handdator

Visa fullständig version : Hilfe med Firefox


Tricce
2008-06-03, 00:13
Hjaaalp mitt firefox va totallt resettat efter jag startade om datorn, inga bookmarks inga quicklinks kvar eller nånting? Låter det bekant för nån?

PowPow
2008-06-03, 00:30
Det låter som om du loggat in på fel konto :D

Annars låter det inte bekant. Men jäkligt jobbigt /=
Kör du nya 3:an eller?

Tricce
2008-06-03, 00:32
HAr för mig detta har hänt mig förut och då kan det vart nåt strul med konto/profil men hittar inte hur man skiftar?

Nix kör 2.xxx

reinholdsson
2008-06-03, 05:30
http://support.mozilla.com/sv-SE/kb/Profiles

ante
2008-06-03, 06:57
Hjaaalp mitt firefox va totallt resettat efter jag startade om datorn, inga bookmarks inga quicklinks kvar eller nånting? Låter det bekant för nån?

Har hänt mig också, helt sjukt att allt bara försvinner sådär.

berra_berra
2008-06-03, 07:40
Hjaaalp mitt firefox va totallt resettat efter jag startade om datorn, inga bookmarks inga quicklinks kvar eller nånting? Låter det bekant för nån?

Gå in på den här datorn

sen väljer du C:

sen Documents and settings

i den mappen finns alla konton på datorn.

kika ifall du hittar nåt där :)

Nate
2008-06-03, 12:03
Samma sak har hänt mig. Allt försvann! Har dessutom inte hittat bokmärkena igen utan de verkar helt borta. Finns inte ens kvar någon bookmarks-mapp på datorn. :(

Tricce
2008-06-03, 13:28
Tack för alla svar, jag hittade en map där det fanns "bookmarkbackups" Det får duga men dom senaste tillagda bokmärkena går inte att återfinna tyvärr.
Skumt att det helt plötsligt rensas och byter profil och har sig. Kanske man ska leta alternativ till firefox? :/

Albatross
2008-06-03, 14:08
Leta i din profil efter firefox katalogen, sen startar du firefox med: firefox --profilemanager

Så bör du kunna peka ut din gamla profil igen.

NiXPhoenix
2008-06-03, 14:09
Har hänt mig med ett par gånger, alla bokmärken var försvunna, history m.m. också borta.

I de fallen berodde det antingen på "simulerat" strömavbrott och/eller att jag hade för många bokmärken.

ta back-ups på era bokmärken!

I FF - bookmarks - organize - export

Jag döper mina till boomarks datum och har också det hela sparat på olika hårddiskar.

NiXPhoenix
2008-06-03, 14:10
Tack för alla svar, jag hittade en map där det fanns "bookmarkbackups" Det får duga men dom senaste tillagda bokmärkena går inte att återfinna tyvärr.
Skumt att det helt plötsligt rensas och byter profil och har sig. Kanske man ska leta alternativ till firefox? :/



Opera :thumbup:

Har inte testat själv än men ska fan göra det, FF suger smått tycker jag. Stör mig enormt på att bilder som standard är nerskalade, de tog bort alternativet att ändra det under options också i 2.x-versionen.
Nu måste man gå in på en specialkonfigureringsgrej, about:config skriver man i adressfältet.

Sen alla dessa annonser som drar 100% CPU... Kan de vanliga sidorna jag brukar vara inne på, men ibland är det nån annan som drar fullt och då är det ett mindre helvete att leta upp just den med 50 fönster uppe.

Tricce
2008-06-03, 14:14
Leta i din profil efter firefox katalogen, sen startar du firefox med: firefox --profilemanager

Så bör du kunna peka ut din gamla profil igen.

Fanns bara default där tyvärr. Men det löser sig iaf iom att jag hitta backup bookmarksen :thumbup:

Tricce
2008-06-03, 14:14
Opera :thumbup:

Har inte testat själv än men ska fan göra det, FF suger smått tycker jag. Stör mig enormt på att bilder som standard är nerskalade, de tog bort alternativet att ändra det under options också i 2.x-versionen.
Nu måste man gå in på en specialkonfigureringsgrej, about:config skriver man i adressfältet.

Sen alla dessa annonser som drar 100% CPU... Kan de vanliga sidorna jag brukar vara inne på, men ibland är det nån annan som drar fullt och då är det ett mindre helvete att leta upp just den med 50 fönster uppe.

Ska nog fasen testa det jag å!

Mighty
2008-06-03, 14:56
Opera är ganska minneskrävande. Använde det förut men bytte till förmån för FireFox

Tricce
2008-06-03, 15:44
Opera är ganska minneskrävande. Använde det förut men bytte till förmån för FireFox

Testar köra dom lite parallelt nu med lika många tabbar uppe samma sida osv, firefox dra mer än dubbelt så mycket minne för mig just nu iaf.

Mighty
2008-06-03, 15:49
Testar köra dom lite parallelt nu med lika många tabbar uppe samma sida osv, firefox dra mer än dubbelt så mycket minne för mig just nu iaf.

Oj, då måste jag ha kört en äldre version för detta låter ju inte helt fel :thumbup:

Hur är det med minnesläckage i Opera?
Var också något som jag led av när jag körde det.

Alexlindgren
2008-06-03, 15:49
Testa starta om datorn. Fungerade sist det där hände för mig.

reinholdsson
2008-06-03, 15:54
Testar köra dom lite parallelt nu med lika många tabbar uppe samma sida osv, firefox dra mer än dubbelt så mycket minne för mig just nu iaf.

Jämför opera med FF3 så skall inte skillnaden vara så stor.

Tricce
2008-06-03, 15:57
Oj, då måste jag ha kört en äldre version för detta låter ju inte helt fel :thumbup:

Hur är det med minnesläckage i Opera?
Var också något som jag led av när jag körde det.

Ptja verkar som det existerar, atm så har Opera ökat i minne drar än sålänge inte mer än FF men jag låter det gå jämsides ett par timmar till så återkommer jag med rapport.

NiXPhoenix
2008-06-03, 17:02
Opera är ganska minneskrävande. Använde det förut men bytte till förmån för FireFox


Just nu drar firefox väldigt lite hos mig, 34 fönster (ett par enstaka med några tabbar) och 250MB.
Men brukar vara mycket värre, har inga problem med att komma upp i 500 - 1000MB minnesanvändning om jag "powersurfar". ;)

Albatross
2008-06-03, 17:25
Firefox 3 drar betydligt mindre resurser än 2.x, så det kan vara värt att testa. I övrigt så ser jag inte hur man kan surfa utan Flashblock och AdBlock överhuvudtaget, vilka också plockar bort en del skräp.

shut teh face
2008-06-03, 17:29
Firefox ligger på 130' för mig nu och jag har mest spammat kolo. Ett fönster endast. :(

NiXPhoenix
2008-06-03, 18:39
Firefox 3 drar betydligt mindre resurser än 2.x, så det kan vara värt att testa. I övrigt så ser jag inte hur man kan surfa utan Flashblock och AdBlock överhuvudtaget, vilka också plockar bort en del skräp.


Blir så tomt på många sidor utan annonserna. :/

Är det så att det är just taskiga annonser i flash som brukar dra all kapacitet?
Man kan välja vilka sidor man vill ha och inte ha annonser på va?

Albatross
2008-06-03, 19:11
Jarå, Flash/AdBlock är fully customizable osv.

Flash är en applikation av ondo, och då är den ändå nästintill funktionell på Windows... jämfört med hur den är på t.ex Linux...

Tricce
2008-06-03, 20:03
Har varit borta en sväng och haft bägge fönstren minimerade, när jag fluppa upp dom bägge igen smet opera iväg i minne en bra bit mer än vad firefox drog. Så skulle tro att Opera fortfarande kräver mer minne än FF.

MEDiAHORAN
2008-06-03, 20:41
Jepp Opera är riktigt najs, känner mig lite smått crippled på teeeh Internet utan Opera, fina moduler finns också :)

Tricce
2009-02-13, 13:34
Lånar min egen tråd.

Firefox har börjat auto logga ut mig från sidor som tex kolo och andra sidor med inlogg. What to do, kör v3.0.6 och windows 7.