handdator

Visa fullständig version : Sömnparalys


erks
2008-06-03, 12:58
Inte natten till idag, utan förra, vaknade jag av att jag inte kunde röra mig eller prata. Bredvid sängen stod det en person, såg bara siluetten, med ett blankt föremål som vaggades fram och tillbaka. Jag försökte säga "Vem är du?" men det kom inte ett ljud. Detta varade i ca 10 sek, sedan lossnade armarna och benen och blicken klarades upp och då såg jag att det blanka varit ljuset från min stereo. Har nog aldrig varit så rädd. Jag förstod vad det var efter det hade hänt eftersom jag läst om det tidigare.

Här kan man läsa om fenomenet: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys

Läste på ett forum att det var större risk att få det om man haft vätskebrist och oregelbunden sömn. Var på festival ons-sön så det har nog ett samband.

Berätta gärna om era upplevelser om det hänt er tidigare!

Mantus
2008-06-03, 13:09
Jag hatar det, man ligger där och vet att man är vaken och verkligen bara vill röra på sig men kan inte. Får en att inse hur en förlamad känner sig, inte en särskilt trevlig känsla.

Kommer ihåg första gången jag fick det, jag var 12 år och min familj åkte för att storhandla. Jag somnade i bilen men vaknade just när bilen stannade, alla klev ut och jag försökte också röra mig men kunde inte vilket var särskilt enerverande när de alla sa till mig att gå ur bilen någon gång så de kunde låsa. *mini Känslan av skräck är väldigt stark under de sekunder man inte kan röra sig.

OfT: Någonting jag undrar över är de spasmer man får när man har sovit en liten stund, vissa nätter kan jag rycka till med hela kroppen i sömnen ett flertal gånger (till min flickväns förtret) vad beror det på, någon som vet?

Calamity
2008-06-03, 13:12
Har fått det några gånger. Eftersom jag sen tidigare vet vad det är brukar jag inte få några hallucinationer som skrämmer mig, tycker mest det är jobbigt att inte kunna röra på sig. Brukar somna om efter någon minut.

Hank
2008-06-03, 13:15
Det drabbar mig väldigt ofta, typ varenda gång jag sover middag. I början blev jag också väldigt rätt och hade nästan andningsvårigheter.

Nu har jag dock lärt mig att det inte är farligt, man kan inte dö eller komma till skada på något annat sätt och när ni väl kommit underfunn med detta är faktiskt sömnparalys väldigt skönt. Man känner en sån oerhört skön trötthet och avslappning.

Så nästa gång, bara go with the flow och låt fantasin flöda, du kan själv bestämma vad som händer i din dröm :D Det fungerar inte varje gång men när det väl gör det är det riktigt häftigt. Den där personen som stod vid din säng kan du förvandla till en sexig tjej om du har lust med det :P

erks
2008-06-03, 13:17
Haha! Grejen är den att jag är ganska mörkrädd så jag kommer antagligen föreställa mig det mest fruktansvärda monster jag kan komma på nästa gång :D

Snabel
2008-06-03, 13:22
Kul att denna tråd kom upp, fick en sån häromnatten tror jag.

Jag "vaknade" och trodde att en typ "jurkyrkogårdskatt" satt på min mage på täcket och skulle anfalla mitt huvud, jag försökte schasa bort den men jag kunde inte röra mig.

Jag var helt övertygad om att det var en katt som satt där och typ 100 tankar gick igenom mitt huvud; "Vad är det där för katt, vart kommer den ifrån, är ytterdörren öppen?" osv. Efter kanske 10sekunder släppte det och jag insåg att det var en hallucination eller något liknande och jag kunde somna om igen..

Läskigt ändå.

Hank
2008-06-03, 13:24
Haha

Jag ser att många känner som jag gjorde i början. När ni väl kommit över tröskeln att det inte är farligt och att det är ni som är i kontroll så kan ni förvandla dessa monster eller katter till vad fan ni vill. Det är bara huvudet som spelar en spratt.

Stoltz
2008-06-03, 13:30
Kul att denna tråd kom upp, fick en sån häromnatten tror jag.

Jag "vaknade" och trodde att en typ "jurkyrkogårdskatt" satt på min mage på täcket och skulle anfalla mitt huvud, jag försökte schasa bort den men jag kunde inte röra mig.

Jag var helt övertygad om att det var en katt som satt där och typ 100 tankar gick igenom mitt huvud; "Vad är det där för katt, vart kommer den ifrån, är ytterdörren öppen?" osv. Efter kanske 10sekunder släppte det och jag insåg att det var en hallucination eller något liknande och jag kunde somna om igen..

Läskigt ändå.

Varit med om det där med katten på bröstet/magen också :) Typ en variant av maran.

erks
2008-06-03, 13:41
Även fast jag visste vad det var, så var jag paranoid och rädd hela dagen igår. Vågade inte ens blunda i duschen! Nojjade som fan när jag skulle lägga mig i natt men det gick faktiskt bra. *screwy*

Anna.L
2008-06-03, 15:51
Har också upplevt det några gånger. De första gångerna blev jag skiträdd men senaste gången lyckades jag faktiskt resonera någorlunda i drömmen. Jag vaknar upp, kan inte röra mig eller prata och djävulen sitter i stolen vid min dator och snackar med mig. Tänkte bara för mig själv att djävulen finns inte så jag måste hallucinera helt enkelt. Paralysen släppte nästan direkt. Jag hallucinerar inte enbart om läskiga saker även om det oftast är läskigt. En gång hallucinerade jag att min sambo kom hem från skolan och försökte prata med mig men jag kunde inte svara. Vaknade av att han kom hem på riktigt.

Snafu
2008-06-03, 15:55
hehe fan vad läskigt. Jag minns när jag var sex år gammal så kunde jag inte röra mig en gång när jag vaknade men that's about it, liksom.

jwzrd
2008-06-03, 15:59
Urk, det där har hänt mig jävligt många gånger. Ibland går det inte att sova alls eftersom varje gång jag ska till att somna in så händer det där istället.

shut teh face
2008-06-03, 16:04
I religiösa sammanhang har "maran" fått namnen incubus respektive succubus

Omg warlock summon.

Ontopic.. nej jag har aldrig haft sömnparalys. Däremot har jag något annat skumt när jag har feber, då brukar jag tro att tjejen är en demon och ska döda mig typ, men röra mig kan jag ju.

Stoltz
2008-06-03, 16:10
Ontopic.. nej jag har aldrig haft sömnparalys. Däremot har jag något annat skumt när jag har feber, då brukar jag tro att tjejen är en demon och ska döda mig typ, men röra mig kan jag ju.

...Vad gör du egentligen när du tror detta, i och med att du faktiskt kan röra dig?

shut teh face
2008-06-03, 16:16
...Vad gör du egentligen när du tror detta, i och med att du faktiskt kan röra dig?
Jag vet inte riktigt, en gång gick jag ut och ströp en katt men jag tror inte det var pga. detta, katten hade stört mig ett par dagar.. ;)

Nej men jag ligger där och är rädd. Jag brukar smygsamt vända mig mot tjejen och kolla satt hon inte ser ut som en demon. Då brukar det lugna sig lite men sen när jag sovit 5 min är det samma visa igen.

dude
2008-06-03, 17:13
Haft det ett gäng gånger. Var värst första gången. Men nu händer det inte så ofta mest om jag har oregelbunden sömn. Vaken länge mm.

Brukar ofta hända ett par gånger i rad om jag inte går och vaknar till ordentliget. Sen försöker somna om.

Scratch89
2008-06-03, 18:16
Jag får det ett par gånger i månaden, i snitt. Vissa gånger mer och andra mindre. De har inträffat flest gånger när jag inte sover hemma, utan sover över hos far/mor eller någon annan som jag inte brukar sova hos.

Sömnparalyser är nog det absolut värsta jag vet, och jag brukar vara helt förstörd i ett par dagar efteråt, mest för att jag drömmer så hemska saker. Det brukar vara mycket The Ring-liknande grejer; vänner får förvridna ansikten och kommer emot mig, eller det kommer någonting runt hörnet och attackerar mig i sängen, och jag får se ur "dets" synvinkel.

dooh
2008-06-03, 18:33
Jag tycker med det är lite spännande med det här fenomenet. Typiskt feberfenomen men har även hänt mig en del andra gånger. och jag uppskattar det faktiskt. Skön känsla av maktlöshet (bdsm någon?...;)...)

erks
2008-06-03, 19:52
Jag får det ett par gånger i månaden, i snitt. Vissa gånger mer och andra mindre. De har inträffat flest gånger när jag inte sover hemma, utan sover över hos far/mor eller någon annan som jag inte brukar sova hos.

Sömnparalyser är nog det absolut värsta jag vet, och jag brukar vara helt förstörd i ett par dagar efteråt, mest för att jag drömmer så hemska saker. Det brukar vara mycket The Ring-liknande grejer; vänner får förvridna ansikten och kommer emot mig, eller det kommer någonting runt hörnet och attackerar mig i sängen, och jag får se ur "dets" synvinkel.

Låter jävligt läskigt faktiskt. :( Har det aldrig hänt att du hallucinerat om något trevligt?

Scratch89
2008-06-03, 20:39
Låter jävligt läskigt faktiskt. :( Har det aldrig hänt att du hallucinerat om något trevligt?

Nope. De drömmar jag kommer ihåg innefattar ALLTID död, olycka, otrohet eller misär. Allvarligt nu. :/

Pudzianovski
2008-06-03, 20:42
Värst vad det verkar vanligt. Jag har aldrig hört ordet eller råkat ut för det själv som jag kan minnas. :confused:

Björkvedens mästare
2008-06-03, 20:51
Händer allt ibland, jobbigtg värre och alltid så typ ramlar jag ner från sängen sakta mot golvet och jag vet säkert att ett monster lurar under sängen, så vaknar jag på riktigt... tror jag och samma sak händer strax igen, ibland dras täcket sakta undan från mej och jag kan inte dra upp det eftersom jag inte kan röra mej, jag vet säkert att det är ett monster som drar i täcket då.

När detta händer så kan det hålla på rätt länge känns det som och det föregås alltid av att det känns som om jag faller precis när jag ska somna...

*screwy*

boinnk
2008-06-03, 20:57
OfT: Någonting jag undrar över är de spasmer man får när man har sovit en liten stund, vissa nätter kan jag rycka till med hela kroppen i sömnen ett flertal gånger (till min flickväns förtret) vad beror det på, någon som vet?

Det kan bero på att olika sinnen kopplas ur när man somnar. Som ibland när man håller på att somna så får man känslan av att man faller och vaknar då med ett ryck, då är det balanssinnet som "somnat" innan man har somnat själv.

machine gun
2008-06-03, 21:01
Har hänt några ggr. Sist hörde jag hur någon rörde sig i lägenheten, trots att jag visste att jag var ensam hemma. Samma sak hände 2-3 ggr i rad samma morgon. Knappt att man vågade ligga kvar sen.

Osten80
2008-06-03, 21:04
Jag har inte varit med om det sedan jag var liten. Då (runt 10-årsåldern), hände det relativt ofta, och det var lika vidrigt varenda gång.
En återkommande grej var att jag under paralysen såg ett enormt stenklot komma rullande mot mig, och jag kunde givetvis inte röra mig. Jag krossades aldrig, men det kom rullade mot mig, under vad som kändes som en evighet, innan jag vaknade till liv.

Hank
2008-06-03, 21:09
Nope. De drömmar jag kommer ihåg innefattar ALLTID död, olycka, otrohet eller misär. Allvarligt nu. :/

Då är det nog vanliga mardrömmar du har. Om det är sömnparalys så kan du med ett viljeförsök få det att vända. Det är du som är i kontroll.

Det hände samma sak för mig i början men när man väl inser att det inte är farligt så lär man sig att slappna av och lugna tankarna. Testa nästa gång att försöka inse att du har en sömnparalys och att du kan göra vad fan du vill.

Scratch89
2008-06-03, 22:43
Då är det nog vanliga mardrömmar du har. Om det är sömnparalys så kan du med ett viljeförsök få det att vända. Det är du som är i kontroll.

Det hände samma sak för mig i början men när man väl inser att det inte är farligt så lär man sig att slappna av och lugna tankarna. Testa nästa gång att försöka inse att du har en sömnparalys och att du kan göra vad fan du vill.

Nej, det är sömnparalys, för jag kan inte röra mig. Jag har sett nära och kära bli dödade framför mig när jag ligger helt stel och inte kan påverka utgången.

Masdonne
2008-06-03, 23:01
Jag hatar det, man ligger där och vet att man är vaken och verkligen bara vill röra på sig men kan inte. Får en att inse hur en förlamad känner sig, inte en särskilt trevlig känsla.

Kommer ihåg första gången jag fick det, jag var 12 år och min familj åkte för att storhandla. Jag somnade i bilen men vaknade just när bilen stannade, alla klev ut och jag försökte också röra mig men kunde inte vilket var särskilt enerverande när de alla sa till mig att gå ur bilen någon gång så de kunde låsa. *mini Känslan av skräck är väldigt stark under de sekunder man inte kan röra sig.

OfT: Någonting jag undrar över är de spasmer man får när man har sovit en liten stund, vissa nätter kan jag rycka till med hela kroppen i sömnen ett flertal gånger (till min flickväns förtret) vad beror det på, någon som vet?

För mig blir det ofta så precis innan jag somnar. Att man ramlar så man sprattlar till, är det lite så du menar? Eller sprattlar du bara till utan anledning?

Mantus
2008-06-03, 23:04
För mig blir det ofta så precis innan jag somnar. Att man ramlar så man sprattlar till, är det lite så du menar? Eller sprattlar du bara till utan anledning?

Utan anledning, har också haft en fallandekänsla i vissa fall men de flesta gånger jag sprattlar till så verkar det inte kopplat till balansen utan bara vara en snabb anspänning av musklerna i kroppen.

Sleigh
2008-06-03, 23:11
Utan anledning, har också haft en fallandekänsla i vissa fall men de flesta gånger jag sprattlar till så verkar det inte kopplat till balansen utan bara vara en snabb anspänning av musklerna i kroppen.

En sak också relaterat till sömnparalys. Du kan få det om du ligger obekvämt, t.ex. 2 stycken i en liten säng. Paralysen startar aldrig och när du drömmer att du rör benet så rycker det till i verkligheten.

Sleigh
2008-06-03, 23:19
mer om ämnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk

Snabel
2008-06-03, 23:36
Rycket har man ju haft många gånger.. Det är som att få en elchock =/

Sheogorath
2008-06-03, 23:50
Jag kan få det väldigt lätt om jag får brutet sömnmönster. När jag arbetade natt en dag i veckan fick jag sömnparalyser varje dag, ofta flera gånger per dag. När jag slutade arbeta och fick normaliserad sömn över hela veckan så försvann dem. Nu får jag dem då och då, och sist var det väldigt obehagligt. Då det satt ett grinande spöke på mig och skulle suga livet ur mig. The Ring Style.

Om man vill reducera risken för att få en paralys kan man somna på sidan. Merparten av paralyserna inträffar i ryggliggande. Det är vetenskapligt dokumenterat. Läste någon teori om att det handlade om skiljd syretillförsel till hjärnan. Ett annat tips är att inte fokusera på att få igång hela kroppen och känna panik när man inser att man är helt lam. Istället ska man lägga all fokus på att röra sitt lillfinger i en liten liten viljemässig rörelse. Efter ett tag får du igång det och då släpper kroppen efter gradvis.

Sådana här trick är naturligtvis bara av värde om man får paralyserna ofta, eftersom man är så dizzy att det tar ett par stycken paralyser innan man ens kan försöka börja sätta in åtgärderna. :)

En sak som jag tror är tämligen unik med min paralys är att den alltid innefattar mitt tinnitusljud. Ju mer jag kämpar för att röra på mig desto högre (decibel - ej frekvens) blir tonen, tills den är så hög att jag tror att huvudet ska sprängas. Det är fruktansvärt. Jag har haft en del hallucinationer, t.ex. den fula onda häxan som sitter på bröstet och trycker ner mig och gör att jag inte kan andas. Den klassiska maran som tydligen återfinns i flera kulturer. Intressant fenomen. Den hemskaste jag haft var en stor blek människoliknande varelse som stod vänd bort från mig när jag öppnade ögonen, och som sedan vände sig om sakta, sakta tills jag stirrade in i hans kolsvarta gropar till ögon. Långa ben och armar, knotiga leder och långa fingrar.

Snabel
2008-06-04, 00:10
Jag måste nämna att katten som satt på min mage/bröst hade väldigt stripig päls och såg allmänt otäck ut. En Mara kanske är rätt ord?

Paralysen försvann när jag hade konstaterat att ingen katt kunde finnas på mitt rum och att jag måste drömma eller ha hallisar. =S

Men det där att något sitter på ens bröst är alltså vanligt? Varför är det så?

Stoltz
2008-06-04, 00:29
Jag måste nämna att katten som satt på min mage/bröst hade väldigt stripig päls och såg allmänt otäck ut. En Mara kanske är rätt ord?

Paralysen försvann när jag hade konstaterat att ingen katt kunde finnas på mitt rum och att jag måste drömma eller ha hallisar. =S

Men det där att något sitter på ens bröst är alltså vanligt? Varför är det så?

Maran är ett nordiskt folktroväsen som folk trodde klev upp i ens säng under natten (inte alla nätter och inte till alla) och satte sig på bröstet vilket gjorde det svårare att andas.
Utav respekt och rädsla brukade man ställa sina skor på ett särskilt sätt så att inte maran kunde trampa i dem, för utan att göra det kunde hon inte heller gå upp i sängen (en sorts ritual helt enkelt).

Detta uppstod ur det där med att något ofta sitter på bröstet i sömnparalyser och att bröstet fota känns tyngre pga paralysen.

Edit: Maran såg oftast ut som en mänsklig varelse, men tog ibland andra former. Men vanligtvis mänsklig kvinna. Man trodde även att vissa kvinnor under nätterna förvandlades till Maror utan att själva veta om det. Troligen något som spädde på/späddes på av Häxjakt.

Snabel
2008-06-04, 01:30
tack, nu har jag läst på lite. Man skall tydligen sätta en plugg i nyckelhålet så att hon inte kan fly, på morgonen har man då skaffat sig en vacker fru.. ;-D

Sheogorath
2008-06-04, 07:20
.
Wil yous marry me, plz?

http://www.geocities.com/Hollywood/Camera/9599/oldhag.gif

(old hag syndrome är en term för just "maran")
.

Sheogorath
2008-06-04, 07:22
http://www.mormonfolklore.org/nightmare.jpg

Stoltz
2008-06-04, 10:06
.
Wil yous marry me, plz?

http://www.geocities.com/Hollywood/Camera/9599/oldhag.gif

(old hag syndrome är en term för just "maran")
.

Jag ser potentialen.

Doctor Snuggles
2008-06-04, 10:12
Tror att sömnparalys är kopplat till OOBE:s också, så testa att flyga utanför kroppen nästa gång. :D
(Oavsett vad som egentligen händer, om utanför kroppen upplevelser är hallisar eller drömmar eller whatever, så verkar det väldigt spännande.)

erks
2008-06-04, 15:17
Tror att sömnparalys är kopplat till OOBE:s också, så testa att flyga utanför kroppen nästa gång. :D
(Oavsett vad som egentligen händer, om utanför kroppen upplevelser är hallisar eller drömmar eller whatever, så verkar det väldigt spännande.)

Jepp, läste igår ett inlägg av en kille som tydligen kunde flyga varje gång han råkade ut för en sömnparalys :D lagom skönt

jwzrd
2008-06-04, 15:20
Jag kan få det väldigt lätt om jag får brutet sömnmönster. När jag arbetade natt en dag i veckan fick jag sömnparalyser varje dag, ofta flera gånger per dag. När jag slutade arbeta och fick normaliserad sömn över hela veckan så försvann dem. Nu får jag dem då och då, och sist var det väldigt obehagligt. Då det satt ett grinande spöke på mig och skulle suga livet ur mig. The Ring Style.

Om man vill reducera risken för att få en paralys kan man somna på sidan. Merparten av paralyserna inträffar i ryggliggande. Det är vetenskapligt dokumenterat. Läste någon teori om att det handlade om skiljd syretillförsel till hjärnan. Ett annat tips är att inte fokusera på att få igång hela kroppen och känna panik när man inser att man är helt lam. Istället ska man lägga all fokus på att röra sitt lillfinger i en liten liten viljemässig rörelse. Efter ett tag får du igång det och då släpper kroppen efter gradvis.

Sådana här trick är naturligtvis bara av värde om man får paralyserna ofta, eftersom man är så dizzy att det tar ett par stycken paralyser innan man ens kan försöka börja sätta in åtgärderna. :)

En sak som jag tror är tämligen unik med min paralys är att den alltid innefattar mitt tinnitusljud. Ju mer jag kämpar för att röra på mig desto högre (decibel - ej frekvens) blir tonen, tills den är så hög att jag tror att huvudet ska sprängas. Det är fruktansvärt. Jag har haft en del hallucinationer, t.ex. den fula onda häxan som sitter på bröstet och trycker ner mig och gör att jag inte kan andas. Den klassiska maran som tydligen återfinns i flera kulturer. Intressant fenomen. Den hemskaste jag haft var en stor blek människoliknande varelse som stod vänd bort från mig när jag öppnade ögonen, och som sedan vände sig om sakta, sakta tills jag stirrade in i hans kolsvarta gropar till ögon. Långa ben och armar, knotiga leder och långa fingrar.

Jag lärde mig det där med att inte ligga på rygg och att börja med en liten grej för att ta sig ur själv. Jag hade detta väldigt ofta, i princip varenda natt, när jag var yngre. Jag kan aldrig andas på normalt vis heller utan bara genom en väldigt kort och konstig rörelse vid övre delen av bröstbenet. Men jag har aldrig haft några konstiga halucinationer i samband med detta.

Snabel
2008-06-04, 23:48
Spännande, nästan lite sugen på att träffa på "maran" igen ;-D

Jag vill höra fler historier om sömnparalyser tack, intressant som bara den.

High1ander
2008-06-05, 00:19
Jag har inte varit med om somnparalys, men jag svimma en gang och nar jag vakna kunde jag inte rora mig pa 10-20 sekunder samtidigt som hjarnan "rebootade" och jag borja forsta vem jag ar, vilket arhundrade det ar, etc... det var creepy.

Exdiaq
2008-06-05, 00:32
Maran är ett nordiskt folktroväsen som folk trodde klev upp i ens säng under natten (inte alla nätter och inte till alla) och satte sig på bröstet vilket gjorde det svårare att andas.
Utav respekt och rädsla brukade man ställa sina skor på ett särskilt sätt så att inte maran kunde trampa i dem, för utan att göra det kunde hon inte heller gå upp i sängen (en sorts ritual helt enkelt).

Detta uppstod ur det där med att något ofta sitter på bröstet i sömnparalyser och att bröstet fota känns tyngre pga paralysen.

Edit: Maran såg oftast ut som en mänsklig varelse, men tog ibland andra former. Men vanligtvis mänsklig kvinna. Man trodde även att vissa kvinnor under nätterna förvandlades till Maror utan att själva veta om det. Troligen något som spädde på/späddes på av Häxjakt.




Man ska ställa skorna under sängen med framsidan utåt, vilket jag brukar göra i perioder :(

Som tur är har jag aldrig upplevt sömnparalys, men skulle jag göra det och sedan hallicunera att maran satt på bröstet skulle jag flippa ut totalt och inte kunna sova i det rummet mer.

Hemi
2008-06-05, 00:48
En sommarnatt sov jag i ett gammalt hus langt ute i vildmarken som reparerades. Det lag dessutom pa en gammal mystisk plats full med sagner och skit runt omkring och det ryktades dessutom om ett spoke som vissa enligt mig barnsligt trodde pa. Himlen var blekvit och det blaste sadar oroligt ute. Hunden som vanligen skallde vid den har tiden pa saker vi andra aldrig uppfattade var i dag markligt tyst.

Demonen kom krypande nedifran ovre vaningen pa vaggen, den hade fixerat mig med sina ogon och rorde sig smidigt fram och tillbaka och kastade sig in genom glasrutan som en vild tiger, upp och nedvand och for ratt mot mig. Jag gjorde mitt livs mest explosiva Sit-Up. Det var en bit sackvav som rorde sig pga vinden och slog mot fonstret hart. Men det tog ett tag innan den rorde sig pa samma satt igen sa att jag insag det.

yQkngCMZUGU

erks
2008-06-05, 01:03
För fan! Sluta berätta sådana hemskheter och sluta posta läskiga filmer! Jag måste läsa/kolla även om jag inte vill. :D

Stoltz
2008-06-05, 01:17
Vad är det på filmen? Jag vill inte kolla på det just nu för då fastnar jag i det istället för att plugga, men jag är jävligt nyfiken.

erks
2008-06-05, 01:31
Vad är det på filmen? Jag vill inte kolla på det just nu för då fastnar jag i det istället för att plugga, men jag är jävligt nyfiken.

Två filmer bredvid varandra, som handlar om nåt monster ute på vingarna på ett flygplan. Den högra verkar vara en remake av den vänstra.

olander08
2008-06-05, 04:35
Det är dags att börja sova på rygg då, från och med nu!

mangs
2008-06-05, 12:03
Hade exakt dessa problem för några år sedan när jag sovit oregelbundet en period. Hittade en del intressant information på nätet och det som var mest fascinerande var attmånga upplevt nästan exakt samma sak. Till att börja med tror jag att de kommit fram till att bara runt var tredje människa någon gång upplever det. Ofta uppstår det i samband med dålig sömn och att man sover på rygg. Man vaknar och kan inte röra sig och inte heller göra ljud ifrån sig. Man känner allt som oftast en grym ångest och mår väldigt dåligt, man är skrämd och ofta ser man mröka skuggor över en, detta i samband med trycket på bröstet som gör det svårt att andas får en att fantisera om mörka kvinnor eller katter som sitter på ens bröst. Ofta tänker man också på nära och kära och man brulkar få en känsla av att man väntar på att de skall komma hem och rädda en.

Just när man "vaknar" och upptäcker att man inte kan röra sig är otäckt och i samband med detta brukar de mörka tankarna komma fram vilket får en att bli livrädd. Man försöker kalla på någon men man får inte fram ett pip.

Det var jäkligt skönt att läsa att andra upplever samma sak och att många lärt sig kontrollera det. jag har som sagt inte haft det nu på några år men om jag får det igen så känner jag mig mer förberedd. Jag skall föröka hitta den svenska avhandling som jag hittade en gång i tiden som beskrev allt väldigt detaljerad och det var fantastiskt hur väl allt stämde in på det jag upplevt nätterna tidigare, lite bisarr känsla...