handdator

Visa fullständig version : Makrofördelning


Forslund_
2008-06-03, 15:35
Hej! Jag har sökt runt ett tag på detta men inte hittat de svar jag letat efter. Jag skulle vilja veta fördelar och nackdelar med olika kostsammansättningar. Det är lätt att hitta defftrådar och elit-idrottar trådar men hur ligger det till för någon som inte tränar?

Jag är ute efter att må bra, inte bygga massa eller prestera på löpbanan.
Just nu ligger jag på ca 55%E kolhydrater, 25%E protein och 20%E fett.

Jag rör mig inte speciellt mycket mer än kortare promenader, samt 2 styrke-pass/vecka.

Med den allmänna kolhydratskräcken som finns blir man ju lite orolig just på den punkten, men jag skulle gärna ha förslag på andra förbättringar också.
Jag är precis som de flesta, rädd för att bli fet. :smash:

Kan jag ligga så här högt på kolhydraterna utan att riskera viktuppgång, eller andra hälso-nackdelar?

King Grub
2008-06-03, 15:40
Det där är alldeles utmärkta siffror och inom ramen för helt vanliga allmänna rekommendationer.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13941&epslanguage=SV

Forslund_
2008-06-03, 15:45
Det där är alldeles utmärkta siffror och inom ramen för helt vanliga allmänna rekommendationer.

Otroligt skönt att höra, var mest orolig eftersom jag inte tränar någon form av kondition och ändå ligger högre på kolhydraterna än de flesta här verkar göra :(

L-Sami
2008-06-03, 15:45
Det är kaloribalansen som avgör om du går upp, ner eller stå still i vikt. Jag tycker inte att det är något fel på din makrofördelning om du känner dig mätt och så. Kolhydrat är den enda makronutrienten som kan lagras i muskulaturen, vilket jag tycker är fördelaktigt både utseende och prestationsmässigt.

Eddie Vedder
2008-06-03, 17:11
Kolhydrat är den enda makronutrienten som kan lagras i muskulaturen, vilket jag tycker är fördelaktigt både utseende och prestationsmässigt.

Jag håller med dig om att kolhydrater inte är något man bör vara rädd för och att trådskaparen har en utmärkt energifördelning. Men ska man vara lite petig så stämmer det inte att enbart kolhydrater kan lagras i muskulaturen, även intramuskulära triglycerider förekommer. Så fett lagras ju in i muskulaturen även det men i betydligt mindre utsträckning.

Lite offtopic kanske.;)