handdator

Visa fullständig version : Olika städer och dess slang !


Psychological
2008-06-06, 23:50
I Västerås säger vi "schlook" till kille !

JockeKillen
2008-06-06, 23:52
Jag har hört att det ska vara skillnad på ordet "löka" här uppe i norr jämtemot nere i t.ex. sthlm. Här betyder iaf löka att man svettas.

"Fan vad varmt det är, jag lökar skrämmande mycket".

foxx
2008-06-06, 23:52
Shabab, abbaz = kompiz.

Förorten 4 lajjf yao abow len tjock len.

Osten80
2008-06-06, 23:54
Jag har hört att det ska vara skillnad på ordet "löka" här uppe i norr jämtemot nere i t.ex. sthlm. Här betyder iaf löka att man svettas.

"Fan vad varmt det är, jag lökar skrämmande mycket".

Här i södra Sverige, betyder det att man latar sig, typ maskar.

Exdiaq
2008-06-06, 23:56
Jag har hört att det ska vara skillnad på ordet "löka" här uppe i norr jämtemot nere i t.ex. sthlm. Här betyder iaf löka att man svettas.

"Fan vad varmt det är, jag lökar skrämmande mycket".



Betyder samma sak i Skåne.

Psychological
2008-06-06, 23:58
Många här i västerås säger "full makaron" när de menar gasen i botten !

JockeKillen
2008-06-07, 00:03
Jag hoppas då att "kanon i arslet" har samma betydelse över hela landet.

stevebc
2008-06-07, 00:04
Många här i västerås säger "full makaron" när de menar gasen i botten !Hahaha låter som en gammal Jönssonligan-rulle. Gulligt.

Exdiaq
2008-06-07, 00:10
Rullebör = Skottkärra

Fobeck = Idiot

Balle = Röv

Bloa = Blöda

Dockted = Duktig

Flabb = Mun

Flua = Fluga

Hialös = Rastlös

Där hänne = Där borta

Maud = Mat

Mojan = Mamma

Möed = Mycket

Osse = Också

Pibasill = Lipsill

Rabbemos = Rotmos

Rälig = Ful

Sylten = Hungrig

Ude = Ute

Ålahue = Dumhuvud

tossefar
2008-06-07, 00:39
Trådskaparen skojar oss aprilo. Inget av uttrycken han nämner finns i Västerås.

Det skulle vara något hemligt arbetarslang, men det tvivlar jag på. Inte ens gidde, råby, vallby, bäckby, bjur-packet pratar så.

tossefar
2008-06-07, 00:41
Betyder "Balle" verkligen röv i Skåne? Det är ju helt ologiskt. På gränsen till dummare än "chex".

Einar
2008-06-07, 00:49
Betyder samma sak i Skåne.

Nej. Enligt mig så är löka det samma som slappa/ta det lugnt.

Kryss
2008-06-07, 00:54
Äh, alla som har gjort lumpen vet väl att en lök är en slö person, därav måste löka vara att slöa.

JockeKillen
2008-06-07, 01:00
Äh, alla som har gjort lumpen vet väl att en lök är en slö person, därav måste löka vara att slöa.

Nu har du nog blandat ihop det lite gran :smash:

Kryss
2008-06-07, 01:19
Jaså?

Exdiaq
2008-06-07, 01:31
Nej. Enligt mig så är löka det samma som slappa/ta det lugnt.



Inte i nordvästra Skåne i alla fall, där betyder det svettas.

ZerOOne
2008-06-07, 08:46
Jag har hört att det ska vara skillnad på ordet "löka" här uppe i norr jämtemot nere i t.ex. sthlm. Här betyder iaf löka att man svettas.

"Fan vad varmt det är, jag lökar skrämmande mycket".


Här i Östersund betyder det iaf att man är slö om man lökar, och Östersund borde ju räknas till norr :)

Guybrush
2008-06-07, 08:51
Betyder "Balle" verkligen röv i Skåne? Det är ju helt ologiskt. På gränsen till dummare än "chex".

Ja!

Dock är det alltid fel att säga "chex" till kex. Oavsett var man kommer ifrån!

jakke
2008-06-07, 09:44
Här i Östersund betyder det iaf att man är slö om man lökar, och Östersund borde ju räknas till norr :)

Alla som gjort lumpen håller med dig.

mela
2008-06-07, 09:49
Ja!

Dock är det alltid fel att säga "chex" till kex. Oavsett var man kommer ifrån!

Det heter chex *slap* satana perkelee!


I Göteborg finns det en hel del uttyck :D

sunkan
2008-06-07, 09:53
Alla som gjort lumpen håller med dig.

Kan också vara en som: Leder Övervakar Kontrollerar Arbetet.:em:

Jag använder ordet lök/löka i både sammanhangen att man är slö och att man svettas.

Gnusram
2008-06-07, 10:05
Det heter chex

Men kex börjar ju med k? Säger du chnulla också? :D

För övrigt använder vi i Eskilstuna (Mellansverige?) karta som att klättra, klänga. Jag har fått för mig att det inte är så spritt?

Litecore
2008-06-07, 10:13
jag såg en Möed Sylten brud idag med rälig bale ? *slap*

Frida.B
2008-06-07, 10:16
I Göteborg säger vi knö när någon knuffas och skall fram, oftast i en bambakö, som betyder matsal i skolan. Bambatant är Anita (alla heter Anita) som fixar skolmaten. Det heter chex och inget annat.

Tolkia
2008-06-07, 10:18
Men kex börjar ju med k? Säger du chnulla också? :D
Säger du kön (k-) eller kön (tj-)? :D

(Jag säger dock också "kex" trots att jag misstänker att det enligt regelverket borde heta "chex".)

joriice
2008-06-07, 10:21
Chex heter det. Sluta nu. :D

Gnusram
2008-06-07, 10:28
Säger du kön (k-) eller kön (tj-)? :D

(Jag säger dock också "kex" trots att jag misstänker att det enligt regelverket borde heta "chex".)

Som i "Titta på kön därborta, vad lång den är"? I så fall med (k-) Ja, ja.. jag hade väl inget vattentätt argument då

Exdiaq
2008-06-07, 10:44
jag såg en Möed Sylten brud idag med rälig bale ? *slap*


Jau så in möed sylten tös ida mä en rälig balle.


Redig skånska nu :D

Eddie Vedder
2008-06-07, 10:52
I Degerfors använder vi prefixet "dyng-" för allt som bör färstärkas, oavsett om det är i positiv bemärkelse. "Det är dyngvarmt idag", "Det var dyngkul igår", "Ernst Kirschteiger är dynglång" o.s.v.

Det enda fallet där "dyng-" är etablerat i övriga Sverige är vad jag vet ordet "dyngrak".

z_bumbi
2008-06-07, 11:00
Det enda fallet där "dyng-" är etablerat i övriga Sverige är vad jag vet ordet "dyngrak".

Dyngsur

Gnusram: Karta har inte jag heller hört utanför Sörmland.

tntballe
2008-06-07, 11:13
Löka = lata sig, slöa
lökringar = svettfläckar på tröjan från armhålorna.

Att man inte visste detta innan man namngav barnen.

susning.nu

Balle är ett förnamn. Den 31 december 2002 fanns 3 kvinnor och 2 män med Balle som förnamn folkbokförda i Sverige.Skåne.

regus
2008-06-07, 11:25
Dyngsur

Gnusram: Karta har inte jag heller hört utanför Sörmland.

Karta har jag inte hört (som används för ordet klänga) även i eskilstuna.

redbrigade
2008-06-07, 12:03
Många här i västerås säger "full makaron" när de menar gasen i botten !

Gör vi? du ska nog sluta hänga på stationen på fredagsnätterna.

GurraGo
2008-06-07, 12:16
Kategorin Gbg-uttryck

Kållebösig (stavning osäker) = person som gör mycket väsen av sig. Tänk er en stökig Göteborgare som talar högt, med klassisk arbetargöteborgska och använder ett relativt enkelt språk. Personen uppfattas som att den tar ganska mycket plats vid allmänna sammanhang.

aggression
2008-06-07, 12:17
Jag har alltid menat röv när jag sagt balle. Är uppvuxen i mellanskåne.

Frida.B
2008-06-07, 16:31
Kategorin Gbg-uttryck

Kållebösig (stavning osäker) = person som gör mycket väsen av sig. Tänk er en stökig Göteborgare som talar högt, med klassisk arbetargöteborgska och använder ett relativt enkelt språk. Personen uppfattas som att den tar ganska mycket plats vid allmänna sammanhang.

Har bott i GBG hela mitt liv, fram tills nu då... och jag har aldrig hört ordet Kållebösig någonsing. Vad är det för folk du hänger med

scum
2008-06-07, 18:29
hur utbrett är "gytt"?
en från örebro hade aldrig hört det innan.. bara "gott".
jag håller hus i växjö.

mela
2008-06-07, 18:31
Kategorin Gbg-uttryck

Kållebösig (stavning osäker) = person som gör mycket väsen av sig. Tänk er en stökig Göteborgare som talar högt, med klassisk arbetargöteborgska och använder ett relativt enkelt språk. Personen uppfattas som att den tar ganska mycket plats vid allmänna sammanhang.

Har bott i GBG hela mitt liv, fram tills nu då... och jag har aldrig hört ordet Kållebösig någonsing. Vad är det för folk du hänger med

+1
ALDRIG hört ordet innan.

Syndicate
2008-06-07, 18:34
Det är ju svårt för mig att veta vilka ord som är främmande för er i andra städer.

Men jag bodde ett år nere i växjö och mötte på några ord jag reagerade på. Istället för krångla sa dom krabba, istället för brevid sa dom alltid jämte. Och så bytte dom plats på sista bokstäverna i ord som cyckeln och nyckeln och sa alltså cycklen och nycklen (fast stavade som vanligt).

Sen så sa min gyminstruktör negerbullar ist för negerbollar/chokladbollar.

mela
2008-06-07, 18:43
Det är ju svårt för mig att veta vilka ord som är främmande för er i andra städer.

Men jag bodde ett år nere i växjö och mötte på några ord jag reagerade på. Istället för krångla sa dom krabba, istället för brevid sa dom alltid jämte. Och så bytte dom plats på sista bokstäverna i ord som cyckeln och nyckeln och sa alltså cycklen och nycklen (fast stavade som vanligt).

Min pojkvän är från Växjö och människan kan f*n inte prata. Krabba säger alla HELA tiden, och det har smittat av sig. Nycklen, cyklen och allt sånt får jag fnatt på.


Andra Göteborgska uttryck
Tjôta
Knö
Flö
ÖH!
Bördit (hur det stavas vet jag inte, kan bara uttalet)
Röta
Göra (G-uttal, inte J)
Bamba
Bröta (fast det kanske är svenska?)

Scratch89
2008-06-07, 19:01
Min pojkvän är från Växjö och människan kan f*n inte prata. Krabba säger alla HELA tiden, och det har smittat av sig. Nycklen, cyklen och allt sånt får jag fnatt på.


Andra Göteborgska uttryck
Tjôta
Knö
Flö
ÖH!
Bördit (hur det stavas vet jag inte, kan bara uttalet)
Röta
Göra (G-uttal, inte J)
Bamba
Bröta (fast det kanske är svenska?)

Och precis som i Skövde och resten av Västergötland så funkar det oftast att bara byta ut alla vokaler mot ö, så funkar det jättebra och man blir integrerad i samhället.

grondahl
2008-06-07, 20:19
Bamba används som slang för skolmatsalen även längst uppe i norr

Athlete
2008-06-07, 22:26
Jag använder ordet lök/löka i både sammanhangen att man är slö och att man svettas.

Jag med :D Är från Solle jag också..

Psychological
2008-06-08, 09:02
Chex heter det. Sluta nu. :D

kex med k heter det !!!! Sluta nu :)

z_bumbi
2008-06-08, 09:09
Karta har jag inte hört (som används för ordet klänga) även i eskilstuna.

Det är ett ganska sällan använt uttryck men när jag pluggade där så var det några som verkligen var infödda som använde det.

azoapes
2008-06-08, 11:20
Hudiksvalls kommun kommer några ord ifrån här då;

La mä (tillsammans med)
Chalur (misstänksam)
Jollig (fjantig)
Örsig (jobbig, tjatig)
Pärer (potatis, men den kanske hela Sverige använder)
Pärler/pärle (också potatis)
Bös (nått som ligger och skräpar)
Häla (härda ut, man menar oftast kylan)
Plirig (kan fan inte förklara... typ "har något på G", det är en person som är plirig som man oftast blir lite chalur på)

Ersätter vokaler med ö:

Örska (orka)
Trökigt (tråkigt)
Nö (nu)

Ett par vanliga meningar:

Ta'n där la mä nö, så bli'nte're över ä'
Men nu å!
Å hör nö!
Ja cykler till jobbe ja men i bla'nn så örsker ja'n'te ä'

ä' betyder ungefär "ju"... läggs till ofta, men det har ingen direkt betydelse utan används mer för att markera och förstärka det man säger.

azoapes
2008-06-08, 11:24
Här kan man lyssna på Delsbomål (som är en del av Hudiksvalls kommun)

http://swedia.ling.gu.se/Norrland/Halsingland/Delsbo/index.html

scum
2008-06-08, 13:12
Det är ju svårt för mig att veta vilka ord som är främmande för er i andra städer.

Men jag bodde ett år nere i växjö och mötte på några ord jag reagerade på. Istället för krångla sa dom krabba, istället för brevid sa dom alltid jämte. Och så bytte dom plats på sista bokstäverna i ord som cyckeln och nyckeln och sa alltså cycklen och nycklen (fast stavade som vanligt).

Sen så sa min gyminstruktör negerbullar ist för negerbollar/chokladbollar.

vad är det för fel på jämte? eller är jag så insnöad?
nycklen glider ju så mkt lättare i munnen :)
negerbullar har jag nog aldrig hört.¨
jag använder krabba väldigt sällan.. mest för att ingen förstår vad jag menar (i plugget).

Syndicate
2008-06-08, 13:14
vad är det för fel på jämte? eller är jag så insnöad?
nycklen glider ju så mkt lättare i munnen :)
negerbullar har jag nog aldrig hört.¨
jag använder krabba väldigt sällan.. mest för att ingen förstår vad jag menar (i plugget).
Jag säger iaf aldrig jämte, inte någon annan jag känner här i falun heller.

Bullen!
2008-06-08, 17:25
Betyder "Balle" verkligen röv i Skåne? Det är ju helt ologiskt. På gränsen till dummare än "chex".


det betyder skinka om man ska vara korrekt (korrekt på skånska då) röva-balle säger man ofta för att beskriva vart man har ont när man slagit på röven när man åker skridskor osv.

tossefar
2008-06-08, 17:31
Är det sant att alla som jobbar som mattant i Göteborg kallas Anita? Jag misstänker att jag är alldeles för lättlurad :D

hahavaffan
2008-06-08, 17:35
Nej. Enligt mig så är löka det samma som slappa/ta det lugnt.Då är du ingen redig skåning.

Orm
2008-06-08, 17:37
Jag har hört att det ska vara skillnad på ordet "löka" här uppe i norr jämtemot nere i t.ex. sthlm. Här betyder iaf löka att man svettas.

"Fan vad varmt det är, jag lökar skrämmande mycket".

Löka betyder alltså olika redan i Norrbotten ty här i inlandet betyder det iaf lata sig.

maRRtin
2008-06-08, 18:06
vad är det för fel på jämte? eller är jag så insnöad?

Det är nog jag också tror jag. Man utgår ifrån att alla vet vad jämte betyder, men så är inte alls fallet. Folk som inte kommer från småland verkar ha lite svårt att förstå innebörden av detta.

tossefar
2008-06-08, 18:54
Jämte är ett vanligt svenskt ord, det är varken dialekt eller slang.

Jajje
2008-06-08, 19:22
Här i trakten tenderar folk att säga "Ta dän" istället för "Ta bort". Sjukt fult :).

mela
2008-06-08, 22:31
Är det sant att alla som jobbar som mattant i Göteborg kallas Anita? Jag misstänker att jag är alldeles för lättlurad :D

:laugh: Alla kallas bambatant och de har inga namn :D

Torwald
2008-06-08, 22:57
Håller med tossefar, jämte är ett alldeles utmärkt vanligt svenskt ord. Det är nog snarare brist på allmänbildning som gör att många har svårt att förstå :)

nr16
2008-06-08, 22:57
Fortsätter på Exdiag....

Eda = Äta

Åd = Åt

Åedet = ätit upp

Förtröden = Avundsjuk

För bövelen = för jävelen

Mög = Skit

Fubbick heter det f.ö

scum
2008-06-08, 23:28
skönt att höra att jämte hittat hem..

för övrigt tycker jag det är lite synd att vi inte har fler ord som ingen förstår..

"däka" sa alltid min morfar... nån utanför småland som kan den?

mela
2008-06-08, 23:30
Mer Göteborgska (tror jag)

Fubba
Kubba

scum
2008-06-08, 23:35
Mer Göteborgska (tror jag)

Fubba
Kubba

kubba
lubba
springa här

Psychological
2008-06-09, 20:10
I sthlm existerar inte bokstaven " Ä "

PowPow
2008-06-09, 20:35
Nu kanske inte kidsen använder det ordet längre, men back in the dizay betydde baxa att ha sex med någon på malmöitiska. I andra delar av Sverige betyder det väl stjäla eller knuffa?

Rama är ett annat ord ickemalmöiter brukar reagera på. Det har samma innebörd som att skutsa någon bak på cykeln.

Gnusram
2008-06-09, 21:03
Nu kanske inte kidsen använder det ordet längre, men back in the dizay betydde baxa att ha sex med någon på malmöitiska. I andra delar av Sverige betyder det väl stjäla eller knuffa?



Är kvinnorna stora i Malmö? :D Baxa betyder väl att ta i och flytta eller bära något tungt?

regus
2008-06-09, 21:09
Baxa betyder (nu) att ta något/stjäla.

Gnusram
2008-06-09, 21:14
Baxa betyder (nu) att ta något/stjäla.

http://susning.nu/Ungdomsslang/Baxa

http://susning.nu/Baxa

Jag skulle säga att det kanske används som ett slanguttryck bland er ungdomar (:D ), ordets betydelse i grunden ändras väl inte?

regus
2008-06-09, 21:15
http://susning.nu/Ungdomsslang/Baxa

http://susning.nu/Baxa

Jag skulle säga att det kanske används som ett slanguttryck bland er ungdomar (:D ), ordets betydelse i grunden ändras väl inte?

Gnusram... läs rubriken :D

Gnusram
2008-06-09, 21:20
Gnusram... läs rubriken :D

Du har naturligtvis en poäng där.

Jag tyckte mest det var humor med samma ord för sex som för att flytta runt på tunga saker. Sen kan du väl hålla med om att det inte är samma sak vad ett ord betyder och hur det används i slangsammanhang? :D

PowPow
2008-06-09, 21:23
http://susning.nu/Ungdomsslang/Baxa

http://susning.nu/Baxa

Jag skulle säga att det kanske används som ett slanguttryck bland er ungdomar (:D ), ordets betydelse i grunden ändras väl inte?

I ena länken stod det ju faktiskt "att ha samlag med". Tänkte att det kanske var uberlokalt och helt utdaterat, men det var det visst inte då.

Tidigare var jag helt övertygad om att just samlag var enda innebörden för ordet baxa, så det blev ett ganska ordentligt wtf-moment när jag för första gången hörde det i ett annat sammanhang.

Ja, just det. Ett annat ord som har något annorlunda betydelse är bulle. Här nere har det samma betydelse som fralla/rundstycke/småfranska (mao: alla små runda brödbitar). Längre upp i landet syftar man väl på kakaktiga saker när man säger bulle? Som kanelbullar, t.ex.? En vän från dalarna var för första gången och handlade bröd på Willys här nere i Malmö, och det bler supermissförståndet och nästan beef när kvinnan i kassan frågade hur många bullar han hade köpt, och han insisterade på att han minsann inte hade köpt några bullar.

Kimball
2008-06-09, 22:06
Finns det många ställen där man använder "ficken" ist. för "fickan" måntro? Eller är det småländskt måntro? Tycker själv inte att det är speciellt märkvärdigt, men andra har reagerat på det.

Frida.B
2008-06-09, 22:16
Mer Göteborgska (tror jag)

Fubba
Kubba
Fubbigt
De e la gött änna, är en mening som används flitigt. Man kan även lägga till .... , då va.
Kom igen nu göbbar, hör man ofta från fotbollstränaren.