Visa fullständig version : Mat med för mycket socker?
Nu har jag varit hos tandhygeinisten och hon trackaserade mig och blandade in skattebetalarna och menade att det är de som får stå för att "sånna som jag" inte sköter våra tänder.... hur fan kan man säga så?
nåja jag blev tillsagd att sluta äta saker med mycket socker.... jag är lite dålig på sånt så jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig, vilka saker som vi normalt stoppar i oss innehåller onödigt höga sockerhalter?
godis, läsk är ju de största fienderna men hur är det med tex vitt bröd, keso, proteinpulver, alla sorters maträtter, osv? ös på bara om ni kommer på saker.... alla bidrag bidrar så att säga :D
"chips" tex skulle tydligen enligt henne vara dåligt för tänderna vilket jag har svårt att tro... jag struntar i om det är cancerframkallande och allt det där... är det dåligt för tänderna??
Scratch89
2008-06-07, 19:05
Jag tror inte att livsmedel i sig kommer att bidra till så pass allvarlig försämring av tandhälsan, utan det är snarare frekvensen av att äta det. Att dricka cola till varje måltid, är ju inte det bästa för tänderna, inte heller att äta +6 gånger om dagen och bara borsta tänderna två.
Borstar du tänderna regelbundet? Jag äter typ tre kilo godis i veckan och jag har felfria tänder.
Se till att sköta tandborstningnen morgon/kväll och småät inte.
Har svårt att se rostbröd som något stort hot mot våran tandhälsa
Du kan ju säga det är såna som du som gör att hon har ett jobb...
Om jag inte minns fel så kan bakterier i munnen med hjälp av kolhydrater (bröd, godis mm...) bilda syra som skada emaljen vilket leder till hål. Det kan hända du har dålig salivbildning eller att du småäter hela tiden. Vilket gör att tänderna utsätts konstant.
Kolsyrade drycker i allmänhet är taskiga för tänderna... många som dietar mättar sig ofta mellan målen med att dricka light-drycker eller mineralvatten och det fräter på tänderna.
Under mitt liv så har jag inte sett något samband mellan hur mycket jag borstar tänderna och karies. Fast jag är ju ingen försöksgrupp, tada.
Musselbank
2008-06-07, 22:55
Mina tänder ruttnar oavsett vad jag gör :-/ och jag har ändå västvärldens bästa salivström. På någon kemilektion provade vi pH i våra munnar, jag fick rätt avvikande resultat minns jag. Jag har faktiskt för mig att jag var basisk, inte sur. Lite individuellt verkar det vara det här! Jag tror inte för 5 öre att det är ett entydigt samband mellan skötsel och tandstatus. (Men givetvis en stor epidemologisk korrelation).
Liten Men Fet
2008-06-07, 23:34
Mina tänder ruttnar oavsett vad jag gör :-/ och jag har ändå västvärldens bästa salivström. På någon kemilektion provade vi pH i våra munnar, jag fick rätt avvikande resultat minns jag. Jag har faktiskt för mig att jag var basisk, inte sur. Lite individuellt verkar det vara det här! Jag tror inte för 5 öre att det är ett entydigt samband mellan skötsel och tandstatus. (Men givetvis en stor epidemologisk korrelation).
Klart som fan att det finns ett samband mellan dålig skötsel och dåliga tänder. Borsta två gånger om dagen och använda tandtråd måste man göra om man vill ha tänderna i bra skick en längre tid.
Dock finns det personer som får dåliga tänder oavsett hur bra dom sköter sin tandhygien. Men dom flesta fallen av dåliga tänder beror säkert på att man äter massa godis och inte sköter tänderna.
Larsson85
2008-06-07, 23:39
Maltodextrin kan väl inte vara allt för bra heller?
Maltodextrin fungerar säkert bäst för munnhälsan när det gäller snabbt och sött.
För det första så är pH neutralt på drycken med maltodextrin. Inte lågt pH som det är i läskedrycker med tillsatt fosforsyra eller citronsyra.
För det andra är det lättflytande och sätter sig inte som små klumpar mellan tänderna -> kort exponeringstid där munnens bakterier får tillgång till lättnedbrytbara sockerarter som de fermenterar till ( mjölk- ) syra.
Det sista och kanske viktigaste är att just sackaros gynnar tillväxten av bakterer med extrem vidhäftningsförmåga på tändernas emalj. Äter vi inget socker får heller inte dessa bakterier tillfälle att växa till i antal.
Referens på det:D Inte jag. Jag fick det på en föreläsning i mikrobiologi på stenåldern, men vi har någon på Kolozzeum ( som läser till tandläkare ? ) som givit referenser.
Insulinus
2008-06-08, 08:41
Du kanske borde börja köra med listerine! Listerine är iofs inget jag tror speciellt hårt på, bättre med fluorsköljning men det kanske hjälper i ditt fall.
shut teh face
2008-06-08, 10:26
Hela mitt liv har jag borstat tänderna morgon och kväll. Men har alltid haft hål.
Men jag äter ju inte särskilt bra för tänderna .. hursomhelst så försvann hålen helt och hållet när jag började snusa för 3 år sedan.
Har haft ett "påstått hål" i tänderna sammanlagt hittills. Jag hade inte ont i tänderna innan de borrade och det kändes inget när de borrade heller. Ibland undrar man ju...
I vilket fall är jag hyfsat noga med tänderna. Borstade alltid 2 ggr om dagen när jag var yngre. Har blivit sämre med det på senare tid då det oftast blir mellan 1-2 ggr, vid vissa tillfällen glömmer jag bort det någon dag. Å andra sidan dricker jag i princip aldrig läsk, och käkar sötsaker väldigt sällan.
Däremot får jag alltid en jäkla massa tandsten och det har ökat ganska rejält nu sedan jag börjat dricka mycket té och det+kaffe är ju något man inte ska dricka för mycket/ofta av heller om man vill förbättra tandhälsan ifall du ville ha fler tips. (alltså är det flourtanten som ska in på rad 4)
Du kanske borde börja köra med listerine! Listerine är iofs inget jag tror speciellt hårt på, bättre med fluorsköljning men det kanske hjälper i ditt fall.
De tandläkare jag känner varnar för Listerine, det är tydligen för starkt och gör mer skada än nytta...
Fluorsköljning alt. tabletter är nog en bättre väg då, förutom tandtråd och tandborste såklart!
Själv är jag en notorisk tuggummituggare och har aldrig problem med hål :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.