handdator

Visa fullständig version : Varför suddar folk ut sina regnummer på bilarna på Blocket?


Jarod
2008-06-03, 10:49
Är det för att dölja något mysko? Att det är importbilar eller vad?

Min farsa skulle köpa en ny andrabil för typ max 15k och ringde idag på en med just utsuddat regnummer. När han frågade om det så blev säljaren sur som fan och frågade med en snäsig röst vad han skulle med det till - för han (säljaren) kunde faktiskt svara på eventuella frågor om det var så. LoL.

mystic[-_-]
2008-06-03, 10:50
För att folk är idioter

Snafu
2008-06-03, 10:54
Man kan väl ringa och kolla upp regskyltar och få reda på adress och namn och skit (eller något dylikt). Kanske vill folk inte skylta med vart deras bil bor, stöldrisk etc?

Eller så har dom lärt sig från TV, privacy reasons och sen efterapat det.

Granatgiraffen
2008-06-03, 11:01
För att idioter letar upp tjejer på blocket och är allmänna stalkers. Många lägger ju upp annonser med en separat kontantkortstelefon.

Larsson85
2008-06-03, 11:22
Kan väl förstå att man tycker att det är onödigt att skylta med på nätet, men om någon ringer så måste man så klart lämna ut det. Det är ju enda sättet man kan kolla upp historien på bilen.

Muskelbyggaren
2008-06-03, 11:24
När det gäller lite finare bilar är det väl för att det annars blir rena postorderkatalogen för tjuvar.

tjabon
2008-06-03, 11:37
Man kan väl ringa och kolla upp regskyltar och få reda på adress och namn och skit (eller något dylikt). Kanske vill folk inte skylta med vart deras bil bor, stöldrisk etc?

Eller så har dom lärt sig från TV, privacy reasons och sen efterapat det.

1: SMS:a reg. numret till 71456. Du får då kompletta fordons och
ägaruppgifter.

2. Nu när du vet namnet på fordonsägaren kan du få adress och hemtelefon-
nummer via hitta.se eller ännu bättre, födelsedata, mantalsskrivningsort
inkomstuppgifter m.m. via ratsit.se

3. Stalkningen är fullbordad.........:D

shut teh face
2008-06-03, 11:38
Offentlighetsprincipen är grymt omfattande.
Man behöver bara veta en liten sak sen kan man få fram i princip allting förutom sjukvårdsjournaler.

Snafu
2008-06-03, 11:45
Det är för övrigt sjukt hur mycket info man kan få fram om personer i Sverige. Riktigt skrämmande.

JJ
2008-06-03, 11:50
Roligare är väl att jag sett bilfirmor göra samma sak.

Hemi
2008-06-03, 11:56
Det är för övrigt sjukt hur mycket info man kan få fram om personer i Sverige. Riktigt skrämmande.

För att inte tala om hur mycket som kan ordnas genom enbart ett telefonsamtal. Förut brydde jag mig inte men tiderna förändras, idag är jag lite kritisk till det. Somliga gör dessutom saker för dig även fast de inte får egentligen.

Å andra sidan kan det i andra länder vara helt omöjligt att få någonting fixat trots att man egentligen har rätt till det. Jag har nog förlorat minst 10 000kr i England på grund av sånt. Även i andra länder har jag blivit omkringkörd och bortkopplad för saker som skulle varit skitlätt att ordna i Sverige.

KlopFer
2008-06-03, 11:57
Det var samma tjafs på ett bilforum för några månader sedan efter en bilträff och personen som fotade sudda inte bort regnummret. Och då vare några som blev arga pga stöldrisk osv.

Fråga mig inte varför eftersom vilken person som helst kan ju se på stan =)

skaparn
2008-06-03, 12:33
Från och med nu ska jag alltid sudda ut numret från bilder på min Elantra.

Mental
2008-06-03, 12:54
Det var samma tjafs på ett bilforum för några månader sedan efter en bilträff och personen som fotade sudda inte bort regnummret. Och då vare några som blev arga pga stöldrisk osv.

Fråga mig inte varför eftersom vilken person som helst kan ju se på stan =)

Jadu, för att internet har en mycket större spridning, och en högre varaktighet av datan?

Dvs en bil på stan ses av ett fåtal, och den passerar relativt fort, om man inte spanade efter den och antecknade regplåten så är det ju "borta" på några ögonblick. Medans en bild från en bilträff ligger synlig för hela världen och så länge som någon har en kopia på den så kan man ta regnummer.

Jämför lite med att sola topless på en strand, många gör det, trots att det leder till att folk ser deras bröst. Men åsynen är övergående och utan större spridning. Om därimot någon tar en bild på situationen och lägger ut den i en flåsig tråd på flashback. Då har det helt andra proportioner. Mängden betraktare är nu på en klart obekväm nivå, och bilden är beständig.

Baan
2008-06-03, 13:12
Känns som fler är idioter och bara döljer det för sakens skull än att så pass många har bilar dom måste hålla "hemliga". Finns massvis med bilar på blocket utan synligt regnr. där stöldutrustningen för att sno bilen hade kostar mer än bilen i fråga.

hahavaffan
2008-06-03, 13:17
Från och med nu ska jag alltid sudda ut numret från bilder på min Elantra.Det tycker jag. Ni som kör högprestandabilar för dyra pengar borde hålla er så anonyma som möjligt :D


Jag hade skitit i att sudda ut min regskylt, men jag förstår folk som gör det.

Baan
2008-06-03, 13:21
Jag hade skitit i att sudda ut min regskylt, men jag förstår folk som gör det.

Vore väl å andra sidan fult sälja pappas bil va?

z_bumbi
2008-06-03, 13:22
Jadu, för att internet har en mycket större spridning, och en högre varaktighet av datan?

Dvs en bil på stan ses av ett fåtal, och den passerar relativt fort, om man inte spanade efter den och antecknade regplåten så är det ju "borta" på några ögonblick. Medans en bild från en bilträff ligger synlig för hela världen och så länge som någon har en kopia på den så kan man ta regnummer.

Det är även en stor fördel om man vill dölja bilens värde att inte få nummerplåten publicerad och i många fall är det nog viktigare än att undvika stöldrisken

hultman
2008-06-03, 13:53
Från och med nu ska jag alltid sudda ut numret från bilder på min Elantra.

Elantra? Wtf?! :D Det är ju inte rätt någonstans.

NiXPhoenix
2008-06-03, 14:03
Det är även en stor fördel om man vill dölja bilens värde att inte få nummerplåten publicerad och i många fall är det nog viktigare än att undvika stöldrisken



Hur menar du? Kan man ta reda på eventuella krockar en bil varit inblandad i?
Ah, bilprovningen, kan man få ut uppgifter som är nyttiga därifrån??


Har man en riktigt dyr bil som man är rädd ska bli stulen kan man regga den på ett företag, då kan åtminstone ingen tjuv kolla upp regnummer och utifrån det få reda på vart man bor.

chidde
2008-06-03, 14:10
vill en tjuv veta var du bor, så kommer han ta reda på var du bor
oavsett hur försiktig du är

men klart, man behöver ju inte dansa naken och vifta med pengar på gatan för att locka oväntade besök, speciellt när man inte har gevaliakaffe hemma

Tricce
2008-06-03, 14:16
vill en tjuv veta var du bor, så kommer han ta reda på var du bor
oavsett hur försiktig du är

men klart, man behöver ju inte dansa naken och vifta med pengar på gatan för att locka oväntade besök, speciellt när man inte har gevaliakaffe hemma

http://www.kaffeinformation.se/upload/Logotyper/arvid_classic_guld.jpg -> Gevalia ;)

z_bumbi
2008-06-03, 14:16
Hur menar du? Kan man ta reda på eventuella krockar en bil varit inblandad i?
Ah, bilprovningen, kan man få ut uppgifter som är nyttiga därifrån??

När jag var intresserad (måttligt) av billjud så fanns det en hel del bilar som skatteverket mfl skulle tyckt varit väldigt intressanta att kolla upp och då var billjud förhållandevis billigt jämfört med vad en del gjorde med själva bilen. Att försäkra en bil som är ombyggd är nog inte heller det lättaste och finns det dessutom bevis för att just den bilen har gjorts saker som inte är tillåtet/besiktigat så riskerar man väl troligen att bli helt utan ersättning om det händer något.

Har man en riktigt dyr bil som man är rädd ska bli stulen kan man regga den på ett företag, då kan åtminstone ingen tjuv kolla upp regnummer och utifrån det få reda på vart man bor.

Då får man dessutom nöjet att fylla i en körkjournal varje gång man åkt någonstans. :thumbup:

skaparn
2008-06-03, 14:27
Elantra? Wtf?! :D Det är ju inte rätt någonstans.

När vi dessutom blev sjukt blåsta vid köpet så fulländar det Elantrans tillkortakommanden.

Muskelbyggaren
2008-06-03, 15:18
vill en tjuv veta var du bor, så kommer han ta reda på var du bor
oavsett hur försiktig du är

Överskatta inte den typiska tjuvens intellektuella kapacitet.

Laan
2008-06-03, 15:51
det har ju förekommit att folk tagit bilden från någon annans annons, och sedan blåst andra med hjälp av bilden.. Personen som reg nummret hör till får då åtminstone lite problem.

Motorbreath
2008-06-03, 17:13
Jag tror att de flesta gör det för att många andra gör det. Om de inte lämnar ut numret per telefon blir man dock misstänksam. Kanske finns skulder på bilen som säljaren inte vill upplysa spekulanterna om.

hahavaffan
2008-06-03, 17:31
Vore väl å andra sidan fult sälja pappas bil va?Höhööhhö :MrT:

berra_berra
2008-06-03, 18:04
Man kanske ska plocka bort nummerplåten på bilen ;)

Pepparkakssmurfen
2008-06-03, 19:01
Man suddar bort reg.numret på bilden på blocket för att man inte vill att ens bil med reg.nr ska hamna på nätet. Ungefär samma sak som när man suddar bort ansikten när man postar spännis-bilder på kolo,typ.

Lodiz2
2008-06-03, 23:04
Känns som fler är idioter och bara döljer det för sakens skull än att så pass många har bilar dom måste hålla "hemliga". Finns massvis med bilar på blocket utan synligt regnr. där stöldutrustningen för att sno bilen hade kostar mer än bilen i fråga.

det handlar inte alltid om att man är rädd att bli av med själva bilen utan även utrustning i bilen ...man skriver ju oftast med t.ex biljud om det ingår i bilförsäljningen och man vill ju inte skylta med här finns en bil med baslåda och diverse dyra prylar bara komma och slå in rutan och ta dom..