handdator

Visa fullständig version : Trycka ut mittpartiet av bröstkorgen


Norrlänningen_
2008-06-07, 21:04
Hej, jag lider av ett "stort" problem
min bröstkorg är inte som en normal persons dvs att den är hyffsat platt från början medans min ser liksom lite mer intryckt i mittpartiet.
Kan jag på nått sätt återgälda detta genom att träna speciella muskelgrupper eller kommer jag få leva med det livet ut :confused: .

Skulle vara väldigt fint om någon kunde hjälpa mig med detta problem
för jag anser det som ett stort problem, tack!

Säg till om ni inte förstår vad jag menar, så kanske jag kan rita någon bild eller något för att förtydliga problemet.

ViktorLindstrom
2008-06-07, 21:42
Om jag förstår dig rätt nu, så har du möjligen något som kallas trattbröst(Pectus excavatum).
Jag vet faktiskt inte mer än att det heter så, och hur det ser ut. Men det kan ju kanske hjälpa dig att få något att söka på i alla fall?

Finns några till här på forumet som har det vill jag minnas.

Hoppas det är till någon hjälp i alla fall...

Allan
2008-06-07, 21:42
SÖK trattbröst!

Norrlänningen_
2008-06-08, 14:50
Alltså jag kan trycka ut bröstet om jag vill så att det blir normalt, och trattbröst är nog inte det jag har.

Norrlänningen_
2008-06-08, 14:53
Så jag har dvs ingen grop det är liksom bara intryck tryck som om att det inte fanns några inre bröstmuskler bara de yttre så att säga.

Taragon
2008-06-08, 16:11
Så jag har dvs ingen grop det är liksom bara intryck tryck som om att det inte fanns några inre bröstmuskler bara de yttre så att säga.

Svårt att veta vad du menar.. posta en bild så blir det lättare.

Diggler
2008-06-08, 17:41
Trattbröst är ibland Marthams syndrom. Och då skall du nog passa dig för bänkpress öht.

Rahf
2008-06-08, 17:44
Kan vara att trådskaparen har en bred skåra mellan tuttarna också.

Norrlänningen_
2008-06-08, 18:14
hittade en bra bild som visar hur min bröstkorg ser ut i normalt läge dvs när jag går osv. Som ni ser så är det ingen tratt utan bara lite inbucklat i mitten men muskeln är normal på sidorna

Insulinus
2008-06-08, 18:22
Tycker det ser fullkomligt normalt ut!

Tolkia
2008-06-08, 18:46
Svårt att se någon "inbuktning" på de där bilderna, särskilt med tanke på hur du står när du tar dem (inte direkt "ut-med-bröstet-in-med-magen-position"). Tills någon av de som har lite mer erfarenhet av trattbröst (Sheo, var är du?) talar om för mig att jag har fel tycker jag att det ser ut som om problemet (i den mån man anser att det finns ett problem) är frånvaro av muskelmassa snarare än konstig form på bröstkorgen. Jag skulle inte reagera om jag såg den på stan, s.a.s.

Rahf
2008-06-08, 19:07
Ser helt normalt ut från de bilderna sett. Första internetdiagnosen lyder:

Du har för lite muskelmassa

Norrlänningen_
2008-06-08, 19:23
Så då är det bara att jag kör på helheten? Inte tex satsa mer på rygg, mage eller bröst.

Raschmus
2008-06-08, 22:22
Så då är det bara att jag kör på helheten? Inte tex satsa mer på rygg, mage eller bröst.

Det ena ska nog inte utesluta det andra. Träna tuttarna hårt verkar vara lösningen.

Liten Men Fet
2008-06-08, 23:08
Ser ut som jag när jag var smalare. Skaffa bättre hållning: in med magen, ut med bröstet och stå rakryggad.
Sen fortsätter du träna ordentligt.


För du har inte ont i bröst benet? Det är inte mjukt och ger efter om du trycker lite lätt på det?

Taragon
2008-06-09, 05:57
hittade en bra bild som visar hur min bröstkorg ser ut i normalt läge dvs när jag går osv. Som ni ser så är det ingen tratt utan bara lite inbucklat i mitten men muskeln är normal på sidorna

Det ser inte ut som trattbröst iaf. Jag tycker det ser helt normalt ut.

Norrlänningen_
2008-06-09, 11:29
Ser ut som jag när jag var smalare. Skaffa
För du har inte ont i bröst benet? Det är inte mjukt och ger efter om du trycker lite lätt på det?

Benet ger efter om jag tar i lite måttligt, ibland händer det att jag får lite ont i benet troligen efter att jag har kört på lite för hårt.

Liten Men Fet
2008-06-09, 12:13
Benet ger efter om jag tar i lite måttligt, ibland händer det att jag får lite ont i benet troligen efter att jag har kört på lite för hårt.

Ta det lugnt då, smärta är ju ett tecken på att nåt kan vara fel.
Ta kontakt med vården, vet inte vart man bör vända sig men sjukgymnast eller vanlig doktor. Annars finns väl skolsköterska man kan knalla till gratis, det är ju trots allt gratis.
Det är ju förutsatt att du pluggar fortfarande.

Sniggel
2008-06-09, 12:17
Det ser normalt ut. Men det verkar som om du önskar mer "övre bröst". För det ser ut att saknas lite muskelmassa där jämfört med nedre delen.
Byt ut bänkpress mot lutande bänkpress, kör gärna militärpressar ibland också.

Doktorn
2008-06-10, 11:51
Trattbröst är ibland Marthams syndrom. Och då skall du nog passa dig för bänkpress öht.

Ibland? Vad jag vet så är under 1.5% associerat med Marfan (det heter inte Martham)

Hemi
2008-06-10, 12:33
hittade en bra bild som visar hur min bröstkorg ser ut i normalt läge dvs när jag går osv. Som ni ser så är det ingen tratt utan bara lite inbucklat i mitten men muskeln är normal på sidorna


Det fett man har, även om det är lite, och möjligen bröstmusklerna tenderar att bukta ut nedtill/på sidorna särskilt när man trycker ihop bröstet med armarna som du gör på bilden. Det är altså fråganom en omvänd 'synvilla', det buktar ut på utsidorna, inte gröper in på insidan.

Det typiska 'problemet', 'dåligt inre bröst' som inte existerar i någon egentlig mening.