handdator

Visa fullständig version : Vaknar på nätterna?


skeletron
2008-06-02, 21:52
Hej alla. Sedan jag kom hem från Thailand för några månader sedan, har jag, nästan regelbundet (nästan varannan dag kanske) börjat vakna på nätterna. Det har tidigare knappt inträffat.

Hur får man bättre sömnkvalité och slutar vakna på nätterna?

TACK! :Virro

hahavaffan
2008-06-02, 21:53
Bakgrundsmusik/ljud... Det var samma för mig. Tystnaden gjorde att sömnen blev kass, hur dumt det än låter.

Scratch89
2008-06-02, 22:15
Jag vaknar före klockan ringer varje morgon nu när det är så jäkla varmt (och ljust) ute. Sen vaknar jag för det mesta ett par gånger under natten också, men då brukar jag mest bara titta till på klockan och sen somna om.

Snabel
2008-06-02, 22:59
Jag har vaknat i genomsnitt kanske två gånger om nätterna det senaste året, oftast för att pissa :( jobbigt.

dajmond
2008-06-02, 23:18
vet hur de känns, jag vaknar minst två tre ggr varje natt. om det inte är pga sonen så är de för att jag är kissnödig eller nåt annat irriterande...it will never end :(

kalle_banan
2008-06-03, 08:12
Jag gör det ibland, när jag inte gör det brukar det vara vinter.
Nu på sommaren drar jag för gardinerna och stoppar i öronproppar, ni som har väckarklocka kanske får skippa propparna men dra för gardinerna, även om man sover när det är ljust ute sover man sämre än man gör om man drar för gardinerna.

Sover ni ändå dåligt trots gardiner och eventuella proppar kan ni ha depression, ngt fel på sköldkörteln (vanligare hos kvinnor än män), nervositet, stress m.m.
Ni dricker inte mycket kaffe? Tar någon medicin eller kosttillskott som kan rubba sömnen för er? Jag klarar tex inte ens en kopp kaffe, jag får förstörd sömn av så lite, halveringstiden för koffein är 3-4 timmar för vanliga individer, upp till 5-10 timmar om man tar preventivmedel och upp till 9-11 timmar för gravida.

Meyer, FP; Canzler E, Giers H, Walther H. (1991). "Time course of inhibition of caffeine elimination in response to the oral depot contraceptive agent Deposiston. Hormonal contraceptives and caffeine elimination". Zentralbl Gynakol 113 (6): 297–302. PMID 2058339.

Ortweiler, W; Simon HU, Splinter FK, Peiker G, Siegert C, Traeger A. (1985). "Determination of caffeine and metamizole elimination in pregnancy and after delivery as an in vivo method for characterization of various cytochrome p-450 dependent biotransformation reactions". Biomed Biochim Acta. 44 (7–8): 1189–99. PMID 4084271.

AJO
2008-06-03, 09:02
Föredömligt med källhänvisningar på vad man säger i allmänt:thumbup: :)

Eddie Vedder
2008-06-03, 09:05
Föredömligt med källhänvisningar på vad man säger i allmänt:thumbup: :)

Kolla Trance in action i en tråd om klimathotet så lär du börja dregla i såna fall.:D


On topic: Jag vaknar också väldigt ofta på nätterna. Flera gånger per natt. Dessutom vaknar jag på tok för tidigt jämt och ständigt.:( Är väldigt lättväckt så jag gissar att min sömn sällan är djup nog. Det står i ganska tydlig korrelation till träningsdos ofta, men inte alltid.

kalle_banan
2008-06-03, 09:26
Kolla Trance in action i en tråd om klimathotet så lär du börja dregla i såna fall.:D


On topic: Jag vaknar också väldigt ofta på nätterna. Flera gånger per natt. Dessutom vaknar jag på tok för tidigt jämt och ständigt.:( Är väldigt lättväckt så jag gissar att min sömn sällan är djup nog. Det står i ganska tydlig korrelation till träningsdos ofta, men inte alltid.

Äter du inget konstigt då? Koffein?
Alla som sover dåligt har något fel, fel på hormonerna, stress, vad som helst, jag blir som en zombie om jag sover dåligt, därför tycker jag det är fruktansvärt viktigt att sova korrekt.
Jag märker direkt när jag sover bättre, men blir som grodan i vatten som sakta men säkert blir varmare när jag sover dåligt. Träningen får ju lida om man sover dåligt dessutom, man har allt att vinna på bättre sömn.

Eddie Vedder
2008-06-03, 09:33
Äter du inget konstigt då? Koffein?
Alla som sover dåligt har något fel, fel på hormonerna, stress, vad som helst, jag blir som en zombie om jag sover dåligt, därför tycker jag det är fruktansvärt viktigt att sova korrekt.

Koffein är inte problemet. Jag blir snarare trött av kaffe. Har jag svårt att somna brukar en kopp kaffe göra susen faktiskt, risken blir då istället kisspaus mitt i natten.:Virro

Men det är som sagt ofta en korrelation med träningsdos och matintag. Under perioder då konditionsträningen flyter på bra och träningsmängden är allmänt hög brukar sömnen ofta kunna vara en linjär negativ kurva. Som sagt, jag vaknar alltid tidigt o.s.v. men det finns perioder som är värre än andra. Just nu är jag inne i en sådan och har en väldigt "bra" träningsvecka bakom mig med åtta pass på lika många dagar (om man nu kan anse den vara bra då sömnen påverkas så negativt:(). Har dessutom haft en ganska intensiv vecka i skolan, något som dock är avklarat nu.:)

Osten80
2008-06-03, 09:44
Koffein är inte problemet. Jag blir snarare trött av kaffe. Har jag svårt att somna brukar en kopp kaffe göra susen faktiskt, risken blir då istället kisspaus mitt i natten.:Virro

Men det är som sagt ofta en korrelation med träningsdos och matintag. Under perioder då konditionsträningen flyter på bra och träningsmängden är allmänt hög brukar sömnen ofta kunna vara en linjär negativ kurva. Som sagt, jag vaknar alltid tidigt o.s.v. men det finns perioder som är värre än andra. Just nu är jag inne i en sådan och har en väldigt "bra" träningsvecka bakom mig med åtta pass på lika många dagar (om man nu kan anse den vara bra då sömnen påverkas så negativt:(). Har dessutom haft en ganska intensiv vecka i skolan, något som dock är avklarat nu.:)

Jag ska inte lägga mig i ditt liv, men om du inte ändrar ditt leverne, så kommer dina sömnproblem, så småningom att ta ut sin rätt.
Det är varken normalt eller "ok" att sova dåligt. Du verkar ju ha väldigt bra koll på vad det är som gör din sömn sämre, och om jag får ge ett råd, är det att ändra på det innan det är för sent.
Tyvärr gjorde inte jag det. Det priset får jag nu bittert betala.

shut teh face
2008-06-03, 09:51
Jag trodde man sov bättre om man tränade hårt.
Du kan ju få det väldigt mörkt där du sover genom sådana där svarta saker på fönstret.

Angel
2008-06-03, 10:37
Men gud, ni tycker alltså verkligen att insomningstabletter är knark? Haha.

coxie
2008-06-03, 11:30
Stilnoct ftw.

Slartibartfast
2008-06-03, 12:01
Jag vaknar typ 5-10 ggr varje natt. *screwy*

Snafu
2008-06-03, 12:13
Låga dopaminnivåer gör väl att man vaknar ofta också va? Eller nåt.

Dreas
2008-06-03, 12:18
Men gud, ni tycker alltså verkligen att insomningstabletter är knark? Haha. Alla droger som inte kan köpas i butik klassas väl som "knark" av de flesta tyvärr.

kalle_banan
2008-06-03, 12:27
Insomningstabletter löser inte mycket, vissa gör en till zombie dagen efter ändå, i vilket fall är de endast bra tillfälligt.

Scratch89
2008-06-03, 14:00
Eddie, brukar inte du prata om ditt abnormt höga koffeinintag, då du typ knarkar kaffe?

Eddie Vedder
2008-06-03, 14:01
Eddie, brukar inte du prata om ditt abnormt höga koffeinintag, då du typ knarkar kaffe?

Jag har redan svarat på det.

Kaffeintag gör mig inte det minsta pigg, snarare blir jag tröttare av kaffe ofta. Antagligen en sjuk koffeintolerans.:Virro

walter_skepper
2008-06-03, 14:03
Insomningstabletter löser inte mycket, vissa gör en till zombie dagen efter ändå, i vilket fall är de endast bra tillfälligt.

imovane funkar väldigt bra mot uppvaknanden på natten. dock är ju inte piller en ultimat lösning men man kan iaf få sova bra.

PowPow
2008-06-03, 14:03
Vad hände i denna tråden egentligen? Angel nämnde sämntabletter, scratch rantade om knark, jag förklarade att ämnet angel nämnde var ett vanligt sömnmedel för temporära sömnsvårigheter, och allting togs bort? wtf?

edit: nu snackas det ju imovane, som innehåller ämnet angel nämnde. wtf igen?

walter_skepper
2008-06-03, 14:09
hmm så det togs bort, därför jag inte såg inlägget angel skrev då.

boinnk
2008-06-03, 21:46
Tyvärr gjorde inte jag det. Det priset får jag nu bittert betala.

Berätta, hur oroliga ska vi med sömnskuld vara?! Själv går det i perioder med kvalitetssömn, oftast är det dock dåligt. Studier och liten son tar ut sin rätt, så ska man hinna med och träna också:sleep:

skeletron
2008-06-04, 14:59
Vet inte helt säkert hur det fungerar, men även fast din kropp kanske inte reagerar så jättemycket på den uppiggande effekten kanske koffeinet rubbar sömnbalansen iaf på något sött? Det låter väl inte helt omöjligt?

Varm dryck brukar ju kunna göra en liten pömsig. :P


Jag har redan svarat på det.

Kaffeintag gör mig inte det minsta pigg, snarare blir jag tröttare av kaffe ofta. Antagligen en sjuk koffeintolerans.:Virro