handdator

Visa fullständig version : Klockrent - Sverigs första gated community


NiXPhoenix
2008-06-04, 22:42
http://www.expressen.se/nyheter/1.1186188/lyxboende-med-vakter

Sverige får sitt första bevakade, avskilda lägenhetsområde... Gissa var? I Malmö. :D
Har varit dåligt med invandringsdiskussioner på sistone, fick länk om det här idag från en polare så jag var bara tvungen att ta upp det
Tycker de nästan går som katten kring het gröt i artikeln, professorn i samhällsbyggnad kallar utvecklingen "jävligt tragisk" och gnäller om ökade klyftor. Anläggningen byggs i Sveriges mest invandrartäta stad, Malmö, plågad av extremt hög kriminalitet. Kan det ha ett samband måntro??

När ska politiker och tidningar själva ta bladet från munnen så att säga??


Om gated communities på Wikipedia, finns alla möjliga sorters
http://en.wikipedia.org/wiki/Gated_community

Diskutera! :thumbup:

babidi
2008-06-04, 22:47
Det är precis som de säger, tragiskt.

Griip
2008-06-04, 22:56
Absolut. Men även framtiden då städer blir större och större. På många vis en förbaskat bra lösning på mycket kriminalitet. Detta är dock samtidigt väldigt väldigt sorgligt att det ska behöva vara såhär. Men, det kommer vara värt det.

(Glömde visst säga att jag syftar på att alla Communities kommer bli Gateade, inte bara de fina från slummen utan även slummen från slummen, så att säga)

Framtiden har talat

Exdiaq
2008-06-04, 22:57
Herregud, det är konstigt ja. Hade kunnat förstå om det var i Irak, Columbia osv. Men i Malmö?!

Edit: och dessutom i Limhamn som är förbaskat lugnt.

tobbo
2008-06-04, 22:58
Herregud, det är konstigt ja. Hade kunnat förstå om det var i Irak, Columbia osv. Men i Malmö?!

Columbia?

Exdiaq
2008-06-04, 23:01
Columbia?



Drog bara till med något jag trodde hade hög kriminalitet samt problem i övrigt och därför kan de finnas ett behov av sådant här för de som har pengar till det.

tobbo
2008-06-04, 23:03
Drog bara till med något jag trodde hade hög kriminalitet samt problem i övrigt och därför kan de finnas ett behov av sådant här för de som har pengar till det.

Nope och du har stavat fel.

PowPow
2008-06-04, 23:05
Samband mellan vad? Att det är Sveriges mest invandrartäta stad, eller med att det är Sveriges mest kriminalitetsdrabbade stad? Sveriges kriminalitetstätaste stad är det inte, så där är ju inget direkt samband.

Dessutom byggs "lyxboendet" inte i något speciellt drabbat område. Varken drabbat av invandring eller kriminalitet. Fast de invandrartätaste områdena i Malmö är inte de som är mest utsatta för kriminalitet heller iofs.. så ja, jag vet inte vart vi ska dra det.

Tycker inte det är så trafiskt heller. Låt folk låsa in sig om de vill det.

PowPow
2008-06-04, 23:07
Och vad är det tidningar och politiker ska säga efter de har tagit bladet från munnen, så att säga?

Exdiaq
2008-06-04, 23:08
Nope och du har stavat fel.



Förstod du vad jag ville komma fram till?

Tolkia
2008-06-04, 23:10
Tycker de nästan går som katten kring het gröt i artikeln, professorn i samhällsbyggnad kallar utvecklingen "jävligt tragisk" och gnäller om ökade klyftor.
Tycker du att det är en utveckling mot minskade klyftor (eftersom du opponerar dig)?

NiXPhoenix
2008-06-04, 23:11
Columbia?

Nope och du har stavat fel.


Oj vad du hade mkt att tillföra. :)

Colombia har vad jag vet väldigt hög kriminalitet som Exdiaq säger, det gäller många sydamerikanska länder.
Det är inte ovanligt att riktigt rika åker i specialbilar och har livvakter i t ex Rio de Janerio. Många som har någorlunda gott ställt bor i inhägnade områden av olika slag.
Rånförsök där man stjäl rikas bilar och värdesaker är inte ovanligt, även kidnappningar förekommer.

NiXPhoenix
2008-06-04, 23:11
Och vad är det tidningar och politiker ska säga efter de har tagit bladet från munnen, så att säga?



Jag ska titta på Alien 3nu men jag tror du förstår vad jag menar innerst inne.

PowPow
2008-06-04, 23:13
Jag ska titta på Alien 3nu men jag tror du förstår vad jag menar innerst inne.

Att det är invandrarnas fel att det byggs inhängnade lyxboenden?

PowPow
2008-06-04, 23:16
I detta fall handlar det nog mycket om exklusivitet och innanförskap, och för att uppleva det så måste man ju stänga ute det utomstående. Det är ju inte som om Limhamn är ett område där folk brukar gå omkring och vara rädda.

Malmö näst tryggaste område, läser jag. Tätt följt av Rosengård, Malmös mest invandrartäta område.
http://www.metro.se/se/article/2008/05/11/22/5555-45/index.xml

Men vafanken, är man rädd för trollen så är man.

jwzrd
2008-06-04, 23:17
NixPhoenix kan väl ta bladet från sin egen mun och säga vad han menar och är ute efter.

Trance
2008-06-04, 23:17
Rädsla har tyvärr ofta väldigt litet samband med hotbild, vi är dåliga på riskbedömning. Det kan ses både i gated communities och den övervakning som folk ville ha i andra trådar. Tråkig men förklarlig utveckling.

Sedan att NiXPhoenix försöker insinuera saker är väl inte helt oväntat då allt har en enda orsak. Då snackar vi också allt, från magvärk till klimathotet.

jwzrd
2008-06-04, 23:21
Rädsla har tyvärr ofta väldigt litet samband med hotbild, vi är dåliga på riskbedömning. Det kan ses både i gated communities och den övervakning som folk ville ha i andra trådar. Tråkig men förklarlig utveckling.

Sedan att NiXPhoenix försöker insinuera saker är väl inte helt oväntat då allt har en enda orsak. Då snackar vi också allt, från magvärk till klimathotet.

Ja det är ju de där jävla blattarna såklart. Det är deras fel att databasen på jobbet strular också nu så att jag måste sitta här. Att de inte kan hålla sig.

Fogue
2008-06-04, 23:26
Haha vilken idioti. Om jag var kriminell skulle jag bara jävlas mer och så mycket jag kunde med idioterna som flyttar in där.

AlexGBG
2008-06-04, 23:31
jag hade gärna bott i ett sånt område, tänk så skönt att slippa låsa, alt. oroa sig för att man inte har låst cykel/bil när man lämnar den för natten t.ex.

Alexlindgren
2008-06-04, 23:32
jag skulle inga banga på att bo där

tron
2008-06-04, 23:33
Jag gissar att folk inte stänger in sig i det aktuella communityt av rädsla (med undantag för vissa grupper av pensionärer och en och annan sverigedemokrat). Den exklusiva faktorn är ändå rätt hög. Mer som att köpa onödigt dyr bil eller väska från någon metrosexuell farbror i Italien typ.

regus
2008-06-04, 23:36
Vad alla sousseungar kommer att spöa Limhamnungarna i plugget.
Stackars barn

Alexlindgren
2008-06-04, 23:39
Jag gissar att folk inte stänger in sig i det aktuella communityt av rädsla (med undantag för vissa grupper av pensionärer och en och annan sverigedemokrat). Den exklusiva faktorn är ändå rätt hög. Mer som att köpa onödigt dyr bil eller väska från någon metrosexuell farbror i Italien typ.


ja varför inte, har man pengar ska man väl använda dom också

tron
2008-06-04, 23:45
ja varför inte, har man pengar ska man väl använda dom också

Japp. Jag försökte bara säga att folk inte bara flyttar dit för att dom är rädda för invandrare, som trådskaparen verkade tro.

Tycker det är helt okej att folk bor som dom vill.

theoppositescollide
2008-06-04, 23:58
Om man nu tycker att "Gated communities" är hemska och signalerar oro osv, borde det inte vara av större intresse att se till vad som gett upphov till oron som skapat samhället, snarare än att klaga på dess existens?

Bönne
2008-06-05, 00:00
Jag har varit i Malmö dagligen senaste sju åren av mitt liv, i utkanten likväl som de absolut centralaste delarna. Min personliga uppfattning är att där finns mycket trevligt folk, inget snack om saken, blattar som svennar.

Sedan finns där också en hel del pack, de utgör en väldigt liten del av Malmös befolkning, men de ställer till problem så det räcker till alla. Gäng som inte har visioner för morgondagen och vars enda begåvning är att begår brott i form av personrån, våldtäkter och misshandel. Jag känner helt klart en viss oro när medlemmar i familjen är ute sent i Malmö.

NiXPhoenix
2008-06-05, 01:32
Tycker du att det är en utveckling mot minskade klyftor (eftersom du opponerar dig)?


Nepp, men för det första har vi inte speciellt mycket till samhällsklyftor här i Sverige, för det andra så undrar jag om den här professorn inte tycker att folk ska få försöka skydda sig mot kriminalitet?




Hahaha, såg att jag skrivit fel i ämnesraden, Sverig

NiXPhoenix
2008-06-05, 01:34
Om man nu tycker att "Gated communities" är hemska och signalerar oro osv, borde det inte vara av större intresse att se till vad som gett upphov till oron som skapat samhället, snarare än att klaga på dess existens?



Precis! Men det vill varken professorn eller journalisterna i Expressen kännas vid i någon större mening.

NiXPhoenix
2008-06-05, 02:01
Samband mellan vad? Att det är Sveriges mest invandrartäta stad, eller med att det är Sveriges mest kriminalitetsdrabbade stad? Sveriges kriminalitetstätaste stad är det inte, så där är ju inget direkt samband.

Dessutom byggs "lyxboendet" inte i något speciellt drabbat område. Varken drabbat av invandring eller kriminalitet. Fast de invandrartätaste områdena i Malmö är inte de som är mest utsatta för kriminalitet heller iofs.. så ja, jag vet inte vart vi ska dra det.
....



Jag skrev inte att det var högst kriminalitet per capita där, dock att den är extremt hög.
Jo det är ett jättesamband.

Att de invandrartätaste områdena inte skulle ha högst kriminalitet förändrar inte det faktum att de kriminella i Malmö till allra, allra största delen utgörs av invandrare. Självklart drar de sig till platser där det finns mer pengar. Vari ligger charmen i att råna varandra när bytet dessutom blir dåligt? Hur många dyra bilar finns att stjäla i Rosengård? Jaha, en konkurrerande kriminells nystulna bil, ja men oj, kanske inte så bra att ta den då konkurrenten dels blir sur, dels är den stulen och redan efterlyst sen länge.


"Bilbrand i Malmö vart tredje dygn

Hittills i år har 36 bilar brunnit i Malmö. Fortsätter det i samma takt året ut blir det ca 110 bilar under 2008. Myndigheterna är klara över att vandalism är den främsta orsaken."

http://falkblick.nu/?p=261

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_252279.svd

http://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=226

Whistler
2008-06-05, 02:05
Jag får Fallout 2-vibbar av det hela, typ i New California Republic. Nostalgi. :)

PowPow
2008-06-05, 02:13
Jag skrev inte att det var högst kriminalitet per capita där, dock att den är extremt hög.
Jo det är ett jättesamband.

Att de invandrartätaste områdena inte skulle ha högst kriminalitet förändrar inte det faktum att de kriminella i Malmö till allra, allra största delen utgörs av invandrare. Självklart drar de sig till platser där det finns mer pengar. Vari ligger charmen i att råna varandra när bytet dessutom blir dåligt? Hur många dyra bilar finns att stjäla i Rosengård? Jaha, en konkurrerande kriminells nystulna bil, ja men oj, kanske inte så bra att ta den då konkurrenten dels blir sur, dels är den stulen och redan efterlyst sen länge.


"Bilbrand i Malmö vart tredje dygn

Hittills i år har 36 bilar brunnit i Malmö. Fortsätter det i samma takt året ut blir det ca 110 bilar under 2008. Myndigheterna är klara över att vandalism är den främsta orsaken."

http://falkblick.nu/?p=261

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_252279.svd

http://www.flashback.info/forumdisplay.php?f=226

Konstigt då att områdes skapas på ett av de platser där det, enligt de boende, är tryggast att bo. Liknande saker kommer väl antagligen komma mer och mer i större städer, dels för att kriminaliteten är högre där, och dels för att folk i byhålor får vara i fred ändå. Där finns ju inga människor att stänga ute.

Ibland vill jag bara ta upp dig, skaka dig och sen klappa dig på huvudet och ge dig den kärlek du egentligen vill ha.

"ja, men alltså, i rosengård kan man bara ta andra kriminila bilar och de är redan stulna och det finns inga andra bilar där och ja. så är det gangstrar springer omkring på gatorna och det fattar alla är lifsfarligt" Skärp dig, för helvete.

NiXPhoenix
2008-06-05, 02:15
Att det är invandrarnas fel att det byggs inhängnade lyxboenden?

I detta fall handlar det nog mycket om exklusivitet och innanförskap, och för att uppleva det så måste man ju stänga ute det utomstående. Det är ju inte som om Limhamn är ett område där folk brukar gå omkring och vara rädda.

Malmö näst tryggaste område, läser jag. Tätt följt av Rosengård, Malmös mest invandrartäta område.
http://www.metro.se/se/article/2008/05/11/22/5555-45/index.xml

Men vafanken, är man rädd för trollen så är man.


Jag har inte någon direkt koll på Malmös geografi, så att Limhamn var en väldigt lugn plats visste jag inte. Men självklart smäller man inte upp en svindyr bostadsrättsförening i ett dåligt område om det finns plats någon annanstans. Nej, just det här stället handlar knappast bara om att det ska vara tryggt och säkert, men det är en av aspekterna.

I framtiden poppar det säkert upp liknande anläggningar här och var.

Lite siffror på hur brotten ökat på en 20-årsperiod, en period där befolkningen ökat med 700 - 800 000 människor. Alla i princip invandrare (svenskar dör i ungefär samma takt som svenskar föds)


Anmälda brott 1988:
"Misshandel inkl. grov: 37 511
Sexualbrott 5 269
därav våldtäkt inkl. grov 1 332"

Anmälda brott 2007:
"Misshandel inkl. grov: 82 262
Sexualbrott: 12 563
därav våldtäkt, grov våldtäkt: 4 749"


Visst, det här är bara lösa siffror från BRÅ ( just nu har jag ingen länk att bjuda på) men det ger ändå en bra uppskattning över hur kriminaliteten ökat i takt med invandringen.
Våldtäkterna kan man till viss del skylla på att definitionen förändrats, nu räknas mkt mer som grov våldtäkt, samtidigt som anmälningsbenägenheten säkert har ökat lite.
Men titta på misshandelsfallen då, nästan 2,5 gånger så många 20 år senare... Har man blivit mer benägen att anmäla att man blivit misshandlad på krogen? Var man ännu mer rädd för reprisalier förr? Tror knappast det va.

PowPow
2008-06-05, 02:18
Jag har inte någon direkt koll på Malmös geografi, så att Limhamn var en väldigt lugn plats visste jag inte. Men självklart smäller man inte upp en svindyr bostadsrättsförening i ett dåligt område om det finns plats någon annanstans. Nej, just det här stället handlar knappast bara om att det ska vara tryggt och säkert, men det är en av aspekterna.

I framtiden poppar det säkert upp liknande anläggningar här och var.

Lite siffror på hur brotten ökat på en 20-årsperiod, en period där befolkningen ökat med 700 - 800 000 människor. Alla i princip invandrare (svenskar dör i ungefär samma takt som svenskar föds)


Anmälda brott 1988:
"Misshandel inkl. grov: 37 511
Sexualbrott 5 269
därav våldtäkt inkl. grov 1 332"

Anmälda brott 2007:
"Misshandel inkl. grov: 82 262
Sexualbrott: 12 563
därav våldtäkt, grov våldtäkt: 4 749"


Visst, det här är bara lösa siffror från BRÅ ( just nu har jag ingen länk att bjuda på) men det ger ändå en bra uppskattning över hur kriminaliteten ökat i takt med invandringen.
Våldtäkterna kan man till viss del skylla på att definitionen förändrats, nu räknas mkt mer som grov våldtäkt, samtidigt som anmälningsbenägenheten säkert har ökat lite.
Men titta på misshandelsfallen då, nästan 2,5 gånger så många 20 år senare... Har man blivit mer benägen att anmäla att man blivit misshandlad på krogen? Var man ännu mer rädd för reprisalier förr? Tror knappast det va.

Ökad brottslighet är inte något som uteslutande drabbar länder med relativt hög invandring. I de länderna får man skylla på något annat. Djävulen, t.ex.

NiXPhoenix
2008-06-05, 02:20
Ökad brottslighet är inte något som uteslutande drabbar länder med relativt hög invandring. I de länderna får man skylla på något annat. Djävulen, t.ex.


:Virro :Virro djävulen ;)

Sovdags nu!

PowPow
2008-06-05, 02:22
Ökningen av brott är något som inte bara har skett under de senare 20 åren. Men innan det så antar jag att det var arbetskraftsinvandrarna som levde djävul. Eller så var det folk från fjärran länder som skickade brev (och senare telefax) hit och lurade det svenska folket att begå brott. I dont know.

Edit: http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=15&module_instance=12

"Sedan år 1950 har den totala anmälda brottsligheten i Sverige ökat kraftigt. Sedan 1990-talets början har dock stöldbrottslig-heten stagnerat. En liknande utveckling ses i många andra europeiska länder. Antalet anmälda våldsbrott har ökat kontinuerligt sedan mitten av 1960-talet."

Tricklev
2008-06-05, 03:08
Jag får Fallout 2-vibbar av det hela, typ i New California Republic. Nostalgi. :)

:)

chidde
2008-06-05, 04:00
för att klargöra så är alltså limhamn ett "rikemansområde" i malmö, men det visste ni säkert redan

att det dyker upp ett sånt boende rör inte en fena på mig, det är både bra och dåligt faktiskt
men hur väljer man då ut människorna som ska bo där? det undrar jag
handplockas man eller ?

och vad händer om nån i communityn missköter sig alt begår brott?
för brottslighet behöver ju inte nödvändigtvis komma utifrån
man lär ju få fett med skit bara om man skulle råka slänga godispapper eller spotta tuggummin på fel ställen

så visst är där frågetecken som måste rätas ut

Bahir
2008-06-05, 07:10
Lite siffror på hur brotten ökat på en 20-årsperiod, en period där befolkningen ökat med 700 - 800 000 människor. Alla i princip invandrare (svenskar dör i ungefär samma takt som svenskar föds)


Anmälda brott 1988:
"Misshandel inkl. grov: 37 511
Sexualbrott 5 269
därav våldtäkt inkl. grov 1 332"

Anmälda brott 2007:
"Misshandel inkl. grov: 82 262
Sexualbrott: 12 563
därav våldtäkt, grov våldtäkt: 4 749"


Visst, det här är bara lösa siffror från BRÅ ( just nu har jag ingen länk att bjuda på) men det ger ändå en bra uppskattning över hur kriminaliteten ökat i takt med invandringen.
Våldtäkterna kan man till viss del skylla på att definitionen förändrats, nu räknas mkt mer som grov våldtäkt, samtidigt som anmälningsbenägenheten säkert har ökat lite.
Men titta på misshandelsfallen då, nästan 2,5 gånger så många 20 år senare... Har man blivit mer benägen att anmäla att man blivit misshandlad på krogen? Var man ännu mer rädd för reprisalier förr? Tror knappast det va.

Hur stor var befolkningen 1988, innan dessa 700 - 800 000 människor kom? Som du sade så är det bara lösa siffror, det skulle varit bättre med statistik över enskilda områden osv.




Jag upplevde aldrig NCR som ett gated community...

Snafu
2008-06-05, 09:29
Gated communities for the win. Varför bör man inte skydda sig mot pack?

Exdiaq
2008-06-05, 09:37
Jag har inte någon direkt koll på Malmös geografi, så att Limhamn var en väldigt lugn plats visste jag inte. Men självklart smäller man inte upp en svindyr bostadsrättsförening i ett dåligt område om det finns plats någon annanstans. Nej, just det här stället handlar knappast bara om att det ska vara tryggt och säkert, men det är en av aspekterna.

I framtiden poppar det säkert upp liknande anläggningar här och var.

Lite siffror på hur brotten ökat på en 20-årsperiod, en period där befolkningen ökat med 700 - 800 000 människor. Alla i princip invandrare (svenskar dör i ungefär samma takt som svenskar föds)


Anmälda brott 1988:
"Misshandel inkl. grov: 37 511
Sexualbrott 5 269
därav våldtäkt inkl. grov 1 332"

Anmälda brott 2007:
"Misshandel inkl. grov: 82 262
Sexualbrott: 12 563
därav våldtäkt, grov våldtäkt: 4 749"


Visst, det här är bara lösa siffror från BRÅ ( just nu har jag ingen länk att bjuda på) men det ger ändå en bra uppskattning över hur kriminaliteten ökat i takt med invandringen.
Våldtäkterna kan man till viss del skylla på att definitionen förändrats, nu räknas mkt mer som grov våldtäkt, samtidigt som anmälningsbenägenheten säkert har ökat lite.
Men titta på misshandelsfallen då, nästan 2,5 gånger så många 20 år senare... Har man blivit mer benägen att anmäla att man blivit misshandlad på krogen? Var man ännu mer rädd för reprisalier förr? Tror knappast det va.




Är väl mycket bättre om du använder procent istället. För om exempelvis befolkningen ökade med 50% och brottsligheten gjorde detsamma, då är det väl ganska "naturligt"?

Deceiver85
2008-06-05, 09:39
Knappast förvånande, men mycket tragiskt för gemenskapen...

bertbert
2008-06-05, 09:43
Jag hade gärna bott på ett sådant ställe. Inte för att jag är otrygg där jag bor nu, men det är ju för tusan en fullserviceanläggning. Lyx ftw.

Baan
2008-06-05, 10:34
Gated communities for the win. Varför bör man inte skydda sig mot pack?

Det är ett första steg för att blunda mot omvärlden och leva i Happy Land. Vet inte om det är bra...

Snafu
2008-06-05, 10:38
Det är ett första steg för att blunda mot omvärlden och leva i Happy Land. Vet inte om det är bra...

Jag förstår inte resonemanget. Det sista man gör är ju att blunda? Man gör ju faktiskt något?

Varför skall man göra det lättare för brottslingar? Skall vi sluta låsa husen också? Ska vi sluta låsa bilen? Nej är svaret på dom frågorna. Varför är det då fel att göra det ännu svårare för brottslingar?

Så jävla löjlig sosseinställning att det är hemskt att bygga gated communities. Folk har all rätt i världen att bo i säkra kvarter. Att vika sig inför någon slags "vi är alla lika värda"-harrang är så jäkla vänsterpatetiskt att jag faktiskt mår lite illa.

Nu säger jag inte att det är du Baan, jag säger det till folk som känner sig träffade.

Baan
2008-06-05, 10:50
Jag förstår inte resonemanget. Det sista man gör är ju att blunda? Man gör ju faktiskt något?

Varför skall man göra det lättare för brottslingar? Skall vi sluta låsa husen också? Ska vi sluta låsa bilen? Nej är svaret på dom frågorna. Varför är det då fel att göra det ännu svårare för brottslingar?

Så jävla löjlig sosseinställning att det är hemskt att bygga gated communities. Folk har all rätt i världen att bo i säkra kvarter. Att vika sig inför någon slags "vi är alla lika värda"-harrang är så jäkla vänsterpatetiskt att jag faktiskt mår lite illa.

Nu säger jag inte att det är du Baan, jag säger det till folk som känner sig träffade.

Det jag menar är att i slutändan lever dom riktigt rika i sitt Happy Land och kan i princip helt blunda för den (möjligtvis urkukade) omvärlden. Om man vågar fantisera om någon framtida sci-fi-värld alltså. :) Det behöver alltså inte vara helt att skydda sina tillgångar - jag tror inte ens det är särskilt privsvärt med gated communities - utan också att blunda för resten av världen utanför sin lilla värld. Då slipper man känna empati för dom fattiga jävlarna osv osv.

stevebc
2008-06-05, 11:02
Ja det är ju de där jävla blattarna såklart. Det är deras fel att databasen på jobbet strular också nu så att jag måste sitta här. Att de inte kan hålla sig.Hahahaha :laugh:

Topic: Tycker det här boendet förstoras upp lite väl. Låt dom ha vakter om dom nu är rädda för trollen, vem bryr sig?

Knappast förvånande, men mycket tragiskt för gemenskapen...Nu trånar jag efter spypåsen...

NiXPhoenix
2008-06-05, 12:40
Hur stor var befolkningen 1988, innan dessa 700 - 800 000 människor kom? Som du sade så är det bara lösa siffror, det skulle varit bättre med statistik över enskilda områden osv.




Jag upplevde aldrig NCR som ett gated community...

http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Produkt.asp?produktid=BE0101
Medelfolkmängd (efter födelseår) efter region, ålder, kön och tid
lägger ihop könen själv alltså

1988

8 436 486

2007

9 148 092

skillnad 711 606


Invandringsökningen får jag inte till riktigt, stör mig på deras sida, man måste lägga in allt själv i tabeller.
Sen kan man inte kolla invandringen längre bak än år 2000 på avdelningen jag länkar till, ganska underligt att de gjort så...

Ah, här var en annan, enklare tabell

Folkmängd efter tid
1988 8458888
2007 9182927

skillnad 724 039


Ger mig inte på invandrargruppen nu, men deras sida är gay

Utländsk/svensk bakgrund År 2002-2007

Medborgarskapsbyten År 2000-2007

Varför finns inte statistiken längre bak i tiden än sju år där!?
Gjorde iaf en uppskattning på det där sist jag var inne på deras sida och det blev rätt så exakt lika stor invandring som befolkningsökningen. Men det måste finnas att få tag på på nåt annat håll.

NiXPhoenix
2008-06-05, 12:43
Är väl mycket bättre om du använder procent istället. För om exempelvis befolkningen ökade med 50% och brottsligheten gjorde detsamma, då är det väl ganska "naturligt"?


Som jag skrev, befolkningen har ökat med 700 -800 000 människor på 20 år, vi har idag ca 9 miljoner som nog de flesta känner till.
Alltså rör det sig om ca 10% högre befolkning.

Trance
2008-06-05, 12:56
Gated communities for the win. Varför bör man inte skydda sig mot pack?

Klart man kan och jag förstår att folk som gör det. Men en "culture of fear" är inte hälsosam då det gör att folk blir så lätta att manipulera hit och dit (war on terror).

http://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_fear

Snafu
2008-06-05, 13:12
Klart man kan och jag förstår att folk som gör det. Men en "culture of fear" är inte hälsosam då det gör att folk blir så lätta att manipulera hit och dit (war on terror).

http://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_fear

Jag skulle inte vilja säga att det egentligen är en culture of fear nödvändigtvis. Inbrott sker, it's a fact. Nu kanske Limham inte nödvändigtvis är särskilt riskabelt att bo i. Själv hade jag gärna bott i ett gated community, men då finns det mer slödder i England än i Sverige också. Jag tror vi haft två inbrott i huset jag bor de senaste 3 åren och då bor jag i ett av dom finare områdena.

Tolkia
2008-06-05, 13:13
Men en "culture of fear" är inte hälsosam då det gör att folk blir så lätta att manipulera hit och dit (war on terror).

http://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_fear
+1. Bra inlägg om riskuppfattning (och dess i många fall ganska svaga relation till verklig risk) tidigare, också.

stevebc
2008-06-05, 13:13
Någon mer än jag som stör sig på att Expressen, av alla tidningar, klankar ner på det här boendet när de utan tvekan har bidragit till att skrämma upp de tanter och farbröder som kommer bo här, med sin vinklade journalistik?

Nitrometan
2008-06-05, 13:14
Snafu: varför ska du vara inlåst? Är det inte bättre att låsa in slöddret?

Typ som ett "gated fängelse"?

Snafu
2008-06-05, 13:16
Snafu: varför ska du vara inlåst? Är det inte bättre att låsa in slöddret?

Typ som ett "gated fängelse"?

Jag tycker personligen att slöddret borde skjutas av. Alternativt göra om gotland till en fängelseö sen skeppa Europas slödder dit.

Kanske riskfyllt om vattnet fryser till is och en slödderarme går över ...öh..Öresund i januari.

Nitrometan
2008-06-05, 13:19
Kanske riskfyllt om vattnet fryser till is och en slödderarme går över ...öh..Öresund i januari.
Danskarna behöver vi inte oroa oss för. De är ju internerade på Gotland. ;)

bertbert
2008-06-05, 13:26
Någon mer än jag som stör sig på att Expressen, av alla tidningar, klankar ner på det här boendet när de utan tvekan har bidragit till att skrämma upp de tanter och farbröder som kommer bo här, med sin vinklade journalistik?

Visst är det så. Det är stor skillnad på att ta del av verklig brottstatistik och att läsa vad som står i tidningarna. Ibland får man bilden av att världen håller på att gå under, i tidningen, medan brottsligheten i själva verket sjunkit något.

Jag vill dock fortfarande kunna gå torrskodd till bilen i ösregn, så det så.

bertbert
2008-06-05, 13:26
Danskarna behöver vi inte oroa oss för. De är ju internerade på Gotland. ;)

Nej, det är de inte. *grr*

Nitrometan
2008-06-05, 13:32
Jag tycker personligen att slöddret borde skjutas av. Alternativt göra om gotland till en fängelseö sen skeppa Europas slödder dit.

Kanske riskfyllt om vattnet fryser till is och en slödderarme går över ...öh..Öresund i januari.

Danskarna behöver vi inte oroa oss för. De är ju internerade på Gotland. ;)

Nej, det är de inte. *grr*

Jo. :)

Iaf om snafus idé genomförs.

Nitrometan
2008-06-05, 13:36
Visst är det så. Det är stor skillnad på att ta del av verklig brottstatistik och att läsa vad som står i tidningarna. Ibland får man bilden av att världen håller på att gå under, i tidningen, medan brottsligheten i själva verket sjunkit något.
Tidningar verkar alltid ha haft chockrubriker. Hörde nåt program på radion för ett tag sen där folk uttryckte samma rädsla för hur samhället "hade blivit" och hur "det var bättre förr", med avseende på tidningarnas rapportering om brottslighet, från 30-talet och framåt.

NiXPhoenix
2008-06-05, 13:49
Någon mer än jag som stör sig på att Expressen, av alla tidningar, klankar ner på det här boendet när de utan tvekan har bidragit till att skrämma upp de tanter och farbröder som kommer bo här, med sin vinklade journalistik?


Pffhtt, exempel på sån vinklad journalistik?
Vad jag vet vinklar media det för det mesta precis tvärtom, det är ytterst sällan etnicitet på gärningsman tas upp till exempel. Om det nu skulle skrivas lite lätt i en artikel att invandrare faktiskt är överrepresenterade i brottsstatistiken så framkommer det dels sällan hur stor överrepresentationen är, dels så har de kontaktat nån snyftforskare som har gott om bortförklaringar till det hela. De tvingas begå brott för att de är så fattiga, strukturell diskriminering osv osv.



Nedstående är ett citerat inlägg från ett annat forum, om hur SVT faktiskt berättade om etnicitet vid händelsen i Oskarshamn.


Som bekant är man tvingad att betala TV-licens på ca 2030 kronor varje år om man äger en TV, oavsett om man tittar på SVT eller inte. Detta är givetvis fel, men vore inte långt lika tokigt om SVT faktiskt var en saklig och opartisk TV-kanal. Dessvärre brukar SVT om och om igen bevisa att de varken är opartiska eller seriösa. Här är senaste episoden i farsen som är "public service":

De flesta nyhetsmedierna i Sverige har som policy att inte rapportera etnicitet i reportage om brott. Aktuellt gjorde dock nyligen ett undantag och rapporterade att det var två "etniska svenskar" som tänkt sabotera kärnkraftverket i Oskarshamn. Ni kan läsa om det här bland annat http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1277539.svd

Nu har det kommit fram till att detta var fel då en av personerna var från Kroatien. SVT/Aktuellt vill dock inte rätta detta officiellt eftersom det är "komplicerat" (!). Ett webbinslag kan ses här:
http://svt.se/play?a=1153726 (direktlänk för oss utan flash installerat. A-2008-0523-ETNO-NY.flv)

Detta uttalande får väl ses som ganska anvmärkningsvärt. Hur kan man ta Aktuellt på allvar om de inte kommer att rätta inslag med faktafel? Varför över huvud taget påpeka att det var "etniska svenskar" från första början, om policyn är att inte göra detta?

NiXPhoenix
2008-06-05, 13:53
Jaha, du menar överdrifter från media? ja då var det ju en annan sak...

stevebc
2008-06-05, 13:57
Ja, det menar jag. Att människor får en bild av media att samhället är mycket farligare än vad det egentligen är. Och det är just denna fara som gör att vi konsumerar media. Ju större faran är desto mer vill vi veta om den, och så sluts cirkeln. Just det här exemplet är till en del orsakat av media, som nu skenheligt går loss på sin egen produkt.

Nitrometan
2008-06-05, 14:14
Jaha, du menar överdrifter från media? ja då var det ju en annan sak...
Precis. Oväntat att du skulle missuppfatta det. ;)

appapa
2008-06-06, 14:19
Jag tycker det är positivt, stäng ute packet. Däremot så tycker jag inte att det har någonting med invandrare att göra, mer arbetskraftsinvandring ftw.