handdator

Visa fullständig version : Tips på mat!

auToeXeC
2008-06-05, 05:16
Tja

Nu är det så att jag försöker öka kcal intaget väldigt bra utan att förstöra den form jag har. Med andra ord så vill jag bara hitta min balans och som vissa vet här inne så har jag lite svårt att hitta den åga äs. Eller ja, dom är väldigt väldigt mycket bättre nu. Ligger på ca 2000kcal/dag nu mor 1300-1600 innan. Men går fortfarande ner i vikt.

Så kan man få lite tips på vad jag kan käka på jobbet då jag inte alla dagar hinner göra mat dagen innan. 4 av 5 dagar blir matlåda i form av kycling, pasta och grönsaker. Eller så wookar jag något gott. Men ibland så måste jag handla på jobbet och det är något jag har lärt mig bara resulterar i skitmat. Vill gå upp i vikt med kvalite såklart :) Så vad är bra och äta "mycket" av?

För just nu så är man lat om man inte har en matlåda med sig och drar alltid ihop en god kvargblandnng och lite polarbröd Extrem i väskan. Kanske lite kokt skinka på det med. Men lågt med kcal och inte mycket det tillför kroppen heller.

MVH
Jimmy

Alfred Nobel
2008-06-05, 07:29
Bre smör på mackan, det är ett alternativ. Byt ut skinkan mot osten? Jag hade samma problem som dig en gång i tiden, svårt att välja energirika produkter/livsmedel framför fettsnåla och proteinhöga (I princip keso och skinka på varje smörgås). Men har man väl tagit sig över tröskeln och gör det på ett snyggt sätt, kommer det kännas bättre för var dag som går.

Ska du äta ute är vanliga lunchresturanger givna i min mening. Oftast finns det diverse husmanskost varianter att välja bland och en salladsbuffé med näring :)

Cohen
2008-06-05, 21:43
Om det handlar om ett mål i veckan (du skrev att du tog med matlåda 4 av 5 dagar) kan du äta vad du känner för.

Ett icke-balanserat mål mat kommer inte att sabba din form. Se det som ett tillfälle att unna dig något gott, mat som du verkligen gillar. Gör allså som Niklas säger, gå till en bra lunchrestaurang.

1684_
2008-06-06, 09:39
Kvarg och 1banan med sojabönor e ju bra mellanmål, och ta med sig, dock ger bananen med sig lite vätska men de e ju gott, hm... nötter kan ju ta med? Flingor säkert med. fast de va ju mest som mellis....