Visa fullständig version : Seg efter måltid
newbeginning
2008-06-06, 06:35
Om jag äter en stor måltid rik på kolhydrater blir jag helt otroligt seg och trött. Beror det på att jag har dålig insulinresistans? Finns det isåfall nåt man kan göra för att förbättra den, förutom konditionsträning?
Eddie Vedder
2008-06-06, 08:02
Att ha extremt nedsatt insulinkänslighet kan så smånongom leda till insulinresistens. Då har vi först och främst rett ut begreppen.:)
I övrigt kan det ju ha flera orsaker, någon internetdiagnos håller jag mig ifrån som vanligt. Men när kroppens energi främst går åt till matsmältningen kan man bli trött och seg, jag är likadan. Det sympatiska systemet nedregleras till förmån för det parasympatiska där större mängd energi och blod förflyttas ner till mag- tarmkanalen för att arbeta med matsmältningen istället.
Men jag vet ju inte vilken omfattning det handlar om i ditt fall, kanske är mycket mycket värre och då är jag inte rätt person att spekulera.
newbeginning
2008-06-06, 09:20
Okej tack för svaret. Det kanske inte är så farligt som jag tror då hehe.
Som Eddie säger så kan man aldrig ställa diagnos över internet, speciellt när man inte vet hur trött du blir. Men som kuriosa så är jag ganska säker på att man kan mäta en dipp i produktiviteten i min grupp på jobbet när vi varit ute och ätit thai-buffé. Jäklar vad seg man kan bli.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Paltkoma
spoonchest
2008-06-10, 06:45
"paltkoma" heter det visst
shut teh face
2008-06-10, 11:07
När du blir trött efter en måltid, har du ätit för mycket då? Ont i magen?
Äter man sig riktigt mätt så kommer paltkoma som ett brev på posten.
Äter man sig riktigt mätt så kommer paltkoma som ett brev på posten.
Speciellt om man äter palt! :)
Att jag blir trött efter att ha ätit en måltid är en av de främsta anledningarna till att jag placerat mitt största mål ganska sent på kvällen. Då gör det inte så mycket att man blir en smula seg och orkeslös. Ofta är det tvärt om ganska skönt och avslappnande.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.