handdator

Visa fullständig version : Blir det så lite?


Ronja
2008-06-03, 06:10
Hej hej!
Kokade bovetefröt i morse, men blev lite förvånad då jag hade upp portionen på tallriken och det bara var en liten klick*rolleyes*

Sväller den ingenting jämfört med vanlig gröt? såg så löjligt lite ut....gjorde ja nå fel eller är den sådär?:confused:

nån bovetefantast här?;)

lectris
2008-06-03, 06:38
Lite lost kanske, har aldrig ätit bovetegröt... men har för mig att det ska blötläggas i några timmar innan man kokar eller? Då sväller det väl om inte annat :)

Edit: tycker du att det blir lite så känns det ju logiskt att öka mängden, vad som är en portion avgör ju bara du. Annars koka med lite psylliumfrö och mer vatten så får du upp volymen.

Eddie Vedder
2008-06-03, 06:46
Alla flingor och gryn har inte identisk absotbionsförmåga. Finns ju flera saker som påverkar. Avsaknad av betaglukaner i boveteflingorna jämfört med havregrynen, dess lägre totala foberhalt, något lägre proteinhalt etc.

Men de ska inte behöva läggas i blöt tror jag, det är ju trots allt färdiglvalsade flingor och inte bovetekorn.

Ronja
2008-06-03, 07:21
nej det är helt bovete jag kokat på. går det alltså att koka med phylliumfröna jag äter? tar i vanliga fall o blandar dem me vatten o dricker, trodde ej man kunde värma dem...

lectris
2008-06-03, 07:37
trodde ej man kunde värma dem...

varför skulle man inte kunna? :) Jag kokar alltid min gröt med psylliumfrön..

Eddie Vedder
2008-06-03, 07:41
nej det är helt bovete jag kokat på.

Varför då? När det finns boveteflingor som är ämnade för just gröt bl.a.

Och givetvis kan du värma psylliumfrön.

Ronja
2008-06-03, 08:24
Varför då? När det finns boveteflingor som är ämnade för just gröt bl.a.

Och givetvis kan du värma psylliumfrön.

Helt och krossat bovete är också ämnat för gröt hittade en massa recept på bovetegröt o det var antingen krossat eller helt i recepten.

Hur blir fröna när man kokar dem med gröten då?:)

Johan_P
2008-06-03, 08:29
Hur blir fröna när man kokar dem med gröten då?:)

Gelét som bildas i kontakt med vätska bildas när de är i gröten. Inget märkvärdigt händer annars. De blir varma också. Man märker ingen skillnad mot att äta dem torra tycker jag.

ackilf
2008-06-03, 16:27
När man kör på flingor blir 1 dl aasmycket gröt jämfört med annat tycker jag, dock inte med helt bovete.

Fast helt är nog godare att koka gröt på tycker jag :)

Ronja
2008-06-03, 18:53
När man kör på flingor blir 1 dl aasmycket gröt jämfört med annat tycker jag, dock inte med helt bovete.

Fast helt är nog godare att koka gröt på tycker jag :)

1dl helt bovete = 2 port(ca 70g)
1dl fib havregryn = typ 1 port(ca 35g)

ackilf
2008-06-05, 09:11
Jo, fast jag menade boveteflingorna. Envlig mig sväller dom mkt mer än havre tex.

Endura
2008-06-05, 09:19
Måste väl gå att jämföra med gröten jag gör på kornkross?

Jag häller kokande vatten på krossen (ihop med havrekli och psylliumfrön) och låter det dra över natten i kylskåpet, då sväller det ganska ordentligt!
Tror bovetet behöver tid om det är hela korn eller som Lectris sa att det lär blötläggas.

Ronja
2008-06-05, 09:45
Jag hade blötlagt dem över natten.....ska man mosa det till en "gröt" när man kokar den sen eller ska den vara så "risig"?:)

Endura
2008-06-05, 10:46
lustigt att du frågar "ska man...?"

testa dig fram så kommer du säkert underfund med vad du gillar :)
det är egentligen det som är det underbara med mat, särskilt om man är själv om att äta den - man kan slänga ihop och göra det precis som man vill! :D