handdator

Visa fullständig version : svårt att sova vid mycket träning?


purplehaze
2008-06-03, 17:43
Då jag under ett pass haft ovanligt stor träningsvolym märker jag alltid av sömnproblem. Ofta kan jag inte sova på hela natten. Vad beror det på?

Scratch89
2008-06-03, 18:03
Doserar du något kosttillskott runt träningen? Det är inte ovanligt att man blir helt hyper av koffein och andra uppiggande ämnen.

Addenord
2008-06-03, 18:50
jag somnar som en stock efter hård träning :P

saajmon
2008-06-03, 19:09
jag somnar som en stock efter hård träning :P
Mycket hjälpsam post.....*whatever*

Då jag under ett pass haft ovanligt stor träningsvolym märker jag alltid av sömnproblem. Ofta kan jag inte sova på hela natten. Vad beror det på?

När tränar du innan passet? Är det nära inpå sovtid?

Monsanto
2008-06-03, 19:11
Om du har svårt att sova efter ett långt och tungt pass, eller för den delen, om du har tränat ett tag extra tungt och under långa pass och sedan sover dåligt så kan det med största sannolikhet bero på överträning. Sömnproblem är en av biverkningarna av överträning och det har jag själv fått uppleva några gånger i mitt liv.

Kischen
2008-06-03, 19:18
Om du har svårt att sova efter ett långt och tungt pass, eller för den delen, om du har tränat ett tag extra tungt och under långa pass och sedan sover dåligt så kan det med största sannolikhet bero på överträning. Sömnproblem är en av biverkningarna av överträning och det har jag själv fått uppleva några gånger i mitt liv.

Om det rör sig om enstaka pass skulle jag säga att det är fullt normalt och individuellt.
Jag är alltid piggare, kåtare och gladare efter träningen och det håller i sig flera timmar. Dock har jag svårare att få upp den efter passen *whatever*

Halldin
2008-06-03, 19:22
Då jag under ett pass haft ovanligt stor träningsvolym märker jag alltid av sömnproblem. Ofta kan jag inte sova på hela natten. Vad beror det på?
Har haft liknande problem många gånger. Troligen rör det sig om överträning, d.v.s att ditt centrala nervsystem behöver vila sig eller inte är anpassat till den volymen.

Det finns ett antal tänkbara lösningar:

1) Kör med låg volym.
2) Anpassa dig gradvis till den höga volym du tänker köra, så att du inte hoppar från 2 set till 7 set på direkten.
3) Kör inte passen lika ofta.

Sen kan du fråga dig själv om du verkligen sköter kosten och sömnen ordentligt, för sånt spelar givetvis in med. Med att sköta sömnen menar jag såklart innan du började med en högre volym och inte kunde somna alls.

schabo-labo
2008-06-03, 21:08
Jag sover mycket bättre när jag tränar mycket.