handdator

Visa fullständig version : Färsbiffar, era tips!


sissa
2008-06-04, 16:10
Att göra färsbiffar är min nya favorit. Jag experimenterar mig fram lite. Man kan ju smaksätta med lite av varje kan jag tro. Vad är era favoritrecept vad gäller biffar? Tips på ingredienser som gör susen både smakmässigt och konsistensmässigt.
Lets hear!

Mirre
2008-06-04, 16:29
Nötfärs, gul lök, vitlök och stark ajvar! *drool*

Mental
2008-06-04, 16:34
Lamfärs. äggula. smulad fetaost, färsk timjan.

Eddie Vedder
2008-06-04, 16:39
Olivbiffar med fetaost i mitten.*drool*

Icefire
2008-06-04, 16:54
Lammfärs/köttfärs: Krydda med spiskummin, kanel, chilipulver, vitlök, hackad lök, persilja, tomatpuré och salt. Ha i ett ägg och någon msk mjöl så håller de ihop bra och blir saftiga.

sissa
2008-06-04, 16:57
Lammfärs/köttfärs: Krydda med spiskummin, kanel, chilipulver, vitlök, hackad lök, persilja, tomatpuré och salt. Ha i ett ägg och någon msk mjöl så håller de ihop bra och blir saftiga.

Just det! Spiskummin hade jag glömt. Körde mkt med det i färsen förut, men blev lite trött på det. Men nu är det hög tid för det igen. Och vitlök så klart.*drool*



Ajvar är säkert jättegott att ha i! Och fetaost är aldrig fel:)

Tack för tipsen så här långt!

vildängel
2008-06-04, 17:25
Fetaost, torkad koriander och lite spiskummin är den bästa kombon :) Gärna lök och vitlök också såklart!

jenni
2008-06-04, 18:08
finns flera olika goda blandningar
t ex
-med soltorkade tomater
-oliver
-mozzarella

Cohen
2008-06-04, 21:41
Att linda dem med bacon och att eftersteka dem i ugnen är heta tips. Alternativt kan man blanda i stekt bacon i färsen, gärna med lite av stekfettet. Kaloririkt och flottigt men sjukt gott.

Lök i färsen är ett måste. En del vill ha den uppmjukad, men jag föredrar den rå.

Biff Lindström med rödbetor, gurka och kapris i är alltid gott. Wallenbergare på kalvfärs likaså, även om de kanske är en aningens feta.

Glöm heller inte råbiffen! :)

MyungChul
2008-06-04, 23:15
Feta/Soltorkad tomat brukar folk gnälla om att jag ska göra.
Mozza/Bacon funkar väl också.

Nu pratar vi alltså lammfärs.
Om nöt så skulle jag föreslå "naturella".
Alltså fräst lök, dijon och kalvfond samt kryddor.

Cohen
2008-06-05, 21:53
Klassiska svenska pannbiffar är heller aldirg fel. Lätt att glömma bort men ack så gott ibland.

Självklara tillbehör är stekt lök i ringar, brun- eller gröddsås samt rårörda linon eller kanske en gele. Känner man för en smula variation kan man också ha lite svamp i såsen, det blir gott.

shut teh face
2008-06-05, 23:02
Salt, peppar, fransk ljus dijonsenap, grädde i färsen
Blanda ihop och sedan gör pannkakor, lägg riktig fetaost i mitten och vänd upp till en bulle

Detta tycker jag om

Ascent
2008-06-09, 07:35
Gör dem större och baka in en ananasskiva i mitten. Funkar att krydda med curry dessutom.. Mer hamburgare än färsbiff, men det är lite same same..

challe
2008-06-10, 12:15
Eller så gör ni the american way:

HP-sås
vitlök
grillkrydda
cajunkrydda
gul lök
salt&peppar

ägg o ströbröd för att binda... skitgott i antingen hamburgebröd eller med klyftpopatis till.

L-Sami
2008-06-10, 12:28
Nötfärs
Ägg
Salt
Sambal Olek
Åbo Senap
Vitlök

David-Tajik
2008-06-10, 13:11
nötfärs
riven potatis
lök
vitlök
och diverse kryddor :)

Cohen
2008-06-10, 23:13
De festa tips verkar handla om nötfärs.

Någon med ett bra tips för lammfärs?

David-Tajik
2008-06-11, 00:03
De festa tips verkar handla om nötfärs.

Någon med ett bra tips för lammfärs?

samma fasst med lammfärs är bara bättre !!

Icefire
2008-06-11, 09:07
De festa tips verkar handla om nötfärs.

Någon med ett bra tips för lammfärs?samma fasst med lammfärs är bara bättre !!

Håller med!

Cohen
2008-06-11, 22:49
Håller med!

Tror ni? Lammfärs har ju en ganska säregen smak. Känner mig tveksam.

Hittade dock detta recept på lammfärsbiffar med fetaost. Lite grekiskt, verkar gott och inte alltför kompilicerat. Ska nog provas nästa gång lammfärs finns i kylen.

http://www.menyse.com/action/recipe?recipeid=14611

Hur är det med älgfärs då? Såg det i butiken idag, i frysen.
Någon som sitter på ett bra reept/tips?

MyungChul
2008-06-11, 23:16
Feta/Soltorkad tomat brukar folk gnälla om att jag ska göra.
Mozza/Bacon funkar väl också.

Nu pratar vi alltså lammfärs.

*rolleyes*

Icefire
2008-06-12, 12:40
Tror ni? Lammfärs har ju en ganska säregen smak. Känner mig tveksam.

Hittade dock detta recept på lammfärsbiffar med fetaost. Lite grekiskt, verkar gott och inte alltför kompilicerat. Ska nog provas nästa gång lammfärs finns i kylen.

http://www.menyse.com/action/recipe?recipeid=14611

Hur är det med älgfärs då? Såg det i butiken idag, i frysen.
Någon som sitter på ett bra reept/tips?

Tror och tror, det är vad jag tycker helt enkelt. Lammfärs är nästan alltid godare.

Älgfärsen bör du blanda ut med ägg/äggulor. Eventuellt lite mjölk/grädde också. Annars blir den lite torr eftersom den är så mager.
Bra kryddning är enbär, timjan, salt och peppar. (Sök i recepttråden, tror jag har postat några älgfärsgrejer där)

Cohen
2008-06-12, 22:27
Ok, tack för dessa tips.

Tycker om vlit så det blir nog tillfälle att testa ganska snart. Sorry att jag missade tipset tidigare i tråden.

Sommartjockis
2008-06-18, 15:47
Något som är förbannat gott är detta:

300 gram nötfärs
1 hackad röd chilifrukt
1/2 hackad jalapeno
1 hackad charlottenlök
1/2 hackad vitlök

Stek helst i smör för att få fram tydligare smaker.

Bara att krydda med grillkrydda och peppar sedan har man de godaste biffarna known to man. Att göra hamburgare på dessa är heller inte fel.

egge
2009-05-05, 17:25
Bump så att jag hittar denna lättare.

Körde nyss med:
nötfärs
fetaost
oregano

Inte så originellt kanske men musmigt!

bear.flowertwig
2009-05-05, 20:50
Herregud så hungrig och sugen den här tråden gör mig och då har jag ändå precis ätit. Efterrätter, släng er i väggen.

Ekman_
2009-05-05, 21:08
Kebabsås och chillikrydda är fan inte dåligt o krydda i.

Alfred Nobel
2009-05-06, 07:33
Jag gjorde biffar igår på:

Paprika, cayenne och kanel (lite gjann) + barbeque grillolja, ströbröd, vitlök, chilisås och en skvätt soya. På grillen bah!

MyungChul
2009-05-06, 12:48
Wallenbergare är väl min favorit annars, lite dyrt men gott som fan! *drool*

Alexton
2009-05-07, 17:37
brukar riva lite chili.
krydda med spiskummin och salt/peppar.
1/2 ägg
Sen lite riven ingerfära.
lite lök.
lite soja, cayenne.
Gillar det syrliga från ingerfäran och kryddigheten/styrkan från chilin/spiskummin när de blandas om.

Cohen
2009-05-07, 22:57
Wallenbergare är väl min favorit annars, lite dyrt men gott som fan! *drool*

Håller med där! Det är fett, dyrt och gott. Speciellt med potatispure och lingon.

Men de ska som sagt inte vara falska. :)

Annars är lammfärs alltid gott. Passar väl med klassiska smaksättare typ timjan och vitlök. En ratatouille och ett glas rött vid sidan blir pricken över i.

O_Wao
2009-05-08, 07:37
Fetaspäckade lammbollar

Portioner: 4 personer
Tid: 60 minuter

Ingredienser:
600 gram lammfärs
1 finhackad lök
1 1/2 tsk salt
svartpeppar
2 ägg
1 msk olivolja
150 gram fetaost
några matskedar matolja


Du behöver:
bunke, tallrik, skärbräda, kniv, stekpanna, stekspade.
1. Skala och dela löken och hacka den i små, små bitar. Skär fetaosten i tärningar.
2. Lägg lammfärs, hackad lök, olja, salt och peppar i bunken. Knäck ner äggen och blanda ihop allt med händerna.
3. Tryck in en fetaosttärning i en liten klick färs och forma färsen till en boll runt osten. Lägg bollarna på en tallrik.
4. Häll en matsked olja i stekpannan och sätt den på medelstark värme.

Stek lammbollarna i omgångar så att det inte blir för trångt i stekpannan. Rulla runt dem försiktigt med stekspaden så att de behåller sin runda form. Ät gärna lammbollar med klyftpotatis och tzatziki.


Grekiska färsbiffar

Tid: 30 minuter

Ingredienser:
500 g lamm- eller nötfärs
1-1 1/2 tsk salt
lite vit- eller svartpeppar
3 msk ströbröd
1-1 1/2 dl vatten
1 ägg
1 tsk mald spiskummin
1-2 pressade vitlöksklyftor
1 kryddmått kanel
2 msk finhackad grönmynta
eller 1 tsk torkad mynta


Lamm- eller nötfärs som blandas med lite stött spiskummin, finhackad rå lök, pressad vitlök, lite finhackad mynta eller ännu varsammare av torkad mynta, en gnutta mald kanel, ströbröd, ägg.

Låt den blandade färssmeten stå 15 minuter, forma den sedan till små ovala biffar som steks eller grillas i lite olja eller smör några minuter på var sida.