handdator

Visa fullständig version : Är det dåligt att träna i samband med magkatarr?


Alfred Nobel
2008-06-06, 11:30
Jag lider av magkatarr och vill som alla andra i samma sits bli av med skiten. Jag försöker äta så bra som möjligt; undviker kaffe, stark-, kryddad- och grillad mat, citrusfrukter och allt som hör där till (Det mesta man läser på internet och som läkaren rekomenderar).

Men hur påverkar ett träningspass mina magbesvär? Förvärrar det mina smärtor?
(Jag sökte här på forumet, fann en del trådar; läste igenom men fann inget konkret svar)

En annan fråga. Vi har en hel del samarin här hemma, som jag aldrig vågat mig på, hjälper det för stunden och lindrar besvären preleminärt?

MVH

HanneJoelsson
2008-06-06, 11:39
Jag har ingen aning om träningen påverkar magkataren, men tror inte det är bra precis

Jag har haft magkatarr sisådär 4-5 gånger och har då tagit medicin för det, kan kolla upp vad det heter och sen efter ngn dag är det över.

tror inte samarin hjälper precis

Alfred Nobel
2008-06-06, 11:42
Jag har ingen aning om träningen påverkar magkataren, men tror inte det är bra precis

Jag har haft magkatarr sisådär 4-5 gånger och har då tagit medicin för det, kan kolla upp vad det heter och sen efter ngn dag är det över.

tror inte samarin hjälper precis

Jag tackar hjärtligt. Hoppas apoteket har öppet bara.

Tolkia
2008-06-06, 11:45
Jag tycker att det varkar vara väldigt olika hur man reagerar på träning; vissa börjar må illa för ingenting, själv kunde jag även under min värsta magkatarrperiod de luxe ever (perioden innan mitt halvtidsseminarium, jag kan inte förstå varför det hände då, vääääääldigt konstigt ... :D ) hoppa på alla fyra med huvudet neråt utan känningar. Min gissning är att det kan ha något att göra med hur magmunnen är placerad och hur väl den "sluter till". Du får nog prova dig fram.

Själv tycker jag att Samarin smakar så äckligt att man kan börja må dåligt bara av det. *spy* Men många använder det ju, så det är väl bara att testa? Det finns dock lite mer effektiva "halsbrännemedel" på apoteket, typ Novalucol, Novaluzid m.fl.

Tips som du inte har nämnt redan är att stressa mindre (oerhört specifikt råd och oerhört lätt att följa, eller hur?), äta långsammare, tugga bättre och se till att du sover tillräckligt (för mig och många andra blir det värre när jag sover för lite).

Alfred Nobel
2008-06-06, 11:51
Jag tycker att det varkar vara väldigt olika hur man reagerar på träning; vissa börjar må illa för ingenting, själv kunde jag även under min värsta magkatarrperiod de luxe ever (perioden innan mitt halvtidsseminarium, jag kan inte förstå varför det hände då, vääääääldigt konstigt ... :D ) hoppa på alla fyra med huvudet neråt utan känningar. Min gissning är att det kan ha något att göra med hur magmunnen är placerad och hur väl den "sluter till". Du får nog prova dig fram.

Själv tycker jag att Samarin smakar så äckligt att man kan börja må dåligt bara av det. *spy* Men många använder det ju, så det är väl bara att testa? Det finns dock lite mer effektiva "halsbrännemedel" på apoteket, typ Novalucol, Novaluzid m.fl.

Tips som du inte har nämnt redan är att stressa mindre (oerhört specifikt råd och oerhört lätt att följa, eller hur?), äta långsammare, tugga bättre och se till att du sover tillräckligt (för mig och många andra blir det värre när jag sover för lite).

Jag tränade igår, med mina besvär och lyckades fullfölja träningen optimalt. Jag var mest rädd för om träningen är skadlig för magens process genom denna "bakterie/sjukdom". Men det verkar vara inviduellt hur magen reagerar.

Hur är det med Losec Mups? Någon som har testat?

Tolkia
2008-06-06, 11:57
Jag var mest rädd för om träningen är skadlig för magens process genom denna "bakterie/sjukdom".
Min gissning är att det inte påverkar (om inte träningen är extrem eller sjuklig)
Hur är det med Losec Mups? Någon som har testat?
Pappa har ätit Omeprazol (same shit, annan tillverkare) och tyckt att det funkat bra. Jag råkade vara den 1 av 100 som får biverkningen "buksmärtor". :Virro

Turbonisse
2008-06-06, 12:02
Novalucol är enligt mitt tycke lite för klent och sammarin behöver vi inte ens nämna.
Däremot Losec,Zantac(artonil) fungerar utmärkt.
Sedan har du Inside brus mfl ja det finns en uppsjö mer eller mindre likvärdiga.

Jag lider av ständigt återkommande magbesvär och går iprincip regelbundet på ovanstående, tränar på som vanligt :)

obesogen
2008-06-06, 12:12
Jag har också lidigt av mycket magkatarr tidigare i livet och gjorde lite alla möjliga undersökningar. Kom fram till att jag hade svag övre magmun vid en gastroskopi. Dock inget jag lider av alls idag. Se till o ät bra och undvik att äta för nära inpå träningen. Ffa vid löpning eller akrobatik ;)

HanneJoelsson
2008-06-06, 12:19
Omeprazol har jag ätit innan och det har hjälpt mej när jag haft magkatarr, precis som tolkia sa!