handdator

Visa fullständig version : Kaloriförbrukning?

inzie92
2008-06-05, 17:44
God Kväll Kollo.

Är lite smått puckad när det gäller att använda BMR/BEE calcs men provade idag och räknade ut mitt BMR med hjälp av http://www.muscles.se/bmr/bmr-kalkylator.htm
resultatet jag fick var 3550~ kcal, kan det detta stämma? Är huvudsakligen förundrad för att det står att en vanlig man behöver ca 2K kcal ~ på en kornflakesförpackning. Det bör tilläggas att jag är 15 år 179 lång och väger 75KG.

Tacksam för svar.

EDIT: valde "stillasittande vardag" i och med att jag går i skolan (bör ju inte vara så ansträngande?) och sedan la till min vardagliga aktiviteter, valde jag fel här?

Eddie Vedder
2008-06-05, 17:51
Cornflakespaketen ska du nog inte utgå från på individnivå.:D

Jag vet ju inte om du överskattar din fysiska aktivitet eller ej, du kan ju t.o.m. underskatta den for all I know men 3550 kcal för en tränande kille med din kropp och din ålder är defintivit inte otänkbart. Det är definitivt mer trovärdigt än vad ett cornflakespaket säger i alla fall.:D

Berätta mer om din vardag, vilken typ av träning genomför du och hur ofta?Går du dit du ska, cyklar eller åker bil? Ju mer detaljerad du är i din information till oss andra desto lättare är det att gissa och hjälpa till.:)

Citerar som vanligt in min egna lilla lathund.:)

Ett bra sätt att räkna ut din TEE om du är typen som tränar och sen inte gör så mycket mer än så är att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (typ styrketräning).

Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra (det här är alltså HELT hypotetiskt nu då jag inte har en aning om ditt övriga liv och siffran i mitt exempel kan således vara helt fel) men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.

Summa sumarum 1.6.:)

inzie92
2008-06-05, 17:59
tack så mycket för svaret!

Jag går till skolan, tar 20 minuter, går tillbaka, går mellan klassrummen etc.
Går 3/4 dagar till gym dvs vilodag var fjärde. Tränar mellan 60 min och 80.
Sedan på kvällen lirar jag väll fotboll med kompisar rätt ofta, blir väll en 2-3 ggr i veckan typ 2 timmar, det blir iofs inte match hela tiden, mest olika "lekar" som arslet och VM. går dessutom 20-30 min dag till i snitt skulle jag tro. handla/stan etc.

Eddie Vedder
2008-06-05, 18:10
tack så mycket för svaret!

Jag går till skolan, tar 20 minuter, går tillbaka, går mellan klassrummen etc.
Går 3/4 dagar till gym dvs vilodag var fjärde. Tränar mellan 60 min och 80.
Sedan på kvällen lirar jag väll fotboll med kompisar rätt ofta, blir väll en 2-3 ggr i veckan typ 2 timmar, det blir iofs inte match hela tiden, mest olika "lekar" som arslet och VM. går dessutom 20-30 min dag till i snitt skulle jag tro. handla/stan etc.

Klart jag svarar, alltid vill man väl hjälpa Uppsalabor.;)

Med all den aktiviteten du nämner där känns det definitivt sannolikt med 3550kcal/dag, absolut.:) Jag tycker dessutom inte att du behöver räkna på ditt intag om du nu planerat det. I din ålder och med ditt energibehov räcker det troligtvis långt med att käka rejält av vad som bjuds därhemma och inte behöver du förbjuda dig själv från att njuta av grillmat, glass och andra godsaker i sommar. Fortsätt träna på, ät mycket, väx, bli stark och må bra!:thumbup:

EDIT: Fotbollsleken "arslet" gav mig för övrigt ett gott skratt haha.:D

inzie92
2008-06-05, 18:14
nej nej inte alls rädd att äta för mkt :D, är just nu mer rädd för att äta för lite i och med att jag påbörjat min första bulk(hoppas gå upp 3 kg till sep). tackar så mkt för svar igen.

EDIT: haha jo kan förstå att det låter lustigt :>, men ack så smärtsammt.

Shark
2008-06-05, 21:05
Det skiljer 1000kcal för mig om jag jämför med denna sidan med formeln från deffguiden. Väldigt skumt!?