handdator

Visa fullständig version : Aktivitetsfaktor


Ronja
2008-06-06, 06:22
Sökte på lite trådar här och fann en uträkningsmetod på uppladdningen, räknade där ut mitt ungefärliga bmr och det landade på 1.8, kan det stämma? nån annan som har 1.8 och kan tala om vad de gör på en dag?! vore tacksam om ni gjorde det iaf :)

Eddie Vedder
2008-06-06, 08:07
Klart det kan stämma. Sådär jättehögt är det inte. En hyfsat aktiv dag och ett konditionspass t.ex.

Jag ligger nog ofta på 1.8-1.9 t.ex. Och då är jag ju knappast den som tränar på särskilt hög nivå. Men igår vaknade jag vid 5, lagade mat, åt och fixade lite småskit. Sedan gick jag till skolan 40 minuter, hem från skolan 45 minuter (så långt har jag inte till skolan men jag tycker om att ta ut omvägarna när vädret är så fint), kom hem och fixade mat, åt, satt vid datorn, sov en timme, satt vid datorn, gick ut och löpte 10.66km och resten av kvällen satt jag framför datorn med undantag för att fixa tre måltider samt gå upp och ner i trapphuset slänga lite skräp i soprummet typ. Var säkert 2.0 igår.

Idrottare på absolut högsta elitnivå kan säkert ligga uppemot 2.5-3 ofta.

Ronja
2008-06-06, 08:48
Jättebra svar :) tack!

Cohen
2008-06-06, 21:58
Tänk bara på att Uppladdningen har en tendens att ofta ge ganska höga värden ang. energiförbrukningen.

Vill du ha en så exakt uppskattning som möjligt bör du jämföra olika beräkningar. Mest exakt blir det dock givetvis om du testar dig fram rent praktiskt.

Säger inte att 1.8 är fel, bara att det kan vara värt att jämföra den siffan med annat.

Ronja
2008-06-07, 11:15
ok vad er kan man kolla på då?(finns säkert tusen trådar o detta som vanligt som jag inte lyckas finna)

King Grub
2008-06-07, 11:23
Går du upp eller ned i vikt? Kontrollera, och justera kaloriintaget därefter, beroende på önskemål. Aktivitetsfaktorer och ekvationer är osäkra och onödiga.

Slartibartfast
2008-06-07, 11:50
Aktivitetsfaktorer och ekvationer är osäkra och onödiga.

Fet plusetta.

Scratch89
2008-06-07, 12:16
Har du ett fysiskt aktivt arbete samt tränar under samma dag, så kan det bli en väldigt hög aktivitessiffra. Över 2.0 är inte ovanligt. Mat är gott.

MrBulk
2008-06-07, 17:59
Jag räkna ut på uppladdnings hemsida att jag hade 1.7 i aktivitetsfaktor men det visade sig att när jag låg på 500kcal minus så gick jag ner ett kg i veckan så då justera jag aktivitetsfaktorn till 1.9 och då gjorde mina minus 500kcal att jag gick ner 0.5kg i veckan och på det viset har JAG nu koll på vad min aktivitetsfaktor är. :)

Scratch89
2008-06-07, 18:16
Jag räkna ut på uppladdnings hemsida att jag hade 1.7 i aktivitetsfaktor men det visade sig att när jag låg på 500kcal minus så gick jag ner ett kg i veckan så då justera jag aktivitetsfaktorn till 1.9 och då gjorde mina minus 500kcal att jag gick ner 0.5kg i veckan och på det viset har JAG nu koll på vad min aktivitetsfaktor är. :)

Det är ju så man faktiskt får göra! Det är svårt att uppskatta hur pass aktiv man är. Man får testa sina teorier i praktiken, och sedan dra slutsatserna efter vad som hänt hittills.

machine gun
2008-06-07, 21:31
Idrottare på absolut högsta elitnivå kan säkert ligga uppemot 2.5-3 ofta.

Handlar det om en uthållighetsidrott hamnar de ofta betydligt högre.

1.8-1.9 kommer man ju upp i bara av att jobba i butik eller liknande.

Cohen
2008-06-07, 22:29
ok vad er kan man kolla på då?(finns säkert tusen trådar o detta som vanligt som jag inte lyckas finna)

Caloriesperhour.com tycker jag är ganska bra.

Men det bästa sättet är det som Grub föreslog; se hur du äter nu och utvärdera eventuella viktförändingar på vågen. Då får du en siffra som är exakt.