handdator

Visa fullständig version : Amalgamfyllningar, bör man sanera?


He-man
2008-06-03, 23:45
Jag har suttit och läst lite ikväll om amalgam, men jag kan inte avgöra om mycket är skrämselpropaganda eller om det faktiskt kan vara en idé att ta bort sina fyllningar. Då återstår i så fall problemet att de tydligen inte får tas bort hur som helst utan måste då saneras bort för att man inte ska få i sig för mycket av kvicksilvret sägs det.

Dela med er av era kunskaper! ;)

Honken
2008-06-04, 01:16
Kan inte så mycket om ämnet, men jag tycker det är bra att du väljer att ta bort dem. Mamma hade en hel del för några år sedan innan hon tog bort dem, de blev väldigt smärtsamma och obehagliga/känsliga, inte för att nämna hur snyggt det är med svarta plättar på tänderna.

tjabon
2008-06-04, 01:58
jag gjorde en totalsanering 1999 i förebyggande syfte.
För att rensa ut all metall i käften.
Nu har jag plastplomber och tycker det känns bättre.
Inga ilningar, ingen "metallsmak" och garanterat giftfritt!

Nitrometan
2008-06-04, 06:31
Inga ilningar, ingen "metallsmak" och garanterat giftfritt!
Är plasten giftfri?

Plasten slits en del och behöver bytas/lagas efter några år. Då får du ny plast som eventuellt läcker av de ämnen som plasten innehåller.

Visst har man uppmätt kvicksilver i kroppen på folk som har amalgamfyllningar, men är alternativen bättre?

Tolkia
2008-06-04, 08:17
Har du inga svårartade problem som du relaterar till dina fyllningar skulle jag säga nej. Risken att du FÅR problem efter en sanering är ganska stor, särskilt om du har många fyllningar. Mängden kvicksilver som frigörs i en fyllning som man inte petar i är ytterst minimal.

(Hänvisa gärna till din källa, förresten.)

He-man
2008-06-04, 09:23
Har du inga svårartade problem som du relaterar till dina fyllningar skulle jag säga nej. Risken att du FÅR problem efter en sanering är ganska stor, särskilt om du har många fyllningar. Mängden kvicksilver som frigörs i en fyllning som man inte petar i är ytterst minimal.

(Hänvisa gärna till din källa, förresten.)

Ok här läste jag om det:
http://www.amalgamskadefonden.se/default.asp?id_Page=54

Problemet är att jag igår förstörde en flisa av en tand där jag har en stor amalgamlagning, så jag ringde folktandvården idag och de gav mig en tid på måndag för att laga. Eftersom jag är lite orolig över kvicksilvret frågade jag om det inte måste saneras på ett speciellt sätt som jag läst om, men hon sa att det inte finns några belägg för att det skulle vara farligt att borra i amalgam och att alla som jobbar innom tandvården i så fall borde vara jättesjuka.

Just den här varningen på amalgamskadefonden gör mig lite nervös :) "VARNING amalgamskadefonden varnar bestämt för amalgamsanering utan ordentliga skyddsåtgärder. Skaffa kunskaper. Alla tandläkare är inte saneringskunniga"

He-man
2008-06-04, 09:27
Kan inte så mycket om ämnet, men jag tycker det är bra att du väljer att ta bort dem. Mamma hade en hel del för några år sedan innan hon tog bort dem, de blev väldigt smärtsamma och obehagliga/känsliga, inte för att nämna hur snyggt det är med svarta plättar på tänderna. Tog hon bort dem på vanligt sätt eller sanerade de med speciell utrustning?

jag gjorde en totalsanering 1999 i förebyggande syfte.
För att rensa ut all metall i käften.
Nu har jag plastplomber och tycker det känns bättre.
Inga ilningar, ingen "metallsmak" och garanterat giftfritt!

Jag passar frågan vidare till dig, fick du specialsanering eller borrade de i dem som vid vilken lagning som helst?

Tolkia
2008-06-04, 10:02
Ok här läste jag om det:
http://www.amalgamskadefonden.se/default.asp?id_Page=54
Jag skulle betrakta den sidan som en duktigt vinklad partsinlaga, och personligen lita mer på min tandläkare.

Jag säger inte att det inte är möjligt att ha amalgamrelaterade symptom (metallsmak i munnen och ilningar som tjabon beskriver ovan är ju nog så irriterande symptom att dras med under lång tid), men att som amalgamskadefonden gör, associera i princip varje vanligt förekommande, ospecifikt besvär (huvudvärk, magbesvär, ångest och oro, nedsatt sexlust osv.) som finns till amalgam tycker jag är skräckpropaganda. Vidare är den extrapolering man gör från förgiftningssymptom vid stora doser till den dos man skulle kunna tänkas få i sig från sina lagningar minst sagt våldsam.

Ang. det faktum att de presenterar referenser till vetenskapliga publikationer så är inte heller forskare alltid så opartiska (och för den delen inte alla referenser de presenterar särskilt relevanta).

He-man
2008-06-04, 10:17
Ja jag får också känslan av att amalgamskadefonden avänder sig av skrämselpropaganda. Tack för ett utförligt svar och att du tog dig tid att titta igenom sidan Tolkia! :thumbup:

Men det du nämde om risken med att få problem om man är där och borrar, törs jag gå dit och laga tanden på måndag? De kommer ju med all sanolikhet borra i amalgamet. :(

Tolkia
2008-06-04, 10:27
Men det du nämde om risken med att få problem om man är där och borrar, törs jag gå dit och laga tanden på måndag? De kommer ju med all sanolikhet borra i amalgamet. :(
VÄLDIGT många lagar sina tänder mer än en gång, ersätter flisor som de råkar bita bort etc., VÄLDIGT FÅ av dessa får problem i samband med detta. Risken för att få problem med karies och tandvärk (vilket kan vara fett plågsamt) om man inte åtgärdar problem som det du beskriver lär vara ofantligt mycket större. Kvicksilverexponeringen vid justering av en enstaka lagning lär vara minimal (du exponeras nog för åtskilligt i din vardag som är farligare än den). Man skall ju inte använda sig själv som "bevis", men jag skulle avgjort laga.

De som får besvär efter amalgamsanering (vilket är en helt annan sak än att laga en tand) är oftast de som tar bort väldigt många lagningar (se på din föräldrageneration t.ex., där många har fulla munnen med lagningar). Dessa besvär är, skulle jag säga, snarare relaterade till det ganska stora fysiska trauma det faktiskt är att borra sönder halva tanduppsättningen eller mer än till kvicksilverexponering (OT vore det intressant att veta hur det ser urt med besvärsutveckling efter ingrepp hos de som satt in stifttänder).

He-man
2008-06-04, 10:37
Tack! Det var precis vad jag behövde höra, nu känner jag mig mycket lugnare. På måndag fixar jag tanden (hoppas det inte blir dyrt :D)