handdator

Visa fullständig version : Drinkar med mörk rom


redbrigade
2008-06-04, 17:20
Har en flaska Havana Club Añejo Especial som jag inte vet vad jag ska göra med den, vill inte blanda med cola då det känns så jävla tråkigt och inte är speciellt gott. Så har ni lite tips på drinkar med mörk rom? helst utan andra spritsorter.

Einar
2008-06-04, 17:25
apelsinjuice funkar

huldz
2008-06-04, 18:04
Ett gäng med romdrinkar (http://www.cocktailguiden.com/drinkar/kategori/rom-drinkar)

bubbe
2008-06-04, 19:15
Denna hade jag kunnat tänka mig,http://www.havana-club.com/en/cocktails/anejo-7anos/hot-daiquiri.html

mela
2008-06-04, 19:32
Pucko + mörk rom *drool*

chidde
2008-06-04, 19:51
apelsinjuice funkar

*slap* :smash: *screwy* *grr27* :banned

hahavaffan
2008-06-04, 19:55
*slap* :smash: *screwy* *grr27* :banned+1 fyfan.

En riktigt iskall jävel med pepsi cola och en skvätt lime är aldrig fel alltså.

Angel
2008-06-04, 20:06
ehm...rom o cola?

Musselbank
2008-06-04, 20:13
Ett tips med rom o cola, cuba libre, är att ta med lite socker också. Inte för mycket. Ev, om man är ambitiös, mosa limen med socker i botten innan is och rom och cola hälls på.

Man kan också kosta på sig att experimentera med olika colasorter. Det är skillnad... Ett tag tyckte jag sukralos-coca cola var som gjord för rom. Men då blandade jag utan socker.

krakowww
2008-06-04, 22:19
Du kan ju alltid kolla här: http://drinksmixer.com/

Borde finnas nåt att ha där.

chidde
2008-06-04, 23:22
efter att ha smakat på diverse varianter på pepsi, jolt och gud-vet-vad-cola så tycker jag faktiskt att coca cola har den bästa smaken, enligt mig

för den sötsliskige tjejen
fantastisk i en cuba libre som nån redan har nämnt, and in fact... för att drycken öht ska få bli kallad för "cuba libre" så ska det vara coca cola
(and of course, kubansk rom och lime)

för den njutande mannen
gillar man sprit i dess rena form tycker jag man kan slänga i stora iskuber i ett glas och hälla i rommen

för den syrlige pojken
i en klassisk daiquiri med färska ingredienser (såklart!)
med especial kommer också en mer distinkt smak av vanilj jämfört med en blank rom

för den tråkige tanten
i en kaffedrink, toppad med grädde
vill man variera kan man ta 2 cl rom och 2 centiliter annat*

* bailey's? frangelico? cointreau? cacaolikör? kanellikör?

Liten Men Fet
2008-06-04, 23:41
daiquiri fast man gör som Hemingway och dubblar andelen sprit å så ska man vara försiktig med limen, så blir det inte så sliskigt.

Papa Dobble heter det då tror jag...

Vinter
2008-06-05, 01:10
Jag skulle ha gjort ett gäng Fidel Castro, men välja ett recept med färsk mynta i.

petah
2008-06-06, 18:18
efter att ha smakat på diverse varianter på pepsi, jolt och gud-vet-vad-cola så tycker jag faktiskt att coca cola har den bästa smaken, enligt mig

för den sötsliskige tjejen
fantastisk i en cuba libre som nån redan har nämnt, and in fact... för att drycken öht ska få bli kallad för "cuba libre" så ska det vara coca cola
(and of course, kubansk rom och lime)

för den njutande mannen
gillar man sprit i dess rena form tycker jag man kan slänga i stora iskuber i ett glas och hälla i rommen
för den syrlige pojken
i en klassisk daiquiri med färska ingredienser (såklart!)
med especial kommer också en mer distinkt smak av vanilj jämfört med en blank rom

för den tråkige tanten
i en kaffedrink, toppad med grädde
vill man variera kan man ta 2 cl rom och 2 centiliter annat*

* bailey's? frangelico? cointreau? cacaolikör? kanellikör?


Hur troligt är det att de som tycker om spriten i dess rena form slänger i ett par isbitar? Det är typ en dödssynd.

Lellan
2008-06-06, 18:20
Hur troligt är det att de som tycker om spriten i dess rena form slänger i ett par isbitar? Det är typ en dödssynd.

Ja, hursomhaver anser jag mig i så fall vara en dödsyndande njutande man.. fast det var längesedan sist. Mer sprit åt folket... (=mig alltså. Mer sprit. Tack.)

Liten Men Fet
2008-06-06, 18:21
Hur troligt är det att de som tycker om spriten i dess rena form slänger i ett par isbitar? Det är typ en dödssynd.

Tja när det gäller dyr whisky eller motsvarande där man verkligen vill njuta av hela smaken. Billig whisky som är god eller ganska billig rom tvekar inte jag att kasta is i. Bara för att man tycker om 18 år gammal rökig whisky och uppskattar alla dess nyanser betyder inte att ljummen mörk rom är godare än kall.

Lellan
2008-06-06, 18:23
Kom på en sak.. visst blir man väldans bakis av mörk rom? Eller det kanske hänger uteslutande på intaget... men jag har fått för mig det... någon som vet?

bubbe
2008-06-06, 18:56
Eller så blandar man en Grogg,

Den 21 augusti 1740 beordrade Amiral Vernon i ett dekret att romransonen skulle spädas med 4ggr vatten samt innehålla lime- eller citronsaft samt delas ut som två halvransoner dagligen. De missnöjda sjömännen kallade den utspädda rommen för Old Grog efter amiralens öknamn eller smeknamnsom han tidgare fått av den rock eller kappa i grogramtyg som han alltid bar. Grog var en kortform av denna tygsort. och vips var ur-groggen född. Groggransonen förblev en uppskattad tradition i the Royal Navy och avskaffades först år 1969. Ur ordet grogg har senare bildats ordet groggy

z_bumbi
2008-06-06, 19:26
En halv pint sjömansrom kanske behövde späs ut. Det är en skaplig dos att dra i sig vid ett tillfälle och man kan ju undra hur det stog till med levervärdena bland brittiska sjömän. Iofs åt de mögligt kött, skeppskorpor med vivlar och drack dåligt vatten så spriten kanske var det som räddade hälsan. :D

-C-
2008-06-06, 22:42
På Kuba drack man mörk Havana rom med söt ananasjuice. Fy fan så gott!

chidde
2008-06-06, 23:43
Hur troligt är det att de som tycker om spriten i dess rena form slänger i ett par isbitar? Det är typ en dödssynd.

det kan vara mycket troligt om du frågar mig, faktum är att det inte alls är ovanligt. det beror visserligen på hur vällagrad spritsorten är
med isen försvinner såklart vissa smaker, men drycken blir betydligt mildare och man kan ta en större zip utan o känna att det är ren alkohol

men som du säger, en som tycker om ren sprit och vet vad dem dricker slänger inte i några isbitar. möjligtvis ett par droppar ljummet vatten för att smak och arom ska blomma ut

(undantagsvis japaner, de vet säkert vad dem dricker.. men envisas ändå att ta sin highland park 25y on the locks)

tillbaka till tråden så handlar det om en av havanna clubs instegsrommer (liksom reservan)
anejo especial är ingen "märkvärdig" rom, den äldsta beståndsdelen är bara 5 år om jag inte minns fel, vilket är piss i missisippi i sammanhanget. den är relativt tunn och det är den eller reservan man tar ifall man vill ha en mörk rom som bas i sin drinkblandning. börjar vi sen gå uppmot 7-årig, barrel proof, 15-årig som är deras utnämnda avecrommer kan man ju snacka då :)

sen har dem också "maximo", deras superduper premium rom
kanske onödigt att diskutera, men är ni ute och reser och ser flaskan så är det nog värt att prova en skvätt. speciellt med tanke på att blott 10 flaskor klarade sig till skandinavien

Kom på en sak.. visst blir man väldans bakis av mörk rom? Eller det kanske hänger uteslutande på intaget... men jag har fått för mig det... någon som vet?

bakis blir man väl av all alkohol? men det ligger lite sanning i det du säger
känsligt folk kan mycket väl må illa av mörka spritsorter som har legat mycket på fat. men då måste dem också reagera på rödviner och vissa vitviner, annars håller inte teorin :)
som tidigare känt lagrar man ju vin och sprit i diverse träfat, det är där drycken får sin karaktär och faten innehåller också halter av tanniner som mycket väl kan vara det man är känslig mot och som framkallar huvudvärken

i vinet kommer tanninerna från kärnorna o faten, när tungan drar ihop sig kan det vara ett tecken på att det finns gott om tanniner

mr ruhl
2008-06-07, 07:47
mörk rom, gillar captain morgan, cola samt en liten skvätt citron*drool*