handdator

Visa fullständig version : behålla former under semester


fightor
2008-06-07, 20:25
hej. Nu är det så att jag ska resa bort i ca en månad (ej bestämt) men förmodligen till ett område med mycket varmt väder. Det här blir första gången jag reser bort sen jag började med träningen. Det jag undrar är om man förlorar mycket under den tiden utan gym och träning. Förloras formerna, och styrkan märkbart? förutsatt att jag äter bra under perioden?:smash:

pony
2008-06-07, 20:39
Om du inte styrketränar kan du initiellt uppleva att du blir lite mindre hård och aningen trycklös. Det är ett temporärt tillstånd och kommer återgå till det vanliga så fort du börjar träna igen. Om du äter bra och varken tappar vikt eller går upp i fett ser jag ingen anledning till varför du inte skulle kunna vara minst lika bra när du kommer tillbaka som när du reste. Den första veckan är man lite svagare men det anpassar sig illa kvickt.

Monsanto
2008-06-07, 20:43
Detta är högst individuellt. Vissa personer kan vara borta från gymmet i månader utan att förlora märkbart i vare sig massa eller styrka medans andra förlorar rejält på bara några veckors tid.

Jag vet till en kille som höll på med styrkelyft, han tränade under några års tid men lade sedan av p.g.a. barn och ändrade arbetsförhållanden. Han gjorde dock en sak, en gång i halvåret så åkta han ned på gymmet, testade att maxlyfta styrkelyftmomenten och han låg nästan alltid på samma vikter. Hade han förlorat något kilo så tränade han ett litet tag så han var tillbaka på sitt PB igen. Killen måste ha haft tur med generna med tanke på att han kunde vara borta under så långa perioder och ändå bibehålla nästan 100 % av sin upptränade styrka.

Ät som du brukar och se till att underhålla dina muskler med armhävningar, dipps och chins i den mån du kan göra detta så ska du se att du inte förlorar så mycket. Dessutom ska du inte vara orolig, kroppen har muskelminne och även om du förlorar en del så tränar du snabbt tillbaka detta efter semestern.

Anders The Peak
2008-06-07, 21:11
Ett semesteruppehåll på några veckor kan vara mer värt än att försöka träna året runt och precis som föregående sa så förlorar man inte mycket/eller blir starkare av vilan. Musklerna blir rätt vana med den träning man håller på med och efter en tid så är de rätt invanda i träningen och trivs rätt bra att bara vara med och ett träningsuppehåll gör att man får tillbaks en stor del av musklernas adaptionsförmåga dvs vilja att anpassa sig och bli starkare och man gör bättre resultat än vad man gjort om man fortsatt att träna på utan uppehåll...

fightor
2008-06-07, 22:18
tack så mycket för tipsen. Känns bättre nu när man reser o har koll på det:thumbup: