslen med bara vatten och sveper på två sekunder. :thumbup:

Ronja
2008-06-08, 06:17
Smakar naturell whey 100 star nutrition verkligen något? har ej öppnat förpackningen än så jag har ej provat( har endast provat naturell sojaprotein förut och det var verkligen inte nam nam! :D )

Tack för svaren i övrigt!! Har tänkt göra en drink av nå slag blandat me frukt så då hoppas ja det blir bra.

King Grub
2008-06-08, 06:39
Det är klart det smakar något; om det är "naturell" vasslesmak, bör det väl smaka just vassle. Och vassle smakar förskräckligt.

Torwald
2008-06-08, 11:49
Ja hu, naturell vassle är verkligen hemskt. Det går att dricka, men man får hålla sig hårt i relingen för att inte kasta upp det.

Liten Men Fet
2008-06-08, 15:22
Naturellt proteinpulver tycker jag inte smakar så mycket, lätt att dölja om man har i lite annat också. Däremot alla äckliga söta snuskiga hallon, vanilj, choklad smaker som finns tröttnar jag väldigt fort på inte så lätt att dölja dom smakerna heller.
Jag skulle gjort som Per men haft i "Vanlig Djälva Mjölk"[tm] istället för havredrycken så får man ner lite kalk och det gör väl inget för en kvinna? (Om hon inte är laktosintolerant...)

Smäller du i lite fryst bär blir det ju inte onyttigare och inte äckligare heller tycker jag.

Ronja
2008-06-08, 18:25
Har testat den nu och den sakar ingenting enligt mig mixar med grönsaker eller frukt så då känner iaf jag ingen sak :)

Liten_Men_Fet: Jo jag e laktosintolerant, men dricker hellre soja än havre.:)