handdator

Visa fullständig version : Styrketräning utan gym


remorse
2008-06-04, 01:43
Tjena!

Såhär i sommartider så är det nog fler än jag som har planerna att spendera en del utav ledigheten långt borta ifrån sin lya och således även gymmet.

Saken är den bara, att jag kommer vara borta cirka en månad. En rätt lång period i träningssynpunkt och det vore väldigt jobbigt att behöva bygga upp allt för mycket när man kommer hem till gymmet igen.

Så min fråga är helt enkelt, någon som har några bra tips hur man kan hålla igång musklerna nu under ledigheten? Är det hederliga armhävningar och dylikt som gäller, eller har någon något mer specifikt? Hur ska man träna biceps och axlar te.x?

Kom gärna med träningsschema eller dylikt ifall ni skulle sitta på ett sådant. Hemsidor med läsning inom ämnet är också välkommet.

Tackar på förhand!

Honken
2008-06-04, 02:14
Kör lite chins/pulls, enbensböj, psuedo-plank-armhävningar ect.

Monsanto
2008-06-04, 08:42
Armhävningar med olika vidd, dipps genom att använda två stolar, sit-ups, isometrisk muskelträning vilket inte ens framkallar svett, chins i den mån det finns räcken att hänga i, ut i skog och mark och lyft sten och stockar.

Taragon
2008-06-04, 09:19
Finns mängder med trådar om detta...

remorse
2008-06-04, 14:55
Finns mängder med trådar om detta...

Okej, sökte lite innan men hittade inget. Skulle du (eller någon annan) vara så snäll och hjälpa mig hitta? :)

Tackar för alla svar!

Turbonisse
2008-06-04, 15:04
Ut och hugg ved, såga träd, lyfta stockar etc etc

Människor blev muskulösa även innan vassle/EAA och gymlokaler ens var påtänkta.

Monsanto
2008-06-04, 15:18
Ut och hugg ved, såga träd, lyfta stockar etc etc

Människor blev muskulösa även innan vassle/EAA och gymlokaler ens var påtänkta.

Mja fast sådär väldans muskulösa var dom inte förr men däremot var dom väldigt starka och uthålliga.

Umgicks väldigt mycket med mina morföräldrar som ung och deras gamla vänner. Min mormor berättade att hon började jobba som tonåring på en lanthandel och där var hon tvungen att lyfta säckar på 40-50 kg upp för en trappa, hur många tonårstjejer kan göra det idag. Men stor var hon inte och det var inte heller många av dom gamla bönderna på den tiden men råstyrka hade dom gott om.

Men hur som helst, att underhålla musklerna med att hugga ved, bära stockar och annat som naturen har att erbjuda fungerar alldeles utmärkt. Det förutsätter förståss att man har tillgång till naturen, ska man resa till något semesterparadis där det endast är en massa stränder och nattklubbar i sikte så blir det förståss värre. Men då är det armhävningar och hela den biten som fungerar perfekt att köra.

Bara att kolla på professionella gymnaster, flera av dom som tränar gymnastik lyfter inte speciellt mycket vikter om ens alls men dom kan ändå ha riktigt bra muskelvolym på kroppen.