Visa fullständig version : Mjölken tjocknar
A.Steinbach
2008-06-06, 13:32
Finns ju en del livsmedelsnördar här som borde kunna svara på det här.
Är verkligen mjölken så känslig att en oöppnad förpackning inte ens håller till dagen efter? Hade två liter lättmjölk som gick ut igår och skulle användas idag men då jag öppnade den första så var den helt tjockflytande, likadant med paket nr 2. *gah!*
Är iof inte första gången det händer utan det brukar hända lite titt som tätt, tror det även sker ibland med öppnade förpackningar som ej gått ut. Är det mitt kylskåp som inte håller temperaturen eller blir det så i vilket fall när mjölken gått ut?
Antar att den koagulerar på något sätt.
ja, jag skulle kolla tempen i kylen, jag har en hylla i min kyl som håller ca 4 grader, där trivs mjölken prima, ca en vecka efter bäst före oöppnad och ett par dar öppnad klarar den.
A.Steinbach
2008-06-06, 13:55
Brukar förvara mjölken liggande högst upp när den är oöppnad och där är det ju varmast så det kan ju påverka.
Tittade i instruktionsboken och där visades att mjölken skulle stå i sidofacken antagligen pga att det just är kallare där.
Sänkte temperaturen nu så får se om det hjälper framöver, får ta och mäta hr kallt det är också.
Förstår inte riktigt, som du ser på mjölkpaketet ska den ju hålla i en vecka, så om den inte gör det måste det vara kylskåpet som är för varmt. Eller är det nån specialmjölk du menar? :confused:
:D
Vi har ju en JÄTTEVARM försommar just nu. Kanske har någon länk i kylkedjan från mjölkbonden - mejeriet - butiken - ditt kylskåp brustit.
Mjölken har surnat och du har fått en syradenaturering av kaseinet. Vid lägre pH klumpar kaseintet ihop sig. Mjölken transformeras till en vildjäst filmjölk.
A.Steinbach
2008-06-06, 16:02
Förstår inte riktigt, som du ser på mjölkpaketet ska den ju hålla i en vecka, så om den inte gör det måste det vara kylskåpet som är för varmt. Eller är det nån specialmjölk du menar? :confused:
Som sagt det är förmodligen för att det varit för varmt i kylskåpet speciellt när de legat högst upp. Det är bara det att det inte alltid blir så med mjölken men nu har jag sänkt temperaturen så det borde hjälpa.
Var också intresserad vad som hände med mjölken och det fick jag svar på här nedan.
Vi har ju en JÄTTEVARM försommar just nu. Kanske har någon länk i kylkedjan från mjölkbonden - mejeriet - butiken - ditt kylskåp brustit.
Mjölken har surnat och du har fått en syradenaturering av kaseinet. Vid lägre pH klumpar kaseintet ihop sig. Mjölken transformeras till en vildjäst filmjölk.
Att det är så varmt har nog påverkat en del även om det har hänt tidigare när det inte varit lika varmt ute men nu har jag sänkt temperaturen i kylskåpet så det borde hjälpa. Eftersom det bara är ett litet kylskåp så kan det nog också vara så att när man fyllt det med väldigt mycket varor att det tagit en stund att kyla ner allt och då blivit för varmt med jämna mellanrum.
Har inte varit så trevligt när man hällt ner lite mjölk i mugg och sen fyllt på med kaffe men nu vet man varför mjölken betett sig som den gjort.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.