handdator

Visa fullständig version : Åsikt om var jag bör sätta en viss tatuering.


Stoltz
2008-06-07, 00:41
I slutet på sommaren planerar jag att sätta den här lilla grejen på min kropp, men jag funderar på vart. Skuldrorna är redan reserverade.


http://i120.photobucket.com/albums/o187/Stoltz123/chaliceadd.png
Gnäll inte om kvaliten, jag gjorde den på 30 sekunder i Paint för att förklara den här! :D

Någon som har något förslag, sådär spontant?

Einar
2008-06-07, 00:48
röven!

:D

Biceps
2008-06-07, 00:52
Fotsulan?

ManuelIT
2008-06-07, 00:52
vad betyder orden?

Stoltz
2008-06-07, 00:53
vad betyder orden?

Respekt (Gentemot livet)
Lojalitet
(att sträva mot) Godhet

tossefar
2008-06-07, 01:05
men... men... varför?

Stoltz
2008-06-07, 01:07
men... men... varför?

Varför inte?

tossefar
2008-06-07, 01:09
Varför inte?

För att tatueringar är fult. Du sätter dig själv i en samhällsklass du kanske inte vill tillhöra.

Jag vet inte vad bilden ska föreställa eller vad den kan betyda för dig, men den är snyggare utan texten. Text på latin känns lika nyskapande som tatueringar i Old English-text.

vesterberg
2008-06-07, 01:10
insidan av underarmen, utsidan av överarmen, på utsidan av smalbenet

vesterberg
2008-06-07, 01:11
För att tatueringar är fult. Du sätter dig själv i en samhällsklass du kanske inte vill tillhöra.vilken samhällsklass är det?

burre
2008-06-07, 01:12
Är respekt generellt ett viktigt begrepp för dig? Att stå upp för det man tror på? Att aldrig vika ner sig? Visar man att man är kung så blir man behandlad som en...

Känns inte helt otippat att du ägnar fritiden åt kampsport, stämmer?

Stoltz
2008-06-07, 01:12
För att tatueringar är fult. Du sätter dig själv i en samhällsklass du kanske inte vill tillhöra.

Vad är det för samhällsklass du menar att jag sätts in i? Jag kan nog tänka mig vad du menar, men jag vill inte sätta orden i munnen på dig.

Och vad gäller att tatueringar är fult - Säger du samma sak om olika personers fysikmål här på forumet? Det låter inte som om det skulle bli långlivat :(

L-Sami
2008-06-07, 01:12
Där vid trapezius skulle den sitta bäst.

Stoltz
2008-06-07, 01:15
Är respekt generellt ett viktigt begrepp för dig? Att stå upp för det man tror på? Att aldrig vika ner sig? Visar man att man är kung så blir man behandlad som en...

Känns inte helt otippat att du ägnar fritiden åt kampsport, stämmer?

Respekt gentemot sig själv och andra är väldigt viktigt för mig och något som bara blivit viktigare desto mer tiden gått och man insett hur många som konstant letar ursäkter för att få lov att peka ut en grupp med människor av olika ursäkter. Att respektera livet och de som lever har således blivit väldigt viktigt, ännu mer sedan jag satte mig in i HBT-frågor och insåg hur mycket brist på respekt där finns, både i och utanför "grupperna" jag fick träffa.

Nej, jag utövar ingen kampsport. Jag brukade utöva wrestling, men den diskussionen ska inte in i den här tråden ;)

Poxeman
2008-06-07, 05:28
Jag röstar på utsidan av vaden, känns som att ett såpass avlångt motiv skulle passa bra där.

Deceiver85
2008-06-07, 06:11
Du bör placera den där tatueringen i Boken med dåliga idéer, inget vidare snygg faktiskt om du frågar mig.

Mirre
2008-06-07, 06:54
Hur skulle det se ut om du inte fyller vinglaset utan bara ha konturerna och skriver de tre orden i vinglaset? Skulle vara kul och se hur det ser ut på print och inte bara i min hjärna.:)

EDIT: Lite för många olika stilar är blandat. Det hårda vinglaset (blaffa) i kombination med ett mjukare mönster känns inte riktigt estetiskt...

Archos
2008-06-07, 07:02
Orden har du förklarat men vad har tatueringen för symbolisk betydelse? Har du hittat symbolen någonstans eller gjort den själv?

Jag tycker insidan på underarmen precis som vesterberg. Där är den alltid tillgänglig men inte alltid synlig. Ett bra ställe för en tatuering.

skaparn
2008-06-07, 07:48
För att tatueringar är fult. Du sätter dig själv i en samhällsklass du kanske inte vill tillhöra.

Som Västeråsbo vet du allt om det eller?

Jag vet inte vad bilden ska föreställa eller vad den kan betyda för dig, men den är snyggare utan texten. Text på latin känns lika nyskapande som tatueringar i Old English-text.

Däremot råkar jag hålla med helt om texten, ta bort den Stoltz.

berra_berra
2008-06-07, 08:09
Jag röstar på utsidan av vaden, känns som att ett såpass avlångt motiv skulle passa bra där.

Jag håller med dig.

tntballe
2008-06-07, 08:31
Utsida vad eller insida underarm.

JonasTL
2008-06-07, 08:50
Felet med tatueringar är att vem som helst kan tatuera in vad som helst nuförtiden. De har helt klart tappat nästan allt värde och symbolik.

Du tatuerar in respekt, mod och godhet på latin. Ingen kommer att bry sig mer än att det står H&M i din skjortkrage, ingen kommer förvänta sig något extra från dig, ingen kommer ställa dig till svars om du inte lever upp till orden. Tråkigt men sant.

Glöm inte gott folk, det står bokstavligen i den kristna bibeln att man inte kommer till himmelen om man är tatuerad!

Stoltz
2008-06-07, 08:52
Du tatuerar in respekt, mod och godhet på latin. Ingen kommer att bry sig mer än att det står H&M i din skjortkrage, ingen kommer förvänta sig något extra från dig, ingen kommer ställa dig till svars om du inte lever upp till orden. Tråkigt men sant.

Det handlar inte om vad andra ska förvänta sig av mig, utan vad jag förväntar mig utav mig själv gentemot andra.

Orden har du förklarat men vad har tatueringen för symbolisk betydelse? Har du hittat symbolen någonstans eller gjort den själv?

Jag tycker insidan på underarmen precis som vesterberg. Där är den alltid tillgänglig men inte alltid synlig. Ett bra ställe för en tatuering.

Som sagt gjordes skissen på ca 30 sekunder i paint, så den färdiga produkten kommer vara mycket mer detaljrik. Vinglaset är faktiskt en bägare, vilket i många fall representerar liv och universiell evighet.

När den väl ska tatueras ska bägaren vara mycket mer detaljrik och inte bara en svart skugga.

Tack för era åsikter, fortsätt gärna.

PS. Jag är fortfarande intresserad av det där med samhällsklassen. DS.

tntballe
2008-06-07, 08:52
Glöm inte gott folk, det står bokstavligen i den kristna bibeln att man inte kommer till himmelen om man är tatuerad!

Vart står det?

tntballe
2008-06-07, 08:55
PS. Jag är fortfarande intresserad av det där med samhällsklassen. DS.

Bara att pm:a så ger jag dig tips på hur du överlever livet som gaddad.

mini
2008-06-07, 08:55
Felet med tatueringar är att vem som helst kan tatuera in vad som helst nuförtiden. De har helt klart tappat nästan allt värde och symbolik.


Intressant. Nu har vi en i tråden som säger att tatueringar är så laddade att man kommer att ses som tillhörande en specifik (antagligen låg) samhällsklass om man har en, och en som säger att tatueringar inte symboliserar något alls längre.

Honken
2008-06-07, 08:57
Du sätter dig själv i en samhällsklass du kanske inte vill tillhöra.

Min mamma har två tatueringar, vilken samhällsklass tillhör hon?

JonasTL
2008-06-07, 09:07
Intressant. Nu har vi en i tråden som säger att tatueringar är så laddade att man kommer att ses som tillhörande en specifik (antagligen låg) samhällsklass om man har en, och en som säger att tatueringar inte symboliserar något alls längre.

Jamen det förstår du väl att jag inte menar *whatever* Allting betyder väl alltid något, allt är relativt. Men faktum kvarstår att det springer runt kids i tonåren med fängelsetatueringar de sett på internet, idioter med mäktiga ord på latin som inte blir annat än platityder (inte riktat mot trådskaparen som jag inte vet någonting om), och dödskallar åt hitan och ditan fastän de som bär dem antagligen inte är så pigga på dödsrelaterade saker.

Det där om tatueringar i bibeln, det står där, orkar inte leta upp det.

skaparn
2008-06-07, 09:11
Det där om tatueringar i bibeln, det står där, orkar inte leta upp det.

3 Mos 19:27-28
Ni skall inte klippa håret vid tinningarna, inte kapa av skägget och inte rista några märken på er kropp för någon som är död. Inte heller skall ni tatuera er. Jag är Herren.

Förstå mig rätt, jag gillar Mosebok lika mycket som vem som helst, men skulle nog inte hänvisa till den i en diskussion om vad man ska och inte ska göra

JonasTL
2008-06-07, 09:14
3 Mos 19:27-28
Ni skall inte klippa håret vid tinningarna, inte kapa av skägget och inte rista några märken på er kropp för någon som är död. Inte heller skall ni tatuera er. Jag är Herren.

Förstå mig rätt, jag gillar Mosebok lika mycket som vem som helst, men skulle nog inte hänvisa till den i en diskussion om vad man ska och inte ska göra

Tack för att du orkade leta fram det!

Varför inte? Det finns folk som tycker det som står i bibeln är viktigt (haha).

skaparn
2008-06-07, 09:24
Tack för att du orkade leta fram det!

Varför inte? Det finns folk som tycker det som står i bibeln är viktigt (haha).

Det är därför jag inte klipper håret vid tinningarna. Ser lite kul ut med rakad hjässa och page samtidigt.

Stoltz
2008-06-07, 09:25
Tack för att du orkade leta fram det!

Varför inte? Det finns folk som tycker det som står i bibeln är viktigt (haha).

Jag är troende så du var ju inte helt fel ute när du skrev det. Dock är jag agnostiker och inte kristen :)

RandomC
2008-06-07, 09:47
För att tatueringar är fult. Du sätter dig själv i en samhällsklass du kanske inte vill tillhöra.

Lustigt det där. Har sett allt från snickare och sotare till läkare, jurister och framgångsrika mäklare med tatueringar. Vilken samhällsklass syfter du på egentligen?

joriice
2008-06-07, 10:28
Pannan, Nämen... ryggen torde vara ett bra ställe.

Blev rädd av typsnittet där kan jag ju säga. >_>

von huff
2008-06-07, 10:37
varför gnäller alla om tatueringen?Bättre att ha en tatuering som har nån betydelse än att tatuerar en söt liten katt tycker jag iallafall.Jag skulle ha de på armen eller ryggen.

robin-
2008-06-07, 10:40
Hur skulle det se ut om du inte fyller vinglaset utan bara ha konturerna och skriver de tre orden i vinglaset? Skulle vara kul och se hur det ser ut på print och inte bara i min hjärna.:)

EDIT: Lite för många olika stilar är blandat. Det hårda vinglaset (blaffa) i kombination med ett mjukare mönster känns inte riktigt estetiskt...


Grymt bra idé. Blir nog mycket snyggare så!

OnT: Skulle satt den vid ena skulderbladet eller på vaden.

Stoltz
2008-06-07, 10:53
Hur skulle det se ut om du inte fyller vinglaset utan bara ha konturerna och skriver de tre orden i vinglaset? Skulle vara kul och se hur det ser ut på print och inte bara i min hjärna.:)

EDIT: Lite för många olika stilar är blandat. Det hårda vinglaset (blaffa) i kombination med ett mjukare mönster känns inte riktigt estetiskt...

Glömde visst svara på din :)

Jag leker med samma tanke, fast bägaren ska inte se så skuggad ut som den gör i paint, utan snarare mer detaljerad. Efter din idé dock, så lär det bli något så här.

http://i120.photobucket.com/albums/o187/Stoltz123/chaliceadd2.png

Något åt det hållet, paint version.

regus
2008-06-07, 10:55
I nacken

robin-
2008-06-07, 11:12
Glömde visst svara på din :)

Jag leker med samma tanke, fast bägaren ska inte se så skuggad ut som den gör i paint, utan snarare mer detaljerad. Efter din idé dock, så lär det bli något så här.

BILD

Något åt det hållet, paint version.

Blir nog grymt snygg, men ska du verkligen ha den så skarp? Kommer bli ännu snyggare lite mer shadead.

KlopFer
2008-06-07, 11:42
Blir nog grymt snygg, men ska du verkligen ha den så skarp? Kommer bli ännu snyggare lite mer shadead.

Han har skrivit två (2) gånger i tråden att det bara är en snabb paint version och den färdiga kommer se annorlunda ut.

Insulinus
2008-06-07, 11:53
Har du funderat på att sätta den på sidan utav magen. Ganska snygg med tauering där tycker jag iaf.

Tinis83
2008-06-07, 14:10
Vaden blir bra tror jag.

spange
2008-06-07, 14:20
Vart står det?

gadda dig och brinn för evigt i helvetet / i'm jesus, lol
mos 1:3 50238598

nej men seriöst, håller med om att det är kul att någon gaddar något som faktiskt har någon sorts innebörd för personen i fråga:) sen måste jag vara mainstream och säga utsidan av vaden.

Archos
2008-06-07, 14:51
Vinglaset är faktiskt en bägare, vilket i många fall representerar liv och universiell evighet.

Nu har du bara kvar att förkara vad det som sitter ovanför bägaren betyder? :)

Stoltz
2008-06-07, 14:54
Nu har du bara kvar att förkara vad det som sitter ovanför bägaren betyder? :)

"The symbol of the Ayyavazhi religion is a lotus carrying a flame-shaped white 'Namam'.[1] The lotus represents the 1,008-petalled Sahasrara (in Tamil, Ladam) and the Namam represents the Aanma Jyothi or atman, sometimes translated as "soul" or "self""

Orkade inte skriva själv just nu, så det blev en snabb wiki summering ;)

z_bumbi
2008-06-07, 15:01
Glömde visst svara på din :)

Jag leker med samma tanke, fast bägaren ska inte se så skuggad ut som den gör i paint, utan snarare mer detaljerad. Efter din idé dock, så lär det bli något så här.

-bild-

Något åt det hållet, paint version.

Är det inte snyggare om texten antingen ser ut att vara graverad på bägaren eller om den sitter på någon slags band? Lotusblomman ser också lite vilsen ut.

Stoltz
2008-06-07, 15:06
Är det inte snyggare om texten antingen ser ut att vara graverad på bägaren eller om den sitter på någon slags band? Lotusblomman ser också lite vilsen ut.

Graveringen har jag också tänkt på, men jag känner mig osäker på den. Kanske mest för att jag har svårt att se bilden i tankarna.

Jag gillar lotusblomman själv faktiskt, tycker den är jättefin :)

z_bumbi
2008-06-07, 15:24
Graveringen har jag också tänkt på, men jag känner mig osäker på den. Kanske mest för att jag har svårt att se bilden i tankarna.

Jag gillar lotusblomman själv faktiskt, tycker den är jättefin :)

http://www.obscuria.com/mas_assets/full/AAG26.jpg

Antingen längs kanten, där ornamentet är eller på foten?

Tricklev
2008-06-07, 15:48
Får jag rekommendera något mer äkta, vi vet ju båda hur stort Wrestling är för dig, så jag tycker du borde ta ett citat ifrån en stor wrestlare, varför inte en av dom största?

Jag rekommenderar valfri Ultimate Warrior intervju ifrån denna videon.

laiZgrIpbcA

Stoltz
2008-06-07, 16:07
http://www.obscuria.com/mas_assets/full/AAG26.jpg

Antingen längs kanten, där ornamentet är eller på foten?
Det är ju helt klart värt att tänka på. Annars gillar jag Mirres ide om att sätta orden i bägaren och lägga till vätska i den.

Får jag rekommendera något mer äkta, vi vet ju båda hur stort Wrestling är för dig, så jag tycker du borde ta ett citat ifrån en stor wrestlare, varför inte en av dom största?

Jag rekommenderar valfri Ultimate Warrior intervju ifrån denna videon.

laiZgrIpbcA

Haha, är det inte illa nog att jag funderade två minuter att sätta en Undertaker symbol på min högra baksida axel? Men nej, ska inte ha något wrestlingrelaterat i mina tatueringar :)

petah
2008-06-07, 23:16
under fotsulan

theoppositescollide
2008-06-07, 23:45
För att tatueringar är fult. Du sätter dig själv i en samhällsklass du kanske inte vill tillhöra.

Jag vet inte vad bilden ska föreställa eller vad den kan betyda för dig, men den är snyggare utan texten. Text på latin känns lika nyskapande som tatueringar i Old English-text.
Du är ful.

Viktor_Balck
2008-06-07, 23:54
I slutet på sommaren planerar jag att sätta den här lilla grejen på min kropp, men jag funderar på vart. Skuldrorna är redan reserverade.


http://i120.photobucket.com/albums/o187/Stoltz123/chaliceadd.png
Gnäll inte om kvaliten, jag gjorde den på 30 sekunder i Paint för att förklara den här! :D

Någon som har något förslag, sådär spontant?

Jag tycker pannan alternativt skrotum.

Messiah
2008-06-08, 01:17
Stoltz, du borde hellre ha texten "Respekt för äldre", men på latin då.

tossefar
2008-06-08, 02:15
Du är ful.

Ja, säkert ovanligt ful. Men jag slipper se ut som ett fjortonårigt spöke :)

Musselbank
2008-06-08, 02:18
3 ggr snyggare utan text!

Vinter
2008-06-08, 02:41
För att tatueringar är fult. Du sätter dig själv i en samhällsklass du kanske inte vill tillhöra.


Stenrik rockstar?

tossefar
2008-06-08, 02:47
Stenrik rockstar?

Sen när är "stenrik rockstar" en samhällsklass? Sociala klasser har inget med pengar att göra.

Vinter
2008-06-08, 03:08
Sen när är "stenrik rockstar" en samhällsklass? Sociala klasser har inget med pengar att göra.

Om kungen tatuerar sig är han arbetarklass då?
:D

Samhällsklasstjatet känns lite dött bland 70-talister och yngre.

tossefar
2008-06-08, 03:14
Om kungen tatuerar sig är han arbetarklass då?
:D

Samhällsklasstjatet känns lite dött bland 70-talister och yngre.

Kungen är inte arbetarklass och skulle aldrig tatuera sig, det är skillnaden :)

skaparn
2008-06-08, 07:02
Kungen är inte arbetarklass och skulle aldrig tatuera sig, det är skillnaden :)

Hmmm. Den förra kritikern tyckte att man skulle göra som det stod i 3:e Mosebok, och du hänvisar till hur kungen besmyckar sig. Det blir svårt att toppa det här.

Stoltz
2008-06-08, 09:13
Stoltz, du borde hellre ha texten "Respekt för äldre", men på latin då.
Men då ljuger jag ju uppenbarligen, om man får gå efter erfarenhet :D

Sen när är "stenrik rockstar" en samhällsklass? Sociala klasser har inget med pengar att göra.

Du misslyckas något kapitalt i den här tråden verkar det som. Vilken samhällsklass är det jag placerar mig i genom tatueringar, som jag inte redan tillhör? Många har frågat, men du verkar oförmögen att faktiskt kunna svara.

Nitrometan
2008-06-08, 09:16
Hmmm. Den förra kritikern tyckte att man skulle göra som det stod i 3:e Mosebok, och du hänvisar till hur kungen besmyckar sig. Det blir svårt att toppa det här.
Dessutom så var Karl XIV Johan tatuerad. Den förste i vår Bernadotte-ätt.


OnT: Ett så avlångt motiv passar bra på snopen.

Stoltz
2008-06-08, 10:02
OnT: Ett så avlångt motiv passar bra på snopen.

Där har jag redan texten "Welcome to Skåne, I hope you had a nice travel and I hope that you'll enjoy your stay. I recommend that you visit the following places, if you have the balls for it:" sen fortsätter listan med saker man bör besöka på pungen :D

jontahontas
2008-06-08, 10:08
Helt ärligt stoltz. Jag tycker du ska ge fan att skriva orden på latin. Mycket med hänvisning till vad andra skrivet om den saken i tråden.

Om nu orden är så viktiga för dig - skriv dom på svenska! _DET_ däremot tycker jag är toppen. Att tatuera sig på Kinesiska, Lathin och ibland engelska tycker jag är att underminera meningen hos de ord man faktiskt anser sig vilja uttrycka med sin tatuering. Rejält dessutom.

skaparn
2008-06-08, 10:24
Om nu orden är så viktiga för dig - skriv dom på svenska! _DET_ däremot tycker jag är toppen. Att tatuera sig på Kinesiska, Lathin och ibland engelska tycker jag är att underminera meningen hos de ord man faktiskt anser sig vilja uttrycka med sin tatuering. Rejält dessutom.

Hur skriver man ut ett afrikaan:skt klickljud?

jontahontas
2008-06-08, 10:43
Touché, I guess I had it coming :D

JonasTL
2008-06-08, 10:46
I danmark har de väl en lång tradition av tatuerade kungar.

azoapes
2008-06-08, 10:52
Hur skriver man ut ett afrikaan:skt klickljud?

Man skriver de fem klickljuden såhär: ʘ ǀ ǃ ǂ ǁ

Jag vill poängtera att det även i Bibeln står att Jesus gjorde vatten till vin. Det betyder att vi alla ska supa oss dyngraka! Det är inte alltför många kristna som inte klipper eller rakar sig numera, det är väl i så fall judarna som följer Moseboken lite mer strikt. Att det skulle vara en större hädelse att tatuera sig tror jag inte. Min pappa är pastor och kan Bibeln utan och innan, och jag är tatuerad. Inga större protester där inte. I och för sig berättade jag det inte innan det var försent... :D

He-man
2008-06-08, 11:06
I slutet på sommaren planerar jag att sätta den här lilla grejen på min kropp, men jag funderar på vart. Skuldrorna är redan reserverade.

[...]
Gnäll inte om kvaliten, jag gjorde den på 30 sekunder i Paint för att förklara den här! :D

Någon som har något förslag, sådär spontant?
Spontant skulle jag vilja se den på utsidan av låret, beroende på hur stor tatueringen ska vara.

tossefar
2008-06-08, 12:42
Men då ljuger jag ju uppenbarligen, om man får gå efter erfarenhet :D



Du misslyckas något kapitalt i den här tråden verkar det som. Vilken samhällsklass är det jag placerar mig i genom tatueringar, som jag inte redan tillhör? Många har frågat, men du verkar oförmögen att faktiskt kunna svara.

Måste jag skriva något så självklart? Folk gnäller om arbetarklass, sen när är det fult att arbeta? Det finns läkare som är dumma i huvudet och snickare som är genier. Den sociala klass jag pratar om innehåller förtappade människor, husvagnsboende, klottrare, fotbollsfans, knarkare, rökare, folk som hoppat av gymnasiet, gran canarie-semestrare, kattägare och människor från dalarna.

Har du hört uttrycken "Säg till han", "vart är den?" eller "igenklien"? Bingo.

Du skaffar en fullkomligt intetsägande tatuering av ett vinglas och ord på ett språk du inte ens kan. Hur pass bra respons förväntar du dig?

Stoltz
2008-06-08, 13:52
Måste jag skriva något så självklart? Folk gnäller om arbetarklass, sen när är det fult att arbeta? Det finns läkare som är dumma i huvudet och snickare som är genier. Den sociala klass jag pratar om innehåller förtappade människor, husvagnsboende, klottrare, fotbollsfans, knarkare, rökare, folk som hoppat av gymnasiet, gran canarie-semestrare, kattägare och människor från dalarna.

Har du hört uttrycken "Säg till han", "vart är den?" eller "igenklien"? Bingo.

Du skaffar en fullkomligt intetsägande tatuering av ett vinglas och ord på ett språk du inte ens kan. Hur pass bra respons förväntar du dig?

Tatueringen är ju definitivt inte intetsägande för mig, vilket jag nog skulle säga vara det viktigaste. Sen angående min förmåga att tala latin - Du är medveten om att det går att plugga latin eller hur? Vad gjorde dig bergsäker på att jag de senaste tre åren inte pluggat latin bredvid teologi och psykologistudierna?

Vad gäller den sociala klassen så tycker jag att du är skrattretande, med viss respekt i uttalandet. Om andras åsikt om mig skulle förändras pga en tatuering så är deras åsikt om mig...

a) Inte värd ett vitten
b) Så osäker om mig att jag förmodligen inte skulle titta två gånger mot dem för att få respons som ska bekräfta den sociala statusen jag har.

Om du drar alla tatuerade över denna linje och klassar dem till detta fack du talar om, så kan man ju egentligen inte göra annat än att gratulera dem då förtappade människor, husvagnsboende, klottrare, fotbollsfans, knarkare, rökare, folk som hoppat av gymnasiet, gran canarie-semestrare, kattägare och människor från dalarna lyckas varje dag få lika bra liv som vi icke-tatuerade. Något som måste svida i stoltheten för vissa kan jag tänka mig.

RandomC
2008-06-08, 16:33
Måste jag skriva något så självklart? Folk gnäller om arbetarklass, sen när är det fult att arbeta? Det finns läkare som är dumma i huvudet och snickare som är genier. Den sociala klass jag pratar om innehåller förtappade människor, husvagnsboende, klottrare, fotbollsfans, knarkare, rökare, folk som hoppat av gymnasiet, gran canarie-semestrare, kattägare och människor från dalarna.

Har du hört uttrycken "Säg till han", "vart är den?" eller "igenklien"? Bingo.

Du skaffar en fullkomligt intetsägande tatuering av ett vinglas och ord på ett språk du inte ens kan. Hur pass bra respons förväntar du dig?

Jag är tatuerad SAMT bor i en villa som antagligen är större än ditt boende, är inte det minsta intresserad av fotboll, aldrig knarkat eller rökt, pluggar medicin på universitet, aldrig varit på gran canarie (dock en mängd andra ställen), är allergisk mot katter samt född i stockholm...

Ditt påstående är ungefär lika smart som att hävda att alla blondiner skulle vara korkade eller kroppsbyggare kriminella.

tossefar
2008-06-08, 17:26
Jag är tatuerad SAMT bor i en villa som antagligen är större än ditt boende, är inte det minsta intresserad av fotboll, aldrig knarkat eller rökt, pluggar medicin på universitet, aldrig varit på gran canarie (dock en mängd andra ställen), är allergisk mot katter samt född i stockholm...

Ditt påstående är ungefär lika smart som att hävda att alla blondiner skulle vara korkade eller kroppsbyggare kriminella.

Jaha, det finns alltså undantag? These are big news for everyone!

Stoltz, ungefär nu vore väl ett utmärkt tillfälle att berätta om dina latinstudier, för att sätta mig på plats. Tycker du inte?

tossefar
2008-06-08, 17:27
För att klargöra:
Jag vet att jag är häftig, men det betyder inte att ni måste ta mitt ord för lag. Folk kan (och bör) ha olika åsikter. Det är inget att grina om på internetforum.

Stoltz
2008-06-08, 17:44
Stoltz, ungefär nu vore väl ett utmärkt tillfälle att berätta om dina latinstudier, för att sätta mig på plats. Tycker du inte?

Varför det? Din åsikt är ju klar och tydlig - Där finns inte en chans i världen att jag kan språket ;)

Men okej, för att klargöra - Min kunskap om Latin kommer från att under mitt första år på korridor så bodde jag i samma korridor som tre latinstuderande, samt tre som hade studerat det tidigare. Jag spenderade väldigt mycket tid med dem och att inte lära sig någon latin alls på den tiden var VÄLDIGT svårt. Det var inte lika lätt att stänga ute som schlager.

Bahir
2008-06-08, 20:52
Mellangården. Du skulle nog vara den första nånsin, och det skulle göra det hela unikt.

hultman
2008-06-08, 20:54
Varför det? Din åsikt är ju klar och tydlig - Där finns inte en chans i världen att jag kan språket ;)

Men okej, för att klargöra - Min kunskap om Latin kommer från att under mitt första år på korridor så bodde jag i samma korridor som tre latinstuderande, samt tre som hade studerat det tidigare. Jag spenderade väldigt mycket tid med dem och att inte lära sig någon latin alls på den tiden var VÄLDIGT svårt. Det var inte lika lätt att stänga ute som schlager.

WTF! Vad är det för knepiga typer som går runt och snackar latin i en studentkorridor? Mina nördigare talanger skryter jag inte med precis.

Osten80
2008-06-08, 20:56
Hur skriver man ut ett afrikaan:skt klickljud?

Afrikaans innehåller väl inga klickljud.

Nitrometan
2008-06-08, 20:59
OnT: Insidan av låret.

Stoltz
2008-06-09, 09:49
WTF! Vad är det för knepiga typer som går runt och snackar latin i en studentkorridor? Mina nördigare talanger skryter jag inte med precis.
Tja, välkommen till Micklagård i Lund, där folk tillåts vara icke-svenskt stolta över vad de kan :D

För att klargöra:
Jag vet att jag är häftig, men det betyder inte att ni måste ta mitt ord för lag. Folk kan (och bör) ha olika åsikter. Det är inget att grina om på internetforum.

Det är nog ingen som egentligen grinar utan snarare undrade vad du menade, och sedan ifrågasatte dig. För att använda din egna struktur av "Du skaffar en fullkomligt intetsägande tatuering av ett vinglas och ord på ett språk du inte ens kan. Hur pass bra respons förväntar du dig?".
Du använde ett fullkomligt intetsägande argument, vad förväntade du själv dig? För övrigt måste jag fråga - Tycker du inte din uppfattning om att någon omöjligt skulle kunna latin, säger mer om din sociala status och "white trash"-tankar än vad en tatuering skulle göra?


Tack så mycket för alla förslag allesammans, där finns en hel del att tänka på!

Mapa
2008-06-09, 10:29
detta är väl inte en tråd där vi ska diskutera tatueringar, fult eller snyggt?

jag tycker insida underarm är riktigt snyggt.. tror den skulle passa rätt bra där beroende på hur stor du ska ha

Nimille
2008-06-09, 10:37
Insidan av överarmen!

stevebc
2008-06-09, 10:41
Orden har du förklarat men vad har tatueringen för symbolisk betydelse? Har du hittat symbolen någonstans eller gjort den själv?

Jag tycker insidan på underarmen precis som vesterberg. Där är den alltid tillgänglig men inte alltid synlig. Ett bra ställe för en tatuering.Din avatar skulle bli en snygg tatuering :thumbup:

Nimille
2008-06-09, 10:44
Insidan av överarmen!
Liggandes alltså, så texten är nere och bägaren uppe

RassK
2008-06-09, 11:53
Korsryggen!
Trampstamp

machine gun
2008-06-09, 12:03
Mellan skuldrorna

Yuffie
2008-06-09, 12:16
Fyfan de va den grömmaste tatueringen jag någonsin sett. Sätt den någonstans så ingen kan se den.

Alltidxx
2008-06-09, 12:49
För att tatueringar är fult. Du sätter dig själv i en samhällsklass du kanske inte vill tillhöra.

Jag vet inte vad bilden ska föreställa eller vad den kan betyda för dig, men den är snyggare utan texten. Text på latin känns lika nyskapande som tatueringar i Old English-text.:thumbup: man är mer orginell som otatuerad helt klart

mela
2008-06-09, 13:00
inte läst tråden men OnT: På sidan av kroppen, mellan rygg och mage.

Diggler
2008-06-09, 14:01
Inte nånstans alls. Tatueringar är fult.

debbe
2008-06-09, 14:25
Ett emblem runt bägaren som ja.. lite hängliknade på bägaren..
Det är allt jag får fram bild på som kan funka med texten.
Annars håller jag med om att texten förstör bilden en del.
Gravera, ha på emblem.. inte under eller i helt platt och weird.
:)

tossefar
2008-06-09, 16:49
Ontopic då.

På underarmen, nästan uppe vid armvecket skulle nog se bäst ut. Lätt att dölja om man ska på arbetsintervju och lika lätt att flasha på beachen.

tossefar
2008-06-09, 16:50
Tycker du inte din uppfattning om att någon omöjligt skulle kunna latin, säger mer om din sociala status och "white trash"-tankar än vad en tatuering skulle göra?



Nu förstår jag inte. Jag hade väl helt rätt angående dina latinstudier?

Stoltz
2008-06-09, 18:48
Nu förstår jag inte. Jag hade väl helt rätt angående dina latinstudier?

Du kommenterade dock inte mina studier, utan min kunskap om latin, vilken var felaktig.

tossefar
2008-06-09, 19:13
Du kommenterade dock inte mina studier, utan min kunskap om latin, vilken var felaktig.

Nej, du kan inte alls latin. Du har kompisar som kan latin. Du kan inte skriva ett brev på latin, om ens en mening. Det är absolut inget att skämmas över, det kan inte jag heller. Vem behöver latin i dagens Sverige?

vesterberg
2008-06-09, 19:32
jag måste ändra mig lite. om du "graverar" in texten, så på insidan av underarmen, och om du kör texten fristående så på utsidan av smalbenet.

Ontopic då.

På underarmen, nästan uppe vid armvecket skulle nog se bäst ut. Lätt att dölja om man ska på arbetsintervju och lika lätt att flasha på beachen.oj, grattis, ett inlägg som har med tråden att göra. who knew?

Kwon
2008-06-09, 20:44
TrampStamp!

Tatuera muggen/koppen/bägaren/gralen på svanken! :D

Nä, JK Stoltz. Övre rygg skulle jag rekommendera! Centrerad mitt mellan skulderbladen.

Stoltz
2008-06-09, 21:07
Nej, du kan inte alls latin. Du har kompisar som kan latin. Du kan inte skriva ett brev på latin, om ens en mening. Det är absolut inget att skämmas över, det kan inte jag heller. Vem behöver latin i dagens Sverige?

Du missar poängen. Jag syftade på att du förmodade att jag inte talade latin, även om du inte visste någonting om mina språkkunskaper, och inte heller hur jag kom över ordens betydelser. Detta säger, i min åsikt, mer om din syn på kunskap än om tatueringens betydelse. Det känns lite sådär att någon gnäller om att en tatuering ger white-trash status (vilket jag inte håller med om, men alla har sin åsikt) och sen på ren bas antar att ingen kan tala latin, när latinkurserna är rätt populära utifrån vad jag sett.

Sen att jag kan tala några meningar latin, skriva några fler, gör mig inte till flyttalande i språket, men det har jag inte heller påstått.

TrampStamp!

Tatuera muggen/koppen/bägaren/gralen på svanken! :D

Nä, JK Stoltz. Övre rygg skulle jag rekommendera! Centrerad mitt mellan skulderbladen.

Detta förslaget har dykt upp några gånger, och med tanke på vad som kommer sitta på skuldrorna i framtiden så kanske inte det blir helt fel med bägaren i mitten. Tåls definitivt att tänkas på.

tossefar
2008-06-09, 21:31
Självklart finns det människor som pratar latin, vem sa annorlunda? Latinkurserna här är också populära. De flesta präster lär sig duglig latin. Frågar var inte vad ANDRA människor pratar för språk. Jag kan en smula tyska, inte tatuerar jag in det på kroppen för det.

Mer ontopic, hur stor hade du tänkt dig? Får den ens plats på armarna?

Nitrometan
2008-06-09, 21:54
Mer ontopic, hur stor hade du tänkt dig? Får den ens plats på armarna?
Stoltz är en wrestler på över 2 meter... Han ska tatuera den på bröstet ungefär 120 cm hög/lång. Som Brock Lesnar ungefär...

http://beat.bodoglife.com/wp-content/uploads/Brock%20Lesnar%20-%202.jpg

Är det en kewk som han har på bröstet?

Stoltz
2008-06-09, 22:13
Mer ontopic, hur stor hade du tänkt dig? Får den ens plats på armarna?

Hade tänkt den drygt 20 cm på längden och ca 10-12 cm på bredden. På Biceps skulle det säkert gå, men underarmarna... Jag tvivlar. Mina underarmar är långa, men också relativt smala.

Bärs
2008-06-10, 12:55
Respekt (Gentemot livet)
Lojalitet
(att sträva mot) Godhet


Hmm, de två första orden är substantiv men prosum är ett verb, som dessutom är böjt i första person singularis aktiv indikativ. I min lilla latinska orbok anges betydelserna för prosum som "to be useful to; benefit". Det innebär att prosum översatt till engelska betyder "I am useful to; I benefit", plus säkert några andra mindre viktiga betydelser. Det skull vara snyggare med antingen tre substantiv eller tre verb.

Bärs
2008-06-10, 12:57
Vem behöver latin i dagens Sverige?

De som vill läsa texter på latin förstås.

Stoltz
2008-06-10, 18:37
Hmm, de två första orden är substantiv men prosum är ett verb, som dessutom är böjt i första person singularis aktiv indikativ. I min lilla latinska orbok anges betydelserna för prosum som "to be useful to; benefit". Det innebär att prosum översatt till engelska betyder "I am useful to; I benefit", plus säkert några andra mindre viktiga betydelser. Det skull vara snyggare med antingen tre substantiv eller tre verb.

Det var inte så jag förstod det från min egen lilla latinska ordbok, där kändes det väldigt tydligt att prosum snarare handlade om att utföra goda ting. Synd att jag inte sitter med den här utan den är kvar i Lund.

Vilken latinsk ordbok har du?

Bärs
2008-06-10, 18:55
Det var inte så jag förstod det från min egen lilla latinska ordbok, där kändes det väldigt tydligt att prosum snarare handlade om att utföra goda ting. Synd att jag inte sitter med den här utan den är kvar i Lund.

Vilken latinsk ordbok har du?

Det kan säkert också betyda 'utföra goda ting'. Problemet är att formen prosum på svenska översätts till Jag utför goda ting. Det är alltså inte ett substantiv som kan översättas med godhet, det är en hel sats.

Collins Latin Dictionary.

Archos
2008-06-10, 19:02
Du kanske ska ta dig en titt i din ordbok innan du går till tatueraren! ;)

Stoltz
2008-06-10, 19:13
Det kan säkert också betyda 'utföra goda ting'. Problemet är att formen prosum på svenska översätts till Jag utför goda ting. Det är alltså inte ett substantiv som kan översättas med godhet, det är en hel sats.

Collins Latin Dictionary.

Ah, jo men det var medvetet :) Jag ville inte att det skulle stå endast "Godhet" utan som sagt, en hel sats i ett ord.

Lilla Lisa
2008-06-10, 19:31
Detta förslaget har dykt upp några gånger, och med tanke på vad som kommer sitta på skuldrorna i framtiden så kanske inte det blir helt fel med bägaren i mitten. Tåls definitivt att tänkas på.

Kanske en potta blir ännu bättre där, fyllt med valfritt:)
http://i8.photobucket.com/albums/a12/HALFDAN/bajs.jpg

Tolkia
2008-06-10, 19:31
Jag håller nog med Bärs ang. betydelsen av prosum. Det känns mer som "jag är bra för" (jfr. "I benefit") än "jag utför goda ting" i bemärkelsen "jag är (en) god (människa). Det känns lite konstigt.

skaparn
2008-06-10, 19:45
Är det I love you-syndromet* som gör att så många väljer andra språk än svenska, i synnerhet latin? Om jag skulle tatuerade "Jag kom, jag sågs, jag segrade" skulle nog många fler höja på ögonbrynen och i tysthet döma mig till mentalvård medan den latinska motsvarigheten nog finns på rätt många hudytor. Visst kan det ses som ett citat och ska därför vara på originalspråket men är det hela sanningen?

Hmm, kanske ska jag tatuera "Att surfa på Internet är bara en fluga".

*Så kan det kallas när man tycker att det känns lättare att säga saker, såsom jag älskar dig, på engelska. Av någon anledning.

Stoltz
2008-06-10, 19:52
Jag håller nog med Bärs ang. betydelsen av prosum. Det känns mer som "jag är bra för" (jfr. "I benefit") än "jag utför goda ting" i bemärkelsen "jag är (en) god (människa). Det känns lite konstigt.

Personligen tycker jag inte det, i min tankevärld, men som med allt annat i tråden, så tåls det att tänkas på.

jwzrd
2008-06-10, 20:00
Personligen tycker jag inte det, i min tankevärld, men som med allt annat i tråden, så tåls det att tänkas på.

Käftar du emot två personer som är hyffsat bekanta med latin efter att du själv sagt att du verkligen inte är det? Om något tål att tänkas på så är det det.

wintersnowdrift
2008-06-10, 20:06
*Så kan det kallas när man tycker att det känns lättare att säga saker, såsom jag älskar dig, på engelska. Av någon anledning.

OT, men... att det är svårare att säga "jag älskar dig" på svenska än på engelska visar kanske på att vårt modersmål trots anglofieringen av språket trots allt betyder mer för oss? Intellektuellt förstår vi att innebörden av fraserna är densamma, men känslomässigt väger "jag älskar dig" tyngre.

Eller så är det för att vi matas med amerikansk TV där folk strör "I love you" omkring sig lika lättvindigt som "jag vill ha glass".

Och ännu mer OT så är latin det näst vackraste språk jag hört uttalat (sen säger iofs folk att c:na i "Cicero" uttalades som k under romartiden, och det är ju inte snyggt. Vad säger di kunniga i ämnet, vet vi hur latinet lät i Romarriket?). Vackraste språket är isländska. Även det isländska alfabetet är fint. Vid närmare eftertanke tycker jag att trådskaparen bör tatuera in en isländsk fras istället ;).

//Kristin

Stoltz
2008-06-10, 20:26
Käftar du emot två personer som är hyffsat bekanta med latin efter att du själv sagt att du verkligen inte är det? Om något tål att tänkas på så är det det.

jwzrd, det har jag faktiskt inte sagt. Däremot har jag sagt att jag inte läst det i högskolepoäng, utan lärt mig utifrån vänner som studerar/studerat det. OM det betyder att man inte verkligen inte är bekant med latin per automatik, i sådana fall bör jag omvärdera min tro om att man kan lära sig saker på fritiden.
Sen att käfta emot är ju något man kan diskutera, om man har humörsvängningar medan man läser mina inlägg som jag själv tyckte hade en rätt vänlig ton, om inte min skånska ilskna gnista gentemot resten av Sverige lyste igenom för mycket?

Så lugna dig mustaschmajoren, ta en kopp te, och le.

Bärs
2008-06-10, 22:04
(sen säger iofs folk att c:na i "Cicero" uttalades som k under romartiden, och det är ju inte snyggt. Vad säger di kunniga i ämnet, vet vi hur latinet lät i Romarriket?). //Kristin

Cicero skulle själv ha sagt Kikeråå (obs. kort i och betoning på första stavelsen).

De egentliga romarnas vårdade latinuttal under antiken är välkänt. Det är ärligt talat inte så värst vackert. Du kan höra ett korrekt och välansett uttal (enligt en latinist) i Nuntii Latini (klicka på Transi in paginam...)

http://www.yleradio1.fi/nuntii/

Alltidxx
2008-06-11, 09:18
Hmm, kanske ska jag tatuera "Att surfa på Internet är bara en fluga".Det skulle vara humor av hög rang! Och personligt. Men det ska ju traditionellt tatueras tungrodda och kryptiska saker istället. Oftast sånt som bara den som bär tatueringen förstår sig på eller tror sig förstå sig på. En sådan tatuering skulle ju sprida leenden och skratt gud förbjude.

Nitrometan
2008-06-11, 09:32
Vackraste språket är isländska. Även det isländska alfabetet är fint. Vid närmare eftertanke tycker jag att trådskaparen bör tatuera in en isländsk fras istället ;).
"Vertu astín min" är mitt förslag isåfall.

jwzrd
2008-06-11, 09:59
jwzrd, det har jag faktiskt inte sagt. Däremot har jag sagt att jag inte läst det i högskolepoäng, utan lärt mig utifrån vänner som studerar/studerat det. OM det betyder att man inte verkligen inte är bekant med latin per automatik, i sådana fall bör jag omvärdera min tro om att man kan lära sig saker på fritiden.
Sen att käfta emot är ju något man kan diskutera, om man har humörsvängningar medan man läser mina inlägg som jag själv tyckte hade en rätt vänlig ton, om inte min skånska ilskna gnista gentemot resten av Sverige lyste igenom för mycket?

Så lugna dig mustaschmajoren, ta en kopp te, och le.

När du säger att du inte känner att ett ord betyder något som två latinkunniga berättar för dig att det faktiskt gör, då är det du som behöver tekoppen. Är det inte rätt så arrogant att göra så?

Humörsvängningar och allt annt du vill lägga på mig blir bara fjantigt mot hur du förhåller dig till andras hjälp i tråden. Hur kan du skylla attityden din på att det skulle vara en dålig ide att lära sig saker på egen hand? Rätta mig om jag har fel här men, har du inte bara slagit upp tre ord i en ordbok?

Stoltz
2008-06-11, 11:02
När du säger att du inte känner att ett ord betyder något som två latinkunniga berättar för dig att det faktiskt gör, då är det du som behöver tekoppen. Är det inte rätt så arrogant att göra så?

Humörsvängningar och allt annt du vill lägga på mig blir bara fjantigt mot hur du förhåller dig till andras hjälp i tråden. Hur kan du skylla attityden din på att det skulle vara en dålig ide att lära sig saker på egen hand? Rätta mig om jag har fel här men, har du inte bara slagit upp tre ord i en ordbok?

Vad jag inte höll med dem om var inte betydelsen, utan snarare hur det passade in, vilket snarare är en fråga om smak, inte om språkkunskap. Att Bärs och Tolkia besitter större latinkunskap än mig, det tvivlar jag inte på, jag har ingen anledning till att göra det heller då jag inte vet hur bekanta de är med språket. Däremot tycker jag att det passar in så som jag tänkt mig, och det är väl ändå inte att "Käfta emot" som du uttryckte det?

Jag har inte endast slagit upp tre ord i en ordbok, nej. Jag tar gärna emot hjälp och kommentarer av olika slag, men de får gärna vara konstruktiva, och att påstå att jag käftar emot när jag sagt att de har rätt men att det även var så jag tänkt det, är helt absurt.
Du påstod fö. att jag sagt att jag själv sagt att jag "verkligen inte är det" när det gällde om Bärs och Tolkias bekanthet med latin, vilket jag rättade och förklarade - Det kan du väl ändå inte påstå vara felaktigt av mig att göra?

Hur som, låt oss lägga orden åt sidan ett litet tag, även om jag tar till mig och funderar över ordvalet -

Många bra förslag har tillkommit, men jag lutar väldigt mycket åt att sätta den mellan skuldrorna nu, tycker det verkar som en bra plats.

machine gun
2008-06-11, 11:29
Många bra förslag har tillkommit, men jag lutar väldigt mycket åt att sätta den mellan skuldrorna nu, tycker det verkar som en bra plats.

:thumbup:

Har du valt ut tatuerare ännu?

Stoltz
2008-06-11, 11:36
:thumbup:

Har du valt ut tatuerare ännu?

Nope, inte ännu. Blev tipsad om en i Helsingborg vid namn House of Pain, men jag blev inte vidare imponerad av de tatueringar som jag såg hade kommit därifrån. Blev tipsad om en annan i Göteborg som jag inte minns namnet på just nu, som jag däremot blev verkligt imponerad av.

Men, förslag mottages gärna - Skåneområdet är bra, men jag reser runt lite då och då och kan ta den i Göteborg, Kalmar eller Stockholm också möjligtvis :)

Alltidxx
2008-06-11, 11:43
Jag tycker nog det verkar som att jwzrd är rätt sugen på en kopp te ändå :)

Bärs
2008-06-11, 11:50
Slår man upp respekt i Norstedts föreslår de reverentia, verecundia och observantia, men inte veneratio. Veneratio betyder enligt dem vördnad, vilket ju faktiskt är något annat än respekt.

Prosum betyder enligt Norstedts vara nyttig, gagna, befrämja, hjälpa, tjäna, bidraga till. Kom också ihåg att verb i en latinsk ordbok står i 1 p. sing. (sum betyder jag är). För tillfället betyder alltså din tatuering:

Vördnad
Lojalitet
Jag är nyttig/jag gagnar/jag befrämjar/jag hjälper/jag tjänar/jag bidrar till

Är du helt säker på att du vill tatuera det?

Jag föreslår att du tänker efter riktigt noggrant vad du vill återge för begrepp på svenska och kontaktar ett proffs på latin och låter denne föreslå vilka ord du skall använda, så att du verkligen får rätt ord med rätt konnotationer och rätt stilnivå. Det finns fler än man tror som kan latin, så förbered dig på att få många frågor om något verkar märkligt med dina ord.

Stoltz
2008-06-11, 11:55
Slår man upp respekt i Norstedts föreslår de reverentia, verecundia och observantia, men inte veneratio. Veneratio betyder enligt dem vördnad, vilket ju faktiskt är något annat än respekt.

Prosum betyder enligt Norstedts vara nyttig, gagna, befrämja, hjälpa, tjäna, bidraga till. Kom också ihåg att verb i en latinsk ordbok står i 1 p. sing. (sum betyder jag är). För tillfället betyder alltså din tatuering:

Vördnad
Lojalitet
Jag är nyttig/jag gagnar/jag befrämjar/jag hjälper/jag tjänar/jag bidrar till

Är du helt säker på att du vill tatuera det?

Jag föreslår att du tänker efter riktigt noggrant vad du vill återge för begrepp på svenska och kontaktar ett proffs på latin och låter denne föreslå vilka ord du skall använda, så att du verkligen får rätt ord med rätt konnotationer och rätt stilnivå. Det finns fler än man tror som kan latin, så förbered dig på att få många frågor om något verkar märkligt med dina ord.

Du har rätt - vördnad är den bättre översättningen och det är fortfarande rätt, även om min svenska översättning var halvtaskig där.
Den tredje är nog den jag snarare tänker efter på. Men ja, du har helt rätt, min första översättning var fel, men ordet ger sig rätt i det så som jag tänkt det ja.

wintersnowdrift
2008-06-11, 12:13
Cicero skulle själv ha sagt Kikeråå (obs. kort i och betoning på första stavelsen).

De egentliga romarnas vårdade latinuttal under antiken är välkänt. Det är ärligt talat inte så värst vackert. Du kan höra ett korrekt och välansett uttal (enligt en latinist) i Nuntii Latini (klicka på Transi in paginam...)

http://www.yleradio1.fi/nuntii/

Dra på trissor - har finnarna radionyheter på latin?! Jag tyckte att uttalet färgades ganska mycket av finskan, men jag har å andra sidan inte så mycket erfarenhet av latin.

"Vertu astín min" är mitt förslag isåfall.

... mina praktiska färdigheter i isländska är starkt begränsade :em:. Översättning?

Edit: Jag hittade den här (http://www.hallonorden.org/ssp/hn/module/presentation/?XModuleId=14210) svensk-isländska ordlistan. Jag måste säga att "arbetsmarknadspolitiska åtgärder" var en riktigt snygg fras: "aðgerðir varðandi vinnumarkaðinn skert starfsgeta".

//Kristin

skaparn
2008-06-11, 12:17
Edit: Jag hittade den här (http://www.hallonorden.org/ssp/hn/module/presentation/?XModuleId=14210) svensk-isländska ordlistan. Jag måste säga att "arbetsmarknadspolitiska åtgärder" var en riktigt snygg fras: "aðgerðir varðandi vinnumarkaðinn skert starfsgeta".

//Kristin

Bästa tatueringen EVAH!

Jag bokar tid jävlart nu.

Bärs
2008-06-11, 12:22
Du har rätt - vördnad är den bättre översättningen och det är fortfarande rätt, även om min svenska översättning var halvtaskig där.
Den tredje är nog den jag snarare tänker efter på. Men ja, du har helt rätt, min första översättning var fel, men ordet ger sig rätt i det så som jag tänkt det ja.


Kom också ihåg att en viss synonym kan vara förknippad med alldeles speciell diskurs. Kanske nåt ord är förknippat med kristen teologi snarare än klassiskt latin? Valet av synonym kan i så fall bli ett ställningstagande. Man kan inte veta om man inte kollar upp det. Därför tycker jag att du skall vända dig till experter.

Bärs
2008-06-11, 12:29
Dra på trissor - har finnarna radionyheter på latin?! Jag tyckte att uttalet färgades ganska mycket av finskan, men jag har å andra sidan inte så mycket erfarenhet av latin.
//Kristin

Alla latinister och fusklatinister känner till Nuntii latini... :)

Finskans språkljud och stavelsekvantitet lär lämpa sig väldigt bra för uppläsning av klassiskt latin. Både latin och finska saknar t.ex. svenskt u-ljud. Därtill har de båda korta stavelser vid sidan av långa (svenska har ju endast långa stavelser). Ett ord som bonus skall alltså uttalas "bånos" med kort och betonat å-ljud. För finnar lär detta uttal falla sig naturligt.

Nitrometan
2008-06-11, 13:40
... mina praktiska färdigheter i isländska är starkt begränsade :em:. Översättning?
Det är nog det enda isländska jag kan utantill (om det nu blev rätt). Annars får jag leta i lite anteckningar eller googla.

"Bli min käraste" - är en rak översättning, men brukar ofta översättas som "jag älskar dig".

Jag måste säga att "arbetsmarknadspolitiska åtgärder" var en riktigt snygg fras: "aðgerðir varðandi vinnumarkaðinn skert starfsgeta".
Hahaha!! Perfa! Tatuering på armen direkt... :hbang:

Syndicate
2008-06-11, 13:42
Precis som många andra skrivit så tror jag den skulle passa bäst på insida underarm eller utsida vad

Stoltz
2008-06-11, 16:06
Kom också ihåg att en viss synonym kan vara förknippad med alldeles speciell diskurs. Kanske nåt ord är förknippat med kristen teologi snarare än klassiskt latin? Valet av synonym kan i så fall bli ett ställningstagande. Man kan inte veta om man inte kollar upp det. Därför tycker jag att du skall vända dig till experter.

Ja, kommer definitivt kolla med experter innan tatueringen görs. En sak slog mig under min cykeltur nyligen, eller snarare tre saker. Skulle det, ifrån din kunskap (och även andra latinkunniga på forumet) kanske bli bättre med:

Reverentia (vitae) = Vördnad (till livet)
Fides (amicorum) = Lojalitet (mot mina nära)
Benignitas = Välvillighet

?

Just nu saknar jag verkligen min ordbok så att jag kunde dubbelkolla, så jag kanske minns fel?

machine gun
2008-06-11, 16:13
Bästa tatueringen EVAH!

Jag bokar tid jävlart nu.

Hahaha!! Perfa! Tatuering på armen direkt... :hbang:


Fight?

Nitrometan
2008-06-11, 21:37
Fight?
Nejdå. Vi kan starta en klubb.