handdator

Visa fullständig version : Bra pendlarbil


mangs
2008-06-05, 12:20
Det är dags för familjen att köpa en ny eller i alla fall nyare begagnad 2a-bil som jag framför allt kommer använda som pendlingsbil (8mil) om dagen då jag börjar tycka det känns lite opraktiskt att flänga omkring i A6an själv. Budgeten kan variera men säg någoanstans mellan 100-200 tkr beroenmde på bil.

Mina önskemål:

1. En person som är 190cm/100kg skall sitta bekvämt i förarsätet.
2. Bilen får gärna var liten och lätt.
3. Den skall vara soppasnål (på motorväg) men får ändå gärna vara pigg när man vill det.
4. Bilen skall vara snygg och gärna lite sportig.
5. Snygg och trevlig inredning som ej känns för plastig samt låg ljudnivå i kupén.
6. Bra krocksäkerhet samt hög driftsäkerhet

Bilen behöver inte ha något vidare bagage eller baksäte då jag bara komme ha bilen för pendling mer eller mindre.

Jag tänker mig något i Golfklassen men är även öppen för andra förslag. De bilar jag främst haft ögonen på är:

Audi A2
Audi A3
Honda Civic R-Type
Honda Civic Sport
Volkswagen Golf
Mazda 3
Toyota Auris
Skoda Fabia Exclusive

Jag gilla Audi men skulle kunna tänka mig andra bilmärken som ger en ok kofort och rolig körupplevelse. Just nu står det nog mest mellan en A3 och en Civic i någon form men som sagt, ge mig gärna tips.

Jazen
2008-06-05, 12:33
Jag hade nog kört med en A3, tycker dom nya är jäkligt fina,prisvärda och det är ju audi såklart =) helst en quattro då

Henke
2008-06-05, 12:38
Jag är lite omfångsrik och sitter fantstiskt dåligt i a3.orna, du ska nog provåka en ett tag innan du bestämmer dig

Yuffie
2008-06-05, 12:41
En hummer H3 kanske? liten och smidig, drar ej så mycket soppa heller.

JJ
2008-06-05, 12:44
Haha, skönt att se att någon kan vela lika mycket som jag. Jag skulle ta något i Golfklassen, inte mindre. Är ju hyfsat audifrälst, men skulle kanske kolla på en lätt beggad BMW också:-) Den måste ju match A6:an på uppfarten, det hoppas jag att du förstår.

mangs
2008-06-05, 12:58
Jo, det är ju så. :)
Velig är bara förnamnet när det gäller bilar, det finns ju så mycket att välja på och så många aspekter.


Svalde stoltheten igår och provkörde en Skoda Fabia, Man satt riktigt bra men bilen i övrigt är ju inte så jävla sexig och dessutom accelrerade den som en punkterad snigel. Toyota Auris är inte heller den så sexig men ändå ok men där satt jag inte så bra.

A3an liggar bra till men som sagt, ibland undrar jag om man inte får mer för pengarna när det gäller Civic samt att jag tycker den känns sportigare. Dock är det viktigaste för mig att den är skön att ligga och flänga motorväg med.

Insulinus
2008-06-05, 13:01
Är inte en VW Lupo 3L en ganska passande bil, min kusin på över 100 kilo och med närmare 2 meter ner till backen hade en sådan och enligt honom var det inga problem för honom att få plats i en sådan, med tiptroniclådan vad den hyffsat pigg i jämförelse med hur lite den drog.

Carolinew
2008-06-05, 13:03
Audi A3 Sportback är ju riktigt fina! Jag skulle satsat på en sån. :)

Snafu
2008-06-05, 13:07
Är inte en VW Lupo 3L en ganska passande bil, min kusin på över 100 kilo och med närmare 2 meter ner till backen hade en sådan och enligt honom var det inga problem för honom att få plats i en sådan, med tiptroniclådan vad den hyffsat pigg i jämförelse med hur lite den drog.


wtf en 3 liters lupo? Eller står 3L för något annat kaaaaaanske?

tp_88
2008-06-05, 13:11
wtf en 3 liters lupo? Eller står 3L för något annat kaaaaaanske?
Att den drar 3L/100km, dvs 0,3l/mil, tror jag.

Förövrigt förstår jag inte hur man kan få in pigg och Lupo 3L i samma mening.

Otto P
2008-06-05, 13:13
wtf en 3 liters lupo? Eller står 3L för något annat kaaaaaanske?

Nä, det har med förbrukningen att göra.. Blandad körning 0,299 l/mil
Har jag för mig:)

Snafu
2008-06-05, 13:13
Att den drar 3L/100km, dvs 0,3l/mil, tror jag.

Förövrigt förstår jag inte hur man kan få in pigg och Lupo 3L i samma mening.

Jag har faktiskt åkt i en lupo och den gjorde fan en rivstart på blöt asfalt. Med två pers i. Det är fan respekt :)

Snafu
2008-06-05, 13:14
Jag tror för övrigt att en lupo får stryka på foten om man vill ha krocksäkerhet. Stating the bloody obvious kanske.

Otto P
2008-06-05, 13:18
Ja sen är ju småbilar inte så roliga att åka långt i, speciellt inte på större vägar...

Nitrometan
2008-06-05, 13:18
Jag tror för övrigt att en lupo får stryka på foten om man vill ha krocksäkerhet. Stating the bloody obvious kanske.
Krocksäkerhet och liten bil går inte ihop. Men där får man väl välja.

Euro NCAP's stjärnor är ju baserade på storlek. En liten bil med fem stjärnor är inte lika krocksäker som en stor bil med fem stjärnor.

Snafu
2008-06-05, 13:26
Krocksäkerhet och liten bil går inte ihop. Men där får man väl välja.

Euro NCAP's stjärnor är ju baserade på storlek. En liten bil med fem stjärnor är inte lika krocksäker som en stor bil med fem stjärnor.

Yepp, jäkla fult system det där tycker jag. Det borde finnas flera olika graderingar.

A: liten bil mot betongvägg
B: liten bil mot lastbil
C: liten bil mot SUV
D: liten bil mot stor bil
E: liten bil mot mellanstor bil
F: liten bil mot liten bil

Sen har man A***** för en jäkligt säker liten bil. Och helt plötsligt jämför man..äpplen mot äpplen och inte äpplen mot större frukter.

Lillgrabben
2008-06-05, 13:36
Om jag hade haft så mkt körning varje dag hade jag satsat på en diesel, av valfri sort.:)

Jarod
2008-06-05, 13:45
http://www.blocket.se/vi/15872232.htm?ca=21_s

Nuff said.

hultman
2008-06-05, 13:47
Skulle själv kikat på Volvo C30.

http://www.blocket.se/vi/15501870.htm?ca=5_s

hultman
2008-06-05, 13:50
Annars är ju gamla BMW 320 ett alternativ. Ofta körde av snorungar dock :)

http://www.blocket.se/vi/16417186.htm?ca=5_s

pragmatist
2008-06-05, 13:54
Opel Corsa 1.3 CDTI med easytronic-automat - übersnål, bekäm för storleksklassen och med lite GTI-känsla. Snygg också, om du frågar mig. Enda nackdelen är väl att den inte är miljöklassad.

Snafu
2008-06-05, 14:06
Opel Corsa 1.3 CDTI med easytronic-automat - übersnål, bekäm för storleksklassen och med lite GTI-känsla. Snygg också, om du frågar mig. Enda nackdelen är väl att den inte är miljöklassad.

Corsan fallerar på "vara pigg". Jävlar i mig en livsfarlig bil det där, så slö.

pragmatist
2008-06-05, 14:21
Corsan fallerar på "vara pigg". Jävlar i mig en livsfarlig bil det där, så slö.

90hk räcker väl ganska bra i en så liten bil tycker jag, men det är klart att något pris får man ju betala för så låg förbrukning.

hultman
2008-06-05, 14:25
90hk räcker väl ganska bra i en så liten bil tycker jag, men det är klart att något pris får man ju betala för så låg förbrukning.

90 hk? Wtf! :D

Junior
2008-06-05, 14:31
Vet inte så mycket om Audin förutom att den är snygg och verkar vara lagom stor. :)

Type-Ren däremot har, i allafall om du tittar på den "gamla" modellen (pre 06), ett väldigt högt vägljud som kan vara bra att känna till.
Det kan säkert bättras lite med andra däck, men jag är inte säker på att det räcker för att det ska vara behagligt att åka 8 mil per dag i den.

Pigg är den så att det räcker och blir över...

Allt beror ju på hur känslig man är för olika saker och vad man prioriterar så svaret från mig blir rätt tråkigt... provkör de du är sugna på och se om de duger i verkligheten.

mangs
2008-06-05, 14:38
Tack för era svar, kom gärna med fler förslag, alla tas i beaktning.

När det gäller Diesel vs. bensin så vet jag inte vad som är att föredra. Jag har varit inne på diesel en längre tid men nu när dieselpriset är en del högre än bensinen samt att skatten överlag för dieslar är högre så tror jag rent ekonomiskt det är billigare att köra en hyffsat snål bensinare.

Exempel,

Bil 1 Diesel 0,45l/mil, skatt 3500, Diesel 14kr/l
Bil2 Bensin 0,55l/mil skatt 1500, Bensin 13kr/l

Jag kommer köra 8 mil om dagen ca 4 dagar i veckan vilket blir 32 mil, räkna, 35 mil i snitt/vecka.

Bil1= 0,45*14*35*52 + 3500= 14966kr/ år eller 288kr/vecka eller 8,22kr/mil
Bil2= 0,55*13*35*52 + 1500= 14513kr/ år eller 279kr/vecka eller 7,97kr/mil

Dvs, ungefär samma om förbrukningen skiljer ca 1dl soppa per mil, sedan får man ju räkna in värdeminsking etc samt att bilarna känns lite annorluna i karaktären.

bubbe
2008-06-05, 14:40
audi a3 eller golf, jag hade ju en highline golf diesel vilken gick att köra bekvämt i långa sträckor. Fast sportstolarna är för smala.

edit: dieseln drog aldrig med än 0,65, även om det var mycket omkörningar osv, känns som det är större skillnad mot bensin på samma förhållande medans om man kör försiktigt så blir det mindre skillnad.

Snafu
2008-06-05, 14:40
90 hk? Wtf! :D

Jag körde en 1.4 och den var fanimig farligt slö i rondeller t ex. Huvva. Sen såg man fanimig ingenting ut snett genom bakrutan heller, nu snacka vi riktigt blind spot Stevie Wonder style.

Arf Pingvin
2008-06-05, 14:42
Ska man bara frakta arslet och vara klok kan man inte komma ifrån att Toyota bygger jäkligt bra bilar. Jag hade valt en fyrhjulsdriven audi.

Denstillasittande
2008-06-05, 14:50
Om du verkligen vill ha en snål bil får man faktiskt dra ner lite på hk.

Jag pendlar cirkar 17mil om dagen, kör en skoda octavia 1.4l 75hk drar 0.6 - 0.7. Kör samma sträcka varje dag, spelar inte så stor roll om bilen är rolig för sträckan blir ändå jävligt dryg i längden.

chidde
2008-06-05, 15:01
jag finner inte riktigt den röda tråden i den här tråden mangs...

du vill alltså ha en pendlarbil, hur kommer då Type R in i bilden? :)

däcken kommer du lätt få byta ut en gång per säsong pga slitaget
sen är den inte heller vidare bekväm att åka långt med, har iofs inte provat själv men jag kan ju tänka mig?

japanska bilar generellt är väl schyssta pendlarbilar, ffa pga att dem är bensinsnåla. nu är du och jag också av den extrema motsatsen vad gäller kroppsbyggnad va, så där kan jag inte säga så mycket

om det är en ekonomisk fråga ur miljösynpunkt så hade jag tagit en japanare.
(civicen är faktiskt jäkligt fräck, även om det inte är type r... men då ska du såklart ha sportmodellen, minstingen är minst sagt trafikfarlig vid omkörning)

vill jag hellre ha komfort och "lyx" så hade jag valt audi a3 eller bmw (1-serie?)
men man ska nog inte räkna med nån förtjänst i bensinförbrukning
sen finns ju VW som ett hett alternativ? personligen gillar jag inte det, upplever de senare årgångarna som "plastiga" i interiören, samma med skoda
det ska ju vara borstad aluminium, kolfiber ... eller träpanel nuförtiden

annars peugeot 207 eller vad den heter? har visserligen inte suttit i den nya men den ser fräck ut utifrån. och så var det franska bilar, vilket oftast betyder problem... men man vet ju aldrig

anyway, jag hade valt civicen :)
man skäms inte när man åker i den och interiören talar samma klarspråk som exteriören, man skulle kunna tro att det är ett rymdskepp på riktigt... det enda som stör mig är att stereon ser extremt tråkig ut
lastmöjligheterna har man löst på ett förvånansvärt sätt, man kan vika upp/ner på baksätet. köp en 42" platt-tv förpackad t ex, du kommer få plats med den i civicen men jag tror inte du får plats med den i A6an, så bra är den :)

men det känns ändå som att du har tröttnat på din audi och vill ha nåt nytt och roligare, nån form av peniskittlare... men du måste behålla audin pga vissa skäl, visst är det så? har jag fel? :)

NiXPhoenix
2008-06-06, 01:04
Att den drar 3L/100km, dvs 0,3l/mil, tror jag.

Förövrigt förstår jag inte hur man kan få in pigg och Lupo 3L i samma mening.


Den är nog pigg så det förslår, bara det är nerförsbacke!

NiXPhoenix
2008-06-06, 01:11
http://www.blocket.se/vi/15872232.htm?ca=21_s

Nuff said.



Det är en trevlig (jag har ganska begränsad bilkännedom då) och snygg bil, men tror inte man får plats riktigt om man är 190.
Jag är 175 och sitter nära ratten, jag slår i med luggen när jag rör mig om jag har lite mer än nyklippt. Sitter jag på passagerarsätet (max bakkört) kan jag nudda taket med luggen om jag rör lite på mig.
Sen är den inte alls tyst, så mycket vägbuller som slinker in.

mangs
2008-06-11, 20:51
Tack för era svar, speciellt Chiddes mer utförliga.

Jag har nog aldrig varit veligare, Grannen har skaffat en helt ny 120d och den var grymt fin men lite för dyr.

Jag har lagt ner planerna på en alltför pigg bil. Honda Civic känns spännande men tyvärr har jag hört både bu och bä om A3an och frågan är om den är ett så bra köp utöver att den är fin och tilltalar mig. Skall åka opch provköra en för att få en egen känsla.

En ny kombatant har entrat scenen i form av Peugot 203 1.6HDI som drar under 0.45 liter milen utan att anstränga sig och den är tyst, rymlig samt snygg både invändigt och utvändigt, får prova en sådan med. De har stulit interiöören från Audi och motorn från BMW, lagt till lite fransk design och gjort den enormt tyst, låter lovande men sedan är det ju en fransk bil.

Liten Men Fet
2008-06-11, 21:19
Tack för era svar, kom gärna med fler förslag, alla tas i beaktning.

När det gäller Diesel vs. bensin så vet jag inte vad som är att föredra. Jag har varit inne på diesel en längre tid men nu när dieselpriset är en del högre än bensinen samt att skatten överlag för dieslar är högre så tror jag rent ekonomiskt det är billigare att köra en hyffsat snål bensinare.

Exempel,

Bil 1 Diesel 0,45l/mil, skatt 3500, Diesel 14kr/l
Bil2 Bensin 0,55l/mil skatt 1500, Bensin 13kr/l

Jag kommer köra 8 mil om dagen ca 4 dagar i veckan vilket blir 32 mil, räkna, 35 mil i snitt/vecka.

Bil1= 0,45*14*35*52 + 3500= 14966kr/ år eller 288kr/vecka eller 8,22kr/mil
Bil2= 0,55*13*35*52 + 1500= 14513kr/ år eller 279kr/vecka eller 7,97kr/mil

Dvs, ungefär samma om förbrukningen skiljer ca 1dl soppa per mil, sedan får man ju räkna in värdeminsking etc samt att bilarna känns lite annorluna i karaktären.

Ska du ha en diesel så köp en miljöbilsklassad, då är skatten mycket låg. Vet inte din budget men det finns ju Mini 1,4 turbodiesel som är miljöklassad. Brorsan har åkt en sådan å han tyckte inte det var tråkig.

shadowfire
2008-06-11, 21:24
Jag trivs rätt bra med min S3'a. Du hade ju inte den som ett alternativ, men A3'an är ju snarlik förutom då du trycker till på gasen dvs. S3'an är dock rätt så soppasnål faktiskt, cruisar man på 6'an så drar den inte så mkt. Jag pendlar 13 mil varje dag med kärran.

Golf har jag haft en gång, men huga, inte alls samma klass. Japanare är bara plast o ingen komfort. Franska bilar skulle jag undvika. Både designers o motorbyggare pimplar rödtjut o bilarna blir ju därefter...

Nej min röst ligger tveklöst på A3'an. Mkt nice bil och mkt komfort för att vara en pluttkärra.

babbett
2008-06-11, 22:28
Ford Focus flexifuel...till kompispris?


Ok brorsan??

chidde
2008-06-11, 22:36
Ford Focus flexifuel

åh min gud, babbett... förolämpa inte honom!!! :smash:

tjabon
2008-06-11, 22:42
Vi är ju alla olika, men rent spontant tycker jag att du ställer väldigt
stora krav på en (2:a) pendlarbil.

Jag kör mycket bil (8-10 mil /dag) och resonerar som följande:

Eftersom jag mekar själv, så ska bilen vara lättmekad.
En bil är aldrig en investering. Jag lägger aldrig mer på en bil(jevel)
än vad som finns i "plånboken" (max 30K).
Bilen ska ha bra komfort och vara skön att köra.
Bilen ska dra under 0.6L/milen på landsväg.

Just nu har jag en alldeles utmärkt Nissan Sunny från 1995.
Jag köpte den för 13000 kr (gått 9500 mil då) på Blocket förra året.
(Prutade ner från 20k).
Den är hel,ren å fin, å spinner som en katt !!!
Jag sköter om den, och det är ett rent (och billigt) nöje att äga denna bil!!!

mangs
2008-06-12, 00:50
Ha ha, frugan har en ford focus flexifuel som tjänstebil och en tråkigare ny bil får man leta efter, det känns som en 15 år gammal bil, no offence, din är säkert finare och den har ju vunnit en del tester så helt kass kan den inte vara.

Eftersom jag själv inte är speciellt duktig på att pilla med bilar innebär en gammal bil att jag troligtvis får dyra reperationer som följd. Dessutom vill jag ha en någorlunda säker, tyst,bränslesnål men ändå pigg bil och dessa gjordes tyvärr inte på 90-talet. Jag hade gärna köpt en bil för 30K men tyvärr känns det som om den bil jag letar efter ligger i en annan prisklass.

Har idag en V40 från -97 som andrabil och den fungerar bra men är för stor känns det som och jag vill dessutom fönya mig efter att ha haft den i snart 5 år.

NordTiger
2008-06-12, 02:56
Tänkte slänga in lite argument bara...
snål liten bil = 1000-1200kg , normal stor svensson kombi 1600-2000kg
Har krockat 740 vs golf, jag fick buckla på huven och en trasig lykta, golfen blev 3dm kortare och dom i bilen fick rejält ont. Efter det kommer jag aldrig köpa en liten bil eftersom jag har barn och förr eller senare kommer han åka med.

Jag tycker du ska satsa på en diesel dels för att dom drar toklite, har otroligt mkt bättre vrid för omkörningar och körglädje trots färre hästar samt bättre andrahandsvärde, nu e diseln dyr men jag tycker dom andra argumenten väger rätt tungt också.

Välj en mellanklass bil med disel så drar den lika mkt som en liten dödsfälla med bensin.

Tiefenmesser
2008-06-12, 09:58
Hyundai i30?

Golfklass med okej komfort, bra pris och vad det verkar strålande kvalite. Du får en ny rackare kring 160 tusen.

Frida.B
2008-06-12, 10:20
Audi är snygga.. skaffa en sån vettja

eller så köper du min pojkväns Ford som drar 0,6 på motorväg... det du!

chidde
2008-06-12, 10:27
haha, kan vi sluta tracka stackarn med ford nu?!

nu känns det nästan som att alla som äger en ford vill bli en med den
hrm hrm hrm... *rolleyes*

Frida.B
2008-06-12, 10:29
haha, kan vi sluta tracka stackarn med ford nu?!

nu känns det nästan som att alla som äger en ford vill bli en med den
hrm hrm hrm... *rolleyes*

konstigt...... *rolleyes*

babbett
2008-06-12, 13:52
haha, kan vi sluta tracka stackarn med ford nu?!

nu känns det nästan som att alla som äger en ford vill bli en med den
hrm hrm hrm... *rolleyes*


Jag hade fördomar mot Ford och köpte den enbart för att testa en etanolbil.
Jag gillar den :thumbup:
Skulle jag önskat något så var det en större motor, 1,8l är inte optimalt för en kombi fast det har faktisk fungerat förvånandsvärt bra. Eftersom jag håller mig under körkortsgränsen på motorvägen så räcker krafterna till mitt behov.
Den har snygg design, bra säten och all extrautrustning som en välutrustad bil ska ha!

När jag tänker efter så får nog sambon sälja sin nyinköpta mini-bil istället :hbang:

Bullen!
2008-06-13, 09:41
jag har haft 55 bilar(bara för att förstärka min kunskapsnivå och visa att jag provat i verkligheten och inte bara läst på zatzy). bmw 5 serie är en kanonbil till att pendla med. en 193hk 528 drar 0,7x landsväg. kostar inte mer än en volvo v70 att försäkra, går tystare, lägre totalkostnad uslaget på över ett års ägande.

jag har haft 16 bmw och samtidigt haft volvo från 2000 talet och volvo har alltid varit sämre och dyrare men min sambo har köpt dom till sitt företag så man har fått dras med dom ändå. bra avtal med säljare har varit enda anledningen att skaffa dom.

bmw är billigare än vad många tror. ibland ser man reservdelar till bmw på blocket dyrare än vad de kostar nya på bmw ochdet är för att folk antar att det är dyrt =) komiskt.

mangs
2008-06-13, 09:53
Tack fär era svar!

För min del är det viktigt att förbrukningen är låg när man ligger mellan 110 och 130 för det är i de hastigheterna jag rör mig 90 av tiden. En 528 är en fin bil men den är ju onekligen inte i storleksordningen Golf-klass. Däremot skall ju A6an bytas ut framöver och då ligger BMW med i listan av bilar jag tittar på.

En liten sak gällande det här emd motorstorlek, nn liten motor är väl inte självklart det bästa ekonmiska alternativet när man som jag nöter motorväg. Den lär ju gå betydligt hårdare samt kanske till och med ahr högre förbrukning i dessa hastigheter, dessutom är det ju kul att något händer när man trampar på gasen.

Ett exempel som jag precis kollat på med A2 där det finns två varianter av bensinare 1.4 och 1.6FSI.

I hastigheter upp till 90 drar 1.6FSI mer men i 110 och 130 gick 1.4an om.


Sedan en viktig sak. Iom att det kommer bli en kostnad hur som helst och jag spenderar minst 5 timamr i veckan i bilen så är det ju värt en hel del att jag njuter i bilen den tiden jag sitter där och att jag blir glad när jag ser min bil. Det skall ju inte behöva kännas som en plåga att ploga runt i den och att man bara blir glad när man tankar. helst skulle jag vilja ha både och men det verkar inte finnas.

A2 tilltalar mig på många sätt men den nya A3an är kasnke ett bättre köp, har däremot hört många som klagat på vägljudet samt trängsel i denna.