handdator

Visa fullständig version : Armhävningar


phillimon
2003-06-06, 18:04
I sommar kommer jag inte kunna ta mig till i gymmet och har därför tänkt köra lite armhävningar;)

Vet att det absoulut inte är lika bra som att träna på gymet men nåt borde jag iaf få ut av det... Hade tänkt köra med benen upphöjda blir ju som sagt lite tyngre då.

Ska man bara köra tills failure eller ska man ta det lungt och satsa på många istället?

:smash:

Jon2
2003-06-06, 18:11
Tycker du ska köra till failure med någon slags vikt på ryggen

phillimon
2003-06-06, 18:14
Originally posted by Jon2
Tycker du ska köra till failure med någon slags vikt på ryggen

Svårt att tejpa en vikt på ryggen juh :smash:

King Grub
2003-06-06, 18:16
Originally posted by phillimon


Svårt att tejpa en vikt på ryggen juh :smash:

Tejpa? :confused: Lägg dig i armhävningsposition och be någon placera en vikt på din rygg.

Att nöta armhävningar utan belastning leder nog till... inte mycket.

phillimon
2003-06-06, 18:21
Originally posted by King Grub


Tejpa? :confused: Lägg dig i armhävningsposition och be någon placera en vikt på din rygg.

Att nöta armhävningar utan belastning leder nog till... inte mycket.

hmm.. jaha... Får väll ta på mig en ryggsäck isf :hbang:
Men Grub ska man köra till failure... jag har iaf fått för mig att man får ut mest av att överbelasta musklerna..

Sen undrar jag också på vilka muskler armahävningar tar.. personligen känner jag mycket på magen men det är jag det:smash:

King Grub
2003-06-06, 18:33
Du överbelastar väl musklerna vid träning till failure? Eller? Om du kör tungt och misslyckas med t ex sjunde repetitionen så har du kört till failure, och du har garanterat överbelastat muskeln också. Hur menar du?

phillimon
2003-06-06, 18:35
Originally posted by King Grub
Du överbelastar väl musklerna vid träning till failure? Eller? Om du kör tungt och misslyckas med t ex sjunde repetitionen så har du kört till failure, och du har garanterat överbelastat muskeln också. Hur menar du?

hehe vet inte riktigt vad jag menar själv :smash:

Vad är skillnaden att köra till failure utan och med vikt??
förutom att man får köra lite fler gånger utan vikt då

King Grub
2003-06-06, 18:36
Bara en: att köra till failure med kanske 50+ reps ger ingen styrke- eller volymökning. För det krävs det träning till failure med tunga vikter. Alltså överbelastning.

Failure är det engelska ordet för misslyckande: alltså träning tills du misslyckas att utföra en repetition till.

phillimon
2003-06-06, 18:42
mmm... men då ska jag alltså ha så mycket vikter att jag typ klara ett tio tal armhävningar...

Sen undrar jag också om du kunde förklara varför inte musklerna reagerar likadant om du gör 50 reps till failure och om du gör 10 till failure då med vikter..?

King Grub
2003-06-06, 18:44
Det finns ingen anledning för muskler att bli större och starkare när repsantalet blir så pass högt. Det är de "vita" muskelfibrerna som är explosiva och aktiveras med låg-medelrepsträning som står för den allra största muskelvolymökningarna. Olika muskelfibrer aktiveras olika vid hög/lågreps.

Titta på löparna: vilka är störst? 100, 400, 800 eller 10000 meterslöparna?

phillimon
2003-06-06, 18:49
Okej... Nu förstår jag lite mer...

Tack ännu en gång för att du svarar på alla tråkiga och jobbiga frågor...

Någon dag ska du få en present av mig:naughty: :angel:

Vänskap
2003-06-06, 18:50
Gebreselassie väger lite över 50 kg har jag för mig.
Stor som en tjur.:D

King Grub
2003-06-06, 19:11
Originally posted by phillimon
Okej... Nu förstår jag lite mer...

Tack ännu en gång för att du svarar på alla tråkiga och jobbiga frågor...

Någon dag ska du få en present av mig:naughty: :angel:

Jag är inte helt säker på att jag vill veta vad den där presenten är, med tanke din Smiley... ;)

Nils
2003-06-07, 00:29
Originally posted by King Grub
Det finns ingen anledning för muskler att bli större och starkare när repsantalet blir så pass högt. Det är de "vita" muskelfibrerna som är explosiva och aktiveras med låg-medelrepsträning som står för den allra största muskelvolymökningarna. Olika muskelfibrer aktiveras olika vid hög/lågreps.

Titta på löparna: vilka är störst? 100, 400, 800 eller 10000 meterslöparna?
Det är nog en lite skum jämförelse i sammanhanget.
Även om man klarar 50 reps så motsvarar det sprinters och bör i så fall ge klart stora muskler.
Nils

Nitrometan
2003-06-07, 09:57
>Titta på löparna: vilka är störst? 100, 400, 800 eller 10000 meterslöparna?

Marathonlöparna!!!! 50-60 kg ren stenhård muskelmassa!!! :naughty:

>Det är nog en lite skum jämförelse i sammanhanget.
>Även om man klarar 50 reps så motsvarar det sprinters
>och bör i så fall ge klart stora muskler.
En 100-meterslöpare tar mindre än 50 steg på ett lopp.
Dessutom får du titta på ansträngningen i varje steg, en sprinter accelererar kroppen med varje steg medan en långdistansare mer "rullar på". Medeldistansarna nånstans emellan det.

King Grub
2003-06-07, 10:43
Originally posted by Nils

Det är nog en lite skum jämförelse i sammanhanget.
Även om man klarar 50 reps så motsvarar det sprinters och bör i så fall ge klart stora muskler.
Nils

Jamen du tror väl inte jag jämför direkt av? :smash: Hur många reps skulle ett marathonlopp motsvara då?

AciDBL00D
2003-06-07, 11:26
När du kör reps mellan 5-8 ungefär så används vita muskelfibrer precis som King Grub sa dessa kan öka ordentligt i trävsnittsarea. Sedan finns de röda muskelfibrerna de används vid fler reps. Dessa kan bara öka väldigt lite i tvärsnittsarea.

Nils
2003-06-07, 11:33
Originally posted by King Grub


Jamen du tror väl inte jag jämför direkt av? :smash: Hur många reps skulle ett marathonlopp motsvara då?
Alldeles fantastiskt många såklart. Och jag vet att du inte jämför rakt av men du ger sken av det. Men jag har hört och läst jämförelsen många gånger som någon slags motivering att man bygger mer massa med 5-10 reps än med 20+. Och den jämförelsen håller inte alls då även korta lopp på 100-200 meter är en hel del reps.
(även om jag också tror på själva slutsatsen)
Nitrometan: 200 är en sprinterdistans där man väl är i närheten av 50 reps?
Nils

Grahn
2003-06-07, 11:35
Sprinters blir väl iofs muskulösa i gymmet snarare än på banan. Poängen är väl att sprint inte leder till muskelminskning på samma sätt som distans.

Jon2
2003-06-07, 11:51
Och tänk på hur många år en sprinter har tränat stenhårt med styrka och snabbhet

phillimon
2003-06-07, 12:01
hmmm... nu blir jag helt förvirrad ska jag göra korta armhävnings reps med vikter eller göra längre utan vikter?

King Grub
2003-06-07, 12:03
Originally posted by phillimon
hmmm... nu blir jag helt förvirrad ska jag göra korta armhävnings reps med vikter eller göra längre utan vikter?

Vill du bygga muskler eller behålla så mycket massa som möjligt skall du köra med vikter.

Den här tråden verkar ha blivit en diskussion om hur löpares olika distanser påverkar muskelmassan, bara för att någon tolkade mitt exempel bokstavligt.

GrovJens
2003-06-07, 12:23
Man kan ju inte jämföra ett löpsteg i ett 100-meterslopp med en repetion i någon benövning!
Jag skulle uppskatta att en hundrameterslöpare tar 2 (kanske 3?) steg per ben och sekund. Försök göra 4-6 repetitioner per sekund i knäböjen så ska du se att det blir de vita muskelfibrerna som aktiveras även vid 20+ reps per set.
Det är nog bättre att jämföra den tiden hela settet tar för att konstatera ifall de röda eller vita muskelfibrerna jobbar mest...
En fråga dök upp i min skalle, om jag kör tungt med få reps, 2-4, men extremt långsamt, är det då de röda eller vita muskelfibrerna som aktiveras?

MAXX
2003-06-07, 12:40
Originally posted by Nils

Det är nog en lite skum jämförelse i sammanhanget.
Även om man klarar 50 reps så motsvarar det sprinters och bör i så fall ge klart stora muskler.
Nils
Hur lång tid tar det att springa hundra meter, kanske 10 sec för de i världseliten. Hur lång tid tar det att göra 50 armhävningar, lite över en minut skulle jag tro...

AciDBL00D
2003-06-07, 13:25
Originally posted by GrovJens
En fråga dök upp i min skalle, om jag kör tungt med få reps, 2-4, men extremt långsamt, är det då de röda eller vita muskelfibrerna som aktiveras?

Det där funderade jag lite på. Du använder de vita muskelfibrerna men de växer inte så bra av det som vid 5-8reps. Sen är det mycket nervsystemet också om jag nu inte har helt fel för mig...

GrovJens
2003-06-07, 13:52
Men säg att jag kör 5-8 reps då, använder jag då de vita muskelfibrerna i lika stor utsträckning oavsätt om jag kör långsamt eller explosivt?

Kan det vara så att om jag kör långsamt orkar inte inte lika mycket vikt och därför överbelastas muskelfibrerna inte i samma utsträckning vilket leder till att musklerna växer sämre?