handdator

Visa fullständig version : studsa upp vikter vid explosivt utförande


purplehaze
2008-06-03, 14:39
delar in pass i tunga respektive explosiva pass. Fick häromdagen tips av en kille att i bänkpressen gå avsevärt mycket snabbare ner, han använde ordet släppa för att på så sätt även få mer fart upp.

Vad säger ni?

Detta borde jag ju då kunna prakticera då jag kör marklyft och benböj?

Nimille
2008-06-03, 14:41
Marklyft bör du praktisera det i.

Taragon
2008-06-03, 14:53
Känns som man halvfuskar om man studsar i bänken ;) men vill man pärsa så vill man

Hejnomax
2008-06-03, 15:00
Alltså du ska ju inte hålla emot mer än vad som behövs. Men studs är alldrig bra, utnyttja att du använder en lättare vikt till att nöta in korrekt bänkteknik. Alltså ner till t-shirten, stanna, explodera, upprepa.

Arf Pingvin
2008-06-03, 16:32
Vikterna är ~50-80% av vad man klarar av så att persa blir det inte tal om.

Försök att träffa som vanligt även på explosiva. Sikta på att ha en hög men konstant fart neråt så man fortfarande har kontroll. Om det blir studs så är det inte hela världen. Köra med stopp är trevligt också.

Leifallan
2008-06-03, 20:06
Bartoll tipsar om tekniken i sitt maxstyrkeprogram.

Jag citerar:

"Om vi tar bänkpress som exempel spänner du dina ryggmuskler, drar samman skulderbladen och pressar upp bröstkorgen så att kappmuskeln och rhomberna anspänns. Sedan pressar du bakhuvudet mot bänken för att spänna nacken. Istället för att sedan bara sänka vikten passivt mot bröstet förställer du dig att du drar skivstången mot bröstkorgen som om du utförde en roddövning. Genom att göra detta bör du kunna pressa upp stången med mycket mer kraft än tidigare."

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112567&highlight

-S-T-
2008-06-03, 20:33
En del sänker ju stången i bänk med väldig fart helt utan studs (alltså med stopp), och på något sätt tycker jag det ser smart ut. Det borde finnas en fördel i att sänka stången så snabbt man kan göra det kontrollerat.

Det Bartoll skriver är ungefär vad jag försöker göra nu: krama stången utav bara helvete, hålla ryggen spänd och "dra" ned stången mot bröstet just som i rodd. Jag är dock bara en glad hobbybänkare som försöker hitta teknik, så ta detta som rena funderingar från min sida. Jag tycker dock att detta just nu funkar bättre än att låta stången sjunka ned.

Martin Löwgren
2008-06-03, 21:52
Med tanke på att man sett att det är den excentriska rörelsen som står för mest hypertrofi känns det rätt korkat att strunta i den och bara träna koncentriskt med studs, men målet kanske inte är hypertrofi utan mer styrka?

pony
2008-06-03, 22:15
Detta borde jag ju då kunna prakticera då jag kör marklyft och benböj?

Om din ryggrad är dig kär bör du nog inte göra vana av att studsa i böjen. Exlosivt upp är en sak. "Släppa"? Diskbråck?

Arf Pingvin
2008-06-07, 21:08
Med tanke på att man sett att det är den excentriska rörelsen som står för mest hypertrofi känns det rätt korkat att strunta i den och bara träna koncentriskt med studs, men målet kanske inte är hypertrofi utan mer styrka?

Teknikträning. Signalträning. Extra vila. Teorierna går isär men många vet erfarenhetsmässigt att det är bra.

Vikterna är hanterbara så man kan fokusera på teknikdetaljer utan att man måste ta i för kung och fosterland bara för att klara av arbetssetet.

Enligt traditionella öjebymodellen så kallar Kåre Lundgren det signalträning. Hittade en tråd som kortfattat beskriver det hela här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27085

David Holmberg(fetknoppen) har börjat tvivla på signalträningens effekt då man enligt honom efter ~9 veckor har banat in rörelsen och att då fortsättningsvis kalla det signalträning är felaktigt. Det blir helt enkelt aktiv vila under en vecka där man kanske kör ett eller två mycket tyngre pass.

stevebc
2008-06-08, 10:58
När jag tränar explosiv bänk kör jag med stopp. Varför? Jag vill vara stark med stopp, utan stopp är oväsentligt för mig.

jwzrd
2008-06-08, 11:12
När jag tränar explosiv bänk kör jag med stopp. Varför? Jag vill vara stark med stopp, utan stopp är oväsentligt för mig.

Då förutsätter jag att du inte tränar några andra övningar än just de du vill bli stark i. Inga dips eller magövningar med andra ord.

Hur man tränar rörelserna beror på var man befinner sig i förhållande till en maxning eller tävling. Om det är styrkesport vi talar om då. Man bör väl alltid trycka på med all kraft hela tiden i alla övningar men längre ifrån tävlingar kan man träna den excentriska fasen mycket långsammare (och även spela med att träna enbart den excentriska fasen - kanske överbelastad tom). Nära tävling vill man däremot inte samla på sig fatigue/utmattning utan snarare bli rapp och frisk i rörelserna då där passar det bättre med ett både explosivt OCH snabbt utförande.

Jag skulle nog sen inte vilja påstå att det finns någon konflikt mellan hur en byggare tränar sina set och hur en lyftare gör detsamma. Båda är intresserade av hypertrofi. Skillnaden är att lyftaren kanske har lite mer specifika krav på var detta sker. Man vill kanske ha mer kött i triceps för att kunna få ut mer kraft och styrka där.

Men för att återgå till studs så tror jag att man kan använda "studsbänk" (inom ansvarsfullhetens gränser) som en intensitetshöjande variation lite då och då för att få jobba med lite tyngre vikter. På STK har vi en väldigt mjuk stång som byggarna gärna studsar sina rövbänkar med (eftersom man orkar säkerligen 10kg mer med den). Kanske kommer man förbi en platå i bänkpressen om man t ex får stänka upp 160kg med den först innan man gör det på rätt sätt med en SL-stång. Vad man exakt gjort eller vad som exakt har hänt i kroppen är inte lika intressant som om man med hjälp av den tog sig upp till 160. Man behöver inte söka fysiologiska förklaringar till allt, hela tiden.

Studsa i marklyft är vansinne och att be om att hamna i osynk mellan stångens studs och ditt eget kraftpåslag.

Att släppa på i knäböjen gör man inte utan att först ha en automatisk böjteknik.

Det är svåra saker att göra på ett sätt som gagnar än. Oftast leder såna här saker bara till att speta nummer 3241 blir the laughing stock of the day med någon teknik han läst om i t-nation eller BODY som Det Enda som står mellan honom där och 132.5kg rippade.

stevebc
2008-06-08, 11:30
Varför jag kör 100% bänkar med stopp är för att jag fortfarande är nybörjare i bänk med stopp. Började med renodlad styrkelyft för ungefär ett år sedan. Körde studsbänk konstant (som alla andra). Nåt pass före tävlingen gjorde jag en regelrätt tävlingsbänk och märkte att... "hoppsan 15kg bort från stången". På tävling blev det 20kg bort... Nu har jag insett att jag först och främst bör köra bänk med stopp, verkligen bana in rörelsen så den sitter i ryggmärgen. Sen kan jag givetvis köra med studs/ostrikt för att överbelasta slutfasen men först vill jag ha stopprörelsen i ryggmärgen. Sedan ungefär två månader tillbaka har jag gått över till stopp-bänk och redan ökat min styrka där med nästan 20kg. Ser aldrig någon annan i gymmet/klubben som kör med stopp på träningarna annat än nåt enstaka pass före tävling, men för mig funkar inte det. Antagligen för att jag som sagt är färsking.

jwzrd
2008-06-08, 11:34
Det tycker jag du gör helt rätt i. Det var mest logiken du grundade ditt sätt att köra explosiv bänkpress med som jag tycker var lite märklig. Jag tränar själv aldrig med studs men vanligtvis inte med stopp heller utan något slags mellanting. Den nuvarande Sheiko-cykeln kör jag däremot med stopp hela tiden.