handdator

Visa fullständig version : Bryts protein ner i mjölk?


Rakman
2008-06-06, 20:21
Alo!

Jag har en kompis som e typ latast ever när d gäller matlagning. Han är så extrem att han till och med tycker att det är småjobbigt att blanda mjölken med proteinpulvret (80%-igt vassleprotein). Därför har han tänkt till och funderat på hur han skulle kunna effektivisera det hela. Han har då kommit fram till att han skulle kunnat blanda sitt vassleprotein i en stor bägare, några liter åt gången. På det sättet har han det färdigblandat och häller upp önskad mängd proteindrink önksat antal gånger om dagen.

Iallfall, hans fråga lyder: går det att göra på detta sättet eller bryts proteinet ned av mjölken?

walter_skepper
2008-06-06, 20:27
dålig ide, proteinet bryts ner av mjölken precis som han tror.

tp_88
2008-06-06, 20:57
dålig ide, proteinet bryts ner av mjölken precis som han tror.
Vad bryts det ned till, menar du?

walter_skepper
2008-06-06, 21:00
Vad bryts det ned till, menar du?


aminosyror och peptider :D

King Grub
2008-06-06, 21:02
Alo!

Jag har en kompis som e typ latast ever när d gäller matlagning. Han är så extrem att han till och med tycker att det är småjobbigt att blanda mjölken med proteinpulvret (80%-igt vassleprotein). Därför har han tänkt till och funderat på hur han skulle kunna effektivisera det hela. Han har då kommit fram till att han skulle kunnat blanda sitt vassleprotein i en stor bägare, några liter åt gången. På det sättet har han det färdigblandat och häller upp önskad mängd proteindrink önksat antal gånger om dagen.

Iallfall, hans fråga lyder: går det att göra på detta sättet eller bryts proteinet ned av mjölken?

Det går säkert bra. Förvara i kylskåp, bara.

tp_88
2008-06-06, 21:03
aminosyror och peptider :D
Opti! EAA (samt nEAA), kasein och vassle i ett.

Ronja
2008-06-06, 21:36
Är det inge bra att blanda proteinpulver med mjölk? kan ni förklara detta för mig snälla! varför osv...?

Tolkia
2008-06-06, 21:55
Är det inge bra att blanda proteinpulver med mjölk? kan ni förklara detta för mig snälla! varför osv...?
Walter skepper retas med trådskaparens kompis. Aminosyror är proteinets "byggstenar" och peptider är s.a.s. väldigt små proteiner. Protein bryts ned när man har ätit det i vilket fall som helst. Se även King Grubs svar.

Dock är det knappast meningen att färdigblandat protein skall stå hur länge som helst (särskilt inte blandat med mjölk); det lär kunna bli en fin bakterieodling ganska snabbt.

Sverker
2008-06-07, 07:07
Tolkia; King Grub 1 - 0 :D


Ett par liter proteindryck där man tar fram lite då och då och dricker. Det skulle jag ALDRIG göra m a p matförgiftande bakterier. Jag skulle inte ens fundera över hur länge drycken håller.