handdator

Visa fullständig version : Är det någon som vet hur länge gräspollensäsongen varar ca?


Stoltz
2008-06-05, 22:57
Eller möjligtvis en länk till några som vet?

Stoltz
2008-06-06, 11:14
Knuff.

Mazr
2008-06-06, 11:36
Hela sommaren, fast det är värst i juli. I alla fall för mig :( Har nästhögst i skalan, redan nu håller jag på att avlida!

Nitrometan
2008-06-06, 11:40
Här finns pollenprognoser: http://www.nrm.se/pollen

Pollensäsongen fortsätter under sommaren. Då blommar olika typer av gräs vilket leder till mycket irritation för många pollenallergiker. Under sensommaren och hösten blommar Gråbon.

http://www.pollen.se/
Den senaste veckan har stigande gräspollenhalter rapporterats från framför allt södra Sverige. Det varma och torra sommarvädret skyndar på gräsblomningen, som nu går in i sin huvudsäsong. Det kan bli en besvärlig tid för gräsallergiker framöver.

Under veckan har höga halter av gräspollen rapporterats från Danmark och Sydsverige. Gräsens värsta fiende just nu är torkan, som kan få många plantor att vissna i förtid. På många håll i landet är det extremt torrt i markerna, vilket naturligtvis också påverkar gräsblomningen.

Att gräsen gynnas av sol och värme kommer knappast som en överraskning. Är det dessutom torrt, kommer många gräs att vilja blomma så snabbt som möjligt medan det fortfarande finns lite fukt att tillgå i marken. Det kan leda till att årets gräsblomning blir både tidig och intensiv.

Nitrometan
2008-06-06, 11:42
Jag är allergisk mot gräs och gråbo.

Började känna av gräset så smått i slutet av april, räknar med att det ska hålla på till nån gång i juli. Då tar gråbon över och varar åtminstone hela augusti.

:thumbup:

Stoltz
2008-06-06, 12:24
:(

Fy fan, jag brukade älska sommaren, men nu är det bättre att skaffa en hobby inomhus. Pollenmedicinen hjälper inte lika långt som den brukade.

Stoltz
2008-06-06, 12:28
Kan ju försöka göra denna tråden till något gott -

Hur gör ni för att undvika allergin, utöver att sitta inne?

Jag...

- Byter kläder efter att jag varit ute.
- Duschar när jag kommit hem.
- Använder keps för att det inte ska fastna så jävligt i håret
- Medicin

Mazr
2008-06-06, 12:39
Byter sängkläder mer regelbundet
Starkare medicin från läkaren
Vädrar på natten
Duschar på kvällen
Undviker blommande gräs ;)

dam00r
2008-06-06, 12:53
Zyrlex. Är väldigt effektivt mot pollen. Jag kör dubbla dosen

Nitrometan
2008-06-06, 13:02
Gå till apoteket och kolla vad de har för receptfria mediciner. Prata med personalen. Finns en del som är bra. Ibland får man prova sig fram med olika.

Hjälper det inte så ta kontakt med en vårdcentral och be om remiss till en allergimottagning. De brukar tyvärr ha lång väntetid.

babbett
2008-06-06, 20:04
Jag använder nässpray Nasonex ett par ggr. per dygn mot nästäppan.
Annars tar jag inget utöver min astmamedicin...fast jag märker av allergin rätt mkt just nu.
Fast jag är iof. van...fick fastställt gräsallergin först i höstas, efter MÅNGA jobbiga somrar (som trädgårdsmästare dessutom).

machine gun
2008-06-06, 20:06
Receptbelagd medicin är ofta mer effektiv än den receptfria. Ring till din husläkare (man behöver sällan gå till en allergimottagning pga pollenallergi).

Nitrometan
2008-06-06, 22:24
(man behöver sällan gå till en allergimottagning pga pollenallergi).
Vad är de till för då?

Ascent
2008-06-06, 22:43
Pollenallergier resulterar oftast i ett evigt utprovande av diverse receptfria mediciner till man hittar den kombination man svarar bäst på.

Förra året bytte jag exempelvis från Cetirizin till Kestine vilket var helt rätt för mig. Jag svarade bra på Cetirizin (och den är billig) men blev fruktansvärt trött av den. Kestine fungerar minst lika bra utan att jag blir degig på dagarna. Däremot sover jag som en stock med den, fast är pigg när jag är vaken vilket är viktigt. Nässpray används vid behov.

I övrigt handlar det om att duscha på kvällen för att få bort pollen ur ansiktet/håret, byta sängkläder ofta och kanske inte klättra i björkar som slår ut.

shut teh face
2008-06-06, 22:44
Vart ska man klättra nånstans då?