handdator

Visa fullständig version : Lecitin?


Mehdi
2008-06-06, 15:39
Går det att få tag på i någon vanlig matbutik eller dyl.? Är inte intresserad av diverse hemsidor så det är främst butiker irl som kan tänkas tillhandhålla det.

Mvh

Sverker
2008-06-06, 16:28
Lecithin ?

Javisst. Jag har för mig att hälsokostbutikerna säljer sojalecithin på burk.

Vad ska du med den tjockflytande sirapen ? Är det kolin och inositol du vill ha så finns det gott om sådant i äggulan också.

Mehdi
2008-06-07, 11:50
Lecithin ?

Javisst. Jag har för mig att hälsokostbutikerna säljer sojalecithin på burk.

Vad ska du med den tjockflytande sirapen ? Är det kolin och inositol du vill ha så finns det gott om sådant i äggulan också.

Det är kolinet jag främst vill åt, ja. Är det flytande alltså? Trodde det fanns i pulverform nämligen.

Jag får nöja mig med ägg tills jag har tid o kika i någon butik.

kalle_banan
2008-06-07, 13:48
Det är kolinet jag främst vill åt, ja. Är det flytande alltså? Trodde det fanns i pulverform nämligen.

Jag får nöja mig med ägg tills jag har tid o kika i någon butik.

Det finns bättre källor till kolin, varför vill du ha kolin?

Sverker
2008-06-07, 13:53
Flytande:D
Ja, lecithin är lika flytande som kall sirap och tjära. Lika kletigt också. En sked i munnen och tungan fastnar i gommen.

Det finns ( fanns, för det är ett par år sedan jag tittade på det ) också som granulat. Då har man renat upp lecithinet en aning och plockat bort en del kolhydrater och fria fettsyror.
Är det kolinet du vill åt så är fosfatidylkolinet stabilt och klarar sig bra i granulatformen.


Nu är jag nyfiken. Vad vill du ha kolinet till ? Vi får ju en hel del i kosten från ägg, kött och margarin samtidigt som vi själva kan tillverka det vi behöver ( precis som kolesterolen ).

Musselbank
2008-06-07, 14:42
Lecitin är väl korrekt svensk stavning?

Mescreant
2008-06-07, 16:33
Finns rent kolin i pulverform annars. Billigt är det också. På wäbben.

Har letat runt i hälsokostaffärer i stan och varken hittat kolin eller lecitin

Sverker
2008-06-07, 16:44
Lecitin är väl korrekt svensk stavning?
Säkert:D
Men vad är korrekt svensk stavning på ett ord som bara används inom en mycket liten krets av livsmedelstekninska nördar.

Mehdi
2008-06-07, 17:08
Flytande:D
Ja, lecithin är lika flytande som kall sirap och tjära. Lika kletigt också. En sked i munnen och tungan fastnar i gommen.

Det finns ( fanns, för det är ett par år sedan jag tittade på det ) också som granulat. Då har man renat upp lecithinet en aning och plockat bort en del kolhydrater och fria fettsyror.
Är det kolinet du vill åt så är fosfatidylkolinet stabilt och klarar sig bra i granulatformen.


Nu är jag nyfiken. Vad vill du ha kolinet till ? Vi får ju en hel del i kosten från ägg, kött och margarin samtidigt som vi själva kan tillverka det vi behöver ( precis som kolesterolen ).

Det är en komplex situation och kontentan är att jag fått råd att öka intaget av kolin. Syftet är att inte begränsa närvaron av acetykolin.
Fosfatidylkolin är förstås det ultimata, vet att det går beställa från nätet men jag var så ivrig när jag skrev inlägget att jag ville ha kolinet direkt i hand för att pröva och se om det blir någon skillnad.

kalle_banan
2008-06-07, 17:30
Begränsa acetylkolin? Det är såvitt jag vet tänkt att kolin, fosfatidylkolin osv ska agera som prekursor till acetylkolin för att öka mängden för att förbättra minnet...? Eller är det i något annat syfte än kognitionsförstärkning du vill ta lecitin?

C.E.J.
2008-06-08, 11:32
Begränsa acetylkolin? Det är såvitt jag vet tänkt att kolin, fosfatidylkolin osv ska agera som prekursor till acetylkolin för att öka mängden för att förbättra minnet...? Eller är det i något annat syfte än kognitionsförstärkning du vill ta lecitin?

Nu har jag av nån anledning tagit bort den länken från favoriter, men fosfatidylkolin är tydligen "bra för träningen" - dvs. jag minns inga detaljer utöver att det är bra för träningen.

Mehdi
2008-06-08, 14:02
Begränsa acetylkolin? Det är såvitt jag vet tänkt att kolin, fosfatidylkolin osv ska agera som prekursor till acetylkolin för att öka mängden för att förbättra minnet...? Eller är det i något annat syfte än kognitionsförstärkning du vill ta lecitin?


Nej, du är rätt ute.

Liten Men Fet
2008-06-08, 15:09
Det är en komplex situation och kontentan är att jag fått råd att öka intaget av kolin. Syftet är att
inte begränsa närvaron av acetykolin.
Fosfatidylkolin är förstås det ultimata, vet att det går beställa från nätet men jag var så ivrig när jag skrev inlägget att jag ville ha kolinet direkt i hand för att pröva och se om det blir någon skillnad.

Begränsa acetylkolin?Det är såvitt jag vet tänkt att kolin, fosfatidylkolin osv ska agera som prekursor till acetylkolin för att öka mängden för att förbättra minnet...? Eller är det i något annat syfte än kognitionsförstärkning du vill ta lecitin?

Finn ett fel?