handdator

Visa fullständig version : Risk för överträning?


fredwild
2008-06-05, 09:53
Tjena!

Jag tränar 5 dar i veckan, mån-fre enligt följande schema, borde jag lägga in en vilodag eller kan det vara OK att träna så här?
Jag är 36 år och har tränat till och från sen högstadiet.

Måndag: 3x5 Marklyft, 3x5 Bänkpress, 1x5 Squat, Springa 4k på kvällen

Tisdag: Springa 2k, 3x5 Dips, 3x5 Chins

Onsdag: 3x5 Marklyft, 3x5 Militär press, 3x5 Bent Rows, Springa 4k på kvällen

Torsdag: Springa 3x400m, 3x8 Pull up, 3x8 Häng. benlyft

Fredag: 3x5 Marklyft, 3x5 Bänkpress, 3x5 Frivändningar

Styrkan kör jag på dagtid, alltid med tunga vikter.

Jag känner mig inte övertränad men märker inga större resultat heller. Har kört enligt detta schema i drygt 4 månader nu.

Tacksam för input från andra med lite erfarenhet.

/Fredde

HanneJoelsson
2008-06-05, 12:48
Jag skulle delat upp mitt pass på tex,

Måndag : Bröst, Axlar och triceps
Onsdag : Rygg/biceps
Torsdag : Ben/vader "mage"
Vila tills måndag igen.

Endel tror att, "wow, jag ska börja träna 5 gånger i veckan ist för 3 för då kmr jag få mycket mer muskler"


och det är fel, det är på vilodagarna du bygger muskler så du behöver verkligen inte träna 5 gånger i veckan även ifall man verkligen tycker det är skit roligt. kör 3 gånger i veckan ist och HÅRT!

du kanske redan vet detta, men det är iaf mitt tips :)

JoeyP
2008-06-05, 12:58
och det är fel, det är på vilodagarna du bygger muskler.


Klart man bygger muskler dem andra dagarna med. Men lite extra på vilodagarna.

JohnRick
2008-06-05, 13:03
Jag skulle delat upp mitt pass på tex,

Måndag : Bröst, Axlar och triceps
Onsdag : Rygg/biceps
Torsdag : Ben/vader "mage"
Vila tills måndag igen.

Endel tror att, "wow, jag ska börja träna 5 gånger i veckan ist för 3 för då kmr jag få mycket mer muskler"


och det är fel, det är på vilodagarna du bygger muskler så du behöver verkligen inte träna 5 gånger i veckan även ifall man verkligen tycker det är skit roligt. kör 3 gånger i veckan ist och HÅRT!

du kanske redan vet detta, men det är iaf mitt tips :)

Å andra sidan är proteinsyntesen bara förhöjd i ett par dygn, därefter balanserar man bara nivåerna. Det finns ju inget magiskt med veckan. En "sweet spot" finns där emellan någonstans. Man kan lika gärna tipsa om att köra ÄNNU hårdare en gång i månaden, vilket är precis lika absurt. Med rätt volym kan man ta varje muskelgrupp varannan dag. Med gigantisk volym kan en hel veckas vila vara på sin plats, men det kan bli kontraproduktivt i längden. Moderat volym men oftare, i stället för enorm volym mer sällan, hade jag satsat på.

Martin Löwgren
2008-06-05, 13:38
Klart man bygger muskler dem andra dagarna med. Men lite extra på vilodagarna.

Inga muskler byggs under träning eftersom träning är katabolt och vilan (återhämtningen) är anabolt.

HoppeR
2008-06-05, 13:47
Inga muskler byggs under träning eftersom träning är katabolt och vilan (återhämtningen) är anabolt.

Man tränar väl dock inte hela dagen förhoppningsvis.

Eddie Vedder
2008-06-05, 13:50
Inga muskler byggs under träning eftersom träning är katabolt och vilan (återhämtningen) är anabolt.

Ja fast en träningsdag är ju inte 24 timmars träning. Det var nog det JoeyP menade. D.v.s. att man tillgodogör sig träningen även under samma dag då man vilar.:)

On topic så kan man ju aldrig uttala sig om vad som är för mycket för individ A, då det kan vara på tok för mycket för individ B och på tok för lite för C t.ex. Ett sånt där upplägg kan vara alldeles lagom, det kan vara för mycket träning och det kan vara en träningsdos där man utab problem kunde öka på.

Du har ju minst sagt en diger träningsbakgrund i alla fall fredwild. Med stor sannolikhet har du stor erfarenhet nog att känna efter när kroppen inte längre svarar och/eller säger emot.

Kör på ett tag, känn efter och utvärdera. Gör sedan samma procedur igen och igen, revidera eventuellt efter hand. Kolo finns dessutom alltid med feedback om så skulle behövas.:thumbup:

Martin Löwgren
2008-06-05, 14:00
Man tränar väl dock inte hela dagen förhoppningsvis.
Tyvärr gör en del det, t.o.m två pass om dagen *flex*

Martin Löwgren
2008-06-05, 14:00
Ja fast en träningsdag är ju inte 24 timmars träning. Det var nog det JoeyP menade. D.v.s. att man tillgodogör sig träningen även under samma dag då man vilar.:)

On topic så kan man ju aldrig uttala sig om vad som är för mycket för individ A, då det kan vara på tok för mycket för individ B och på tok för lite för C t.ex. Ett sånt där upplägg kan vara alldeles lagom, det kan vara för mycket träning och det kan vara en träningsdos där man utab problem kunde öka på.

Du har ju minst sagt en diger träningsbakgrund i alla fall fredwild. Med stor sannolikhet har du stor erfarenhet nog att känna efter när kroppen inte längre svarar och/eller säger emot.

Kör på ett tag, känn efter och utvärdera. Gör sedan samma procedur igen och igen, revidera eventuellt efter hand. Kolo finns dessutom alltid med feedback om så skulle behövas.:thumbup:

Kan nog va så ja :thumbup:

tigerofsweden
2008-06-05, 14:08
Kör på ett tag, känn efter och utvärdera. Gör sedan samma procedur igen och igen, revidera eventuellt efter hand. Kolo finns dessutom alltid med feedback om så skulle behövas.:thumbup:

Jag tycker följande tyder på att trådskaparen redan kört efter upplägget ett tag?!


"Jag känner mig inte övertränad men märker inga större resultat heller. Har kört enligt detta schema i drygt 4 månader nu."

Eftersom du inte upplever att du fått några större resultat så kanske du skall se över träningsmängden, kosten, vilan?

Eddie Vedder
2008-06-05, 14:33
Jag tycker följande tyder på att trådskaparen redan kört efter upplägget ett tag?!


"Jag känner mig inte övertränad men märker inga större resultat heller. Har kört enligt detta schema i drygt 4 månader nu."


Ja det tyder på att kört ett tag.

Jag tycker det tyder på 4 månader närmare bestämt. Men jag tror fortfarande det kan vara värt att fortsätta utvärdera, tycker inte du det? 4 månader av 36 år är ju en ganska kort tid i förhållande till träningskarriären.

Arne Persson
2008-06-05, 14:46
Varför all denna överträningsrädsla?

Ectomorph
2008-06-05, 19:50
Varför all denna överträningsrädsla?

Dom började träna i fel årtionde :)