handdator

Visa fullständig version : Varför sätter sig fettet på speciella ställen?


Pontus
2003-06-05, 22:21
Kanske har funnits någon som fråga men jag vete fan vad man ska söka på sådana fall.

Varför sätter sig fettet på speciella ställen på kroppen och inte jämft fördelat överallt? På vaderna tex. Många har tex en tendens att sätta alla fett runt magen, varför är det så?

Finns det vissa maträtters fetter som har en extra tendens att sätta sig runt magen? Inte för att jag är speciellt tjock där men det kommer säkert komma om jag blir fetare framöver.

Incubus
2003-06-05, 22:24
Det kan ju inte sätta sig på biceps eller vader, då skulle det ju vara en fördel med fett - tänk hur muskulösa alla tjockisar skulle se ut :D

Pontus
2003-06-05, 22:27
Jopp det är ju det jag menar :D
Måste ju finnas någon anledning till att det inte sätter sig där.

Man har ju olika mycket fett på olika ställen, på pannan och skalen har man ju inte så mycket, men varför ökar det fortare på vissa ställen.

Pressarn
2003-06-05, 22:28
Genetik

Ozz
2003-06-05, 22:32
Det är helt enkelt för att man har fler fettceller runt magen än tex på vaderna. Fett som fett, det kommer hursomhelst att jämnt fördelas över fettcellerna. Där du har flest fettceller är där du kommer att uppleva att du lägger på dig fett.

Pontus
2003-06-05, 22:56
Ok, låter ganska självklart nu när du säger det.

Folk har alltså olika mycket fettceller?

Knowledge
2003-06-05, 23:02
Hah :D Känns som att jag lugnt har fler fettceller på vader och lår än på magen :booty: :hbang:

Mne det är klart, helst skulle man vilja att det var jämnt fördelat, som sagt så tror jag det har mycket med genetiken att göra:thumbup:

King Grub
2003-06-06, 11:16
Synd bara att det inte försvinner mer på vissa speciella ställen. :(

Pressarn
2003-06-06, 11:29
Östrogen och testosteron kan väl förändra det lite men det e inget att rekommendera om man inte har brist på något av hormonerna.