handdator

Visa fullständig version : Axelstrul


ike salas
2008-06-03, 18:41
Har problem med högeraxeln sedan ca. 4 månader. Var till sjukgymnasten som testade en del grejer för att komma fram till vad som var problemet. Hon kunde inte ge ett rakt svar eftersom mina smärtor var diffusa, men hon rådde mig att köra inåt- och utåtrotationer med gummiband för att stärka rotatorcuffarna. Sjukgymnasten trodde att problemet kunde ligga i infraspinatus? Hursom helst så har jag kollat de flesta trådar på detta forum men hittar inget som liknar mina problem. Jag har som de flesta kört mycket bröst, axlar, triceps, biceps och rygg i mina dar. Slarvat med stretchen mm.

Mitt problem är att det gör ont på utsidan av högeraxeln när jag gör pressövningar över axelhöjd (lutande bänk, militärpress och dyl.). Har även problem med vissa andra övningar som sittande flyes (dvs i maskin med armarna i 90 grader, raka armar går bra) cable cross övning där man ligger på en bänk och gör negativa flyes (kan inte namnet... svårt att förklara). Kan köra vanlig bänkpress utan att det gör ont, såvida jag håller mig till ett relativt smalt grepp. Det är just pressövningarna över huvudet som framkallar smärta som ibland även går ned mot biceps. Även stretch av bröstmuskler och rotatorcuffar ger en viss smärta på utsidan av ögeraxeln.

Har kört rehab med gummibanden (3-4 ggr i veckan) i ca. 3-4 veckor. Testat Zon, skippat övningar som gör ont för axeln. Kört mkt lugnare på gymmet. försökt testa andra övningar, men med dåligt resultat. Smärtan har kommit smygande. Har ingen aning om hur det uppkommit? Det är ingen stark smärta men det hindrar mig i träningen och till viss del i mitt dagliga liv.

Jag hoppas att någon har nåt tips på vad detta kan vara och hur man kan rehabilitera skadan, dvs tips på övningar och dylikt...

Tack på förhand
ilkka :)

JohnRick
2008-06-03, 18:51
Ptja...det kan vara vad som helst. Jag vet baravad jag fick, och det var supraspinatustendinit (högst troligen), vilket är en av de vanligaste axelskadorna. Inflammation i supraspinatus sena m a o. Då sved det rejält vid de flesta former av axellyft. Börjar man för tidigt kommer det igen. Så långsam tillvänjning och modifiering av övningar. Extern rotation yes.
Jag fick min smäll oktober 2006. Nu börjar det bli rätt bra igen.

ike salas
2008-06-03, 21:40
Tack för svaret! Det kan ta tid alltså. Axelskador är luriga. Ska försöka variera mitt program med snälla övningar utan smärta. Har du några schyssta övningar får du gärna dela med dig. Ha de gött!

Breadboy
2008-06-03, 22:11
Ptja...det kan vara vad som helst. Jag vet baravad jag fick, och det var supraspinatustendinit (högst troligen), vilket är en av de vanligaste axelskadorna. Inflammation i supraspinatus sena m a o. Då sved det rejält vid de flesta former av axellyft. Börjar man för tidigt kommer det igen. Så långsam tillvänjning och modifiering av övningar. Extern rotation yes.
Jag fick min smäll oktober 2006. Nu börjar det bli rätt bra igen.

Jag tror att jag har något liknande du har/hade. Hur länge gick det innan du började du med axel/bröstträning igen? Var du helt återställd?

oath5
2008-06-03, 22:26
När jag hade inflammation i supraspinatussenan så fick jag köra in och utrotationer samt övningar för baksida axel. Många sjukgymnaster/naprapater varnar för just gummibanden av en anledning som jag inte kommer ihåg, men jag hade turen att ha en maskin för just detta ändamål [in/utrotation]. Det som rekommenderas är att köra 3 set per övning och höga repetitioner med låga vikter. Detta körde jag 3 ggr i veckan + att jag körde en del cardio. Nu vet jag inte vad just du har fått för skada, men har du fått det jag hade så kan du nog räkna med att va borta ett bra tag från styrketräningen (för mig tog det 1.5 år att bli återställd).

Kan varmt rekommendera akupunktur som komplement!

Har du bara träffat en sjukgymnast? Ett tips är att få en second opinion hos tex en naprapat också...

ike salas
2008-06-06, 14:36
har haft lite uppehåll då och då. Tränar det som känns ok, men det ger inte med sig. Med andra ord så svarar inte axeln positivt på vare sig rehab- eller styrketräning.

ike salas
2008-06-06, 14:40
Tack för tipsen! Jag har varit hos en sjukgymnast men ska nog höra av mig till en naprapat alt. en annan sjukgymnast för att få ordning på detta.

JohnRick
2008-06-06, 15:17
Jag tror att jag har något liknande du har/hade. Hur länge gick det innan du började du med axel/bröstträning igen? Var du helt återställd?

Small i oktober 2006. Pratade med ortopedläkare, sedan sjukgymnast, sedan fysioterapeut, sedan en annan sjukgymnast som varit styrkelyftare.
Från oktober 2006 till åtminstone juli 2007 tränade jag i princip inte bröst eller axlar. Låg också lågt med latsdrag faktiskt. Sedan började jag med lätta vikter. Externrotationer gjorde jag kontinuerligt från början, och fortsätter givetvis med fortfarande. Just nu tar jag det fortfarande försiktigt. Gör bara hantelpressar med armbågarna halvvägs intill kroppen. Inga axelpressar utan bara sidolyft, helst i kabel. Är försiktig med intensitet och volym, då man blir rätt vaksam på alla former av skrik från axlarna nuförtiden. På mitt "gym" har man hört minst hälften av alla kids som kör 15 set bröst att direkt efteråt klaga till sina träningskompisar "fan vad det gör ont i axlarna..." Jag säger inget.

Ascent
2008-06-07, 09:39
Axelskador is a bitch.

Fick inflammation sommaren -06 och lade ner att köra axlar/bröst förutom lättare övningar (rotationer+baksida axlar). Stretchade som en tok och gick på regelbunden massage.

Jag känner fortfarande av det till viss del..

Zera
2008-06-08, 10:15
Small i oktober 2006. Pratade med ortopedläkare, sedan sjukgymnast, sedan fysioterapeut, sedan en annan sjukgymnast som varit styrkelyftare.
Från oktober 2006 till åtminstone juli 2007 tränade jag i princip inte bröst eller axlar. Låg också lågt med latsdrag faktiskt. Sedan började jag med lätta vikter. Externrotationer gjorde jag kontinuerligt från början, och fortsätter givetvis med fortfarande. Just nu tar jag det fortfarande försiktigt. Gör bara hantelpressar med armbågarna halvvägs intill kroppen. Inga axelpressar utan bara sidolyft, helst i kabel. Är försiktig med intensitet och volym, då man blir rätt vaksam på alla former av skrik från axlarna nuförtiden. På mitt "gym" har man hört minst hälften av alla kids som kör 15 set bröst att direkt efteråt klaga till sina träningskompisar "fan vad det gör ont i axlarna..." Jag säger inget.

Hur skadade du dig?