handdator

Visa fullständig version : Hur länge kan man deffa?


Chrilli
2008-06-06, 23:00
Hej,

Blivit medlem här för ett tag sedan men läst en längre tid. Lite kort kan man säga att efter flera års kraftig övervikt så bestämde jag mig i februari att göra något åt det. La om min kost och började träna.

Har gått efter metoden energi in - energi ut och försökt ligga på ett underskott. Jag är rätt blandad typ av mat (pasta, kött, kyckling, fisk, skaldjur, sallad) och festar. Försöker dock inte äta allt för onyttigt då jag är målmedveten om att gå ner.

Min start vikt var 112 kg när jag började den 25 februari och hade som mål att gå ner 10 kg till vecka 30, vilket skulle vara ungefär c:a 20 veckor a 0,5 kg i veckan tänkte jag.

Det har dock gott väldigt bra och har redan gått ner 14 kg och känner mig starkare och starkare.

Dock är det jag undra mest över är att 10 kg var ett "kortsiktigt" mål och det huvudmål jag har är att landa runt 85-90 kg innan NÄSTA sommar. Kan man deffa så länge? Vad är viktigt att tänka på?

HanneJoelsson
2008-06-06, 23:09
det är klart man kan deffa så länge, det ända du behöver tänka på är att inte rasa ner i vikt utom ha en naturlig viktnedgång.

Guddi
2008-06-06, 23:34
Det man ska akta sig för är att ligga länge på ett väldigt lågt kaloriintag (<1200kcal/dag). Att ligga lågt så länge kan leda till att din metabolism och dina hormonnivåer påverkas negativt. Detta gäller främst när man inte har gott om fett att ta av och är nog inget du behöver oroa dig för med tanke på att du gått ner 14kg på en 14v vilket är en ganska sund viktnedgång med tanke på startvikten.

Bara att fortsätta jobba på som du gör så ska du se att du har nått din målvikt till nästa sommar. Lycka till...

Chrilli
2008-08-19, 18:41
Nu har det gått 2 månader till och ligger på en vikt på ungefär 94 kg. Vilket känns skönt. under sommaren har man inte tänkt så mycket på "deff" utan varit mer att njuta och ha skoj.

Dock har jag tränat och man går mycket mer + golf vilket gjort att jag inte gått upp igen.

Det jag undrar lite över är då jag ligger på kcal underskott och tränar mycket styrketräningen så vill jag bygga muskler såklart, och jag känner mig starkare (lyfter mer och mer varje vecka) + blir hårdare.
Jag har ju dock fett på magen och bröst m.m men om jag tränar för göra muskler, kommer det fettet då försvinna i och med jag tränar eller måste det deffas bort bara? Går inte bygga med kcalbalans efter träning och få större muskler och tillslut få mindre fett?

kalajset
2008-08-19, 18:55
Nu har det gått 2 månader till och ligger på en vikt på ungefär 94 kg. Vilket känns skönt. under sommaren har man inte tänkt så mycket på "deff" utan varit mer att njuta och ha skoj.

Dock har jag tränat och man går mycket mer + golf vilket gjort att jag inte gått upp igen.

Det jag undrar lite över är då jag ligger på kcal underskott och tränar mycket styrketräningen så vill jag bygga muskler såklart, och jag känner mig starkare (lyfter mer och mer varje vecka) + blir hårdare.
Jag har ju dock fett på magen och bröst m.m men om jag tränar för göra muskler, kommer det fettet då försvinna i och med jag tränar eller måste det deffas bort bara? Går inte bygga med kcalbalans efter träning och få större muskler och tillslut få mindre fett?

Går inte att punktförbränna fett, inte ens med hjälp av styrketräning. Fettet kring bröst och mage måste "deffas bort", som allt annat fett på kroppen. Går inte att bestämma på något sätt vartifrån fettet kommer tas vid viktnedgång, tyvärr.

Gällande din andra fråga, i princip är det omöjligt rent praktiskt att gå ner i vikt, samtidigt som man bygger muskler. I teorin, under extremt gynsamma förhållanden, behöver det nödvändigtvis inte vara så, men något ordentligt resultat i praktiken är omöjligt. Om inte, och detta är ett stort om, man är nybörjare, och dessutom då dras med övervikt. Då är det omöjliga möjligt, en kort period, (svårt att säga hur länge dock). Detta resulterar i praktiken att du just nu troligen åtnjuter fördelar som aldrig kommer tillbaka i styrketräningsväg. Bara att njuta! :thumbup:

LadyG
2008-08-19, 20:26
Det man ska akta sig för är att ligga länge på ett väldigt lågt kaloriintag (<1200kcal/dag). Att ligga lågt så länge kan leda till att din metabolism och dina hormonnivåer påverkas negativt.

Hur långt är länge?