handdator

Visa fullständig version : Jämförelse mellan cirkelträning och traditionell styrketräning.


King Grub
2008-06-04, 14:00
Circuit training effectively reduces the time devoted to strength training while allowing an adequate training volume to be achieved. Nonetheless, circuit training has traditionally been performed using relatively low loads for a relatively high number of repetitions, which is not conducive to maximal muscle size and strength gain. This investigation compared physical performance parameters and cardiovascular load during heavy-resistance circuit (HRC) training to the responses during a traditional, passive rest strength training set (TS). Ten healthy subjects (age, 26 +/- 1.6 years; weight, 80.2 +/- 8.78 kg) with strength training experience volunteered for the study. Testing was performed once weekly for 3 weeks. On day 1, subjects were familiarized with the test and training exercises. On the subsequent 2 test days, subjects performed 1 of 2 strength training programs: HRC (5 sets x (bench press + leg extensions + ankle extensions); 35-second interset rest; 6 repetition maximum [6RM] loads) or TS (5 sets x bench press; 3-minute interset rest, 6RM loads). The data confirm that the maximum and average bar velocity and power and the number of repetitions performed of the bench press in the 2 conditions was the same; however, the average heart rate was significantly greater in the HRC compared to the TS condition (HRC = 129 +/- 15.6 beats[middle dot]min-1, ~71% maximum heart rate (HRmax), TS = 113 +/- 13.1 beats[middle dot]min-1, ~62% HRmax; P < 0.05). Thus, HRC sets are quantitatively similar to traditional strength training sets, but the cardiovascular load is substantially greater. HRC may be an effective training strategy for the promotion of both strength and cardiovascular adaptations.

Journal of Strength & Conditioning Research. 22(3):667-671, May 2008. Physical Performance and Cardiovascular Responses to an Acute Bout of Heavy Resistance Circuit Training versus Traditional Strength Training.

obesogen
2008-06-04, 14:45
Intressant! Tack gruben! :thumbup:

stevebc
2008-06-04, 20:09
Detta har jag också erfarat. Att mina styrkenivåer inte försämras av att röra ihop allt - däremot får jag en bättre kondition.

Inge Enveten
2008-06-04, 21:21
vad menas med "HRC" och "TS Condition"?

King Grub
2008-06-04, 21:24
Det står i texten: "heavy-resistance circuit (HRC)" och "traditional, passive rest strength training set (TS)".

Alltidxx
2008-06-05, 08:00
Jag skulle behöva värma respektive övning med vikter innan jag skulle våga mig på så tunga belastningar som 6 reps. Men det står inget om hur mycket dom värmt, på vilket sätt, och hur det påverkar. Att bara köra lite cykel och sen kasta sig på detta program skulle jag inte våga iallafall.

The Draf
2008-06-05, 08:11
Perfa, sparar mkt tid att cirkelträna

Hobbes
2008-06-05, 08:34
Tack King Grub, då vart man inte helt fel ute med sin CrossFit träning.

Inom CrossFit läser jag ofta om METCON, Metabolic Conditioning workout utgår jag från är den korrekta beskrivningen. Det är väl det som exempelvis cirkelträningen ger - ökat cardio/styrka i ett paket, eller är jag helt ute och cyklar nu??

Min enda träning är CrossFit, följer deras schema 3 dagar på 1 dag av och jag har ökat signifikant i styrka och kondition!

JohnRick
2008-06-05, 12:50
Gött. Även om jag inte kör reell cireklträning kan jag fortsätta med mina alternerande set i tid och otid i tidsbesparande syfte. Totalvolymen blir densamma.

Aping
2008-12-11, 16:15
Bump! Skriv mer! Årets mest intressanta artikel.

Hur stor är transfer till allmän kondition? Byter jag ut övningarna mot knäböj, chins och bänk får jag sjuka pulssvar men ett 3x10 pass tar runt 15 minuter. Kan man jämföra ett sånt här pass med Tabataintervaller (ökad aerob/anaerob kapacitet, ökat VO2max osv)? Eddie Vedder?

Kan Hobbes, Yankee eller någon annan crossfit/cirkeltränande bidra med pulsdata och erfarenheter från styrkeinriktade (lågreps) cirkelpass?

Någon som sett fler studier på cirkelträning?

Tabata I, Nishimura K, et al. "Effects of moderate-intensity endurance and high-intensity intermittent training on anaerobic capacity and VO2max." Med Sci Sports Exerc. 1996 Oct;28(10):1327-30
This study consists of two training experiments using a mechanically braked cycle ergometer. First, the effect of 6 wk of moderate-intensity endurance training (intensity: 70% of maximal oxygen uptake (VO2max), 60 min.d-1, 5 d.wk-1) on the anaerobic capacity (the maximal accumulated oxygen deficit) and VO2max was evaluated. After the training, the anaerobic capacity did not increase significantly (P > 0.10), while VO2max increased from 53 +/- 5 ml.kg-1 min-1 to 58 +/- 3 ml.kg-1.min-1 (P < 0.01) (mean +/- SD). Second, to quantify the effect of high-intensity intermittent training on energy release, seven subjects performed an intermittent training exercise 5 d.wk-1 for 6 wk. The exhaustive intermittent training consisted of seven to eight sets of 20-s exercise at an intensity of about 170% of VO2max with a 10-s rest between each bout. After the training period, VO2max increased by 7 ml.kg-1.min-1, while the anaerobic capacity increased by 28%. In conclusion, this study showed that moderate-intensity aerobic training that improves the maximal aerobic power does not change anaerobic capacity and that adequate high-intensity intermittent training may improve both anaerobic and aerobic energy supplying systems significantly, probably through imposing intensive stimuli on both systems.

Yankeee
2008-12-11, 16:20
Kan Hobbes, Yankee eller någon annan crossfit/cirkeltränande bidra med pulsdata och erfarenheter från styrkeinriktade (lågreps) cirkelpass?


När jag har haft pulsband på mig under wod's utan löpning så har jag legat runt 160 i puls i snitt, med 170 som högst. Det går säkert att komma högre efter ett tag, men det är fruktansvärt att ligga runt 160-170 när man sysslar med styrke/cirkelträning.

Vet inte vad du räknar som lågreps dock, men de flesta styrkewods är ju under 20 reps / set i alla fall.

stevebc
2008-12-11, 16:23
Testade en gång att köra styrketräning utan vila mellan seten, alltså helkroppspass med superset på alla övningar typ. Klarade 5-10 minuter sen bröt jag ihop mentalt och fysiskt. Det är sjuk träning om man nu vill syssla med sånt :)

Aping
2008-12-11, 16:53
Jag håller med, det är löjligt krävande mentalt. Jag har paus från cirkelträningen nu men drar igång efter nyår (sure).

Är det så att:
1. Man inte har någon skillnad på styrkeutveckling jämfört med vanlig styrkeinriktad lågrepsträning med långa vilotider (3 min),
2. passen tar 30% i tid jämfört med motsvarande styrkepass,
3. "gratis" kondition som man får är jämförbar med vanlij icke elit intervallträning

så är det lätt värt. I alla fall vartannat pass. Eller har jag missat något?

Varför är inte det här sättet att träna mer poppis?

stevebc: Som ett experiment bara eller hade du någon tanke med att inte vila alls?
Yankee: Jag menar lågreps som 6 reps och under. Alltså betydligt mer styrkeinriktat än standard CF-passet. Borde väl finnas ett par WODS med sådana rep ranges?

Hobbes
2008-12-11, 22:10
Aping: Jag hoppas jag förstår din fråga, men låt oss säga om jag kör en WOD som det var i måndags, 7x1 reps av frivändningar med stöt. Där handlar det ju om en snabb puls uppgång som sedan snabbt går tillbaka. Men låt oss säga att man genomför en GRACE där du gör 30 reps av frivändning med stöt på tid - ja, då kan man lugnt säga att pulsen ligger lite högre:D

Jag loggar min puls på alla WODs, maxpuls och snittpuls - för journal på ett annat forum dock! Annars loggar jag på Funbeat.se oxå!

Personligen har jag ökat i styrka, volym och uthållighet/kondition av CrossFit.

Guddi
2008-12-11, 22:46
Först och främst så mätte man inga som helst förbättringar eller resultat av träningen i studien så jag tycker att vissa i den här tråden drar lite för stora växlar från den.

Finns flera mycket mer intressanta studier när det gäller cirkelträning kontra mer traditionell styrketräning.

J Strength Cond Res. 2008 Jul;22(4):1037-45.
Effect of concurrent endurance and circuit resistance training sequence on muscular strength and power development.
Chtara M, Chaouachi A, Levin GT, Chaouachi M, Chamari K, Amri M, Laursen PB.

The purpose of this study was to examine the influence of the sequence order of
high-intensity endurance training and circuit training on changes in muscular
strength and anaerobic power. Forty-eight physical education students (ages, 21.4
+/- 1.3 years) were assigned to 1 of 5 groups: no training controls (C, n = 9),
endurance training (E, n = 10), circuit training (S, n = 9), endurance before
circuit training in the same session, (E+S, n = 10), and circuit before endurance
training in the same session (S+E, n = 10). Subjects performed 2 sessions per
week for 12 weeks. Resistance-type circuit training targeted strength endurance
(weeks 1-6) and explosive strength and power (weeks 7-12). Endurance training
sessions included 5 repetitions run at the velocity associated with Vo2max
(Vo2max) for a duration equal to 50% of the time to exhaustion at Vo2max;
recovery was for an equal period at 60% Vo2max. Maximal strength in the half
squat, strength endurance in the 1-leg half squat and hip extension, and
explosive strength and power in a 5-jump test and countermovement jump were
measured pre- and post-testing. No significant differences were shown following
training between the S+E and E+S groups for all exercise tests. However, both S+E
and E+S groups improved less than the S group in 1 repetition maximum (p < 0.01),
right and left 1-leg half squat (p < 0.02), 5-jump test (p < 0.01), peak jumping
force (p < 0.05), peak jumping power (p < 0.02), and peak jumping height (p <
0.05). The intrasession sequence did not influence the adaptive response of
muscular strength and explosive strength and power. Circuit training alone
induced strength and power improvements that were significantly greater than when
resistance and endurance training were combined, irrespective of the intrasession
sequencing.För er som inte gillar att läsa engelska så visade man att cirkelträning gav bättre resultat än konditionsträning följt av styrketräning eller vice versa. De använde sig dessutom av bra tester för att utvärdera tycker jag, inte bara den tråkiga klassikern med bänkpress och knäböj.

Gemensamt för i princip alla sådana här studier är att försökspersonerna är relativt otränade. Otränade personer kan i princip göra allting samtidigt, gå ner i vikt, lägga på sig muskler, bli snabbare, bli starkare, få bättre uthållighet etc.

Hobbes
2008-12-11, 23:17
Tack Guddi, bra studie - dessa studenter var ju "Physical education" lite fördomsfull är jag kanske, men utgår från att de var hyfsta vältränade innan!

Nu vet du att jag gillar cirkelträning och jag blev glad att man ännu en gång slår fast att det inte är fel det jag håller på med. Jag är å andra sidan inte ute efter att bli extrem på något utan medelmåttig på allt*flex*

Aping
2008-12-12, 00:03
Hobbes: Jag ville mest få reda på vilken snittpuls man brukar hamna på efter ett cirkelpass motsvarande det som beskrevs i artikeln som Grub postade fast med lite tyngre övningar än benspark och vriststräckning(?). När jag kollat igenom WODS:en nu ser det mest ut som styrkeuthållighetsträning med högre repsantal än i studien så det är nog inte representativt trots allt... (Kom på en annan fråga till dig personligen men jag tar den i din journal istället :) )

Tanken var sen att fråga de mer konditionsinsatta vad den snittpulsen under passets tid kunde ge för konditionsförbättringar.

Guddi: Hehe, ja, jag har väl hetsat upp mig lite väl över den här studien, det skulle vara så bra för mina personliga mål om det de antyder i slutet stämmer: HRC may be an effective training strategy for the promotion of both strength and cardiovascular adaptations.

Till skillnad från Hobbes så har jag inga ambitioner på att bli bra på allt, jag vill bara bli stark. Det jag egentligen ville med den här bumpen var att ödmjukt lyssna till vad de med mer träningserfarenhet än jag har för spekulationer när det gäller till vilken grad man kan träna upp sin kondition på det här sättet med tung styrketräning UTAN att tulla på styrkan. En klassisk quick fix på något jag trodde jag skulle vara tvungen att försaka lockar (även om det är lite jobbigare träning) :)

Är inte nedanstående resultat?
The data confirm that the maximum and average bar velocity and power and the number of repetitions performed of the bench press in the 2 conditions was the same; however, the average heart rate was significantly greater in the HRC compared to the TS condition
Det tolkar jag som att cirkeln är totalt likvärdig i styrkeutveckling.

Studien du postade säger väl inget nytt (jag försöker inte vara dryg)? Uthållighetsträning sabbar styrketräning oavsett om det kommer innan eller efter styrketräningen? Tyvärr prenumerar inte mitt uni på förlaget så jag kan inte se fullängdaren, orkar du kolla upp mer specifikt vilket upplägg de hade på styrketräningen?

Guddi
2008-12-12, 06:02
Tack Guddi, bra studie - dessa studenter var ju "Physical education" lite fördomsfull är jag kanske, men utgår från att de var hyfsta vältränade innan!Det står att det va obligatoriskt för dem att ha 15 timmars fysisk aktivitet per vecka som en del i deras utbildning. Deras värden innan studien är dock inte så imponerande, snitt 15 % i BF tex. Men det är inga soffpotatisar, det har du rätt i

Jag gillar cirkelträning med, kör det väldigt mycket med laget.
Det tolkar jag som att cirkeln är totalt likvärdig i styrkeutveckling.De har bara tagit in försökspersonerna 3 gånger och låtit dem träna olika typer av pass och sett på hur dem presterat. Det är alltså ingen studie där man tittar på resultaten av en viss träningsform på styrka, kondition eller liknande.

likvärdiga träningspass kommer inte ge samma resultat om hormonmiljön är olika vid de olika passen.

Studien du postade säger väl inget nytt (jag försöker inte vara dryg)? Uthållighetsträning sabbar styrketräning oavsett om det kommer innan eller efter styrketräningen? Tyvärr prenumerar inte mitt uni på förlaget så jag kan inte se fullängdaren, orkar du kolla upp mer specifikt vilket upplägg de hade på styrketräningen?Den säger en del för dig och din frågeställning då du vill öka i styrka men ändå ha med en liten konditionsbit. Personerna som tränade cirkelträning fick bättre resultat på alla tester jämfört med de andra försöksgrupperna, dvs konditionsträning, cirkelträning+konditionsträning (utfört samma pass) eller konditionsträning+cirkelträning (utfört samma pass). Den visade också att cirkelträning kan leda till nästan lika stora styrkeökningar som traditionell styrketräning under vissa förutsättningar.

Sen visar studien det som påpekas här på kolo hur ofta som helst, att konditionsträning kommer påverka ens resultat i gymmet, särskilt om de utförs nära inpå varandra.

Resultaten är inte så förvånande egentligen då de inte testade kondition efter interventionen, men det visar att om man vill lägga in någon slags kondition i träningen så är cirkelträning ett bra alternativ om man är på samma nivå som försökspersonerna i studien.

z_bumbi
2008-12-12, 12:21
Jag har bara läst abstraktet.

Den visade också att cirkelträning kan leda till nästan lika stora styrkeökningar som traditionell styrketräning under vissa förutsättningar.

Inte för att det inte är sant men det finns väl ingen grupp som styrketränar på ett traditionellt sätt?

Resultaten är inte så förvånande egentligen då de inte testade kondition efter interventionen, men det visar att om man vill lägga in någon slags kondition i träningen så är cirkelträning ett bra alternativ om man är på samma nivå som försökspersonerna i studien.

De har inte mätt konditionen men visar att cirkelträning är bra för konditionsträning? :)

Nu lämnar jag den specifika studien.
Cirkelträning beroende på hur den utförs kan ge styrke och/eller konditionsfördelar men det är sällan lika effektivt som att köra något av det var för sig.
I många idrotter så krävs det däremot inte så mycket mer styrka och då är cirkelträning ett bra sätt att upprätthålla det som finns och samtidigt ge lite konditionsträning, är man ute efter muskeluthållighet är det också i vissa sporter en bra idé och till sist om man inte har tid/plats att träna mer så kan det vara ett bra alternativ.

mangs
2008-12-12, 14:04
Jag har personligen gått mer och mer mot att köra cirkelträning eller vad man vill kala den, Ibland är det supersets jag kör med obefintlig vila men precis som de kommit fram till i studien så tappar inte heller jag någon styrka genom att göra så här, dock sparar man ju tid och tränar konditionen samtidigt.

En studie är alltid en studie men om ni är intresserade så är det bara till att prova i några veckor. man kommer fort in i det och de första passen blir rätt tunga för framförallt konditionen. Om ni vill kan ni söka på superset och mitt nick så lär ni hitta fler trådar om ämnet. Tex så har jag till och med upplevd ökad styrka vid cirkelträning/supersets. Tex om jag pressat benpress med allt vad jag har så känns helt plötsligt stången i bänkpress mycket lättare. På samma sättt som om man precis kört knäböj så känns bicepsträningen som en walk in the park. Även om man inte vilar muskeln helt när man kör en helt annan muskelgrupp så får man i regel mer vila mellan varje set för just den muskelgruppen, det är oftare kondisen som sätter gränsen än att det är pump/mjölksyran.

von huff
2008-12-12, 14:08
Synd att man sällan skulle ha möjlighet till cirkelträning, känns lite fräckt att använda alla maskiner och vikter för sig själv

Hobbes
2008-12-12, 14:11
Går alldeles utmärkt att köra cirkelträning med en skivstång! Det behöver inte vara så avancerat!

Jag håller med Mangs om styrkeökningarna - jag har ökat i alla övningar sedan jag började med enbart cirkelträning.

jwzrd
2008-12-12, 14:18
Går alldeles utmärkt att köra cirkelträning med en skivstång! Det behöver inte vara så avancerat!

Jag håller med Mangs om styrkeökningarna - jag har ökat i alla övningar sedan jag började med enbart cirkelträning.

Ge några exempel på sådana ökningar.

mangs
2008-12-12, 14:20
Tja, jag kör ju egentligen inte cirkelträning då jag oftast koncentrerar mig till 2-4 övningar som jag kör ihop och sedan kör jag likadant med andra övningar. Nästan uteslutand börjar jag med stora basövningar där eventuellt någon liten koncentrationsövning smyger sig in, i andra rundan köra jag oftare enklare övningar och då ofta mer supersets utan eller med mycket kort vila.

Ett exempel på ett pushpass:

1. Benpress
2. Sned Bänkpress
3. Crunches
(4. Enbens enpress)


5.Dips
6.Vadpress
7.Lateral Raises
8.Benspark
Här kan jag då köra:
123 123 1 23 12 42 4 2 5678 5678 5678 58 58

Jag värmer upp kroppen med stegrande vikter på basövningarna.

Vilan är alltså där mellanrummen finns i serien ovan. Som ni ser använder jag ingen vetenskap när jag skall vila utan jag vilar helt enkelt när jag känner att inte kroppen är redo att prestera maximalt i nästkommande set. När man kommer till övning 5-8 är man uppe i varv och behöver knappast någon uppvärmning och då de är lättare övningar så kan man oftast köra dessa med väldigt lite vila.

Men visst på ett överbefolkat gym hade ju detta inte fungerat så bra.

mangs
2008-12-12, 14:33
Ge några exempel på sådana ökningar.

Nu vet inte jag om du frågar mig med men personligen låg jag helt still och reppade kring 90-95kilo i lutande bänkpress då jag körde ett mer traditionellt upplägg där jag tränade bröst 1 gång i veckan. Nu kan ju det faktum att jag körde bänkpress före i vanliga fall spelat in här med. Jag märkte dock snabbt att just benpressen före gjorde att vikterna kändes oerhört lätta och på ganska kort tid ökade jag upp till att reppa på 120 i lutande bänk. Som sagt kan ju även det faktum att jag inte kört bänkpress tidigare på passet spela in här men inte bara det.

Hobbes
2008-12-12, 15:49
Ge några exempel på sådana ökningar.

Genomförde en såkallad CrossFit Total den 27 januari i år:

1 reps max Benböj

1 reps max Axelpress

1 reps max Marklyft

Resultat 27 januari:

Benböj - 100kg
Axelpress - 55kg
Marklyft - 100kg

Motsvarande övning September och framåt:

Benböj - 150kg
Axelpress - 80kg
Marklyft - 207,5kg

30 reps av frivändningar med stöt med 60kg (clean & jerk ifall jag missat den svenska översättningen) på tid:

5 min

Bänkpressen har jag bara klarat 100kg i, det var när jag fyllde 30 år (liten kris, var tvungen att klara det innan jag fyllde 30 år). Är ingen stor fan av bänkpress och det är ingen stor övning inom CrossFit.

Bänkpress: 105kg ingen stor ökning men en ökning.

Kan inte jämföra ökningar i pull-ups då vi gör kippade pull-ups inom CrossFit och det är inte jämförbart med de vanliga dead-hang pull-ups jag gjorde tidigare!

Vikten ligger på 100kg, är rätt stadig under året dock minskat runt midjan men ökat i volym över axlar, lår och bröstkorg.

Vid bergsbestigning i Charmonix i somras och scarmbling i Klippiga bergen i somras testades min fysik till det yttersta med upp till 17kg packning på ryggen - jag hade en enorm återhämtning och en ork att fortsätta även om det var på 3800+ meter över havet!

Har styrketränat från 18 års ålder, sysslat med cardio och konditionsbaserat träning vid sidan om sedan tidiga tonåren på grund av hög nivå inom kampsport.

Ökningarna är för mig stora i jämförelse, träningen är funktionellt inriktad och fungerar väl för mig. Notera väl att mitt mål inte är att genomföra en BB tävling eller en SL tävling utan att vid 35 års ålder med typ 1 diabetes finna en träningsform som fungerar bra och är rolig att utöva.

stevebc
2008-12-12, 16:07
stevebc: Som ett experiment bara eller hade du någon tanke med att inte vila alls?
Yankee: Jag menar lågreps som 6 reps och under. Alltså betydligt mer styrkeinriktat än standard CF-passet. Borde väl finnas ett par WODS med sådana rep ranges?När jag gjorde detta var jag mer inne på muskelbyggning/hälsa än ren styrka så jag tänkte ha ett pass i veckan där jag körde helkropp utan vila för konditionens skull och försöka ta två flugor i en smäll. Sen tror jag jag hade en 3-split med normal vila.

Gjorde det bara en vecka dock, vilket säger en hel del.

Passet jag körde utan vila gick jag från knäböj, direkt till stångrodd, sen bänkpress, sen marklyft, sen vet jag inte om det var vader eller mage, innan jag började om igen. Klarade nog 2 eller 3 set per övning, vilket tog 5-10 minuter sen fick jag psykiskt illamående. Då körde jag 20 reps på 40-50% av 1RM per set. Alltså jag blev ledsen "utan orsak", blev helt nere och bara satte mig ner för mig själv i en halvtimme. Det var värre för psyket än det var för kroppen kändes det som. Vet inte om det var någon slags placebo, men jag kände mig sjukt varm och svettig hela dagen efteråt, som att jag höjde min förbränning som det sägs göra med sådan här HIIT-liknande träning.

Ska sägas att jag var rejält otränad konditionsmässigt, blev andfådd av att bara cykla till gymmet, så det kan ha förklarat det sjuka illamåendet jag fick av plötsligt hög ansträngning.

Guddi
2008-12-12, 17:58
Inte för att det inte är sant men det finns väl ingen grupp som styrketränar på ett traditionellt sätt?Nej, inte i studien. Men styrkeökningarna är jämförbara med de från tidigare studier med lika lång intervention och med physical education studenter.

De har inte mätt konditionen men visar att cirkelträning är bra för konditionsträning? :)Samma sak här, det finns tidigare studier med i stort sett samma upplägg där man gjort mätningarna och sett att konditionen ökat något av den typen av träning.

Det va jag som va otydligt när jag skrev detta. Det är alltså slutsater baserade på jämförelse mellan andra studier, inte något som studien tittade på direkt.

Nu lämnar jag den specifika studien.
Cirkelträning beroende på hur den utförs kan ge styrke och/eller konditionsfördelar men det är sällan lika effektivt som att köra något av det var för sig. Det va det som var mest intressant med studien och orsaken till att jag sparat den på datorn. Det visade nämligen sig att styrketräning följt av konditionsträning eller vice versa ger sämre styrkeutveckling än endast styrketräning även när man inte pratar idrottare på en hög nivå. Om de utfört konditionsträningen en annan dag jämfört med styrketräningen så hade nog resultaten varit annorlunda. Men många gånger försöker folk klämma in allting på en gång, särskilt när det gäller lagsporter och deras försäsong.

z_bumbi
2008-12-13, 11:18
Guddi: Jag blev bara förvånad över att det inte stog med i abstraktet om det skulle ingått i studien, slutsatserna du har dragit är jag helt med på.

Ja konditionsträning i samband med styrka kan vara negativt men just i den studien kan det kanske lika gärna vara att man kört dubbelt så mycket träning som de andra grupperna. Det skulle ha varit mycket intressant om de lagt till ett konditionstest när de ändå var igång.

Den största fördelen med studien är att jag har lärt mig en del om Tunisiens skolväsende. :D

Aping
2008-12-13, 16:07
Hobbes: Extremt imponerande ökningar! Du kan omöjligt ha kört mark och böj seriöst innan om du fått såna ökningar på under ett år utan att specialträna övningarna för sig?

Guddi, z-bumbi: Jag tycker att det är bra att ni är lite coola och avvaktande när det gäller att dra mer långtgående slutsatser av studien Grub postade.

Det där med brist på resultat förstår jag inte riktigt Guddi, studien var ju jämförande mellan cirkel och konventionell träning. Tvivlar du på att ett 5x6 upplägg skulle ge resultat överhuvudtaget? Redovisar de inga verkligen inga absoluta ökningar i fullängdaren? Då stör jag mig mer på att de inte testat jämförande för alla övningar, brist på p-värden osv. Jaja, nog tjatat om en ynka artikel, jag får tacka för synpunkterna!

stevebc: Låter läskigt det där med minidepressionen. Jag fortsätter on topic med att dela med mig av mina begränsade erfarenheter av den typen av träning som beskrivs i början av tråden:

Första set går lätt och jag är kaxig, andra set börjar jag bli nervös, tredje set rädd och sista seten måste jag plocka fram "aggressivitet" (i brist på bättre ord) för att orka igenom passet mentalt. Det låter som värsta hemska nu när jag ser vad jag har skrivit men det är nog mest tufft för mig eftersom jag inte är så hård. Precis som mangs upplevde så känns det för mig som att i varje set ligger fokus och laddning på att klara av den tyngsta övningen (mark eller knäböj för mig oftast) och övningar som i vanliga fall känns som saftiga (tung bänk, dips eller chins) blir som en slags vila och känns lätta att ta itu med.

När passet är slut är det bara att vänta på att pulsen och mjölksyran ska toppa och sen börja gå ner (det var läskigt i början att det ökade efter sista övningen var klar men det visade sig vara en vanesak). Inom loppet av högst fem minuter går den lätta snurrigheten, flämtandet efter luft och illamåendet över till en slags tacksamhet/glädje över att man är vid liv och ett stort sug efter att göra det igen och revanschera sig efter eventuella extra vilopauser eller lägre vikter än man tänkt från början. Då gäller det att lita på upplägget, köra lite grepp och mage och sen skynda sig hem och ätavila innan man bli katabol ;-)

Hobbes
2008-12-13, 17:46
Hobbes: Extremt imponerande ökningar! Du kan omöjligt ha kört mark och böj seriöst innan om du fått såna ökningar på under ett år utan att specialträna övningarna för sig?



Det har jag inte gjort, det är därför jag gillar CrossFit - marklyft, axelpressar eller benböj är tränade exakt enligt WODs från CrossFits hemsida - inget mer inget mindre. Det visar kanske att vissa övningar ger andra övningar mer att jobba med så att säga.

Gick helt ifrån traditionell styrketräning i slutet av oktober 2007. Jag tränade mark och böj på traditionellt sätt då. Genom att köra CrossFit ökade min bålstryka enormt och har gett mig ovan ställda ökningar!

Guddi
2008-12-13, 20:27
Det där med brist på resultat förstår jag inte riktigt Guddi, studien var ju jämförande mellan cirkel och konventionell träning. Tvivlar du på att ett 5x6 upplägg skulle ge resultat överhuvudtaget? Redovisar de inga verkligen inga absoluta ökningar i fullängdaren? Då stör jag mig mer på att de inte testat jämförande för alla övningar, brist på p-värden osv. Jaja, nog tjatat om en ynka artikel, jag får tacka för synpunkterna!Det man undersökte i studien var huruvida man kunde utföra samma arbete med kortare vila. Man gjorde totalt endast tre träningspass, ett introduktionspass, ett träningspass där hälften träna enligt det enda upplägget och andra hälften enligt det andra och vid nästa träningspass så bytade man.

Det handlar alltså inte om någon studie där man tittar på effekten av olika träningsformer utan det man undersökta var den akuta effekten på själva arbetet och puls under olika typer av träningspass.

mangs
2008-12-15, 09:18
När passet är slut är det bara att vänta på att pulsen och mjölksyran ska toppa och sen börja gå ner (det var läskigt i början att det ökade efter sista övningen var klar men det visade sig vara en vanesak). Inom loppet av högst fem minuter går den lätta snurrigheten, flämtandet efter luft och illamåendet över till en slags tacksamhet/glädje över att man är vid liv och ett stort sug efter att göra det igen och revanschera sig efter eventuella extra vilopauser eller lägre vikter än man tänkt från början.

Ha ha, det känns som om vi har hyffsat samma upplevelse av detta. Efter ett sådant pass brukar puls, pump och mjölksyra vara rätt rejäl och som du säger så har den en förmåga att peaka precis efter passet. Det är flera gånger jag precis kommit in i duschen och allt börja snurra. Kul att se att andra sett samma sak.