handdator

Visa fullständig version : mat hjälp


ganges
2008-06-04, 21:36
hejsan

jag har tränat en tid nu och jag tycker det är kul, har läst mycket här på forumet osså, men jag har problem med maten. man ska tydligen få i sig

1g(?) fett / kg
1g(?) kolhydrat / kg
1,2-2g(?) protein / kg

så jag räknade ut ikväll med hjälp av den här excel filen som låg som sticky, som verkligen är en skitbra uträknare. Jag fick fram då att jag äter för lite mat.... *rolleyes*

men det var ju inte oväntat precis eftersom att jag bara har tillgång till vitt bröd / fiber bröd eftersom att jag bor hemma med föräldrarna fortfarande.

mina stats

18 år
74 kg
1,80 cm lång

tar även whey-80

vilket fall somhelst så fick jag fram att jag äter såhär under dagen

fett = 24 g
kolhydrater = 90 g
protein = 70g
kcal = 1300

morgon = 1 whey 80 + 2 mackor med 1 glas mjölk

lunch = skolans mat

"middag" efter att jag tränat = 1 whey80 + 2-3 mackor 1 glas mjölk

övriga mål = kanske nån macka under dagen

de konstiga är att jag inte är undernärd tycker jag, jag har fett faktiskt runt magen.

jag blir mätt på detta. jag känner inte så att jag går hungrig ens och då dricker jag även 2 st whey-80 per dag, en på morgonen och en efter träning.

jag har inte brytt mig innan så mkt om maten , men vill verkligen köra seriöst nu.


så jag undrar om ni kan ge mig nåt tips, ska ja dricka ännu 1 whey 80? såfall dricker jag 3 om dan och de blir rätt dyrt i längden:p



säg inte att jag ska läsa "nyttiga trådar" för det har jag redan läst :p

Fjällbrynt
2008-06-04, 21:42
varför lagar du inte egen mat?

ganges
2008-06-04, 21:47
hejsan

jag har tränat en tid nu och jag tycker det är kul, har läst mycket här på forumet osså, men jag har problem med maten. man ska tydligen få i sig

1g(?) fett / kg
1g(?) kolhydrat / kg
1,2-2g(?) protein / kg

så jag räknade ut ikväll med hjälp av den här excel filen som låg som sticky, som verkligen är en skitbra uträknare. Jag fick fram då att jag äter för lite mat.... *rolleyes*

men det var ju inte oväntat precis eftersom att jag bara har tillgång till vitt bröd / fiber bröd eftersom att jag bor hemma med föräldrarna fortfarande.

mina stats

18 år
74 kg
1,80 cm lång

tar även whey-80

vilket fall somhelst så fick jag fram att jag äter såhär under dagen

fett = 17 g
kolhydrater = 101 g
protein = 92g
kcal = 1300

morgon = 1 whey 80 + 2 mackor med 1 glas mjölk

lunch = skolans mat

"middag" efter att jag tränat = 1 whey80 + 2-3 mackor 1 glas mjölk

övriga mål = kanske nån macka under dagen

de konstiga är att jag inte är undernärd tycker jag, jag har fett faktiskt runt magen.

jag blir mätt på detta. jag känner inte så att jag går hungrig ens och då dricker jag även 2 st whey-80 per dag, en på morgonen och en efter träning.

jag har inte brytt mig innan så mkt om maten , men vill verkligen köra seriöst nu.


så jag undrar om ni kan ge mig nåt tips, ska ja dricka ännu 1 whey 80? såfall dricker jag 3 om dan och de blir rätt dyrt i längden:p



säg inte att jag ska läsa "nyttiga trådar" för det har jag redan läst :p

EDIT: fixade till hur mkt jag åt under dagen, läste fel i excel....

ganges
2008-06-04, 21:48
varför lagar du inte egen mat?

dyrt? har bara tusen spänn av studebidraget nämligen:smash:

Fjällbrynt
2008-06-04, 21:50
jojo, men de lär finnas annat än bara mackor hemma?

Scratch89
2008-06-04, 21:56
Men hur fick du det där till 1300 kcal? Vad består skollunchen av? Hur stor är portionen? Vad består middagen av och hur stor är den?

ganges
2008-06-04, 21:56
jojo, men de lär finnas annat än bara mackor hemma?

tveksamt eftersom vi äter mackor bara, haha de låter roligt men jag e seriös. finns väl ägg också, frukt, cornflakes med mjölk m.m.

ganges
2008-06-04, 21:58
Men hur fick du det där till 1300 kcal? Vad består skollunchen av? Hur stor är portionen? Vad består middagen av och hur stor är den?

det varierar, jag äter en stor portion, vet nt riktigt om det var rätt att jag skrev in 200g på skolmaten där i excel. 1 portion är väl så tung om man fyller hela tallriken?

Fjällbrynt
2008-06-04, 22:05
Vad är de du vill ha hjälp med egentligen. Du vill öka, eller? Då ska du käka mer... Köp hem havregryn till exempel, de kostar inte mycket. mixa det tillsammans med lite whey och vatten och käka eller nåt...

Scratch89
2008-06-04, 22:19
det varierar, jag äter en stor portion, vet nt riktigt om det var rätt att jag skrev in 200g på skolmaten där i excel. 1 portion är väl så tung om man fyller hela tallriken?

200 g skolmat? Av vad? 200 g kött? Potatis? Ärtor?
Du inser väl själv att det inte fungerar att räkna på det om du inte har exakta mängder. En stor pårtion skolmat blir säkert 800 kcal bara det, och middagen likaså.

patashnik
2008-06-04, 22:37
så jag undrar om ni kan ge mig nåt tips, ska ja dricka ännu 1 whey 80? såfall dricker jag 3 om dan och de blir rätt dyrt i längden:p

säg inte att jag ska läsa "nyttiga trådar" för det har jag redan läst :p

Stavmixern (eller blendern) är näst hantlar och skivstänger kroppsbyggarens viktigaste accessoar. I med lite frukt (tvinga dina föräldrar att köpa hem massvis med frysta bär), mjölk, yoghurt, havregryn, nötter, proteinpulver o.s.v., mixa, och sen är det bara att stöta i sig geggan. Om man inte väljer ingredienser alldeles urskillningslöst blir det dessutom riktigt gott. I vilket fall har man blixtsnabbt fått några hundra kalorier (och nyttiga sådana, om man inte baserar drinken på strösocker och baconfett, då) extra under västen. :thumbup:

Om du söker finns det massor av recept på smoothies och liknande hopkok. Du kan lätt anpassa efter dina egna behov - behöver du mer kolhydrater kan du t.ex. tillsätta havregryn eller rågflingor, etc.

Eddie Vedder
2008-06-05, 03:41
det varierar, jag äter en stor portion, vet nt riktigt om det var rätt att jag skrev in 200g på skolmaten där i excel. 1 portion är väl så tung om man fyller hela tallriken?

200 gram av en normalkomponerad måltid är ju ingenting. En normalportion potatis för en kille i din ålder är ju säkert 300g bara det.

Det är ju jättesynd och dumt om du inte utnyttjar skolmaten faktiskt. Ta en jättestor portion (inte bara en sådan som DU upplever vara "stor" utan en portion som verkligen FYLLER tallriken med energirika livsmedel, jämför gärna portionen med andra större killar t.ex.) och drick mjlölk till. Ta sedan en portion till, oroa dig inte för att ta på lite extra av sås och t.ex. sylt om det ingår i maten. Det är inte farligt.

Och om du nu har så dåligt med pengar förstår jag inte varför du lever på mackor, det är knappast särskilt billig mat. Köp storpack av pasta och ris t.ex. Potatis är billigt och havregryn likaså. En flaska rapsolja, mjölkprodukter, torkade baljväxter, ägg och därutöver kan du äta lite mindre av dyrare saker såsom kött och fisk. Om man låter den absoluta basen av kosten är billig så finns även utrymme för lite dyrare saker.

Jag tror faktiskt att du bara har bestämt dig för att "mat är minsann dyrt och krångligt" utan att ens ta dig tid att faktiskt kolla upp hur det ligger till.